تاریخ انتشار: ۱۰:۳۲ - ۱۲ آبان ۱۴۰۴

معرفی خودرو کیا سراتو YD

سراتو نسل سوم موسوم به YD در جولای سال ۲۰۱۲ میلادی به صورت رسمی به‌جهان معرفی شد. این نسل از سدان کامپکت کیا که برپایه و اساس زبان جدید طراحی آن سال این خودروساز مطرح کره‌ای شکل گرفت.

خودرو کیا سراتو YD

اقتصاد۲۴- سراتو نام بسیار خوش‌آوازه و محبوب در میان سدان‌های کامپکت جهانی و به‌ویژه بازار ایران است که از جایگاه خاصی در میان جوانان برخوردار است. از آن‌جا که این روز‌ها در بازار خودرو‌های دست‌دوم سراتو از محبوبیت بالایی نیز برخوردار است، در ادامه این مطلب نگاهی فنی به کیا سراتو نسل سوم موسوم به YD مدل ۲۰۱۵ میلادی خواهیم انداخت تا بدانیم در بازه قیمتی ۲ میلیارد و ۳۰۰ میلیون‌تومان ارزش خرید دارد یا خیر.

سراتو YD؛ ترکیب ظرافت و اسپرت بودن

به گزارش دنیای خودرو، سراتو نسل سوم موسوم به YD در جولای سال ۲۰۱۲ میلادی به صورت رسمی به‌جهان معرفی شد. این نسل از سدان کامپکت کیا که برپایه و اساس زبان جدید طراحی آن سال این خودروساز مطرح کره‌ای شکل گرفت و به‌صورت مستقیم زیر نظر پیتر شرایر بوده، استایل بسیار جذاب و جوان‌پسندی دارد.

درحقیقت نسل سوم سراتو یکی از نسل‌های زیبای این سدان به‌شمار می‌رود. با نگاهی به پروفیل سراتو نسل سوم YD شاهد یک کاپوت نسبتا کشیده، ستون‌های A با زاویه بیش‌تر، ستون C کشیده، پشت کوتاه با مجموعه‌ای از خطوط نرم و سطوح منحنی هستیم که کاراکتر نافذ و حس فست‌بک کوپه به این سدان بخشیده است. هرچند که بهره‌گیری از رینگ‌های ۱۷ اینچی آلیاژی پرستیژ خاصی به این خودرو داده است.

در نمای جلو چراغ‌های کشیده به‌فرم حرف A، اما کمی بیضی‌شکل، خطوط تیز روی کاپوت و جلوپنجره باریک به‌سبک کیا چهره کاملا جسورانه‌ای از سراتو را به‌نمایش می‌گذارد.


بیشتر بخوانید: بازار خودرو یخ زد+ جدول


از سوی دیگر در نمای عقب شاهد چراغ‌های کشیده هستیم که با فرمت بیضی همراه بوده که با گرافیک LED درون آن و حجم‌پردازی نسبتا خاص روی درِ صندوق‌عقب نمای کاملا زیبا و چشم نوازی به سراتو می‌دهد.

هرچند که اضافه شدن یک اگزوز گرد در یک طرف سپر و نصب اسپویلر کوچک روی درِ صندوق‌عقب سبب شده است کمی حس هیجان را ارتقا بخشد. ناگفته نماند که کیفیت رنگ در این خودرو نسبت به تمام رقبای چینی خود یک سر و گردن بالاتر است.

کابین جذاب با سطح امکانات رفاهی بالا

با باز کردن در‌های سراتو نسل سوم موسوم به YD شاهد یک طراحی مینیمال و ساده هستیم. هرچند که توجه به اِلِمان‌های مدرن نیز فراموش نشده؛ چراکه با طراحی یک کلاستر آنالوگ-دیجیتالی که در بخش میانی آن یک نمایشگر ۴.۲ اینچی TFT رنگی باکیفیت تعبیه شده و همین‌طور با یک نمایشگر ۷ اینچی لمسی افقی در بخش میانی داشبورد برای سیستم مولتی‌مدیا مواجهیم که فضای داخلی را مدرن جلوه می‌دهد.

ناگفته نماند که نمایشگر دیجیتالی با دو دکمه روتاری برای پنل سیستم تهویه‌مطبوع نیز طراحی شده تا این حس را به‌خوبی القا کند. از سوی دیگر طراحی دریچه‌های عمودی سیستم تهویه‌مطبوع در طرفین و بخش میانی هارمونی خوبی با کلیت طراحی داشبورد ایجاد کرده است.

علاوه‌بر این طراحی صندلی‌های اسپرت، غربیلک‌فرمان خوش‌دست سه شاخه به‌همراه پدال‌های شیفتر در پشت آن و دسته‌دنده اسپرت همگی رانندگی با سراتو نسل سوم موسوم به YD را هیجان‌انگیز جلوه می‌دهد. سراتو نسل سوم مدل ۲۰۱۵ میلادی که مورد بررسی ما در این مطلب است، از امکانات رفاهی و ایمنی به‌روز مانند ۸ ایربگ (راننده، سرنشین جلو، پرده‌ای و جانبی)، سیستم چهارچرخ ترمز دیسکی، سیستم ABS، EBD، کنترل کشش، کنترل پایداری الکترونیکی، سیستم کمکی حرکت در سربالایی، گرمکن غربیلک‌فرمان، آینه الکتروکرومیک، کروزکنترل، تنظیم فرمان در سه حالت اسپرت، نرمال، کامفورت (راحتی)، تنظیم دو صندلی جلو برقی دارای حافظه، سنسور پارک جلو و عقب، سنسور باران، سنسور نور (روشن شدن خودکار چراغ‌های جلو)، سیستم نشانگر فشاد باد تایر‌ها TPMS، چراغ خوش‌آمدگویی، فرمان برقی حساس به‌سرعت، گرمکن صندلی‌ها و سردکن صندلی‌های جلو، دوربین دید عقب، سیستم تهویه‌مطبوع اتوماتیک دو منطقه‌ای با کانال‌های مجزا برای سرنشینان عقب، کول‌باکس، سیستم ورود بدون کلید (کی‌لس) و استارت دکمه‌ای برخوردار است.

سراتو نسل سوم موسوم به YD مدل ۲۰۱۵ به‌لطف فاصله محوری ۲۷۰۰ میلی‌متری، طول ۴۵۶۰ میلی‌متری، عرض ۱۷۸۰ میلی‌متری و قامت ۱۴۴۵ میلی‌متری فضای کاملا راحت و مناسبی را در اختیار سرنشینان قرار داده است تا با فضای بار ۴۲۱ لیتری در کلاس خود، یکی از بهترین گزینه‌های برای خرید یک خودرو خانوادگی کامپکت باشد.

مضاف بر این موارد کیا سراتو نسل سوم یا YD از نظر کیفیت و ایمنی در سطح بالایی درمقایسه با تمام رقبای صفرکیلومتر چینی خود در ایران قرار گرفته است؛ چراکه سال ۲۰۱۳ میلادی این خودرو توسط موسسه بیمه ایمنی بزرگراه ایالات‌متحده یعنی IIHS مورد تست و ارزیابی قرار گرفت و به‌مقام TOP SAFETY PICK دست پیدا کرد.

موتوری که استهلاک پایینی دارد

کیا سراتو نسل سوم موسوم به YD به پیشرانه‌های متعددی تجهیز شده است؛ اما مدلی که در بازار ایران حضور دارد، از پیشرانه ۲ لیتری اتمسفریک برخوردار است. بر این اساس زیر چهره جذاب و جوان‌پسنده سراتو نسل سوم موسوم به YD مدل ۲۰۱۵ میلادی یک موتور ۴ سیلندر ۲ لیتری اتمسفریک جا خوش کرده است.

این موتور با کد Nu شناخته می‌شود. قلب تپنده سراتو مدل ۲۰۱۵ میلادی دارای حجم موتور ۱۹۹۹ سی‌سی مزین به ۱۶ سوپاپ روی دو میل سوپاپ با مکانیزم DOHC است. این موتور به‌لطف پارامتر‌های فنی از جمله سیستم تایمینگ متغیر پیوسته سوپاپ‌‎های ورودی و خروجی D-CVVT، سیکل کاری اتکینسون، طراحی محفظه احتراق ایده و کاهش فضای اتاق احتراق و رسیدن به‌نسبت تراکم ۱۲.۵ به یک و سیستم پاشش سوخت چند نقطه‌ای MPi می‎‌تواند قدرت و گشتاور بالایی را به‌ارمغان آورد.


بیشتر بخوانید: قیمت خودرو‌های مدیران خودرو امروز


بر این اساس حداکثر ۱۴۷ اسب‌بخار قدرت را در ۶۲۰۰ آرپی‎‌ام (دور در دقیقه) و حداکثر ۱۸۰ نیوتون‎‌متر گشتاور را در ۴۵۰۰ آرپی‎‌ام فراهم می‌‎آورد. جالب است بدانید که موتور ۲ لیتری Nu سراتو‌های YD موجود در کشورمان از سیستم پاشش سوخت چند نقطه‌ای MPi برخوردارند.

این سیستم سبب می‌شود میزان استهلاک و خرابی ناشی از ناک (ضربه لحظه‌ای در سیلندر به‌دلیل پایین بودن اکتان بنزین) تا حد زیادی کاهش یابد تا موتور با شرایط سوختی کشور سازگارتر باشد. همچنین این موتور در صورت نگهداری صحیح یا همان انجام سرویس‎‌های دوره‎‌ای در ۵۰ هزار کیلومتر حداکثر تا ۳۵۰ هزار کیلومتر پیشرانه کم‌استهلاک و باکیفیتی خواهد بود.

در مقابل گیربکس ۶ سرعته تیپ-ترونیک قدرت و گشتاور را به‌چرخ‌های جلو می‎‌رساند. به‌لطف ساختار جدید در بخش مکانیکی-هیدرولیکی گیربکس و همچنین به‌روز بودن پروگرامینگ TCU (واحد کنترل پردازشگر گیربکس) پروسه تعویض دنده‌ها بسیار نرم و باکیفیت و فاقد هرگونه تاخیر و کوبشی انجام می‎‌شود. هماهنگی موتور با گیربکس به‌خوبی توانسته پرفورمنس (عملکرد) سراتو نسل سوم YD مدل ۲۰۱۵ میلادی را بهبود بخشد.

این گیربکس با در نظر گرفتن سرویس دوره‌ای هر ۱۰۰ هزار کیلومتر، حداکثر تا ۲۵۰ هزار کیلومتر گیربکس کم‌استهلاک و کم دردسری خواهد بود تا هزینه نگهداری را در سطح پایینی قرار دهد. همچنین با توجه به هماهنگی عالی میان موتور و گیربکس و حداکثر وزن ۱۲۷۰ کیلوگرمی، تنها ۹.۷ ثانیه زمان نیاز است که سراتو YD از حالت سکون به‌سرعت ۱۰۰ کیلومتر برساعت دست یابد.

سواری راحت و کنترل مطمئن با سراتو YD

کیا سراتو نسل سوم موسوم به YD مدل ۲۰۱۵ در محور جلو دارای سیستم مک‌فرسون استرات با طبق‌های دوبل بوده و در محور عقب دارای سیستم تورشن بیم یا میله پیچشی بوده که کیفیت سواری بسیار بالاتری نسبت به‌رقبای چینی خود دارد.

هرچند که اگر سیستم تعلیق مولتی‌لینک (چند اتصالی) برای عقب نصب شده بود، کیفیت سواری در سطح بالاتری قرار داشت. اما نصب تایر‌های ۴۵/۲۱۵ با رینگ‌های ۱۷ اینچی آلومینیومی در کیفیت سواری بسیار اثرگذار بوده است. اما در زمینه هندلینگ به‌دلیل عدم توزیع وزن مناسب میان محور‌های جلو و عقب و مرکز ثقل نسبتا بالا کمی کم‌فرمانی داشته که به‌لطف فرمان برقی EPS این مهم نیز به‌خوبی بهبود بخشیده شده است.

سراتو YD؛ ارزش خرید دارد؟

کیا سراتو نسل سوم YD مدل ۲۰۱۵ با وضعیت شاسی و بدنه سالم و کارکرد واقعی ۱۴۰ هزار کیلومتر این روز‌ها در بازه قیمتی ۲ میلیارد و ۳۰۰ میلیون‌تومان قرار دارد. به‌لطف تامین قطعات آسان از کشور‌های حاشیه خلیج‌فارس و وجود مکانیک‌های مجرب و تخصصی برای این خودرو در ایران، این مدل یکی از بهترین گزینه‌ها برای خرید سدان کامپکت خانوادگی و ایمن است.

منبع: فرارو
ارسال نظر
قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «اقتصاد24» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.
خواندنی‌ها
خودرو
فناوری
آخرین اخبار