
اقتصاد۲۴- حرمت الله رفیعی در پاسخ به این پرسش که چرا ایرلاینهای ایرانی بلیتهای خارجی را گرانتر میفروشند، اظهار داشت: ایرلاینهای ایرانی در خارج از کشور نرخ بلیت را به دلار دریافت میکنند و اینگونه برای خارج کردن پول، مالیات نمیپردازند اینگونه میلیونها دلار ارز از کشور خارج میشود و نرخ دلار افزایش مییابد؛ از سوی دیگر در حق مسافراتی که با پول رایج کشور بلیت خارجی خریداری میکنند اجحاف میشود، چون باید یک بلیت را بیش از سه برابر گرانتر بخرند.
وی افزود:، چون رقابت بین ایرلاینها وجود ندارد، عرضه، کم و تقاضا زیاد است؛ شرکتهای هواپیمایی که بلیتهای خارجی عرضه میکنند از این شرایط سوء استفاده کرده و با بستن کلاس نرخهای متفاوت، بلیتها را به بالاترین نرخ و دیگر کلاسها را در خارج از کشور با ارز خارجی به مسافران عرضه میکنند. این سیاستگذاری تاراج بیت المال است اگر مسائل را ریشه یابی کنید متوجه میشوید معاندین نظام چنین قوانینی را وضع و به مردم خیانت میکنند.
رفیعی ادامه داد: بعد از درگیریهای منطقه، پروازهای شرکت هواپیمایی لوفت هانزا به ایران چند ماه لغو شد و با کاهش ظرفیت ناوگان هوایی نرخ بلیطهای خارجی افزایش یافت، اما به تازگی این شرکت به جمع شرکتهای هواپیمایی، ترکیش ایرلاین، امارات و قطر پیوست و با افزایش عرضه، به یکباره هر بلیت خارجی حدود ۱۰۰ میلیون تومان ارزانتر شد.
بیشتر بخوانید: رؤیای سفر و کابوس اقساط؛ گرانی و تورم، سفر را به یک کالای لاکچری تبدیل کرد!
رئیس انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی ایران گفت: در ایران ناوگان هوایی کم است اگر روابط به گونهای مدیریت شود تا ایرلاینهای خارجی بتوانند به کشور بیایند نرخ بلیت ارزان میشود، ما راهکار ارائه دادیم و برای این کار راه قانونی وجود دارد، اما غوغاسالاری ایرلاینها (انحصاری شدن) وجود دارد و آنها اجازه نمیدهند این اتفاق بیفتد و گوش شنوایی وجود ندارد.
رفیعی تاکید کرد:، چون شرکتهای هواپیمایی در اختیار تعداد محدودی از افراد است حتی اگر عرضه به میزان مکفی باشد آنها بلیتها را محدود میکنند تا نرخها افزایش یابد.
وی افزود: طبق قانون شرکتهای هواپیمایی باید عوارض خروج از کشور را بپردازند آنها هم عوارض را بر روی بلیت مسافران میکشند، از طرف دیگر مسافران باید عوارض خروج از کشور بدهند و هر مسافر ۱۰ یورو برای خروج از ایران به حساب فردوگاه واریز کند. اما مگر پول ما یورو است که چوب حراج به ارزش پول ملی میزنند با این زیاده خواهیها هزینه سفر بالا میرود.
به گفته وی اگر گردشگران خارجی هم بخواهند به ایران بیابند با سخت گیری هایی که می شود، علاوه بر اینکه سفر به ایران گران است آنها سرویس دهی را با دیگر کشورها مقایسه می کنند و از سفر به کشور پشیمان می شوند و کشورهای دیگری را برای مقاصد گردشگری انتخاب می کنند، بعد مسئولان با افتخار اعلام می کنند درآمد فرودگاه ها نسبت به سال گذشته ۶ برابر افزایش یافته است که این افتخار ندارد چون ناشی از تورم است.وزیر راه و شهرسازی برخلاف جریان آب شنا کرد
رئیس انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی ایران تصریح کرد: در حضور رئیس جمهور، وزیر میراث فرهنگی و معاون اول رئیس جمهور گفتم شما نمی خواهید دست ما را بگیرید، پای ما را که گرفتید، رها کنید تا کار خود را انجام دهیم، نگاه به آمار و ارقامی که دوستان در دولت ارائه می دهند نداشته باشید، گردشگری چیزی نزدیک به صفر است. اگر کمیته حقیت یابی در نظر بگیرید متوجه می شوید از پنج هزار آژانس هواپیمایی دارای مجوز فقط ۵۰۰ آژانس مشغول فعالیت هستند.
رفیعی توضیح داد: ما موانع صنعت گردشگری را داد می زنیم و می گوییم این صنعت از رونق افتاده و به رکود رسیده و هزینه های سفر و اقامت در ایران گران است و نظارتی نیست. دولت هم در این زمینه دخیل است، اگر دولت از صاحبان قدرت حمایت نکند این اتفاق نمی افتد اما اخیرا فرزانه صادق وزیر راه و شهرسازی بر خلاف جریان آب شنا و نقد به این جریان را همراهمی کرد و گفت «چرا هزینه های حمل و نقل باید تا این حد گران باشد و حق مردم ضایع شود.» سخنی که تاکنون هیچ یک از وزرای این وزارتخانه بر زبان نیاورده اند.