
اقتصاد ۲۴- چهره در حال تغییر جنگ، الزامات جدیدی را برای کارایی بیشتر وسایل نقلیه ایجاد کرده است. اگر حافظت از سربازان در برابر حملات مین و بمبهای کنار جادهای با استفاده از وسایل نقلیه گشتی زرهی یک نیاز مبرم است، نیاز به وسایل نقلیه بسیار کوچکتر و سبکتر برای حمل و نقل افراد در مسافتهای کوتاه برای ماموریتهای ضربتی و شناسایی نیز ضروری است. نسخههایی از این نوع خودروها مانند خودروی سبک تهاجمی بلک واتر (ایالات متحده) و خودروی تهاجمی سبک اسپایدر (سنگاپور) برای رفع این نیاز طراحی و ساخته شده اند. شرکت مهندسی اس تی کینتیکس سنگاپور (ST Kinetics) سازنده این خودرو بومی است.
خودروی تهاجمی سبک اسپایدر قابلیت انجام حملات سریع و فرار، ماموریتهای شناسایی، پشتیبانی نیروهای ویژه و جنگ چریکی را دارد. اولین خودروی تهاجمی سبک اسپایدر در سال ۱۹۹۸ به نیروهای مسلح سنگاپور تحویل داده شد. این خودرو در نمایشگاه هوایی سنگاپور به نمایش گذاشته شد.
نیروهای دیگری که از این نوع خودروی تهاجمی سبک استفاده میکنند تفنگداران دریایی ایالات متحده، ارتش ایالات متحده، نیروهای یونان، ارتش مکزیک و نیروهای عمان، پرتغال و اسپانیا هستند.

در سپتامبر ۲۰۱۱، شرکت اس تی کینتیکس قراردادی به ارزش ۶۸ میلیون دلار سنگاپور (۵۵ میلیون دلار) از وزارت دفاع سنگاپور (MINDEF) برای تأمین خودروهای تهاجمی سبک اسپایدر و قطعات یدکی مرتبط دریافت کرد.
بیشتر بخوانید: معرفی خودروی ضد تانک پارس ترکیه
شرکت اس تی کینتیکس نوع جدیدی از خودروهای تهاجمی سبک اسپایدر با نام خودروی تهاجمی سبک Mk lI، را برای جایگزینی ناوگان فرسوده خودروهای تهاجمی سبک اسپایدر معرفی کرد. اولین خودروی نوع ۲ در سال ۲۰۱۳ تحویل داده شد.
یکی از جدیدترین نمونههای خودروهای تهاجمی سبک، اسپایدر است. این وسیله نقلیه به گونهای طراحی شده است که سبک، سریع، قدرتمند و به راحتی قابل حمل توسط هلیکوپتر باشد (۶ اسپایدر میتواند در یک هواپیمای ترابری سی-۱۳۰ جای بگیرند). این وسیله نقلیه ۴×۴ دارای وزن سبک تنها ۱۶۰۰ کیلوگرم و حداکثر بار مجاز ۱۲۰۰ کیلوگرم است.
این وسیله نقلیه کوچک (۴۵۰۰ میلیمتر طول و ۲۰۳۰ میلیمتر عرض) بسته به نوع تسلیحات، خدمهای از سه تا شش نفر را حمل میکند و دارای یک رول کیج تاشو برای محافظت (۱۹۰۰ میلیمتر) است. رول کیج تاشو، این وسیله نقلیه را برای ماموریتهای مختلف از جمله حمله، نظارت، شناسایی، آمبولانس و پشتیبانی اضطراری و رزمی مناسب میکند.

اسپایدر همچنین این ویژگی را دارد که کابین عقب آن قابل جدا شدن و کنترل از راه دور تا برد ۵۰۰ متر است و در صورت نیاز به عنوان طعمه، میتوان آن را بدون سرنشین به موقعیتها فرستاد.
اسپایدر میتواند تسلیحاتی مختلفی از جمله مسلسلهای سبک و سنگین، نارنجکاندازها و توپها، و همچنین پهپادهای کوچک، حسگرها و سیستمهای نظارتی را حمل کند. برخی از رایجترین سلاحها این خودرو مسلسل سنگین CIS-۵۰، ۱۲.۷ میلیمتری و سلاح خودکار Ultimax ۱۰۰ است.
با این حال، این خودرو به طور خاصتر برای حمل سیستم خمپارهانداز فوق سریع پیشرفته (SRAMS) طراحی شده است. سیستم خمپارهانداز فوق سریع پیشرفته، یک سیستم خمپارهانداز ۱۲۰ میلیمتری بدون خان است.

سامانه اسپایدر دارای سه خدمه است که به عنوان خدمه سیستم خمپارهانداز فوق سریع پیشرفته فعالیت میکنند و دو نفر در خودروی اسپایدر مجهز به سیستم خمپارهانداز فوق سریع پیشرفته و یک نفر در خودروی پشتیبانی مهمات دونفره قرار دارند. این خودرو تنها میتواند شش گلوله ۱۲۰ میلیمتری برای سیستم خمپارهانداز فوق سریع پیشرفته حمل کند، بنابراین خودروی دونفره مهمات را فراهم میکند. سیستم خمپارهانداز فوق سریع پیشرفته همچنین دارای فناوری ناوبری و موقعیتیابی، محرکهای توپ قدرتی و یک سیستم کنترل آتش خودکار یکپارچه است. نیروهای مسلح سنگاپور (SAF) تاکنون ۵۰ واحد سیستم خمپارهانداز فوق سریع پیشرفته اسپایدر را خریداری کردهاند.
خودروی اسپایدر میتواند به زره کامپوزیتی کپسولی سبک در اطراف کابین به عنوان یک مجموعه محافظ در برابر آتش سلاحهای کوچک ۷.۶۲ میلیمتری و ترکشهای نارنجک مجهز شود. این خودرو به یک موتور چهار سیلندر ۲.۸ لیتری ساخت پژو (استاندارد آلایندگی یورو۳) مجهز است که میتواند ۱۳۰ اسب بخار در ۳۸۰۰ دور در دقیقه تولید کند. حداکثر گشتاور آن ۴۱۰ نیوتن متر در ۱۸۰۰ دور در دقیقه است. حداکثر سرعت در جاده این خودرو از ۱۲۰ تا ۱۳۰ کیلومتر در ساعت و در مسیرهای خارج از جاده ۸۰ کیلومتر در ساعت است.

اسپایدر به مجموعهای از فناوریهای پیشرفته مانند گیربکس نیمه اتوماتیک، سیستم تعلیق جلو از نوع جناغی دوبل با کمک فنر تکی و سیستم تعلیق عقب از نوع بازوی متحرک، و همچنین فرمان هیدرولیک کمکی و ترمزای بی اس کمکی مجهز شده است.
علاوه بر این، اسپایدر برد ۷۰۰ کیلومتری دارد. این خودرو قادر است از آبهایی با عمق ۶۰۰ میلیمتر عبور کند و میتواند شیبهایی با زاویه حدود ۶۰ درجه و شیبهای جانبی ۵۰ درجه را طی کند.

این خودرو میتواند با نیروی برق کار کند تا در هنگام انجام عملیات در خط مقدم، در حالت رادارگریزی بیصدا حرکت کند. این واحد جایگزین MOGEN همچنین میتواند به عنوان منبع تغذیه کمکی در صورت بروز مشکل برای موتور، برای تأمین نیروی پشتیبان مورد استفاده قرار گیرد.
نوع: خودروی تهاجمی سبک
سازنده: مهندسی فناوری سنگاپور
اپراتور: سنگاپور
بدنه: شاسی سبک فولادی
خدمه: سه تا شش نفر
طول: ۴۵۰۰ میلیمتر
عرض: ۲۰۳۰ میلیمتر
ارتفاع: ۱۹۰۰ میلیمتر
موتور: موتور دیزل چهار سیلندر ۲.۸ لیتری (۱۳۰ اسب بخار در ۳۸۰۰ دور در دقیقه)
حداکثر سرعت در جاده: ۱۲۰-۱۳۰ کیلومتر در ساعت (در جاده) و ۸۰ کیلومتر در ساعت در خارج از جاده