تاریخ انتشار: ۲۱:۲۶ - ۲۹ شهريور ۱۴۰۴

کاهش تولید لاستیک و احتمال گرانی

رئیس انجمن صنفی صنایع لاستیک کشور از کاهش ۲۵ درصدی تولید لاستیک خبر داد .

کاهش شدید تولید لاستیک/ گرانی در راه است؟

اقتصاد۲۴- محمدرضا گنجی، رئیس هیئت‌مدیره انجمن صنفی صنایع لاستیک کشور با اشاره به اینکه تولید تایر در کشور با وجود مشکلات انجام می‌شود، گفت: با تشدید چالش‌ها مجبوریم تولید را تا ۲۵ درصد کاهش دهیم.

وی افزود: با وجود مکاتبات با وزارت صنعت و اعلام مشکلات تولیدکنندگان تایر، متأسفانه هیچ اقدامی برای حل مسائل انجام نشد و تولیدکنندگان برای جلوگیری از زیان بیشتر، مجبور به کاهش تولید هستند.

رئیس انجمن صنفی صنایع لاستیک کشور با اشاره به افزایش هزینه‌های تولید، گفت: در حال حاضر تولیدکنندگان تایر با زیان کالا تولید می‌کنند. به همین دلیل برای جبران بخشی از زیان، افزایش ۱۰ درصدی قیمت تایر ضروریست.

وی پیش از این در خصوص وضعیت صنعت تایرسازی کشور، اعلام کرده بود " ظرفیت منصوبه تایرسازان کشور ۳۵۰ هزار تن است و در سال گذشته ۳۰۰ هزار تن تولید شد. قرار بود به ازای هر کیلوگرم تولید، یک دلار به تولیدکنندگان تخصیص یابد؛ یعنی در مجموع ۳۰۰ میلیون دلار. اما تنها ۲۶۰ تا ۲۷۰ میلیون دلار تخصیص یافت و حدود ۲۵ میلیون دلار کسری باقی مانده است. "


بیشتر بخوانید: کمبود نقدینگی چالش جدی قطعه‌سازان در مسیر تولید


رئیس انجمن صنفی صنایع لاستیک کشور افزود: این ظرفیت ۳۰۰ هزار تنی حدود ۷۰ درصد نیاز کشور را تأمین می‌کند و تنها ۳۰ درصد نیاز باید از طریق واردات برطرف شود. با این حال، دولت ارز قابل‌توجهی را برای واردات اختصاص داد و به جای تایر‌های معدنی و راهسازی، تایر خودرو‌های سبک نظیر پراید و پژو وارد شد که به رقیب جدی تولید داخل تبدیل شدند.

گنجی با اشاره به مقایسه تخصیص ارز میان تولیدکنندگان و واردکنندگان گفت: «ما برای ۳۰۰ هزار تن تولید، ۳۰۰ میلیون دلار ارز گرفتیم، اما واردکنندگان برای تنها ۳۰ هزار تن تایر، یک میلیارد دلار ارز دریافت کردند. با این میزان می‌شد پنج کارخانه تایرسازی در کشور ایجاد کرد، اما در عمل پنج کارخانه در چین فعال شدند و تولیدکنندگان داخلی تحت فشار قرار گرفتند.»

به گفته گنجی، در حالی که تولیدکنندگان ماه‌ها در انتظار دریافت ارز می‌مانند، تجار ظرف ده روز ارز دریافت می‌کنند. وی افزود: «با ادغام وزارت صنعت و بازرگانی، عملاً قدرت واردکنندگان بیشتر شد و تولیدکنندگان در صف‌های طولانی ارز قرار گرفتند.»

به اعتقاد وی، هرچند واردات تایر‌های ثبت سفارش‌شده در حال انجام است، اما از ابتدای ۱۴۰۴ با پیگیری‌های صورت‌گرفته جلوی ثبت سفارش جدید گرفته شده است. با این وجود، بازار با رکود مواجه است و کاهش قدرت خرید مردم باعث شده برخی تایر‌ها حتی ارزان‌تر از تولید داخلی عرضه شوند؛ به‌طور مثال قیمت یک جفت تایر پراید به سه میلیون تومان رسیده که برای مصرف‌کنندگان بسیار سنگین است.

منبع: تسنیم
ارسال نظر
قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «اقتصاد24» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.
خواندنی‌ها
خودرو
فناوری
آخرین اخبار