
اقتصاد۲۴- محمد آیتی: «سیدرحمتالله اکرمی» که سابقهای طولانی در حوزههای مالی و اداری کشور دارد را باید یکی از چهرههای برجسته در مدیریت اقتصادی ایران نامید. تجربه و تخصص او در زمینههای مختلف اقتصادی، وی را به یکی از گزینههای اصلی و برجسته برای تصدی پستهای کلیدی در دولت تبدیل کرده است. رحمتالله اکرمی از اسفند ۱۴۰۳ تا خرداد ۱۴۰۴ سرپرستی وزارت امور اقتصادی و دارایی را برعهده داشت و پیش از آن نیز معاون وزیر امور اقتصادی و دارایی و خزانهدار کل کشور بود.
سیدرحمتالله اکرمی، اقتصاددان و سیاستمدار کشور در سال ۱۳۳۹ در سمنان متولد شده است. او دارای مدرک کارشناسی علوم اقتصادی با گرایش بازرگانی از دانشگاه علامه طباطبایی است. همچنین او مدرک کارشناسی ارشد برنامهریزی و توسعه خود را از موسسه عالی پژوهش اخذ کرده است و در نهایت مدرک دکترای مدیریت خود را از آکادمی علوم بازرگانی بلژیک دریافت کرد.
در دولت دوم حسن روحانی، سیدرحمت الله اکرمی پس از مسعود کرباسیان، برای مدت دو ماه (شهریور تا آبان ۱۳۹۷) سرپرستی وزارت امور اقتصادی و دارایی را برعهده داشت. او در ۱۲ اسفند ۱۴۰۳ پس از برکناری عبدالناصر همتی وزیر اقتصاد وقت، سرپرست وزارت امور اقتصادی و دارایی شد تا مسعود پزشکیان گزینه مورد نظر و پیشنهادی برای تصدی این وزارتخانه کلیدی را انتخاب کند. علی مدنی زاده امروز به عنوان وزیر اقتصاد دولت پزشکیان انتخاب شد.
• دبیر آموزش و پرورش
• حسابرس موسسه حسابرسی سازمان صنایع ملی
• کارشناس دفتر امور آموزش و پرورش سازمان برنامه و بودجه
• معاون مدیر کل در دفتر آموزش و پرورش سازمان برنامه و بودجه
• معاون مدیر کل در دفتر آموزش عالی و تحقیقات سازمان برنامه و بودجه
• مدیر کل دفتر هماهنگی امور مناطق سازمان برنامه و بودجه
• مدیر کل دفتر هماهنگی امور استانهای سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور
• مشاور رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور
• معاون امور اداری، مالی و منابع انسانی سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور
• مامو ربه بنیاد شهید، رئیس هیأت مدیره شرکت سهامی عام (کف)
• قائم مقام مدیرعامل در شرکتهای وابسته
• معاون پشتیبانی سازمان اقتصادی کوثر
• معاون نظارت مالی و خزانه دار کل کشور، وزارت امور اقتصادی و دارایی
• عضویت در مجامع، شوراها و کمیتهها (در وضعیت فعلی شغلی)
• نماینده تام الاختیار وزیر در کمیسیونهای تخصصی کمیسیون اقتصاد دفتر هیات دولت
• نماینده ویژه رئیس جمهور و عضو کارگروه ارتقاء شفافیت عملکرد و گزارشهای مالی دستگاههای اجرایی
• عضو کمیته ارتقای سلامت نظام اداری وزارت امور اقتصادی و دارایی
• عضو هیات تبصره (۲) ماده (۲۶۶) قانون مالیاتهای مستقیم
• ریاست شورای راهبری بانکهای جامع اطلاعاتی اموال دستگاههای اجرایی
• ناظر منتخب وزیر امور اقتصادی و دارایی در جلسات شورای عالی
• جامعه حسابداران رسمی ایران
• عضو هیأت امنای صندوق ذخیره فرهنگیان
• عضو شورای تحول اداری وزارت امور اقتصادی و دارایی
• عضو کمیته راهبردی مدیریت اسناد وزارت امور اقتصادی و دارایی
• عضو غیرموظف هیأت مدیره و نماینده وزارت امور اقتصادی و دارایی در بانک تجارت
• عضو کارگروه موضوع تبصره یک ذیل ماده (۳) قانون ارتقاء سلامت
• نظام اداری و مقابله با فساد
• عضو هیأت تشخیص صلاحیت حسابداران رسمی
• نماینده تام الاختیار وزیر امور اقتصادی و دارایی و رئیس هیأت مرکزی
• تعیین کارشناس دستگاههای دولتی
• عضو هیأت تشخیص صلاحیت مشاوران رسمی مالیاتی ایران
• عضو هیأت امنای دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی سمنان
• عضویت در شورای راهبری توسعه مدیریت وزارت امور اقتصادی و دارایی
• عضویت در شورای توسعه دولت الکترونیک و هوشمندسازی وزارت امور اقتصادی و دارایی
• ریاست شورای مدیریت راهبردی معاونت نظارت مالی و خزانه داری کل کشور
سیدرحمت الله اکرمی در دوران تصدی خود در خزانهداری کل کشور، نقش مهمی در مدیریت جریان نقدینگی دولت، تأمین مالی پروژهها، اصلاح نظام مالیاتی و توسعه سامانههای مدیریت مالی داشته است. وی همچنین در حرکت به سمت خزانهداری الکترونیک و نظارت بر اجرای بودجه کشور تلاشهای قابل ملاحظهای داشته است.
اکرمی در سال ۱۴۰۰ بهعنوان رئیس خزانه داری کل کشور منصوب شد. وی درباره این تصدی گفت: «عوامل زیادی در ارتقا رشد و توسعه اقتصادی کشور نقش دارند که در این حرفه میتوان به چهار عامل کیفیت مدیریت، حجم و کیفیت سرمایهگذاری، سهولت انجام معاملات و صداقت سیستم مالی اشاره کرد و میتوان نقش حسابداری تا دفترداری ساده و گزارشگری ساده را در این طیف در نظر گرفت و رشد و توسعه اقتصادی صورت نمیگیرد مگر اینکه این عوامل را در نظر بگیریم و با کمک این چهار عامل به رشد برسیم.»
مرداد سال ۱۴۰۰، اکرمی خبر راهاندازی سامانه سفته و برات الکترونیکی درچارچوب پروژه خزانهداری الکترونیک را داد. او هدف از این کار را آماده کردن ابزار لازم برای ارائه خدمات الکترونیک در تسهیلات بانکی و بهعنوان ابزاری برای استفاده در زنجیره تأمین و توزیع طراحی و راه اندازی شد. در سالهای اخیر، اکرمی تاکید کرد که اگر ترازنامه دولت منتشر شود، هر ایرانی میتواند ببیند سهمش از این ترازنامه چقدر است. همچنین او بر اهمیت استفاده بهینه از داراییهای دولت تأکید کرده و انتقاداتی نسبت به عدم مولدسازی این داراییها مطرح کرده است.