تاریخ انتشار: ۱۴:۳۰ - ۰۴ مهر ۱۴۰۴
رویداد۲۴ گزارش می‌دهد؛

معرفی مرکز کنترل آتش سامانه پدافندی NASAMS

در این مطلب به معرفی مشخصات و قابلیت های مرکز کنترل آتش سامانه دفاع هوایی NASAMS خواهیم پرداخت.

معرفی مرکز کنترل توزیع آتش NASAMS

اقتصاد۲۴- یک سامانه دفاع هوایی NASAMS، مجهز به واحد فرماندهی و مرکز کنترل آتش (FDC) برای انجام فرمان مدیریت نبرد، کنترل، ارتباطات، رایانه و عملکرد‌های اطلاعاتی است. این مرکز کنترل آتش در واقع یک پناهگاه مجهز به سیستم‌های کامپیوتری و کنترل است که در عقب یک خودروی تاکتیکی سبک مرسدس کلاس جی ۴ در ۴ نصب شده است.  

مرکز کنترل آتش یک ماژول دفاع هوایی BMC۴I (فرماندهی، کنترل، ارتباطات، کامپیوتر‌ها و اطلاعات مدیریت نبرد) عملیاتی است که BMC۴I مدرن را برای ماموریت‌های دفاع هوایی فعلی و آینده فراهم می‌کند. یکی از ویژگی‌های این مرکز کنترل آتش انعطاف‌پذیر و سازگاری آن است که با معماری نرم‌افزار/سخت‌افزار باز خود، امکان افزودن فناوری جدید را در صورت نیاز فراهم می‌کند.

تجهیزات سامانه پدافندی NASAMS

مرکز کنترل توزیع آتش با دارابودن سیستم کنترل آتش مدرن و مدیریت داده‌های بلادرنگ، قابلیت همکاری و رابط کاربری آسان، فرماندهی نبرد پدافند دقیق هوایی را امکانپذیر می‌کند. معماری SW/HW باز و ماژولار، امکان ترکیب پدافند هوایی، توپخانه میدانی، موشک‌های ضربتی و عملیات CAS را میسر می‌کند  و قابلیت‌های آتش دقیق تهاجمی و دفاعی ترکیبی را فراهم می کند.

معرفی مرکز کنترل توزیع آتش NASAMS

مرکز کنترل توزیع آتش، سیستم‌ها، حسگر‌ها و عوامل مؤثر را در یک سیستم واحد یکپارچه می‌کند. واحد‌های رده بالاتر، واحد‌های مجاور، حسگرها، عوامل مؤثر و سایر نیرو‌های نبرد از طریق گره‌های دسترسی به شبکه میدانی با استفاده از پروتکل‌های قدیمی میدانی یکپارچه می‌شوند. مرکز توزیع آتش طیف گسترده‌ای از ابزار‌های پشتیبانی تصمیم‌گیری منطقی میدانی را دارد که یک تصویر هوایی یکپارچه، تصویر عملیاتی مشترک، ارزیابی تهدید و تخصیص سلاح را تضمین و یک فرماندهی نبرد ثابت را برای همه نیرو‌ها فراهم می‌کند. هر سیستم در یک صحنه عملیات مشترک و ترکیبی، زیرمجموعه‌ای از اطلاعات لازم برای انجام عملیات نظامی را ارائه می‌دهد.


بیشتر بخوانید: معرفی سامانه دفاع موشکی HQ-۹B قدرتمند چین


طراحی و حفاظت NASAMS

سرپناه FDC (مرکز کنترل آتش) در عقب شاسی یک خودروی سبک مرسدس بنز کلاس جی (۴ در ۴) نصب شده است. در جلوی خودرو یک کابین خدمه برای دو پرسنل نظامی شامل راننده و فرمانده در نظر گرفته شده است. طرح خودروی تاکتیکی سبک کلاس جی پایه معمولی است و موتور در جلو قرار دارد. محل نشستن راننده و سرنشین، پشت موتور و محفظه بار در عقب است.

معرفی مرکز کنترل توزیع آتش NASAMS

قابلیت تحرک سامانه NASAMS

خودروی تاکتیکی مرسدس کلاس جی ۴ در ۴ مرکز توزیع آتش مجهز به یک موتور دیزلی OM ۶۰۲ DE۲۹LA ۵ سیلندر ۲.۸۷۴ لیتری توربوشارژ و خنک‌کننده داخلی با آب است که ۱۲۰ اسب بخار در ۳۸۰۰ دور در دقیقه تولید می‌کند. خودروی کلاس جی از سیستم تعلیق با فنر‌های مارپیچی و کمک فنر‌های تلسکوپی، در جلو و عقب استفاده می‌کند. هر دو محور توسط ۱ اتصال کنترل عرضی و ۲ اتصال کنترل طولی قرار گرفته‌اند. این خودرو می‌تواند با حداکثر سرعت جاده‌ای ۱۳۸ کیلومتر در ساعت و حداکثر برد کروز ۸۰۰ کیلومتر حرکت کند.

معرفی مرکز کنترل توزیع آتش NASAMS

قابلیت جنگی سامانه پدافندی NASAMS

مرکز کنترل آتش وظایفی از جمله مدیریت لینک داده، کنترل حسگرها، تولید تصاویر هوایی، شناسایی و طبقه‌بندی مسیر، حفاظت از نیرو‌های خودی، ترتیب تهدید، تخصیص سلاح، کنترل سلاح و درگیری و ارزیابی تلفات را انجام می‌دهد. علاوه بر این، یک ابزار پشتیبانی ماموریت (MST) تعبیه‌شده یا مستقل برای تسریع فرآیند تصمیم‌گیری فرمانده در مورد برنامه‌ریزی استقرار، نظارت بر وضعیت فعلی سیستم و برای تجزیه و تحلیل عمیق و کسب اطلاعات ارائه شده است.

معرفی مرکز کنترل توزیع آتش NASAMS


مشخصات فنی کلی مرکز کنترل آتش

سامانه: پدافند هوایی NASAMS
کشور طراح: نروژ
کشور کاربر: نروژتجهیزات: پناهگاه با کامپیوتر
تجهیزات  جانبی: ژنراتور برق، چرخ یدکی، گالن سوخت
خدمه: ۲
زره: بدون محافظ
سرعت: ۱۳۸ کیلومتر بر ساعت
برد: ۸۰۰ کیلومتر
ابعاد: طول: ۴.۱۶ متر؛ عرض: ۱.۷ متر

کد ویدیو
ارسال نظر
قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «اقتصاد24» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.
خواندنی‌ها
خودرو
فناوری
آخرین اخبار