تاریخ انتشار: ۱۰:۱۳ - ۲۶ مهر ۱۴۰۴

سایپا از محصول جدید خود رونمایی کرد +عکس

سایپا تصمیم دارد سدان ساینا را با اعمال تغییراتی، به یک وانت سبک وزن و کم‌توان تبدیل کند تا آن را در کنار محصولاتی مانند سایپا ۱۵۱ و آریسان بفروشد.

شرکت سایپا

اقتصاد۲۴- در حالی‌که خودروسازی جهان به سمت تولید وانت‌های قدرتمند با پیشرانه‌های هیبریدی و الکتریکی می‌رود، سایپا همچنان بر موتور قدیمی M ۱۳ تاکید دارد و پلتفرم را رها نمی‌کند.

سایپا تصمیم دارد سدان ساینا را با اعمال تغییراتی، به یک وانت سبک وزن و کم‌توان تبدیل کند تا آن را در کنار محصولاتی مانند سایپا ۱۵۱ و آریسان بفروشد.

محصول جدید سایپا

در ابتدا طرح‌هایی برای تولید وانت بر پایه مدل‌های سهند یا اطلس مطرح شده بود، اما در نهایت پلتفرم ساینا به عنوان گزینه اصلی انتخاب شد. حتی در سال ۱۴۰۱ تصاویری از سهند وانت با نام سایپا ۲۵۱ به رسانه‌های رسید، اما این پروژه هیچ‌گاه تولید نداشت.

ساینا وانت احتمالا با نام سایپا ۲۵۲ تولید می‌شود. این مدل، پیشرانه و تجهیزات پراید خواهد داشت.

محصول جدید سایپا فعلاً با نام‌های «ساینا وانت» یا «سایپا ۲۵۲» شناخته می‌شود. انتشار اخبار مربوط به این پروژه پرسش‌هایی را نیز به همراه داشته است؛ از جمله اینکه آیا افزودن نسخه وانت یک سدان قدیمی می‌تواند پاسخگوی نیاز بازار باشد یا اینکه این پروژه نیز تکرار همان فرمول قدیمی خودروسازی ایران در بازتولید مدل‌های سالخورده است؟

ساینا وانت

مشخصات فنی وانت ساینا

ساینا وانت از همان پیشرانه ۱٫۳ لیتری M ۱۳ با توان ۷۰ اسب‌بخار و گشتاور ۱۱۲ نیوتن‌متر استفاده خواهد کرد؛ موتوری که سال‌هاست در محصولات اقتصادی سایپا به‌کار می‌رود. هرچند صحبت‌هایی از به‌روزرسانی این موتور شده، اما تاکنون جزئیات فنی جدیدی منتشر نشده است.

مهم‌ترین تفاوت وانت ساینا با سایپا ۱۵۱ در ظرفیت حمل بار آن است. این وانت بنابه ادعای واهی، قادر خواهد بود حدود ۶۵۰ کیلوگرم بار جابه‌جا کند؛ یعنی حدود ۱۵۰ کیلوگرم بیشتر از پراید وانت.

البته این افزایش ظرفیت بدون افزایش توان موتور صورت می‌گیرد و همچنان گیربکس ۵ سرعته دستی روی آن نصب خواهد شد. صحت این اطلاعات هنوز تایید نشده و شرایط گفته شده را باتوجه به ساختار فنی ساینا، غیرممکن خواهد بود.

محصول جدید سایپا

امکانات و تجهیزات

طراحی داخلی ساینا وانت نسبت به سایپا ۱۵۱ کمی مدرن‌تر و ارگونومیک‌تر خواهد بود، اما همچنان با حداقل امکانات رفاهی و ایمنی عرضه می‌شود. از جمله تجهیزات اعلام‌شده می‌توان به دو کیسه هوا، سیستم کنترل پایداری (ESP) و ایموبلایزر اشاره کرد. این سطح امکانات در مقایسه با استاندارد جهانی وانت‌های کوچک، در پایین‌ترین سطح ممکن قرار دارد.

خودرو جدید سایپا

پروژه ساینا وانت بیش از آنکه یک محصول کاملاً جدید باشد، ادامه مسیری آشناست: استفاده از پلتفرم‌های قدیمی برای ارائه ظاهری تازه و حفظ توازن مالی شرکت. هرچند از دید سایپا این اقدام منطقی به نظر می‌رسد، اما واکنش بازار به چنین محصولی همچنان با ابهام همراه است.

منبع: سایت طلا

ارسال نظر
قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «اقتصاد24» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.
خواندنی‌ها
خودرو
فناوری
آخرین اخبار