اقتصاد ۲۴- خیابان گمرک یکی از مراکز فروش موتور سیکلت است که خرید و فروش موتور در این مرکز با توجه به مدلها و برندهای مختلف، متفاوت است و متقاضیان با سلیقههای مختلف و به اندازه سرمایه خود اقدام به خرید موتور میکنند.
امروزه تنوع بخشی به تولید موتورسیکلت و عرضه آن به بازار باعث شده که متقاضیان این وسیله نقلیه نسبت به سالهای گذشته بیشتر شود. تولید موتور سیکلت در ایران سابقه نسبتا طولانی دارد، اما کیفیت و تنوع تولیدات داخل همچنان از برندهای مختلف خارجی عقب مانده است.
براساس جدیدترین گزارش انجمن موتورسیکلت ایران، طی پنج سال اخیر، بیش از یک میلیون و ۶۹۴ هزار دستگاه انواع موتورسیکلت، در کشورمان به تولید رسیده است. نکته جالب توجه اینجاست که موتورسیکلتهای اسکوتر، با گرفتن سهم ۵۴ درصدی از بازار، هماکنون پرفروشترین مدل موتورسیکلت، در کشورمان هستند.
صنعت موتور سیکلت کشور با ارزبری بالایی مواجه است. ارزبری سالیانه این صنعت حدود ۶۰۰ میلیون دلار برآورد میشود. با توجه به تولید سالانه حدود ۶۰۰ هزار دستگاه موتور سیکلت در ایران، میانگین ارزبری هر موتور سیکلت تولید شده در کشور ۱۰۰۰ دلار است. این ارزبری نشاندهنده وابستگی صنعت موتور سیکلت به واردات قطعات و مواد اولیه از خارج است.
در همین رابطه محمدتقی زردوز، رئیس هیئت مدیره قطعه سازان و مجموعه سازان موتورسیکلت، پیشتر اعلام کرد که سال گذشته ۶۱۵ هزار موتورسیکلت تولید شد و بر اساس پیش بینیها تا پایان امسال به تولید حدود ۷۰۰ هزار دستگاه موتورسیکلت میرسد.
با گشت و گذار در خیابان گمرک، یکی از مراکز فروش موتورسیکلت شهر تهران، متوجه تورم قیمت این وسیله نقلیه میشویم که علی رغم تولید و تبلیغات گسترده برندهای ایرانی، قیمت این محصولات به مراتب تحت تاثیر تورم حاکم بر جامعه قرار گرفته است.
بیشتر بخوانید: معرفی خودرو مرسدس بنز S کلاس با موتور V ۱۲ + عکس
در این بین فرشید مومنی یکی از فروشندگان موتورسیکلت در این خیابان به اقتصاد ۲۴ گفت: با توجه به وضعیت خیابانهای تهران و شرایط ترافیکی شهر و اعمال طرح ترافیک، استفاده از موتور سیکلت به عنوان وسیله نقلیه بیشتر شده است.
این فروشنده موتورسیکلت با اشاره به اینکه قیمت این محصولات با توجه به نوسانات نرخ ارز افزایش داشته است، گفت: گرانی ارز یکی از دلایل مهم افزایش قیمت موتور سیکلت است چراکه بیشتر موتورهای موجود در بازار یا وارداتی است و یا اینکه قطعات آن وارداتی است.
به گفته مومنی؛ امروز قیمت موتور سیکلت تولید داخل افزایش بیش از ۴۰ درصدی نسبت به اوایل سال جاری داشته است و این گرانی به دلیل افزایش نرخ ارز و عدم تامین به موقع قطعات مورد نیاز جهت تولید است.
این فروشنده موتورسیکلت در بازار با اشاره به اینکه امروز بخش زیادی از مردم به دنبال خرید این وسیله جهت تسهیل در تردد شهری هستند، گفت: برندهای ایرانی با تبلیغات گسترده و ارائه انواع تسهیلات به مشتریان، به دنبال جذب مشتری هستند چراکه قیمتها با توجه به وضعیت تورم در کشور به اندازهای بالا رفته که خرید برای اقشار متوسط جامعه هم سخت شده است چه برسد به اقشار ضعیف با درآمد پایین!
وی ادامه داد: امروز شرایط خرید اقساطی موتورسیکلت هم برای مردم سخت شده و قدرت پرداخت اقساط که کمترین آن ماهانه ۷- ۸ میلیون است را هم ندارند.
به گزارش اقتصاد ۲۴، قیمت موتورسیکلت در بازار تهران از ۷۰ میلیون تومان شروع و به چند میلیارد تومان میرسد به طوری که قیمت یک موتور سیکلت شهری برند ایرانی ۷۰ میلیون در نمایشگاههای عرضه قیمت گذاری شده که این مدل موتورسیکلت بدون هیچ آپشن خاص و جدیدی طراحی و تولید میشود.
از سوی دیگر در بین برندهای ایرانی برخی موتورهای سیکلت از سقف ۱۸۰ میلیون تا ۷۰۰- ۸۰۰ میلیون تومان جای خاصی را در بین متقاضیان خودروسوار باز کرده است. البته برخی موتورسیکلتهای خارجی با برندهای معروف در فروشگاههای خیابانهای تهران جانمایی شدهاند که قیمت آنها سربه فلک میکشد و برای خرید آن باید دو تا سه میلیارد تومان پرداخت.