تاریخ انتشار: ۱۸:۰۵ - ۱۳ شهريور ۱۴۰۴
اقتصاد۲۴ گزارش می‌دهد؛

معرفی سامانه دفاعی گپارد

در این مطلب به معرفی سامانه دفاعی گپارد خواهیم پرداخت.

معرفی سامانه دفاعی گپارد

اقتصاد۲۴- در طول دهه ۱۹۵۰ حدود ۵۰۰ توپ ضدهوایی خودکششی ۴۰ میلی‌متری دولول M۴۲ در اختیار ارتش ایالات متحده قرار گرفت. این دستگاه برد خوبی داشت، اما فاقد سیستم کنترل آتش بود. از اواخر دهه ۱۹۶۰، پروژه‌های مطالعاتی مختلفی برای ساخت مدل جدیدی از توپ ضدهوایی خودکششی آغاز شد، اما همه آنها با شکست مواجه شدند.  

در سال ۱۹۶۶، چندین قرارداد برای ساخت یک توپ ضدهوایی خودکششی بر اساس شاسی تانک لئوپارد ۱ امضا شد. پس از بررسی دو سیستم شامل یک توپ دولول ۳۰ میلی‌متری و یک توپ ۳۵ میلی‌متری دیگر، در نهایت سیستم دوم برای تولید انبوه انتخاب شد.  

اولین پیمانکار سیستم دولول ۳۵ میلی‌متری، شرکت کانتراوس بود. پس از ساخت چند نمونه اولیه دیگر، این سیستم سرانجام پذیرفته شد و تحت عنوان فلاکپانزر گپارد در ارتش آلمان غربی به خدمت گرفته شد. اولین خودروی تولیدی در سال ۱۹۷۶ از کارخانه خارج شد. آخرین تحویل‌ها در سال ۱۹۸۰ انجام شد. ارتش آلمان غربی حدود ۴۲۰ دستگاه ژپارد، ارتش بلژیک ۵۵ دستگاه و ارتش هلند ۹۵ دستگاه دریافت کردند.

تفاوت دومی با ژپارد‌های بلژیکی و آلمانی این بود که برجک آنها مجهز به یک رادار نظارتی و ردیابی ساخت شرکت هلندی هولاند سیگنالاپاراتن (Hollande Signaalapparaten) بود. این برجک می‌توانست روی شاسی‌های دیگری مانند تانک اصلی میدان نبرد Pz ۶۸ سوئیسی و OTO Melara OF-۴۰ ایتالیایی نصب شود. اخیراً، عربستان سعودی برای خرید حدود ۱۰۰ عدد از این برجک‌های مدرن شده، برای نصب روی شاسی تانک  لئوپارد ۲ ابراز تمایل کرده است. شاسی ژپارد مشابه لئوپارد ۱ است. با این حال، زره بدنه آن سبک‌تر است. در این سیستم صندلی راننده در جلو، در سمت راست، سیستم باتری کمکی در سمت چپ، برجک در مرکز، موتور و سیستم انتقال قدرت در عقب هستند.

سیستم تعلیق گپارد

سیستم تعلیق میله پیچشی شامل هفت چرخ جاده‌ای با چرخ‌های لاستیکی است. چرخ‌دنده در جلو و چرخ هرزگرد در عقب قرار دارد. رادار نظارتی در عقب برجک نصب شده و در صورت لزوم می‌توان آن را تا کرد، در حالی که رادار ردیابی به جلو متصل است. در قسمت خارجی، دو توپ ۳۵ میلی‌متری اورلیکن KDA، یکی در هر طرف برجک، با نرخ آتش ۵۵۰ گلوله در دقیقه نصب شده‌اند. این سلاح دارای ۳۱۰ گلوله مهمات ضدهوایی و ۲۰ گلوله APDS-T (موشک ضدتانک جداشدنی و ردیاب) است که برای اهداف زمینی در نظر گرفته شده است. گپارد علاوه بر رادار‌های ردیابی و نظارتی خود، دارای یک سیستم کنترل آتش بسیار کامل، یک سیستم ناوبری زمینی یکپارچه و عناصر هدف‌گیری برای حمله به اهداف هوایی و زمینی است.

معرفی سامانه دفاعی گپارد

تسلیحات سامانه دفاعی گپارد

۱ توپ در سمت چپ و راست برجک قرار دارد، پایه هر توپ از یک بلوک دایره‌ای گرد تشکیل شده است.


بیشتر بخوانید: معرفی سامانه دفاع موشکی PL-۹C چین


برجک گپارد

برجک به شکل مستطیل است و در مرکز بدنه قرار دارد. همچنین یک رادار دایره‌ای در جلو و در قسمت بالایی و درقسمت عقب بدنه نیز یک رادار مستطیلی قرار گرفته است.

معرفی سامانه دفاعی گپارد

چرخ دنده گپارد

از ۷ چرخ جاده با ۴ غلتک پشتیبانی تشکیل شده است. صفحات زرهی را می‌توان روی چرخ دنده قرار داد. آنها شکلی دندانه اره‌ای دارند.

معرفی سامانه دفاعی گپارد

لوازم جانبی گپارد

چهار پرتابگر نارنجک دودزا در سمت راست و چپ جلوی برجک، در یک خط و در قسمت پایین برجک قرار گرفته‌اند.

مشخصات فنی کلی گپارد

تسلیحات: دو توپ ۳۵ میلی‌متری.
کشور‌های کاربر: آلمان، بلژیک، هلند و رومانی
خدمه: ۳ نفر
لوازم جانبی: رادار نظارت و ردیابی، سیستم کنترل آتش و کامپیوتر هدف‌گیری، سیستم حفاظت بیولوژیکی، هسته‌ای و شیمیایی
حفاظت: حداکثر ۷۰ میلی‌متر
وزن خودرو: ۴۷،۳۰۰ کیلوگرم
سرعت: ۶۵ کیلومتر بر ساعت

کد ویدیو
ارسال نظر
قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «اقتصاد24» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.
خواندنی‌ها
خودرو
فناوری
آخرین اخبار