
اقتصاد۲۴- بازار خودرو ایران با وجود رشد نرخ ارز، دچار رکود شده و دیگر جایگاه خود را بهعنوان کالای سرمایهای از دست داده است. فروشنده زیاد است، اما خریدار نیست؛ چراکه خودرو نقدشوندگی پایین و بازدهی نامشخص دارد. سرمایهگذاران ترجیح میدهند دارایی خود را به بازارهایی مثل طلا و ارز منتقل کنند که واکنش سریعتری به نوسانات دارند.
افزایش قیمت خودرو در پلتفرمها بیشتر ناشی از تلاش مالکان برای حفظ ارزش دارایی است، نه تقاضای واقعی. بیاعتمادی به شرکتهای عرضهکننده، تحویلهای معوق و نوسانات منطقهای نیز به سردی بازار دامن زدهاند. خریداران تمایلی به ثبتنامهای بلندمدت ندارند و ترجیح میدهند نقدی معامله کنند.
کارشناسان تأکید دارند که خودرو اکنون بیشتر یک کالای مصرفی است تا سرمایهای، و حتی در این نقش هم تا زمانی که ثبات اقتصادی بازنگردد، بازار بیرمق خواهد ماند. در واقع، بازار خودرو در وضعیت «همه فروشندهاند، اما خریدار نیست» گرفتار شده است.