اقتصاد۲۴- بل ۵۰۵ جت رنجر ایکس (Bell ۵۰۵ Jet Ranger X)، یک هلیکوپتر سبک است که توسط بل تکسترون کانادا، یک شرکت تابعه کاملاً متعلق به تکسترون توسعه یافته است.
فن آوریهای پیشرفته و تطبیق پذیری بل ۵۰۵ این هلیکوپتر را به یک پلت فرم ایده آل برای آموزش خلبانان نظامی آینده در سراسر جهان و آماده سازی آنها برای ماموریتهای چالش برانگیز تبدیل کرده است.
این هلیکوپتر را میتوان در نقشهای مختلف دیگر از جمله ماجراجویی، امنیت عمومی و خدمات فوریتهای پزشکی هلیکوپتر مورد استفاده قرار داد.
بل ۵۰۵ به عنوان یک هلیکوپتر سبک کوتاه در نمایشگاه هوایی پاریس در سال ۲۰۱۳ رونمایی شد و رسماً با نام ۵۰۵ Jet Ranger X نامگذاری شد. این هلیکوپتر اولین پرواز خود را در نوامبر ۲۰۱۴ انجام داد.
این هلیکوپتر در سال ۲۰۱۵ برای برنامه نظامی تی اچ-ایکس جمهوری کره پیشنهاد شد. این برنامه برای تهیه هلیکوپترهای آموزشی برای ارتش و نیروی دریایی بود. بل ۵۰۵ تمامی الزامات عملیاتی نیروهای مسلح کره جنوبی را در مرحله آزمایش و ارزیابی در سال ۲۰۱۶ برآورده کرد.
برنامه بل ۵۰۵ JRX تا سپتامبر ۲۰۲۰ بیش از ۵۰۰۰۰ ساعت پرواز از ناوگان جهانی شامل بیش از ۲۶۰ هواپیما در حال خدمت با ۵۵ کشور در سراسر جهان را ثبت کرد.
گارد ساحلی ژاپن چهار هلیکوپتر بل ۵۰۵ را خریداری کرد تا برای آموزش اولیه هلیکوپتر در سال ۲۰۱۸ مورد استفاده قرار گیرد. هلیکوپترها با یک سیستم شناور اضطراری ۵۰۵ طراحی شده توسط دارت ایرواسپیس سفارشی شدند.
بیشتر بخوانید: معرفی هلیکوپتر بدون سرنشین کِی-مکس کامان
بل شش هلیکوپتر جت رنجر ایکس را به نیروی دفاع جامائیکا برای استفاده در مدرسه هوانوردی نظامی کارائیب برای آموزش خلبانان روتورکرافت بینالمللی عرضه کرد.
بل تحویل شصتمین هلیکوپتر بل ۵۰۵ خود را به نیروی هوایی مونته نگرو برای آموزش نظامی و سایر عملیاتها در آوریل ۲۰۲۱ تکمیل کرد.
بل ۵۰۵ دارای طراحی آیرودینامیکی پیشرفته مجهز به اجزای دینامیکی است. این هلیکوپتر مجهز به عرشه پرواز شیشهای و کنترلهای خلبان دوگانه اختیاری است.
بل ۵۰۵ دارای یک سیستم روتور فلزی دو پره با اینرسی بالا است که قابلیت چرخش خودکار آن را افزایش میدهد و بالابر قدرتمندی را فراهم میکند. میتواند یک خلبان و چهار مسافر را در خود جای دهد، در حالی که بار مفید هلیکوپتر ۶۸۰ کیلوگرم است. وزن خالی و حداکثر وزن برخاستن روتورکرافت به ترتیب ۹۸۹ کیلوگرم و ۲۰۳۰ کیلوگرم است.
نسخه VIP با صندلیهای خلبان و سرنشین (توسط گروه هوانوردی Mecaer اصلاحشده)، پنلهای داخلی جدید، پورتهای شارژ یو اس بی و فضای ذخیرهسازی اضافی ارائه میشود.
بل ۵۰۵ دارای یک عرشه پرواز کاملاً یکپارچه Garmin G۱۰۰۰H با دو صفحه LCD ۱۰.۴ اینچی است که بار کاری خلبان را کاهش میدهد. بسته استاندارد اویونیک شامل نمایش نقشه متحرک، سیستم اطلاعات ترافیک، نمودارهای فرودگاه، برنامه ریزی پرواز، صفحه تشخیص یا تعمیر و نگهداری، نشانگر وضعیت قدرت، ابزار موتور و سیستم هشدار خدمه است.
نمایشگرهای پرواز اختیاری مانند سیستم هشدار و آگاهی از زمین هلیکوپتر، سیستم هشدار ترافیک، آگاهی موقعیتی را بهبود میبخشد.
بل ۵۰۵ به یک موتور FADEC Safran Arrius ۲R مجهز به سیستم کنترل موتور دیجیتال کامل دو کاناله مجهز شده است. این موتور دارای یک کمپرسور گریز از مرکز تیتانیوم، محفظه احتراق جریان معکوس، محفظه عملیاتی بزرگ و توربین آزاد ۴۲۰۰۰ دور در دقیقه با حفاظت از سرعت بیش از حد از طریق فناوری محافظ تیغه است.
روتورکرافت میتواند به حداکثر سرعت کروز ۲۳۱ کیلومتر در ساعت (۱۲۵k) دست یابد و در سرعت کروز دوربرد به برد ۵۶۶ کیلومتر برسد. حداکثر استقامت پروازی بالگرد بیش از ۳.۹ ساعت است. این هلیکوپتر میتواند به حداکثر ارتفاع ۲۰۰۰۰ فوت دست یابد.
نوع پروژه: هلیکوپتر آموزشی
سازنده: بل تکسترون
خدمه: یک خلبان
مسافر: ۴
حداکثر سرعت کروز: ۲۳۱ کیلومتر بر ساعت
برد در سرعت کروز دوربرد: ۵۶۶ کیلومتر