
اقتصاد۲۴- یک سامانه دفاع هوایی NASAMS، مجهز به واحد فرماندهی و مرکز کنترل آتش (FDC) برای انجام فرمان مدیریت نبرد، کنترل، ارتباطات، رایانه و عملکردهای اطلاعاتی است. این مرکز کنترل آتش در واقع یک پناهگاه مجهز به سیستمهای کامپیوتری و کنترل است که در عقب یک خودروی تاکتیکی سبک مرسدس کلاس جی ۴ در ۴ نصب شده است.
مرکز کنترل آتش یک ماژول دفاع هوایی BMC۴I (فرماندهی، کنترل، ارتباطات، کامپیوترها و اطلاعات مدیریت نبرد) عملیاتی است که BMC۴I مدرن را برای ماموریتهای دفاع هوایی فعلی و آینده فراهم میکند. یکی از ویژگیهای این مرکز کنترل آتش انعطافپذیر و سازگاری آن است که با معماری نرمافزار/سختافزار باز خود، امکان افزودن فناوری جدید را در صورت نیاز فراهم میکند.
مرکز کنترل توزیع آتش با دارابودن سیستم کنترل آتش مدرن و مدیریت دادههای بلادرنگ، قابلیت همکاری و رابط کاربری آسان، فرماندهی نبرد پدافند دقیق هوایی را امکانپذیر میکند. معماری SW/HW باز و ماژولار، امکان ترکیب پدافند هوایی، توپخانه میدانی، موشکهای ضربتی و عملیات CAS را میسر میکند و قابلیتهای آتش دقیق تهاجمی و دفاعی ترکیبی را فراهم می کند.

مرکز کنترل توزیع آتش، سیستمها، حسگرها و عوامل مؤثر را در یک سیستم واحد یکپارچه میکند. واحدهای رده بالاتر، واحدهای مجاور، حسگرها، عوامل مؤثر و سایر نیروهای نبرد از طریق گرههای دسترسی به شبکه میدانی با استفاده از پروتکلهای قدیمی میدانی یکپارچه میشوند. مرکز توزیع آتش طیف گستردهای از ابزارهای پشتیبانی تصمیمگیری منطقی میدانی را دارد که یک تصویر هوایی یکپارچه، تصویر عملیاتی مشترک، ارزیابی تهدید و تخصیص سلاح را تضمین و یک فرماندهی نبرد ثابت را برای همه نیروها فراهم میکند. هر سیستم در یک صحنه عملیات مشترک و ترکیبی، زیرمجموعهای از اطلاعات لازم برای انجام عملیات نظامی را ارائه میدهد.
بیشتر بخوانید: معرفی سامانه دفاع موشکی HQ-۹B قدرتمند چین
سرپناه FDC (مرکز کنترل آتش) در عقب شاسی یک خودروی سبک مرسدس بنز کلاس جی (۴ در ۴) نصب شده است. در جلوی خودرو یک کابین خدمه برای دو پرسنل نظامی شامل راننده و فرمانده در نظر گرفته شده است. طرح خودروی تاکتیکی سبک کلاس جی پایه معمولی است و موتور در جلو قرار دارد. محل نشستن راننده و سرنشین، پشت موتور و محفظه بار در عقب است.

خودروی تاکتیکی مرسدس کلاس جی ۴ در ۴ مرکز توزیع آتش مجهز به یک موتور دیزلی OM ۶۰۲ DE۲۹LA ۵ سیلندر ۲.۸۷۴ لیتری توربوشارژ و خنککننده داخلی با آب است که ۱۲۰ اسب بخار در ۳۸۰۰ دور در دقیقه تولید میکند. خودروی کلاس جی از سیستم تعلیق با فنرهای مارپیچی و کمک فنرهای تلسکوپی، در جلو و عقب استفاده میکند. هر دو محور توسط ۱ اتصال کنترل عرضی و ۲ اتصال کنترل طولی قرار گرفتهاند. این خودرو میتواند با حداکثر سرعت جادهای ۱۳۸ کیلومتر در ساعت و حداکثر برد کروز ۸۰۰ کیلومتر حرکت کند.

مرکز کنترل آتش وظایفی از جمله مدیریت لینک داده، کنترل حسگرها، تولید تصاویر هوایی، شناسایی و طبقهبندی مسیر، حفاظت از نیروهای خودی، ترتیب تهدید، تخصیص سلاح، کنترل سلاح و درگیری و ارزیابی تلفات را انجام میدهد. علاوه بر این، یک ابزار پشتیبانی ماموریت (MST) تعبیهشده یا مستقل برای تسریع فرآیند تصمیمگیری فرمانده در مورد برنامهریزی استقرار، نظارت بر وضعیت فعلی سیستم و برای تجزیه و تحلیل عمیق و کسب اطلاعات ارائه شده است.

سامانه: پدافند هوایی NASAMS
کشور طراح: نروژ
کشور کاربر: نروژتجهیزات: پناهگاه با کامپیوتر
تجهیزات جانبی: ژنراتور برق، چرخ یدکی، گالن سوخت
خدمه: ۲
زره: بدون محافظ
سرعت: ۱۳۸ کیلومتر بر ساعت
برد: ۸۰۰ کیلومتر
ابعاد: طول: ۴.۱۶ متر؛ عرض: ۱.۷ متر