تاریخ انتشار: ۱۲:۰۰ - ۰۵ مهر ۱۴۰۴

تاخت و تاز اینفلوئنسر‌ها در تلگرام، ایکس و اینستاگرام/ از سرگرمی تا تحلیل‌های اقتصادی در دستور کار روزمره نویس‌ها + جزییات

فعالیت اینفلوئنسر‌ها در شبکه‌های اجتماعی مختلف مانند اینستاگرام، تلگرام، توییتر (ایکس) و پلتفرم‌هایی مانند روبیکا، بله و ایتا متمرکز است. با این حال در این فضا‌ها، محتوای تولیدی اینفلوئنسر‌ها شامل موضوعات متنوعی است از آموزش و اطلاع‌رسانی، سرگرمی، ورزش، آشپزی، مد و لباس گرفته تا نقد اجتماعی و فرهنگی.

تاخت و تاز اینفلوئنسرها در سه بستر تلگرام، ایکس و اینستاگرام

اقتصاد۲۴- با فراگیری ویروس کرونا و ورود آن در سال ۱۳۹۸ به ایران، تغییرات گسترده و اساسی در نحوه تعاملات اجتماعی و زندگی روزمره مردم ایران و جهان رخ داد. محدودیت‌هایی که همراه با این ویروس فراگیر ظهور و بروز داشت سبب شد تا شکل و شمایل زندگی اجتماعی، فرهنگی و حتی اقتصادی انسان‌ها از حالت عادی و عرفی خود فاصله گرفته و دگرگون شود. پیش از شیوع کرونا، تعاملات اجتماعی مردم بیشتر در قالب دید و بازدید‌های خانوادگی و دوستانه، حضور در جمع‌های مختلف، شرکت در مراسم و گعده‌های رسمی و غیررسمی و سفر‌های خانوادگی و دوستانه شکل می‌گرفت. اما با محدودیت‌های ناشی از این پاندمی، این نوع تعاملات شکل و شمایل خود را از دست داد و جای خود را به شکل‌های جدید تعاملی و ارتباطی داد که عمدتاً به واسطه فضای مجازی و بستر‌های اینترنتی امکان‌پذیر بود و به‌تدریج مردم به سرگرمی‌های فردی در منزل‌های خود روی آوردند.

به همین جهت از سال ۱۳۹۸ به بعد شاهد رشد چشمگیر فضای آنلاین، بازی‌های ویدئویی، کتاب‌خوانی دیجیتال و شبکه‌های اجتماعی به شکل جدی بودیم که سبب شد تا جایگزین تعاملات جمعی و حضور فیزیکی در محیط‌های عمومی شوند. با محدود شدن تعاملات حضوری، نقش فضای مجازی و اینترنت در زندگی روزمره مردم پررنگ‌تر از همیشه شده است. شبکه‌های اجتماعی، پیام‌رسان‌ها و پلتفرم‌های آنلاین به اصلی‌ترین بستر ارتباطی تبدیل شده‌اند و مردم برای برقراری ارتباط با دوستان، خانواده و حتی همکاران ناچار به استفاده از این فضا هستند. این استفاده گسترده، به مرور زمان به وابستگی بیشتری نسبت به اینترنت و فضای مجازی منجر شد. از سال ۱۳۹۸ تا امروز، میزان وابستگی به مصرف اینترنت و حضور فعال در فضای مجازی به طرز قابل توجهی افزایش یافته و استفاده از این فضا، به بخشی از زندگی روزمره تبدیل شده است.

 در کنار رشد چشمگیر وابستگی مردم به فضای مجازی یکی از اتفاقات مهم در فضای مجازی، ظهور بیشتر و گسترش فعالیت اینفلوئنسر‌ها یا همان اشخاص تأثیر‌گذار است. این افراد، با داشتن مخاطبان گسترده در شبکه‌های اجتماعی، نقش مهمی در جهت‌دهی وضعیت سوشال‌مدیا داشته و دارند و طبق نظر برخی کارشناسان حتی بر رفتار و نگرش جامعه مخاطب خود نیز تأثیر گذاشته‌اند. پرسش اساسی که اکنون مطرح می‌شود این است که اینفلوئنسر‌های فارسی این روز‌ها در کدام اپلیکیشن‌ها فعال‌تر هستند، چه نوع محتوایی تولید می‌کنند و مخاطبان آنها بیشتر به چه موضوعاتی علاقه‌مند هستند و آیا نوع موضوعات هر شبکه مجازی خاص آن شبکه است.

فعالیت اینفلوئنسر‌ها در شبکه‌های اجتماعی مختلف مانند اینستاگرام، تلگرام، توییتر (ایکس) و پلتفرم‌هایی مانند روبیکا، بله و ایتا متمرکز است. با این حال در این فضا‌ها، محتوای تولیدی اینفلوئنسر‌ها شامل موضوعات متنوعی است از آموزش و اطلاع‌رسانی، سرگرمی، ورزش، آشپزی، مد و لباس گرفته تا نقد اجتماعی و فرهنگی. برخی اینفلوئنسر‌ها تمرکز خود را بر محتوای آموزشی و اطلاع‌رسانی گذاشته‌اند و با تولید ویدئو‌های کوتاه یا پست‌های متنی در حال تأثیر‌گذاری بر مخاطبان خود هستند. 


بیشتر بخوانید:فیلم/ گرفتن ویو با عمّامه آخوند قلّابی؟


در مقابل، عده‌ای دیگر بیشتر به تولید محتوای سرگرمی و سبک زندگی می‌پردازند و با خلق آیتم‌های طنز یا نمایش تجربه‌های شخصی، تلاش می‌کنند مخاطبان خود را جذب کنند. با این حال فضای اینفلوئنسری در سال‌های گذشته با فراز و نشیب‌های مختلفی مواجه بوده است. در سال‌های اخیر علاوه بر ظهور و رشد قابل توجه اینفلوئنسر‌ها در شبکه‌های داخلی، شاهد فراز و نشیب مخاطبان اینفلوئنسر‌ها در بستر‌های خارجی همانند ایکس و تلگرام به دلیل فیلترینگ آنها بوده‌ایم. با این حال طبق آمار منتشر شده اینفلوئنسر‌ها معمولاً یکی از سه بستر تلگرام، ایکس و اینستاگرام را میدان فعالیت خود قرار می‌دهند. این سه بستر با آنکه در سال‌های اخیر فیلتر شده‌انده، اما همچنان کاربران زیادی از این بستر‌ها استفاده می‌کنند.

اینستاگرام همچنان در صدر شبکه‌های تبلیغاتی

این روز‌ها اینستاگرام همچنان جزء اصلی و مهم‌ترین بستر‌های تعاملی، تبلیغاتی و اقتصادی در بین اینفلوئنسر‌های فارسی زبان به حساب می‌آید. آمار‌ها و اعدادی که مرکز پژوهشی بتا در شهریور ۱۴۰۴ منتشر کرده است نشان می‌دهد ساختار توزیع فالوور‌ها در اینستاگرام فارسی زبان به طرز معناداری هرمی است. در رأس این هرم تنها یک درصد از کاربران قرار دارند که بیش از پنج میلیون نفر دنبال‌کننده دارند و به عنوان ابراینفلوئنسر شناخته می‌شوند. در لایه‌ها و رده‌های پایین‌تر نیز بخش گسترده‌ای از اینفلوئنسر‌ها با تعداد فالوور کمتر، اما با نرخ تعاملی بالاتری قرار دارند. این گروه که به نسبت ابراینفلوئنسر‌ها مخاطب کمتری دارند، اما برای برند و کسب و کار‌های اینترنتی بسیار جذاب‌تر هستند؛ چراکه هزینه همکاری با آنها منطقی‌تر از ابراینفلوئنسر‌ها است.

طبق گزارش مرکز پژوهشی بتا، ۲۵ حساب برتر فارسی زبان در اینستاگرام که مورد توجه کاربران فارسی زبان قرار گرفته نشان‌دهنده این موضوع است که تعداد قابل توجهی از مردم در این فضا به دنبال ترکیبی از موضوعات مانند اخبار، سرگرمی، موسیقی، سینما و پیگیری شخصیت محبوب هنری خود هستند و بیشتر بر موضوعات کلی مانند فرهنگ و سبک زندگی تمرکز کرده‌اند.

۴۰ درصد از اینفلوئنسر‌های زن فارسی‌زبان روزمره‌نویس هستند

فعالیت زنان اینفلوئنسر ایرانی در اینستاگرام نیز قابل توجه بوده است. آمار‌های منتشر شده در گزارش مرکز پژوهشی بتا نشان می‌دهد موضوع‌های اصلی که اینفلوئنسر‌های زن در اینستاگرام فارسی به آن توجه کرده‌اند، دو موضوع روزمره‌نویسی و آرتیستی (هنری) است. همچنین کارکرد عمده این صفحات معطوف بر بلاگری و سلبریتی‌گری بوده است. به این معنا موضوعات تخصصی در امور مختلف سهم ناچیزی در فعالیت زنان اینفلوئنسر دارند. آمار‌های منتشر شده نشان می‌دهند اکثر مخاطبان اینفلوئنسر‌های زن در سطح میانی و گسترده جامعه می‌باشند. این موضوع نشان‌دهنده این است که از نظر تبلیغات و اثرگذاری اجتماعی زنان نقش قابل توجهی در فضای اینستاگرام دارند. طبق اعداد و ارقام منتشر شده نزدیک به ۴۰ درصد از اینفلوئنسر‌های خانم کارکرد صفحات خود را به روزمره‌نویسی اختصاص داده‌اند و پس از آن موضوعاتی مانند آرتیستی (هنری) ۳۵ درصد و سینما، تلویزیون و تئاتر ۲۵ درصد، در رتبه‌های بعدی قرار دارند. همچنین طبق گزارش مرکز پژوهشی بتا اینفلوئنسر‌های برتر اینستاگرام به لحاظ محتوایی و پرداخت به موضوعات مختلف به چند دسته تقسیم شده‌اند. طبق این آمار مخاطبان ایرانی به طیفی گسترده از محتوا‌ها علاقه‌مند هستند که در پنج دسته تقسیم می‌شوند: روزمره‌نویسی، طنز و سرگرمی، تحلیل‌های اقتصادی، هنر، آشپزی و مسائل آرایشی.

تاخت و تاز اینفلوئنسرها در سه بستر تلگرام، ایکس و اینستاگرام

تلگرام یکی از مهم‌ترین پیام‌رسان‌ها برای اینفلوئنسر‌ها بوده است

با وجود گذشت پنج سال از فیلترینگ پیام‌رسان تلگرام در ایران، با این حال آمار‌ها حاکی از این است که تلگرام به عنوان یکی از اصلی‌ترین پیام‌رسان‌ها در فضای مجازی ایران نقش تأثیر‌گذاری در اطلاع‌رسانی اخبار و سرگرمی مخاطبان، آموزش و بازار‌یابی دارد. توجه کاربران به کانال‌های پرمخاطب در این اپلیکیشن نشان می‌دهد عمده کانال‌ها در بازه ۲۰۰ تا ۵۰۰ هزار مخاطب قرار دارند. کانال‌های بالای دو میلیون مخاطب نیز در این اپلیکیشن برخلاف اینستاگرام بسیار کم‌تر بوده و به نوعی تعداد مخاطبان بالای ۵۰۰ هزار نفر بسیار محدود و انحصاری در دست تنها چند نفر قرار دارند و همین مسئله باعث شده تا تعداد کانال‌هایی که مخاطبان میلیونی دارند در این بستر بسیار محدود باشد. اطلاعات منتشر شده از وضعیت کاربران و اینفلوئنسر‌های تلگرام حاکی از این است که تمرکز اصلی کاربران بر کانال‌هایی است که مخاطبان میلیونی نداشته و ندارند، به این ترتیب بیشترین و عمده‌ترین سهم کانال‌ها مربوط به بازه ۲۰۰ تا ۵۰۰ هزار عضو بوده است. در رده بعدی، اما کانال‌های بین ۵۰۰ هزار تا یک میلیون نفر قرار دارند. الگوی مخاطبان کانال‌ها در تلگرام همانند اینستاگرام هرمی شکل بوده و نشان می‌دهد تعداد کمی کانال فوق‌العاده بزرگ در رأس هرم قرار دارند، درحالی‌که اکثر کانال‌ها در دسته‌های چند صد هزار نفری متمرکز هستند. موضوعاتی که در این کانال‌ها مورد توجه قرار گرفته است برخلاف اینستاگرام اکثراً موضوعات هدفمند و تخصصی بوده است و یا موضوعاتی بوده‌اند که جامعه وفاداری از دنبال‌کنندگان را به خود جذب کرده‌اند.

فهرست منتشر شده از ۲۵ کانال تلگرامی با بیشترین مخاطب نشان می‌دهد تلگرام بیش از هر چیزی در بین مخاطبان فارسی زبان خود کارکردی خبری پیدا کرده است و مخاطبان ایرانی اخبار را از این فضا دنبال و رصد می‌کنند. در کنار پیگیری اخبار و رصد لحظه‌ای اتفاقات، کاربران ایرانی معمولاً در تلگرام به دنبال دسترسی به فیلترشکن‌ها و پیدا کردن پروکسی مناسب بوده‌اند. همچنین پیگیری موضوعات اقتصادی و سرگرمی از دیگر موضوعات قابل توجه مخاطبان ایرانی در این بستر است.

کانال‌های پروکسی در تلگرام بیش از ۵ میلیون مخاطب دارند

آمار منتشر شده در گزارش مرکز پژوهشی بتا می‌گوید اکثر کانال‌های بالای ۵ میلیون مخاطب، کانال‌های دریافت پروکسی بوده‌اند و پس از آن کانال‌های خبری مطرح مانند خبر فوری در هر دو نسخه بالای ۵ میلیون مخاطب، اخبار فوری جنگ ایران و اسرائیل با حدود ۴.۲ میلیون مخاطب و خبرگزاری تسنیم با بیش از دو میلیون مخاطب قرار دارند. کانال‌های ورزشی نیز در بین این ۲۵ کانال به چشم می‌آید. برای مثال کانال هواداران پرسپولیس با بیش از ۲ میلیون مخاطب مورد توجه کاربران فارسی زبان قرار گرفته است. درنهایت می‌توان گفت پیام‌رسان تلگرام در ایران در سه حوزه کارکرد اصلی داشته و دارد: ۱_ اطلاع‌رسانی‌های اقتصادی و مالی. ۲_ ابزار‌های دور زدن فیلترینگ. ۳_ اخبار. در کنار این سه دسته مسائل دیگری مانند مسائل ورزشی، موسیقی و سرگرمی نیز موضوعات فرعی در تلگرام به حساب می‌آیند.

تاخت و تاز اینفلوئنسرها در سه بستر تلگرام، ایکس و اینستاگرام

ایکس میدان سیاست‌ورزی سیاستمداران است

برخلاف دو اپلیکیشن تلگرام و اینستاگرام که مخاطبانشان پیگیر موضوعات مختلفی از هنر تا سرگرمی هستند، فضای ایکس یا همان توییتر سابق رنگ و بویی کاملاً سیاسی دارد، به نحوی که از ایکس می‌توان به عنوان کارزار سیاستمداران و مخالفان و موافقان چهره و اندیشه‌های سیاسی یاد کرد. در این فضا با اینکه حضور حساب رسانه‌ها قابل توجه‌تر است، با این حال صدای منتقدان و اشخاص بیشتر است. با یک مرور کوتاه بر اطلاعات منتشر شده می‌توان این‌گونه گفت که ایکس دیگر یک رسانه اجتماعی نیست، بلکه به میدان روایت‌سازی، انتقاد و سیاست‌ورزی در فضای عمومی بدل شده است. در چنین فضایی طبعیتاً کاربران به دنبال حساب‌هایی خواهند رفت که خبری_سیاسی به حساب بیایند.

مسئله‌ای که پرداخت به ایکس را قابل توجه می‌کند، جامعه گسترده حاضر در آن است به‌نحوی‌که در لایه‌های میانی اکثر این جامعه متمرکز است. به این معنی اکثر فعالان ایکس فارسی در سطح اینفلئونسر‌های میانی قرار گرفته‌اند. از مهم‌ترین تفاوت‌های اصلی اینستاگرام و ایکس در این است که فعالان حاضر در ایکس به تولید محتوای تخصصی و سیاسی پرداخته و همواره سعی در جذب و حفظ جامعه مخاطب خود دارند. تفاوت دیگر ایکس و اینستاگرام در ایران در دستیابی به ابراینفلوئنسری است. طبق آمار‌های منتشر شده، دستیابی به مخاطبان بالای یک میلیون نفر در شبکه ایکس به شدت کاری دشوار و سخت به حساب می‌آید. اما مسئله مهم‌تری که ایکس را از دو اپلیکیشن قبلی یعنی اینستاگرام و تلگرام متمایز می‌کند، در شبه‌اینفلوئنسری است. برخلاف تلگرام و اینستاگرام آن چیزی که در ایکس باعث شهرت می‌شود اثرگذاری واقعی و تعاملات فکری با جامعه مخاطب است. به همین جهت است که بسیاری از کاربران با ۱۰۰ تا ۳۰۰ هزار فالوور از نفوذ اجتماعی و تأثیر‌گذاری زیاد برخوردارند. البته در ایکس با توجه به آنکه هنوز ابراینفلوئنسر‌ها مانند تلگرام و اینستاگرام اشباع نشده‌اند فرصت رشد و پیشرفت جدی‌ای در جامعه ایرانی دارند.


بیشتر بخوانید:اینستاگرام صفحه جواد قارایی را بست


مسئله قابل توجه دیگر، فعالیت گسترده زنان در بستر ایکس است. طبق آمار‌های منتشر شده در مرکز پژوهشی بتا، بیشترین زنان اینفلوئنسر در ایکس بین ۱۰۰ تا ۲۰۰ هزار فالوور دارند. دلیل اصلی این موضوع که در ایکس تعداد مخاطبان بالای یک میلیون مانند اینستاگرام وجود ندارد در این است که ایکس بستری نخبگانی و سیاسی و کم‌کاربرد‌تر برای عموم مردم به حساب می‌آید. برای همین است که رشد میلیونی حساب‌ها مانند اینستاگرام کمتر رخ می‌دهد. با این حال اثر‌گذاری و تعامل بالا با مخاطبان از مهم‌ترین عوامل در به شهرت رسیدن افراد در فضای ایکس به حساب می‌آید و زنان با وجود فالوور کم، اما به جهت نفوذ بیشتر رسانه‌ای و گفتمانی خود اثر‌گذاری مهمی داشته‌اند.

تاخت و تاز اینفلوئنسرها در سه بستر تلگرام، ایکس و اینستاگرام/ از سرگرمی تا تحلیل‌های اقتصادی در دستور کار بلاگرهای روزمره نویس + جزییات

۴۳ درصد اینفلوئنسر‌های زن در ایکس فعالان فرهنگی و رسانه‌ای هستند

مهم‌ترین موضوعاتی که زنان اینفلوئنسر در ایکس دنبال می‌کنند به ترتیب شامل موضوعاتی مانند مسائل سیاسی، خبر‌های لحظه‌ای، مجری‌گری، سینما و تلویزیون است. طبق نمودار انتشار یافته در گزارش مرکز پژوهشی بتا، زنان اینفلوئنسر فعال در ایکس بیش از هر چیزی در نقش‌هایی مانند فعالان فرهنگی_ رسانه‌ای و خبرنگاری حاضر می‌شوند، به نحوی که ۴۳ درصد حاضران در این نقش حضور دارند. نقش‌های دیگر نیز به ترتیب شامل نقش توییتری (۲۰ درصد)، سلبریتی‌ها (۱۷ درصد)، سیاستمداران (۱۰ درصد) و فعالان مدنی (۷ درصد) سهم به خود اختصاص داده‌اند. با این وجود در خارج از کشور زنان بیشتر نقش خبرنگار و سلبریتی‌گری در فضای ایکس را به عهده دارند. همچنین آمار‌ها و اعداد می‌گویند کارکرد صفحات زنان اینفلوئنسر داخل کشور حدود ۴۵ درصد به دست فعالان توییتری بوده و بعد از آن سیاستمدارن با ۲۲ درصد و سپس خبرنگاران فرهنگی _ رسانه‌ای با ۱۱ درصد دیده شده‌اند. این آمار در خارج از کشور، اما به قدر معناداری متفاوت است؛ چراکه نقش اصلی بر عهدی خبرنگاران و فعالان رسانه‌ای با ۵۷ درصد و بعد از آن سلبریتی‌ها با ۱۹ درصد و سپس فعالان توییتری با ۹ درصد قرار دارد.

در ایتا روانشناسی و ادبیات و در روبیکا سیاست و اقتصاد مورد استقبال است

علاوه بر همه آمار و اطلاعات منتشر شده در خصوص اینفلوئنسر‌ها درسه بستر ایکس، تلگرام و اینستاگرام گفتنی است طبق آمار و اعداد رسمی مرکز پژوهشی بتا در بستری مانند ایتا ۶ موضوع قابل توجه کاربران و اینفلوئنسر‌ها بوده است. موضوعاتی مانند روان‌شناسی و ادبیات، آشپزی و پوشاک و خانه‌داری، سیاست و ورزش، مذهب و عرفان، موسیقی و طنز، دانستنی و علم مورد استقبال قرار گرفته‌اند. همین‌طور در فضایی مانند روبیکا موضوعاتی مانند سیاست و اقتصاد، سینما و سرگرمی، علمی و دانستنی، ورزش و دوستیابی، فرهنگ و آی‌تی و موسیقی و ادبیات مورد استقبال قرار گرفته‌اند.

وضعیت اینفلوئنسر‌های ایرانی در شبکه‌های اجتماعی به ما نشان می‌دهد هر بستر اینترنتی و مجازی مخاطبان و محتوای مختص به خود را تولید و انتشار می‌دهد. اینستاگرام فضای غالب سرگرمی و سبک زندگی است. تلگرام با کارکرد چندمنظوره مخاطبان وسیعی را در خود جای داده و ایکس به کارزار اصلی کشاکش‌های سیاسی تبدیل شده است. زنان نیز در این بستر‌ها با جامعه مخاطب قابل توجه همواره نقش مهمی در اثرگذاری و هدایت جامعه ایرانی داشته‌اند.

منبع: روزنامه فرهیختگان
ارسال نظر
قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «اقتصاد24» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.
خواندنی‌ها
خودرو
فناوری
آخرین اخبار