تاریخ انتشار: ۱۰:۰۰ - ۱۶ شهريور ۱۴۰۴
تعداد نظرات: ۳ نظر
کمبود عرضه‌کنندگان زمینه‌ساز ایجاد کارتل بنزینی می‌شود

عرضه بنزین سوپر وارداتی و دوگانه رقابت یا انحصار جدید

وزارت نفت و بورس انرژی در روزهای اخیر خبر از عرضه «بنزین ویژه وارداتی» توسط تنها پنج واردکننده و از طریق بورس داده‌اند؛ سازوکاری که «رقابتی» توصیف می‌شود، اما در پسِ این عنوان پرطمطراق، یک پرسش جدی خودنمایی می‌کند.

عرضه بنزین سوپر وارداتی

اقتصاد۲۴- مناقشه بر سر واردات بنزین سوپر توسط بخش خصوصی همچنان ادامه دارد. آن‌طور که ایسنا به نقل از محسن پاک‌نژاد، وزیر نفت، عنوان کرد: «در حال حاضر، فرآیند صدور مجوز واردات بنزین سوپر برای بخش خصوصی به پایان راه رسید و پنج مجوز قطعی در این حوزه صادر شده است.»

به گفته وی، در بحث قیمت‌گذاری بنزین سوپر، عرضه‌کنندگان بخش خصوصی دخیل هستند؛ مردم در صورت تمایل می‌توانند با توجه به قیمت تمام‌شده از این خدمت استفاده کنند و اگر تمایلی ندارند می‌توانند از همان سهمیه‌هایی که تا الان برقرار بوده و کماکان نیز ادامه دارد، استفاده کنند.

پیش‌تر نیز اعلام شده بود که طبق شیوه‌نامه ابلاغی وزارت نفت، عرضه بنزین سوپر به صورت انحصاری از طریق بورس انرژی انجام می‌شود. در این چارچوب، قیمت‌گذاری براساس مکانیسم رقابتی و با توجه به نرخ جهانی خرید، هزینه حمل‌ونقل، عوارض ورودی و سود متعارف واردکننده مشخص می‌شود و وزارت نفت در تعیین قیمت دخالتی ندارد.

بورس انرژی هم اعلام کرده است که این شیوه عرضه باعث حذف رانت و دسترسی‌های انحصاری می‌شود و همه فعالان اقتصادی واجد شرایط می‌توانند در این بازار مشارکت داشته باشند. همچنین، با استفاده از سازوکار بورس، قیمت نهایی براساس تعادل عرضه و تقاضا کشف می‌شود که به شفافیت بیشتر بازار کمک می‌کند.

اما باید دید چه مسائلی در این زمینه نادیده گرفته شده‌اند و اساسا می‌توان عرضه بنزین توسط پنج واردکننده را رقابتی دانست؟

محدودیت عرضه‌کنندگان و مساله ساختار بازار

گرچه وزارت نفت و بورس انرژی اعلام کرده‌اند که قیمت‌گذاری بنزین ویژه بر اساس مکانیسم عرضه و تقاضا انجام می‌شود، اما واقعیت بازار به‌شدت وابسته به تعداد عرضه‌کنندگان است.

وقتی تعداد فروشندگان یا واردکنندگان محدود باشد، بازار به سمت یک انحصار چندجانبه متمایل می‌شود. در چنین بازاری، حتی با وجود سازوکار بورس، رفتار قیمت‌گذاری رقابتی به شکل کامل تحقق پیدا نمی‌کند، زیرا بازیگران اصلی می‌توانند به‌طور مستقیم یا غیرمستقیم هماهنگ شوند.


بیشتر بخوانید:ثبت‌سفارش بخش خصوصی برای واردات بنزین سوپر


در بازار‌های متعارف با تعداد زیاد عرضه‌کننده، تقاضا عامل تعیین‌کننده قیمت است؛ زیرا رقابت برای جذب مشتری باعث کاهش قیمت‌ها می‌شود. اما در شرایطی که عرضه‌کنندگان محدود هستند، قدرت چانه‌زنی طرف عرضه بسیار بیشتر از طرف تقاضاست.

برای مثال، اگر پنج شرکت واردکننده به صورت هماهنگ تصمیم بگیرند عرضه را محدود نگه دارند، حتی اگر تقاضا بالا باشد، قیمت به‌طور طبیعی کاهش پیدا نمی‌کند. این وضعیت مصداق همان چیزی است که در ادبیات اقتصادی تحت عنوان کارتل یا تراست شناخته می‌شود.

امکان شکل‌گیری کارتل بنزینی

کارتل زمانی شکل می‌گیرد که چند شرکت به‌جای رقابت، با یک‌دیگر برای کنترل قیمت یا میزان عرضه به‌طور رسمی یا غیررسمی توافق کنند.


بیشتر بخوانید:

مبنای قیمت‌گذاری بنزین سوپر وارداتی مشخص شد

عرضه نخستین محموله بنزین سوپر از هفته آینده


به عنوان مثال، واردکنندگان می‌توانند در بورس انرژی به جای رقابت واقعی، تصمیم بگیرند به‌طور غیررسمی قیمتی بالاتر از سطح تعادلی اعلام کنند و حجم عرضه را کاهش دهند. در این حالت، کشف قیمت نه‌تنها رقابتی نیست، بلکه مصنوعی و دست‌کاری‌شده تلقی می‌شود.

در سطح جهانی نیز چنین پدیده‌ای به دلیل ماهیت نفت و فرآورده‌های نفتی بار‌ها مشاهده شده است. اوپک نمونه بارز یک کارتل رسمی در بازار نفت خام است که با هماهنگی تولیدکنندگان، قیمت و عرضه جهانی را کنترل می‌کند. هرچند بورس انرژی ایران از نظر ساختار متفاوت است، اما محدودیت تعداد واردکنندگان می‌تواند منجر به الگویی مشابه شود. یعنی قیمت‌گذاری نه بر اساس مکانیسم بازار، بلکه تحت تاثیر عرضه‌کنندگان معدود انجام شود.

عرضه بنزین سوپر وارداتی

بنابراین، هرچند عرضه از طریق بورس انرژی به ظاهر با سازوکار رقابتی همراه است، اما وجود تنها پنج واردکننده عملا شرایط را به سمت انحصار چندجانبه سوق می‌دهد. در چنین فضایی، عرضه‌کنندگان نقش تعیین‌کننده‌ای در کشف قیمت دارند و تقاضا نقش فرعی پیدا می‌کند. همین امر زمینه را برای شکل‌گیری کارتل یا تراست وارداتی فراهم می‌کند و موجب می‌شود قیمت‌ها در سطح بالاتری از نرخ تعادلی باقی بمانند.

این روند پیامد‌های متعددی دارد. بنزین سوپر وارداتی به دلیل گرانی بنزین در کشور‌های همسایه و البته افزایش نرخ ارز در کشور، به طور معمول هزینه بالایی دارد. وزیر نفت پیش‌تر قیمت بنزین وارداتی را بیش از ۵۰ هزار تومان عنوان کرده بود. حال اگر قرار باشد که انحصار به شکلی نو در این بازار نیز خود را نشان دهد، مصرف‌کننده نهایی بازنده اصلی است، زیرا بنزین وارداتی با قیمتی بالاتر از سطح طبیعی به او تحمیل می‌شود.

به بیان دیگر، گرچه عرضه بنزین ویژه در بورس انرژی می‌تواند فرصتی برای تنوع‌بخشی به بازار سوخت باشد، اما با این ساختار محدود، بیش از آن‌که نشانی از رقابت واقعی باشد، خطر ایجاد انحصار و رانت جدید را نمایان می‌کند.

در مجموع، هرچند وزارت نفت بر شفافیت و رقابتی بودن فرآیند واردات بنزین سوپر تأکید دارد، اما محدود بودن تعداد واردکنندگان، ریسک شکل‌گیری یک بازار ناقص را بالا می‌برد؛ بازاری که ممکن است نه به نفع مصرف‌کننده، بلکه کاملاً تحت تأثیر قدرت عرضه‌کنندگان باشد. اگر قرار است این مسیر ادامه پیدا کند، لازم است ابزار‌های نظارتی دقیق‌تری برای کنترل رفتار قیمت‌گذاری و جلوگیری از هماهنگی‌های پنهان ایجاد شود. همچنین افزایش تعداد بازیگران و تسهیل ورود شرکت‌های جدید می‌تواند از تمرکز قدرت جلوگیری کند. در غیر این صورت، تجربه بازار‌های انحصاری گذشته ممکن است دوباره تکرار شود و بنزین وارداتی به حوزه‌ای دیگر برای ایجاد رانت و نارضایتی عمومی تبدیل شود.

 
 
 
منبع: تجارت نیوز
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۱
ناشناس
0
0
سه‌شنبه ۱۸ شهريور ۱۴۰۴
این یعنی رانت جدید و روشی تازه برای اختلاس گرها و آقازاده ها دزدی به سبک جدید
علی
0
0
پنجشنبه ۲۰ شهريور ۱۴۰۴
چرادولت مابرعکس کشورهای پیشرفته عمل میکنه....اوناوسایل نقلیه عمومی شونو فراوان وارزان ولوکس درسرتاسرکشوربه مردم عرضه میکنن تامردم بسمت استفاده ازوسایل نقلیه عمومی برن ...ولی متآسفانه درکشورما برعکسه...چون سودجویان تولیدخودرومانندزالو وبابرنامه کارمیکنن ومانع اینکارمیشون...شماهم واقعا اگه به فکرمردمین همین کاروبکنین..
پرویز
0
0
پنجشنبه ۲۰ شهريور ۱۴۰۴
تنهاراه: ۱،فراوان وارزان ولوکس کردن وسایل نقلیه عمومی درداخل شهرها وجاده ها...وبه آسانی دراختیاربودن برای مردم ...طوریکه کسی ازوسیله شخصی استفاده نکنه...۲ .کشیدن راه آهن واستفاده ازقطارهای سریع السیردرسراسرشهرهاوروستاهای کشور...۳،برچیدن صنایع تولیدخودروشخصی درکشور..] وکوتاه کردن دست رانت خوارهای این صنعت..
ارسال نظر
قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «اقتصاد24» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.
خواندنی‌ها
خودرو
فناوری
آخرین اخبار