تاریخ انتشار: ۱۰:۱۳ - ۲۹ بهمن ۱۴۰۳

عوامل پشت پرده مانع از اصلاح ساختار ایران‌خودرو

یک کارشناس صنعت خودرو بیان کرد: نباید از واگذاری ایران‌خودرو انتظار معجزه داشت، تا زمانی که دلار ۹۰ هزار تومانی، تحریم‌ها و عدم توانایی همکاری ایران‌خودرو با شرکت‌های معتبر چینی برقرار است، شما نمی‌توانید هیچ تغییری در رفتار ایران‌خودرو ببینید.

ایران‌خودرو

اقتصاد۲۴- یک کارشناس صنعت خودرو بیان کرد: نباید از واگذاری ایران‌خودرو انتظار معجزه داشت، تا زمانی که دلار ۹۰ هزار تومانی، تحریم‌ها و عدم توانایی همکاری ایران‌خودرو با شرکت‌های معتبر چینی برقرار است، شما نمی‌توانید هیچ تغییری در رفتار ایران‌خودرو ببینید.

بابک صدرایی، کارشناس صنعت خودرو درخصوص واگذاری ایران خودرو گفت: در شرایط فعلی خصوصی‌سازی دیگر معنا نمی‌دهد و شاید جابجایی یک سری مالکیت‌ها تعبیر بهتری باشد. شرکتی که ایران‌خودرو را خریده قطعا شرکتی است که از دل این صنعت بیرون آمده و از دست‌های پشت پرده آگاه است و می‌تواند ارتباط برقرار کند.

صدرایی تصریح کرد: نباید از واگذاری ایران‌خودرو انتظار معجزه داشت، تا زمانی که دلار ۹۰ هزار تومانی، تحریم‌ها و عدم توانایی همکاری ایران‌خودرو با شرکت‌های معتبر چینی برقرار است، شما نمی‌توانید هیچ تغییری در رفتار ایران‌خودرو ببینید. این که فکر کنید کروز، ایران‌خودرو را بگیرد و یکدفعه از فردا خودرو‌های به‌روز در ایران خودرو تولید و با قیمت‌های فعلی عرضه شود، رویابافی و بزرگ‌نمایی است.

به گفته وی، در یک شرایط منگنه‌واری گیر کرده‌ایم و تغییر مدیریت هم چندان تغییر ساختاری در ایران‌خودرو با توجه به عوامل پشت پرده این صنعت ایجاد نمی‌کند.


بیشتر بخوانید:آغاز ثبت نام سایپا ویژه نیمه دوم بهمن ماه با شرایط فوق العاده+ جدول


این کارشناس صنعت خودرو گفت: اگر واقعا نیت خصوصی‌سازی ایران‌خودرو است، باید چند آیتم رعایت شود. اول این که باید ساختار‌های تئوریکی و ایدئولوژیکی ایران‌خودرو تغییر کند. سپس بهره‌وری منابع انسانی افزایش یابد، نیروی مازاد در خودروسازی‌ها زیاد هستند که بعضا دستوری مشغول به کار شده‌اند. مورد سوم هم این است که بازار رقابتی شود، تا زمانی که بازار رقابتی نشود، اقتصاد آزاد نداشته باشیم، ارتباطات جهانی پیدا نکنیم و واردات انبوه خودرو نداشته باشیم، خودروسازان باز هم درگیر رانت، انحصار و درجا زدن می‌شوند. درجا زدن به این معنا که، چون شما رقیب ندارید، نیازی به آینده‌پژوهی و تغییر ایجاد نمی‌کنید و داستان تکراری یک محصول ثابت و چند دهه تولید تکرار می‌شود.

صدرایی افزود: مسئله بعدی در واگذاری ایران‌خودرو این است که آیا دخالت دولت کاهش پیدا می‌کند یا نه، من فکر نمی‌کنم دولت دخالت خود را در سیاست تنظیم بازار کاهش بدهد و باز هم قیمت دستوری را ادامه خواهد داد. شاید دخالت دولت کاهش پیدا کند، اما قطع نمی‌شود و باز هم معضلات و مشکلات این چنینی وجود خواهد داشت.

وی ادامه داد: زمانی که یک ساختار جدید شکل گیرد، یک برنامه‌ریزی کلان اقتصادی و جهت‌گیری درست اقتصادی در کشور ایجاد شود، مسائل ما چه در داخل و چه در خارج حل شود و دولت مسلط بر امور شود آن موقع است که در دل آن واگذاری ایران‌خودرو و سایپا هم بخشی از آن تغییر می‌شود که می‌تواند به سمت خیر و صلاح دولت، ملت و شرکت‌ها برود؛ در غیر این صورت در چارچوب فعلی انتظار معجزه و تغییر خاصی را ندارم.

صدرایی اضافه کرد: تا زمانی که به ثبات اقتصادی نرسیم، دلار طی یک هفته چند هزار تومان افزایش قیمت داشته باشد، امکان ارتباط با خودروسازان و شبکه تامین جهانی را نداشته باشیم، ساختار داخلی انحصاری باشد و رقابت در آن شکل نگیرد و ما توان ارتباط و ورود سرمایه‌های خارجی تولیدکنندگان و واردکنندگان خارجی را نداشته باشیم که بیایند و بازار را از انحصار خارج کنند، همین ریلی که گذاشته شده است به اجبار به مسیر غلط خود ادامه می‌دهد.

وی گفت: نمی‌خواهم بدبینی ایجاد کنم، واقع‌بینانه می‌گویم وعده‌هایی ندهیم که انتظاراتی در دل مصرف‌کننده ایجاد کند و بعد دوباره سرخورده شود و ببیند که در عمل اتفاقی رخ نداده است.

این کارشناس صنعت خودرو بیان کرد: باید بدانیم که در چه شرایطی هستیم و عوامل محیطی داخلی و خارجی ما تاثیر شگفتی در شرایط ایجاد شده دارند. اگر شرایط بهبود پیدا کند، از تنش‌های جهانی کاسته شود و دولت کنترل اقتصادی را در دست بگیرد، می‌توان بهبود‌هایی را انتظار داشت که البته با وضعیت ایده‌آل تفاوت زیادی دارد.

وعده ساخت خودرو در شان مردم ایران، تکرار مکررات است

صدرایی در واکنش به این موضوع که مدیران جدید ایران‌خودرو گفته‌اند که محصولاتی در شان مردم ایران می‌سازند، گفت: بحث افزایش کیفیت خودرو به این معنا است که قیمت خودرو افزایش پیدا کند. این که گفته شود خودرو در شان مردم ایران تولید کنیم یک حرف کلی و عام است و گوینده باید بگوید در چه بازه زمانی و قیمتی و با چه مکانیزمی می‌خواهد این کار را انجام دهد.


بیشتر بخوانید:جنجال مونتاژکاران؛ ماشین‌های چینی با اسم رمز جدید گران شدند


وی عنوان کرد: چندین سال است که مدیران خودروسازی ما می‌گویند خودرو‌هایی باید در شان مردم ایران تولید کنیم و این شان هر روز پایین‌تر می‌آید و خودرو‌ها بی‌کیفیت‌تر می‌شوند. این حرف‌ها تکراری شده، همه می‌دانند که باید خودرویی در شان مردم ایران تولید کرد، زمانی این حرف‌ها ارزشمند است که یک سند درست و مطابق با شرایط و واقعیت‌ها در حوزه خودرو تنظیم شود.

قیمت خودرو از کنترل خارج خواهد شد

صدرایی درخصوص حذف قیمت‌گذاری دستوری خودرو پس از واگذاری خودروسازان نیز گفت: قیمت خودرو با این وضعیت جهش ارز، حتما از کنترل خارج خواهد شد. قیمت فعلی خودرو با دلار ۵۰ هزار تومانی است و اگر دولت بخواهد همچنان قیمت‌ها را دستوری کنترل کند، زیان‌ده بودن را تکرار می‌کند و دیگر واگذاری به بخش خصوصی معنا ندارد. به نظرمی‌رسد دولت تصدی‌گری خود را در قیمت‌گذاری کمتر کند و ایران‌خودرو هم مانند خودروسازان بخش خصوصی راحت‌تر افزایش قیمت داشته باشند تا زیان را از بین ببرند و شرکت را سرپا نگه دارند.

منبع: اقتصاد آنلاین
ارسال نظر
قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «اقتصاد24» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.
خواندنی‌ها
خودرو
فناوری
آخرین اخبار

افزایش قیمت جهانی طلا، کاهش در بازار داخلی

بازدهی مورد انتظار سهامداران در بازار سهام چقدر است؟

ترامپ در مورد ایران حرفی برای گفتن ندارد

اینفوگرافی/ سود بورس تورم را شکست داد

رویای کنسرسیوم میان ایران و کشور‌های عربی

دلار به استقبال مذاکرات رفت

واکنش قوه قضاییه به روحانی بودن پسر کاظم صدیقی

کیهان محتوای یکی از اسناد اسرائیل را فاش کرد

چرا سهامداران به بورس بی‌اعتماد شدند؟

شورای حکام یا آوردگاه سیاسی؛ تروئیکای اروپایی و آمریکا آماده صدور قطعنامه علیه ایران همزمان با هشدار تهران

قیمت خودرو رسما ۲۵ درصد گران شد؟

حمله به مدنی زاده با سلاح قدیمی اصولگرایان؛ قانون انتصاب در پست‌های حساس/ بعد از ظریف نوبت وزیر پیشنهادی اقتصاد است؟

شوک شبانه ایران خودرو به بازار+ جدول

فیلم/ حک کردن نام فعال سیاسی مدلین روی شن های ساحلی نوار غزه

ساعات کاری ادارات در تابستان ۱۴۰۴ تغییر می‌کند؟

بازگشت خریداران به صحنه بورس

جهش سنگین قیمت‌ها در بازار خودرو + جدول

واکاوی ریشه‌های اقتصادی اعتراضات تازه در آمریکا/ مهاجران؛ عامل بیکاری یا قربانی سیاست‌های پوپولیستی ترامپ؟

پیش بینی بورس امروز چهارشنبه ۲۱ خرداد ۱۴۰۴

پیش‌بینی هواشناسی تهران و ایران امروز + جدول

وضعیت هواشناسی امروز

صفحه اول روزنامه‌های ورزشی امروز

صفحه اول روزنامه‌های اقتصادی امروز

صفحه اول روزنامه‌های سیاسی امروز

قیمت خودرو‌های سایپا + جدول

قیمت خودرو‌های ایران خودرو + جدول

قیمت سکه پارسیان + جدول

قیمت سکه و طلا + جدول

پیش بینی قیمت دلار امروز ۲۱ خرداد ۱۴۰۴/ وضعیت قرمز در بازار دلار

قیمت بیت کوین و رمزارز‌ها + جدول

قیمت دلار، یورو و سایر ارز‌ها + جدول

پیش بینی قیمت طلا و سکه امروز ۲۱ خرداد ۱۴۰۴/ قیمت طلا در سراشیبی

قاتل پدر خانواده پسرش بود

قاب خانوادگی مجری خوشتیپ تلویزیون

عکس/امیرحسین آرمان با یک شمایل متفاوت

مال مردم خوری با توبه و گریه و استغفار بخشیده نمی‌شود

اینفوگرافی/مهمترین کشور‌های واردکننده به ایران در ۱۴۰۴

بازار طلا منتظر نتایج مذاکرات؛ فعلاً خبری از حباب نیست/ اثر مذاکرات بر بازار طلا بیشتر از قطعنامه شورای حکام است

مبلغ وام ودیعه مسکن ۱۴۰۴ چقدر است؟

عکس/بنر نصب شده روی دیوار یک نانوایی جلب توجه کرد

جزئیات پیش‌فروش ارز اعلام شد

فیلم/روایت آزیتا حاجیان از نحوه آشنایی با محمدرضا شریفی‌نیا

ایران خودرو و سایپا چقدر محصولات خود را گران می‌کنند؟ +جدول

بازار آنلاین طلا ساماندهی شد

شاید صداوسیما باعث حذف تیم ملی شود!

پایان خوش تیم ملی در مقدماتی جام جهانی

تحرکات مشکوک در اسرائیل در آستانه دور ششم مذاکرات

چه کسی جای بن‌سلمان را می‌گیرد؟

عکس/نصب مجسمه ۱۵ متری آرش کمانگیر در میدان ونک

فرمانده سنتکام: حمله یکجانبه اسرائیل به ایران، نیرو‌های آمریکایی را در معرض خطر قرار می‌دهد