تاریخ انتشار: ۰۹:۰۵ - ۰۸ آذر ۱۴۰۴

وعده برخورد پزشکیان با خودروساز‌ها نقش بر آب شد

 خودرو‌های تولیدی استاندارد یورو ۵ دارند، اما بنزین یورو ۵ در ایران عرضه نمی‌شود. اکتان بنزین توزیعی حداکثر ۸۹ است درحالی‌که استاندارد یورو ۵ نیازمند اکتان بالاتری است.

بازار خودرو

اقتصاد۲۴- روزنامه همشهری در این زمینه با جواد نیستانی، مدیر مهندسی قوای محرکه سایپا، امیرحسن کاکایی، استاد مهندسی خودرو و مرتضی شجاعی، کارشناس خودرو گفت‌و‌گو کرده است.

حتی یک میلیون خودروی برقی هم راه‌حل نیست

کاکایی: خودروسازان از قبل برای کاهش مصرف سوخت برنامه داشتند. در سال‌های گذشته در اوج تحریم‌ها خودروسازان داخلی توانستند استاندارد یورو ۵ دریافت کنند، اما چرا مصرف سوخت پایین نیامده است؟ مسئولان دولتی معمولا در زمان آلودگی هوا در فصل سرما نخستین چیزی که به ذهنشان می‌رسد انتقاد از کیفیت خودروهاست.

 خودرو‌های تولیدی استاندارد یورو ۵ دارند، اما بنزین یورو ۵ در ایران عرضه نمی‌شود. اکتان بنزین توزیعی حداکثر ۸۹ است درحالی‌که استاندارد یورو ۵ نیازمند اکتان بالاتری است. اگر حتی یک میلیون خودروی برقی هم د ر تهران عرضه شود باز مصرف سوخت پایین نمی‌آید چراکه خودرو‌های بنزینی همچنان در حال فعالیت خواهند بود. مشکل مصرف بالای بنزین در ایران، کمبود ناوگان حمل‌ونقل عمومی است. در ایران خودرو‌های برقی روی دست خودروسازان باد کرده است. همین وضع درباره سی‌ان‌جی هم رخ داده است با اینکه ۳ میلیارد دلار زیرساخت برای اجرای آن صرف شد.

نظام انرژی باید بازنگری شود

شجاعی: کشور تاب مصرف روزانه ۲۵۰ میلیون لیتر بنزین و گازوئیل را ندارد. ۱۰ تا ۱۵ درصد این مصرف در تهران رخ می‌دهد. در شرایطی که تورم کشور در چند سال اخیر ۴۰ درصد بوده، قیمت‌گذاری دستوری به صنعت خودرو ضربه زده است. در ۶ سال اخیر قیمت بنزین ثابت بوده و پایین بودن قیمت بنزین سبب تداوم استفاده از خودرو‌های پرمصرف شده است.


بیشتر بخوانید:قیمت خودرو‌های سایپا امروز شنبه ۸ آذر ۱۴۰۴ + جدول


مثلا همچنان پاترول‌های قدیمی که مصرف بالایی هم دارند تعمیر می‌شوند و مورد استفاده قرار می‌گیرند. بهینه‌سازی موتور‌های خودرو برای کاهش مصرف سوخت نیازمند سرمایه‌گذاری جدید است. ساختار صنعتی کشور با قیمت نازل سوخت، خو کرده و اکثر صنایع ایران، انرژی‌بر شده‌اند. برای کنترل مصرف سوخت و انرژی، باید راهکار‌های قیمتی و غیرقیمتی از یکدیگر اجرا شوند.

 هم‌اکنون خودرو‌هایی در ایران تردد دارند که کاملا فرسوده هستند و باید اسقاط شوند، اما وضعیت بد اقتصاد سبب تداوم فعالیت آنها شده است. باید نظام انرژی را بازنگری کرد.

در یک سال نمی‌توان سوخت خودرو‌ها را کاهش داد

نیستانی: شرکت‌های خودروسازی از سال‌ها پیش در راستای اجرای قوانین جدید و رعایت استاندارد‌ها برنامه‌ریزی‌هایی را برای بهینه‌سازی مصرف سوخت تدوین کردند. کاهش مصرف سوخت، فقط مربوط به موتور نیست بلکه بدنه خودرو، وزن آن، نوع مواد قطعات، آیرودینامیک و ضریب مقاومت هوا، میزان الکتریکی بودن قطعات خودرو، همگی در مصرف سوخت مؤثر هستند.

از ۲ سال قبل موضوع ارتقای موتور‌ها مطرح شد و با یک شریک تجاری خارجی قرارداد بستیم که یک خانواده موتور از این شرکت دریافت کنیم و از آن برای تولیدات خودمان استفاده کنیم. نخستین موتور این خانواده در انتهای سال آینده به چرخه تولید می‌رسد. این موتور جدید، مصرف سوخت حدودا یک لیتر کمتر از موتور‌های فعلی سایپا دارد. هم‌اکنون در دوره‌گذار از موتور‌های قدیمی به موتور‌های جدید هستیم. موتور‌های فعلی ارتقایافته موتور‌های قدیمی هستند و نسبت به موتور‌های روز دنیا یک نسل عقب هستیم.

منبع: همشهری آنلاین
ارسال نظر
قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «اقتصاد24» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.
خواندنی‌ها
خودرو
فناوری
آخرین اخبار