تاریخ انتشار: ۱۸:۲۳ - ۲۴ شهريور ۱۴۰۴

سیر دیگرگونی طراحی لباس و مد از ابتدای قرن بیستم تا به امروز

دهه ۱۹۹۰ دورانی است که مینیمالیسم به تقابلی واکنشی به افراط‌گرایی دهه ۱۹۸۰ به عنوان دریچه نو آغاز به کار کرد.

سیر دیگرگونی طراحی لباس و مد از ابتدای قرن بیستم تا به امروز

اقتصاد۲۴- سیر دیگرگونی طراحی لباس و مد از ابتدای قرن بیستم تا به امروز، با تحولات و جذابیت‌های زیادی روبرو بوده است. از این‌رو، خواندن این مطلب خالی از لطف نیست.

دهه‌های ۱۹۹۰ تا ۲۰۰۰: مینیمالیسم، رشد سریع مد و ظهور سوپرمدل‌ها

دهه ۱۹۹۰ دورانی است که مینیمالیسم به تقابلی واکنشی به افراط‌گرایی دهه ۱۹۸۰ به عنوان دریچه نو آغاز به کار کرد. طرح‌های ساده و روان، رنگ‌های خنثی و تمرکز بر خطوط صاف، مد این دهه را تعریف می‌کردند. طراحانی نیز این زیبایی‌شناسی مینیمالیستی را پذیرفتند و پیس‌ها و طراحی‌هایی را خلق کردند که ساده اما پیچیده بودند.

دهه ۱۹۹۰ همچنین شاهد مد سریع  و جنجالی بود، زیرا برندهایی مانند زارا، اچ اند ام و تاپ‌شاپ با تولید لباس‌های ارزان و مد روز با سرعت سرسام‌آور، شروع به پایه‌ریزی برندهای خود نمودند و این رشد به روندی سرسام‌آوری شد که منجر به تولید انبود و مارکتینگ در سطح بالای مد شد..

در اوایل دهه ۲۰۰۰، مد، فرهنگ،  سلبریتی‌ها، و جوامع که از سطجی از دانش و فرهنگ بودند را نیز وارد این چرخه کرد و آنها را در خود جای داد و رویدادهای فرش قرمز و همکاری طراحان، رویدادها را شکل می‌داد. طراحانی  به نام نیز به تعریف سبک‌های جذاب و سطح بالای مد آن دوران کمک کردند، در حالی که برندهای مد همچنان بر بازار اصلی تسلط داشتند.

فناوری در مد: انقلابی همه‌گیر در قرن بیست و یکم

قرن بیست و یکم شاهد تلفیق بی‌سابقه فناوری در طراحی و تولید مد از طرفی،  و ورود هنر نقشهای مدرن و تلفیقی از ساختار هنرکلاسیک و مدرن در طراحی و پارچه‌سازی و تبدیل به آنچه که از یک هنر ناب در طراحی لباس و مد سراغ داریم، بوده است که نحوه تولید، بازاریابی و استفاده از تکستایل و فابریک‌های متنوع در ایجاد تحول و انقلابی در این راستا توجیه مینماید. در یک سو استفاده از نرم‌افزارهای پیشرفته گرفته تا ظهور پلتفرم‌های دیجیتال، فناوری هر جنبه‌ای از صنعت مد را متحول کرده و منجر به امکانات خلاقانه جدید، بهبود کارایی و افزایش تعامل با بازار عرضه و تقاضا شده است.

نرم‌افزار CAD و ابزارهای طراحی دیجیتال

یکی از مهم‌ترین پیشرفت‌های تکنولوژیکی در طراحی مد، استفاده از نرم‌افزار طراحی به کمک کامپیوتر (CAD) است. CAD به طراحان اجازه می‌دهد تا طرح‌ها و نمونه‌های اولیه دقیق و جزئی را روی یک پلتفرم دیجیتال ایجاد کنند و فرآیند طراحی را ساده‌تر کنند. این نرم‌افزار به طراحان این امکان را می‌دهد که لباس‌ها را به صورت سه‌بعدی تجسم کنند، با الگوها، پارچه‌ها و بافت‌ها آزمایش کنند و درگیر بشوند و بدون نیاز به نمونه‌های فیزیکی، تنظیمات را در لحظه انجام دهند.

چاپ سه‌بعدی و نوآوری پایدار

ظهور چاپ سه‌بعدی همچنین در مد، انقلابی ایجاد کرده است. این فناوری به طراحان اجازه می‌دهد تا قطعات پیچیده و قابل تنظیم را لایه به لایه ایجاد کنند و سطحی از دقت و خلاقیت را ارائه می‌دهند که با روش‌های سنتی دستیابی به آن دشوار است. چاپ سه‌بعدی دری را به روی نوآوری پایدار گشوده است، زیرا تولید بر اساس تقاضا را امکان‌پذیر می‌کند و تولید بیش از حد و ضایعات را کاهش می‌دهد.

اینگونه شد که طراحی مد و لباس  هنری پیشگام به شمار میرود که استفاده از چاپ سه‌بعدی در اوت کوتور را بسیارمتنوع و بی مانند میکند و لباس‌های آوانگاردی خلق میکند که مرزهای مد متعارف و معمولی در هم شکسته و جابجا میکند.

تأثیر رسانه‌های اجتماعی و تجارت الکترونیک

ظهور سوشیال مدیا یا رسانه‌های اجتماعی روند تأثیرگذار و عمیقی را  بر صنعت مد داشته و نحوه انتشار رویدادها و نحوه ارتباط برندها با مصرف‌کنندگان را تغییر داده است. پلتفرم‌هایی گوناگونی که امروزه فعال هستند در هرلحظه‌ای هزاران کاربر بمباران اطلاعاتی و محتوایی میشوند که این محتویات در نگاه اول  بسیار پر زرق و برق مینماید ولی گاه از هنر و زیبایی شناختی فاصله-ای بسیار دارند.  و در نهایت به صحنه‌های مد دیجیتال تبدیل شده‌اند که در آن‌ها اینفلوئنسرها، افراد مشهور و کاربران عادی می‌توانند آخرین روندها را در لحظه به نمایش بگذارند.

رسانه‌های اجتماعی همچنین مد را دموکراتیک کرده‌اند و به برندهای کوچک‌تر و طراحان مستقل بستری برای دسترسی به مخاطبان جهانی بدون نیاز به بودجه‌های کلان بازاریابی داده‌اند.

علاوه بر رسانه‌های اجتماعی، تجارت الکترونیک نیز اساساً نحوه مصرف مد را تغییر داده است. خرید آنلاین، مد را بیش از هر زمان دیگری در دسترس قرار داده و به مصرف‌کنندگان این امکان را می‌دهد که تنها با چند کلیک، لباس را از هر کجای دنیا خریداری کنند.

نمایش‌های مد مجازی و مجموعه‌های دیجیتال

همزمان با تکامل فناوری دیجیتال، روش‌های ارائه مد به جهان نیز در حال تغییر است. همه‌گیری کووید-۱۹، پذیرش نمایش‌های مد مجازی را تسریع کرد، جایی که طراحان مجموعه‌های خود را از طریق پخش زنده، نمایش‌های مد دیجیتال و محیط‌های مجازی به نمایش می‌گذارند.

نمایش‌های مد مجازی به برندها این امکان را داده‌اند که به مخاطبان گسترده‌تری دسترسی پیدا کنند، انحصار هفته‌های مد سنتی را بشکنند و رویدادهای نمایش مد را برای عموم قابل دسترس‌تر کنند. این امر همچنین منجر به ظهور مد دیجیتال شده است، جایی که طراحان لباس‌های مجازی ایجاد می‌کنند که می‌توان آنها را در فضاهای آنلاین، بازی‌ها و دنیای مجازی پوشید. برندهایی هم در خط مقدم این جنبش قرار دارند و نگاهی اجمالی به آینده‌ای ارائه می‌دهند که در آن مد ممکن است به همان اندازه که لباس‌های فیزیکی است، به ابراز وجود دیجیتالی نیز مربوط باشد.

آینده مد و طراحی لباس: راه طراحی و مد از این گذرگاه به مقصد بعدی کجاست؟

با ادامه تکامل مد، و طراحی لباس، آینده نویدبخش مسیرهای جدید و هیجان‌انگیزی است که توسط پیشرفت‌های فناوری، پایداری و نوآوری هدایت می‌شوند. همگرایی هوش مصنوعی (AI)، واقعیت مجازی (VR) و شیوه‌های پایدار قرار است نه تنها نحوه طراحی و تولید مد، بلکه نحوه مصرف و تجربه آن را نیز متحول کند. این تحولات، آینده‌ای را شکل می‌دهند که در آن خلاقیت با فناوری تلاقی می‌کند و مسئولیت‌پذیری زیست‌محیطی در صدر اولویت‌های این صنعت قرار دارد.

ترجمه و گردآوری: مانا یزدانی امیری

ارسال نظر
قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «اقتصاد24» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.
خواندنی‌ها
خودرو
فناوری
آخرین اخبار