
اقتصاد۲۴- خودروی زرهی ACV-S ترکیه تحت یک پروژه سرمایه گذاری خصوصی توسط شرکت اف ان اس اس ساوونما سیستملر اِی اس توسعه داده شد. ACV-S قبلاً خودروی جنگی زرهی نسل جدید (ACV-NG) نامیده میشد. اف ان اس اس مشترکاً متعلق به بیای ئی سیستمز لنداند آرممنت (یونایتد دیفنس سابق) ایالات متحده آمریکا و گروه نورول ترکیه است.
خودروی جنگی زرهی در سومالی، بوسنی و کوزوو توسط نیروهای زمینی ترکیه برای حمایت از عملیات حفظ صلح سازمان ملل مستقر شده است. بیش از ۲۵۰۰ وسیله نقلیه خودروی جنگی زرهی سفارش داده شده است.
ACV-S دارای یک چرخ جاده اضافی در هر طرف است که در نتیجه موجب عریضتر شدن بدنه شده و امکان نصب برجک دو نفره را فراهم میکند و از طرفی محافظت زره، تحرک و قابلیت حمل بار را افزایش میدهد.
دو نمونه اولیه خودرو در سال ۱۹۹۸ و ۲۰۰۰ تکمیل شدند. این وسیله نقلیه برای استقرار سریع توسط نیروهای واکنش سریع مناسب است، نیازی به مجوز خاصی برای حمل و نقل جادهای ندارد و با هواپیماهای سی-۱۳۰ هرکولس، سی-۱۴۱، سی-۱۷ و سی-۵ از طریق حمل و نقل هوایی قابل حمل است. این وسیله نقلیه همچنین امکان عملیات آبی خاکی وسرعت و تحرک بالا در جاده را در مقایسه با تانکهای اصلی نبرد جدید ارائه میدهد.
ACV-S در مقایسه با خودروی M۱۱۳ بیش از ۲۵ درصد بیشتر در زیر زره و در کل ۷۰ درصد قابلیت حمل بار بیشتر را فراهم میکند.
بیشتر بخوانید: خودروی نظامی امرپ گاردین اکستریم؛ شاهکار نظامی بلغار
در این خودرو از یک رمپ برقی در عقب برای خروج و ورود سریع نیروها استفاده میشود. این رمپ مجهز به درب است. صندلیهای خدمه از نوع نیمکتی در امتداد مرکز کوپه سربازان رو به بیرون هستند و درگاههای شلیک و بلوکهای دید در هر طرف محفظه قرار گرفتهاند.
خدمه و محفظه موتور مجهز به سیستم تشخیص و اطفاء حریق هستند. این وسیله نقلیه برای عملیات در شرایط شدید دارای تهویه مطبوع است و مجهز به ماسک صورت یا سیستم حفاظت در برابر جنگهای هستهای، بیولوژیکی و شیمیایی با فشار بیش از حد است.
ایستگاه راننده در جلوی سمت چپ خودرو و موتور در سمت راست جلو نصب شده است. راننده از پریسکوپ چهار روزه استفاده میکند. پریسکوپ رو به جلو با یک پریسکوپ نوری غیرفعال برای مانورهای شبانه جایگزین میشود.
زره این خودرو در برابر گلولههای ۱۴.۵ میلی متری زره پوش مقاوم است. کیتهای زرهافزوده اختیاری و پوششهای داخلی در برابر گلولههای بالستیک ۳۰ میلیمتری و نارنجکهای راکتی مانند RPG-۷ مجهز به گلولههای ضد تانک انفجاری قوی مقاوم هستند. برای محافظت در برابر مین ها، یک زره ۱۸ میلی متری در کف خودرو نصب شده است. این وسیله نقلیه مجهز به صندلیهای جمع شونده ضربه گیر است.
قابلیت نصب چندین گزینه برجک شامل برجک یک نفره و دو نفره با توپ ۲۵ میلیمتری و ۳۰ میلیمتری، یک برجک دفاع هوایی استینگر، برجک پرتاب موشک تاو، برجک هلیفایر پرتاب زمینی، سلاح شلیک مستقیم ۹۰ میلیمتری و یک خمپاره ۱۵۰ میلیمتری بریچ روی این خودرو وجود دارد.
وسیله نقلیه ACV-S را میتوان با یک برجک شارپ شوتر یک نفره که توسط اف ان اس اس و یونایتد دیفنس توسعه یافته است مجهز کرد. این یک نوع برجک خودروی جنگی پیاده نظام دو نفره بردلی است که توسط یونایتد دیفنس طراحی شده است. برجک مجهز به یک توپ ۲۵ میلی متری M۲۴۲ شرکت ATK Gun و یک مسلسل کواکسیال ۷.۶۲ میلی متری است. نمونه اولیه خودرو نیز با برجک Thales AFV Systems SWARM، با تفنگ ۱۲.۷ میلیمتری ATK Gun Systems Company ساخته شده است.
ACV-S همچنین به برجک یک خودروی رزمی پیاده نظام BMP-۳، تولید شده توسط دفتر طراحی ابزار روسیه مجهز شده است. این سیستم ACV-SW نام دارد. برجک BMP-۳ به یک تفنگ ۲A۷۰ نیمه اتوماتیک ۱۰۰ میلی متری/پرتاب کننده موشک مجهز است که میتواند گلولههای انفجار شدید یا موشک ضد تانک لیزری ۹M۱۱۷ را شلیک کند.
ACV-S مجهز به یک موتور دیزلی دیترویت دیزل ۶V-۵۳T توربو شارژ با قدرت ۳۵۰ اسب بخار و یک سیستم انتقال خودکار سری ایکس-۲۰۰ آلیسون است. شتاب ۰ کیلومتر در ساعت به ۳۰ کیلومتر در ساعت ۷.۵ ثانیه و حداکثر سرعت در جادههای فلزی ۷۵ کیلومتر در ساعت است.
گزینههای موتور جایگزین برای برآوردن نیازهای لجستیکی کشورهای مشتری شامل دیترویت دیزل ۶V-۵۳TIA با قدرت ۴۰۰ اسب بخار است که مجهز به عیب یابی داخلی است و همچنین موتور دیزل MTU با گیربکس اتوماتیک ZF است..
نوع: خودروی جنگی زرهی
طول: ۶.۳۸۰ متر
ارتفاع: ۲.۹۴۶ متر
ارتفاع تا سقف بدنه: ۲.۰۱ متر
حداکثر وزن رزمی: ۲۰ تن
حداکثر سرعت جاده: ۶۵ کیلومتر بر ساعت
برد: ۴۹۰ کیلومتر