تاریخ انتشار: ۱۱:۰۴ - ۲۳ دی ۱۳۹۸

وضعیت سیستان و بلوچستان پس‌ از سیل +تصاویر

سیل در سه روز گذشته خسارت های شدیدی به دار و ندار مردم و زیرساخت‌های جنوب سیستان و بلوچستان وارد کرده؛ از جمله آنکه دار و ندار مردم دلگان، نیکشهر، خاش، دلگان، کنارک، سراوان و روستا‌های اطرافشان را با خود برده و مزارع موز و محصولات کشاورزی را نابود کرده است.

سیل در سیستان و بلوچستان

اقتصاد۲۴- مسئولان از جمله فرمانداران مناطق خسارت دیده از جمله دلگان و نیز استاندار از استان‌های معین شامل کرمان و هرمزگان و مقامات مسئول کشوری و نیز مردم در سراسر کشور خواسته هر چه سریعتر به شتاب مردم مناطق سیل زده بشتابند و برای این منظور لیستی شامل اقلام مواد غذایی و تجهیزات امدادی برای کمک رسانی اعلام کرده‌اند.

حال در شرایطی که خود استان‌های معین همچون کرمان در منطقه جنوب اش و هرمزگان در منطقه جاسک درگیر سیل ویرانگر هستند و کمبود تجهیزات امدادی و نیروی انسانی هلال احمر در سیستان و بلوچستان احساس می‌شود، مردم مناطق سیل زده مانده‌اند تک و تنها و با دست خالی در حال کمک رسانی به هم هستند.

آخرین وضعیت کمک به سیستان و بلوچستان

رییس مدیریت بحران استان سیستان و بلوچستان در مورد آخرین وضعیت کمک‌رسانی به مردم سیل‌زده سیستان و بلوچستان توضیحاتی ارائه کرد.

ارجمندی در مورد آخرین وضعیت مناطق سیل زده و کمک نیرو‌های امدادی گفت: تیم‌های امدادی و گروه‌های جهادی سپاه وارد مناطق سیل زده شده‌اند و این در حالی است که اولین محموله کمک‌های ستاد اجرایی فرمان امام خمینی (ره) نیز وارد مناطق سیل زده شده است.

رییس مدیریت بحران استان سیستان و بلوچستان با بیان این‌که ۶۵ گروه جهادی در قالب ۳۵۰۰ نفر از طرف سازمان بسیج وارد مناطق سیل زده شدند، اظهار کرد: در حال حاضر یک فروند بالگرد از کرمان به مناطق سیل‌زده اعزام شده است و امروز در بخش امداد هوایی این بالگرد مورد استفاده قرار می‌گیرد.

ارجمندی با بیان این‌که محموله چادر‌های هلال‌احمر در حال بارگیری در هواپیما هستند، ادامه داد: محموله‌های امدادی از زنجان، تهران، استان خراسان و ... در حال بارگیری است.

وی اضافه کرد: با توجه به تماس‌های مکرر شهروندان مبنی بر ارائه‌ی کمک‌های مالی، شماره حساب ۵۹۶۳۶۳۶۳۵۳ جمعیت هلال احمر سیستان و بلوچستان برای کمک‌های نقدی مردم در بانک ملت شعبه امام علی (ع) زاهدان برای دریافت کمک‌های مالی مردم در نظر گرفته شده است.

سیستان و بلوچستان در انتظار بالگرد‌های امدادی و آذوقه

نماینده مردم سیستان و بلوچستان در شورای عالی استان‌ها با تاکید بر لزوم امدادرسانی هوایی و تامین بالگرد برای آسیب دیدگان سیل سیستان و بلوچستان گفت: امیدوارم بالگرد‌های از استان‌های همجوار و تهران برای امدادرسانی و رساندن آذوقه به مردم این استان اعزام شود.

عزیز سارانی در تشریح آخرین وضعیت استان سیستان و بلوچستان پس از سیلاب گفت: هنوز برآوردی از خسارت‌ها انجام نشده، اما آن چه که به عنوان یک فاجعه در این استان اتفاق افتاده است عدم امداد رسانی و کمک به مردم آسیب دیده این استان پس از ۷۲ ساعت است.

وی افزود: برخی روستا‌ها ۷۲ ساعت است که بر اثر سیلاب راه ارتباطی آن‌ها قطع شده و تنها امکان امدادرسانی به آن‌ها از طریق هوایی است، در حالی که این امکان هنوز در سطح استان فراهم نشده و به شدت نیازمند اورژانس هوایی در سطح استان سیستان و بلوچستان هستیم.

سارانی با اشاره به این که در حال حاضر آب و برق در سطح استان قطع شده است افزود: مردمی که در روستا‌های مختلف گرفتار سیلاب هستند اگر آذوقه غذایی تاکنون داشتند به اتمام رسیده، لذا به شدت نیازمند رساندن آذوقه غذایی به آن‌ها هستیم که در تماس با فرمانداران و بخشداران مختلف همگی به این نکته تاکید داشتند اگر این مشکل ادامه پیدا کند و امدادرسانی تسریع نشود با یک بحران بزرگ مواجه خواهیم بود.

وی گفت: روستای دشتیاری چابهار در سیستان بلوچستان آسیب بسیاری دیده و وضعیت امداد رسانی نیز بسیار ضعیف است که در صورت ادامه این وضعیت شاهد فاجعه بزرگی در این منطقه خواهیم بود.

نماینده مردم سیستان و بلوچستان در شورای عالی استان‌ها تاکید کرد: به شدت نیازمند بالگرد برای امدادرسانی هستیم که امیدواریم بالگرد‌ها از استان‌های همجوار و یا تهران برای کمک رسانی به مردم سیستان و بلوچستان تامین شود.
 

وضعیت سیستان و بلوچستان

 

انبار‌های دارویی مناطق سیل‌زده پُر است / دستور به شرکت‌های پخش دارو


مدیرکل امور داروی سازمان غذا و دارو درباره تامین دارو‌های مورد نیاز در استان‌های سیل‌زده گفت: در حال حاضر گزارشی از کمبود دارو در این مناطق نداشته‌ایم و موجودی کافی دارو در انبار‌های دارویی مناطق سیل‌زده اعم از سیستان، هرمزگان و... وجود دارد.

دکتر غلامحسین مهرعلیان تاکید کرد: به شرکت‌های پخش دارو هم اعلام کردیم که به محض اعلام نیاز دارویی از سوی این مناطق، به سرعت داروی مورد نیازشان را تامین و ارسال کنند.


۱۶ محور در سیستان و بلوچستان همچنان مسدود است


اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای سیستان و بلوچستان اعلام کرد: ۱۶ محور در سیستان و بلوچستان به علت برف و باران و طغیان رودخانه‌ها همچنان مسدود است.


هموطنان به مناطق سیل زده نروند

رئیس مرکز اطلاعات و کننترل ترافیک پلیس راهور ناجا ضمن اعلام محور‌های مسدود مناطق سیل زده از هموطنان خواست که به مناطق درگیر سیل نروند.

سرهنگ نادر رحمانی در گفتگو با ایسنا، در این باره اظهار کرد: با توجه به وقوع سیل و آبگرفتگی در استان‌هایی از جمله سیستان و بلوچستان، هرمزگان و خراسان جنوبی، شاهد طغیان رودخانه‌ها و مسدود شدن برخی محور‌های مواصلاتی این استان‌ها هستیم.

وی با بیان اینکه قطعا برخی از محور‌های مواصلاتی این استان‌ها بر اثر سیلاب تخریب شده‌اند گفت:، اما در حال حاضر به علت وجود آبگرفتگی که وجود دارد نمی‌توان آمار دقیقی از محور‌های تخریب شده اعلام کرد.


بازگشایی ۷۵ راه ارتباطی روستا‌های سیستان و بلوچستان


مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان سیستان و بلوچستان گفت: راه ارتباطی ۷۵ روستای گرفتار برف و یا سیلاب نیمه شمالی استان با پایدار شدن شرایط جوی و تلاش شبانه روزی راهداران، بازگشایی شد.

ایوب کرد، صبح امروز دوشنبه در بازدید از محور‌های مواصلاتی استان افزود: به دلیل سیلاب ناشی از بارندگی شدید در سراسر استان که در مناطق کوهستانی به صورت بارش سنگین برف بوده است، شاهد مسدود شدن مسیر ارتباطی ۱۲۵ روستا در حوزه جغرافیایی فعالیت این اداره کل بودیم که با فروکش کردن بارش باران و برف در منطقه و تلاش بی وقفه نیرو‌های راهداری، مسیر ارتباطی ۷۵ روستا بازگشایی شده و راهداران مشغول بازگشایی راه ارتباطی ۵۰ روستای باقیمانده هستند.
 

سیستان و بلوچستان در سیل


خسارت مالی سنگین مددجویان بهزیستی در سیل سیستان و بلوچستان


مدیرکل روابط عمومی و امور بین الملل سازمان بهزیستی کشور با بیان اینکه بر اساس گزارش‌های دریافتی از کمیته بحران سازمان بهزیستی و استان سیستان و بلوچستان و بر اساس بررسی‌های اولیه تا این لحظه آسیب جانی به مددجویان بهزیستی در سیل این استان گزارش نشده است، گفت: با این حال با توجه به اینکه منازل اکثر مددجویان در روستاهاست و با مصالح خشتی و گلی بنا شده است، در نتیجه منازل این افراد دچار آسیب دیدگی ناشی از سیلاب شده‌اند.

مسعود آسیما ، با بیان اینکه تاکنون اطلاعات مربوط به ۲۰ شهرستان سیل زده در استان سیستان‌و بلوچستان بررسی و جمع‌آوری شده است، توضیح داد: براساس گزارش‌های جمع‌آوری شده تا این لحظه بیش از ۳۶۰۰ خانوار تحت پوشش این سازمان دچار خسارات جزئی و کلی شده‌اند.

وی با اشاره به اینکه اقلام ضروری بین این افراد در حال توزیع است، اظهار کرد: بیش از ۲۰ هزار بطری آب معدنی، ۵ هزار کنسرو، پتو، نان، چادر، پوشک کودکان و بزرگسالان کم توان و ... در منطقه توزیع شده است.

همچنین دکتر جهان تیغ، مدیرکل بهزیستی استان سیستان و بلوچستان نیز با بیان اینکه به دنبال آب گرفتگی راه‌ها، راه‌های مواصلاتی حدود ۲۰۰ روستا قطع شده است، گفت: مسئولان بهزستی استان و محلی از روز گذشته در حال سرکشی به روستا‌ها هستند و لوازم ضروری اولیه مانند پتو، آب معدنی و ... را با کمک تیم‌های امدادی در اختیار سیل زدگان قرار می‌دهند.

فرماندار دلگان: دارایی بسیاری از مردم را آب برد

فرماندار دلگان گفت: بارش‌های سنگین و سیلابی سبب وارد شدن خسارت‌های فراوانی به مردم این منطقه گردیده و با توجه به فقر و محرومیت شدید مردم منطقه، دارایی بسیاری از آنان را آب برده است.

مجتبی شجاعی افزود: اکنون ضروریست مدیران ملی برای اینکه اندکی از آلام کشاورزان و دامداران خسارت دیده کاهش پیدا کند، نوید جبران خسارت‌های کشاورزان و دامداران را در اولویت کاری خود قرار دهند. گرچه رحمت الهی پر از برکت و آبادانی در آینده خواهد بود، اما بودند افرادی که کل دارایی شان دو تا سه دام بود که آن‌ها را آب با خود برد.
 

سیل در سیستان و بلوچستان

 

استاندار: سیل زدگان سیستان و بلوچستان به حمایت ملی نیاز دارند

استاندار سیستان و بلوچستان گفت: سیل زدگان واقع شده در مناطق جنوبی استان با توجه به حجم بالای بارش‌ها، وقوع سیلاب، زیر آب رفتن خانه‌های روستایی و اراضی کشاورزی و بی‌خانمان شدن خانوار‌ها به حمایت ملی برای جبران خسارت‌ها نیاز دارند.

احمدعلی موهبتی، شب گذشته در بازدید از مناطق سیل زده چابهار و نقاط جنوبی سیستان و بلوچستان افزود: به بالگرد، قایق، مواد غذایی، آب و لوازم بهداشتی و کمک‌های امدادی نیاز است که بر حسب پیگیری‌ها استان‌های معین و ستاد مدیریت بحران کشور امروز پای کار می‌آیند.

موهبتی ادامه داد: حجم خسارت وارده به منازل، اراضی کشاورزی و تاسیسات و زیرساخت‌ها و راه‌های ارتباطی بسیار بالاست.
 
سیل در سیستان و بلوچستان

 

وضعیت زاهدانِ سیل‌زده از زبان نماینده شهر

نماینده زاهدان گفت که سیل اخیر در این شهرستان باعث خرابی خانه‌ها شده است.

حسینعلی شهریاری ، با اشاره به وضعیت شهر زاهدان در پی سیل اخیر در این شهرستان گفت: این سیل، خرابی‌ها به دنبال داشته به خصوص در حاشیه زاهدان که ۳۰۰ هزار نفر حاشیه نشین وجود دارد و اکثر خانه‌ها خشت و گلی استو افراد مستضعف در این خانه‌ها ساکن هستند، تعدادی از آن‌ها مجبور شدند با پلاستیک سقف خانه‌های خود را بپوشاندند تا مشکلی برای آن‌ها به دلیل بارندگی‌های زیاد ایجاد نشود.


محاصره ۵۰ آبادی شهر بنت در سیلاب/ درخواست اعزام بالگرد به منطقه

یک عضو شورای شهر بنت استان سیستان و بلوچستان با اشاره به محاصره ۵۰ آبادی شهر بنت در سیلاب اعلام کرد متاسفانه طی سه روز اخیر از روستا‌های بخش غربی بنت بی‌خبر هستیم.

کدخدایی، گفت: شاهد بارش باران شدید در شهر بنت هستیم به گونه‌ای که حدود ۱۷۳ میلی‌متر باران باریده است.

وی با بیان این‌که متاسفانه طی سه روز اخیر از روستا‌های بخش غربی بنت بی‌خبر هستیم، اظهار کرد: علاوه بر قطع برق و تلفن، تمامی راه‌های دسترسی به این روستا‌ها مسدود شده است.

این عضو شورای شهر بنت با بیان این‌که از طریق استانداری درخواست بالگرد برای بررسی وضعیت روستا‌های بخش غربی را اعلام کردیم، اما هنوز بالگردی به منطقه اعزام نشده است، گفت: در بخش غربی شهر بنت بالغ بر ۵۰ آبادی وجود دارد و حدود ۱۰ هزار نفر سکنه دارند.

به گفته وی، خیابان ورودی شهر تخریب شده و بخش کشاورزی نیز به طور کل از بین رفته است.

کدخدایی با بیان این‌که ساعت ۲۲ شب گذشته برق وصل شد، اظهار کرد: سیل‌بند محله کشکور شهر بنت شکسته و همچنین رودخانه داخل شهر نیز طغیان کرده است.

کدخدایی با بیان این‌که ما نگران ساکنین روستا‌های شهر بنت هستیم، چرا که مطمئن هستیم با توجه به وضعیت معیشتی‌شان موادغذایی، پتو و امکانات لازم را ندارند، عنوان کرد که راه‌ها مسدود شده و امدادگران هلال احمر پشت رودخانه ملوران که طغیان کرده مانده‌اند و متاسفانه تاکنون بالگردی برای کمک به این منطقه اعزام نشده است.

شهر بنت از توابع شهرستان بنت در استان سیستان و بلوچستان است.


یخبندان شدید در خاش

به دنبال وقوع بارش باران سنگین و برف زمستانی در خاش و تفتان که منجر به سفیدپوش شدن قله، ارتفاعات، کوهپایه و دامنه‌های قله آتشفشانی نیمه فعال جنوب شرق کشور شده، سرما و یخبندان شدید این شهرستان مرزی را فرا گرفته است.

عروس زیبای تفتان سر تا پا سفید پوش شده و دامن سفید خود را تا فواصل دورتر نیز گسترانده و جلوه‌هایی زیبا از خلقت و موهبت الهی را به نمایش گذاشته است.

تفتان سربلند با پوششی از برف سنگین نوید دهنده سالی آباد را می‌دهد و قطعا و یقینا این برف در یخچال‌های طبیعی آن تا روز‌های گرم سال نیز می‌ماند و به امید پروردگار با ذوب شدن تدریجی برف و شکل گرفتن طبیعی زیبا و دلنشین در تفتان می‌توان آثار نشاط را در چهره ساکنان آن دید.

بارش ۱۷۵ میلی متری باران در پائیز و زمستان خاش گر چه در مقایسه با بارش‌های ۳۰۰ میلی متری سال‌های قبل فاصله دارد، اما با پر شدن و آبگیری سد‌ها و بند‌های خاکی و سنگی و ملاتی و سازه‌های منابع طبیعی و آبخیزداری کمکی بزرگ به تقویت سفره‌های زیرزمینی می‌شود.

در روز‌های آینده و بهمن ماه نیز بارش‌هایی در راه است که از هم اینک می‌توان شادابی و سرسبزی و آبادانی منطقه خاش سیستان و بلوچستان را مشاهده نمود و شکر پروردگار متعال را برای دادن این نعمت و موهبت بزرگ به جای آورد.

بارش‌های سنگین و سیلابی روز‌های اخیر گر چه به بخش‌های زیرساختی شهری و روستایی، کشاورزی، دام‌ها و منازل مردم خسارت‌های فراوان و جبران ناپذیری وارد کرد، اما شیرینی بزرگتر این است که مردم امیدوار به آینده آباد و با نشاط خود را برای کمک به هم نوعان آسیب دیده خود در شهر‌های جنوبی سیستان و بلوچستان آماده کرده اند.

چند روز است که مردم سیستان و بلوچستان در مناطق مختلف مانند دشتیاری چابهار، زراباد کنارک، بزمان، دلگان و ... در دریای آب و سیلاب و سوز سرما با کمترین امکانات زندگی دشوار و مشقت باری را سپری می‌کنند و هم اینک چشم انتظار نگاه مهربان دولتمردان و مشارکت خیران و مردم نیک اندیش هستند.
 
سیل در سیستان و بلوچستان
 

نبود زیرساخت‌ها خسارت بالایی به سیستان وارد کرده است

یک عضو مجمع نمایندگان استان سیستان و بلوچستان تاکید کرد که عدم انجام اقدامات پیشگیرانه باعث شده تا سیل به مردم استان خسارت بالایی وارد کند.
 
حبیب‌الله دهمرده در تذکری شفاهی در جلسه علنی امروز مجلس شورای اسلامی بیان کرد: در سیل اتفاقات عجیب و غریبی رخ می‌دهد، در صورتی که این سیل قابل پیش‌بینی بود به دلیل فراهم نبودن زیرساخت‌ها سیل به استان سیستان و بلوچستان خسارات زیادی وارد کرده است.

وی در ادامه اظهار کرد: بنده از وزارت کشور، نیرو و استاندار سیستان و بلوچستان گلایه‌مند هستم، چرا که در ابتدای امسال نیز مختصر سیلی در سیستان آمد و خساراتی برجای گذاشت. براساس مصوبات ستاد بحران باید لایروبی رودخانه‌ها انجام می‌شد و اقداماتی پیشگیرانه برای جلوگیری از وقوع سیل صورت می‌گرفت، اما نه تنها اقدامی نشده بلکه خسارت سنگینی به مردم وارد شده است. ظاهرا پیشگیری برای برخی از مسئولان اصلا معنایی ندارد.

نماینده مردم زابل در مجلس شورای اسلامی با اشاره به حضور سفیر انگلیس در تجمعی غیرقانونی در تهران بیان کرد: از وزارت خارجه تعجب می‌کنم چرا اینقدر منفعلانه در برابر این موضوع عمل کرده است. یک عنصر نامطلوب با پررویی تمام در امور داخلی کشور دخالت کرده است و به جای این‌که اخراج شود خیلی ساده از کنار آن عبور می‌کنیم این انفعال چه معنایی دارد.
 

سیل در سیستان و بلوچستان

 

سیل مدارس دشتیاری و پلان چابهار را تعطیل کرد

اداره اطلاع رسانی و روابط عمومی آموزش و پرورش سیستان و بلوچستان اعلام کرد: مدارس تمام مقاطع تحصیلی در نوبت صبح و عصر منطقه دشتیاری و پلان در چابهار فردا دوشنبه ۲۳دی ماه تعطیل است، اما امتحانات نهایی متوسطه دوم به قوت خود باقیست.

در اطلاعیه اداره اطلاع رسانی و روابط عمومی آموزش و پرورش سیستان و بلوچستان آمده است: با توجه به شرایط جوی، جاری شدن سیلاب و جلسه ستاد مدیریت بحران شهرستان چابهار، مدارس تمام مقاطع تحصیلی در نوبت صبح و عصر منطقه دشتیاری و پلان فردا دوشنبه ۲۳دی ماه تعطیل است، اما امتحانات نهایی متوسطه دوم به قوت خود باقیست.

مرکز مدیریت راه‌ها اعلام کرد: محور‌های ایرانشهر - مهرستان / سرباز - مهرستان/ مهرستان - سوران/ فنوج _ اسپکه/ بزمان_ دلگان/ ایرانشهر _ دلگان/ نیکشهر_ کنارک که به علت طغیان رودخانه محلی مسدود شده بود، با تلاش عوامل راهداری بازگشایی شد.
 

ریزش آوار جان دختر ۵ ساله سراوانی را گرفت

مدیر مرکز حوادث و فوریت‌های پزشکی زاهدان گفت: ساعتی قبل بر اثر ریزش آوار در کهک سراوان یک دختر بچه ۵ ساله جان باخت.

فریبرز راشدی با اشاره به اینکه در سه روستای سراوان حادثه ریزش آوار گزارش شده است، افزود: یک دستگاه آمبولانس به محل حادثه اعزام شد.

وی بیان کرد: هم‌چنین دو حادثه دیگر ریزش آوار در دزک و روستای محمدی سراوان رخ داد که دو نفر مصدوم و توسط دو دستگاه آمبولانس به بیمارستان رازی سراوان منتقل شدند.

راشدی اظهار داشت: هم‌چنین شب گذشته به دنبال وقوع بارش‌های سنگین و مسدود بودن مسیر‌ها و پدید آمدن شرایط حاد برای مادر باردار ۲۱ ساله از ساکنان روستای کناری سیب و سوران، جان مادر و فرزند نجات داده شد و به یمن و برکت نزول رحمت الهی این دختر تازه متولد شده، باران نام گرفت.
 
سیل در سیستان و بلوچستان
 

نجات مفقودان سیلاب سیستان و بلوچستان

مدیرعامل جمعیت هلال احمر سیستان و بلوچستان گفت: مفقودان سیلاب مناطق جنوبی استان با تلاش و همت نیرو‌های امدادی نجات پیدا کردند.

رسول راشکی افزود: روز گذشته پنج نفر از ساکنان روستای رادو از توابع دشتیاری چابهار در سیلاب مفقود شدند که تیم عملیات امداد و نجات هلال احمر پس از ۵ ساعت جستجو توانستند این نفرات را نجات دهند.

راشکی بیان کرد: این مفقودان در رودخانه و کانال روستای جماعت‌زهی پیدا و به بیمارستان منتقل شدند که حال دو نفر از آن‌ها وخیم است.

معاون امداد و نجات جمعیت هلال احمر سیستان و بلوچستان هم با اشاره به گزارشات مردمی مبنی بر غرق شدن یک نفر در رودخانه سرباز، گفت: نجاتگران جمعیت هلال احمر استان در قالب دو تیم جسد این فرد را طی دو ساعت عملیات در رودخانه سرباز پیدا کردند و به نیروی‌های انتظامی تحویل دادند.

مصفا از شهروندان خواست در هنگام بارندگی و سیل از نزدیک شدن به رودخانه‌ها پرهیز کنند و در مکان‌های مرتفع و امن پناه بگیرند و در صورت بروز حادثه با شماره تلفن ۱۱۲ ندای امداد تماس بگیرند.

از اواخر هفته گذشته سازمان هواشناسی هشدار‌هایی درباره بارش‌های سیل‌آسا در برخی مناطق جنوبی و جنوب شرقی کشور اعلام کرده بود. این بارش‌ها که از اواخر روز جمعه آغاز شده، بخش‌های زیادی از استان سیستان و بلوچستان، به ویژه جنوب آن را درگیر کرده است. در مجموع ۱۳ شهرستان این استان تحت تأثیر سیل قرار گرفته‌اند و برخی از آن‌ها به شکل کامل در سیل محاصره شده‌اند و نیاز به کمک فوری دارند.

مسئولان دانش و توانی در مقابل بحران سیل ندارند

حزب اعتماد ملی استان سیستان و بلوچستان با صدور بیانیه‌ای در رابطه با سیل این استان ضمن انتقاد شدید نسبت به عملکرد نهاد‌های امداد رسان مسئول، از همه مردم ایران و نهاد‌های غیردولتی مرتبط تقاضا کرد برای کمک به هموطنان خود در سیستان و بلوچستان بکوشند.

متن این بیانیه به شرح زیر است:

"باران‌های سیل آسا طی چند روز اخیر موجب مشکلات فراوانی برای مردمان رنج کشیده این خطه از کشورمان شده است.

انتظار آن می‌رفت در شرایطی که از چند روز قبل هشدار‌های مختلف درباره وقوع سیل و بحران در استان اعلام شده بود تمهیدات لازم برای جلوگیری از آسیب به مردم توسط نهاد‌های مسئول ترتیب داده می‌شد.

متأسفانه به نظر می‌رسد نه تنها هیچ‌گونه دانش و توانی در زمینه آمادگی برای مقابله با بحران‌های این چنینی در بین مسئولان مربوطه وجود ندارد، بلکه استفاده از تجربیات دیگر کشور‌های جهان و یا حتی درس گرفتن از تجربیات موجود منطقه‌ای نیز -مانند آنچه در بحران‌های گذشته از جمله سیل پیش آمده در ابتدای امسال رخ داد- نیز جایی در نحوه‌ی مدیریت بحران‌زده‌ی متولیان امر ندارد.

به این خاطر است که مردم استان سیستان و بلوچستان به مانند دیگر مردم کشور و البته با شدت بیشتری در طی چند دهه و بطور سالیانه در حال تجربه حوادث تکراری و از یک نوع هستند.

حزب اعتماد ملی سیستان و بلوچستان ضمن انتقاد شدید نسبت به عملکرد نهاد‌های امداد رسان مسئول، از همه مردم ایران و نهاد‌های غیردولتی مرتبط، خاضعانه تقاضا دارد برای کمک به هموطنان خود در سیستان و بلوچستان که آسیب‌های فراوانی از جاری شدن سیل دیده‌اند و امکان تشدید شرایط در روز‌های آینده هم آن‌ها را تهدید می‌کند، بکوشند.

لازم است مدیران مسئول، بویژه «ستاد مدیریت بحران استانداری» و «شهرداری‌های شهر‌های استان» به عنوان مهمترین نهاد‌های متولی، بعد از عبور از وضعیت کنونی گزارشی کامل از علل ناتوانی در مقابله با سیل پیش آمده با وجود هشدار‌های قبلی به مردم استان ارائه دهند و هم‌چنین با برنامه ریزی جدی جهت پیشگیری از وقوع حوادث مشابه در آینده به این دور باطل، تکراری و سالیانه پایان دهند.

سیل در سیستان و بلوچستان

 
منبع: ایسنا
ارسال نظر
قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «اقتصاد24» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

قیمت انواع دستگاه ماینر امروز + جدول

قیمت سکه و طلا امروز پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت لیر ترکیه امروز در بازار + جزئیات

پیش‌بینی هواشناسی تهران و ایران امروز + جدول

وضعیت هواشناسی امروز

قیمت دینار عراق امروز در بازار + جزئیات

قیمت انواع لپ تاپ اچ پی HP امروز + جدول

قیمت انواع لپ تاپ ایسوس امروز + جدول

عکس/ طرفداری شیلا خداداد از تتلو!

قیمت خودرو‌های ایران خودرو امروز پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت دلار و یورو امروز پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت خودرو‌های سایپا امروز پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

علائم مهم این سرطان گوارشی شایع چیست؟

عکس/تصویر جنجالی مصاحبه سفیر ایران با مجری زن تلویزیون باکو

قیمت سکه و طلا امروز جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت سکه پارسیان امروز پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

استوری احساسی یکتا ناصر بعد از پس گرفتن دخترش

تاریخ ازدواج پژمان جمشیدی مشخص شد

قیمت دلار و یورو امروز جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت واقعی دلار ۸۰ و قیمت مداخله‌ای آن ۶۰ هزار تومان است/ اگر می‌خواهید به کشور زیان برسانید سلمنا؛ FATF تعطیل!

خواندنی‌ها
خودرو
فناوری
آخرین اخبار

«سلطان رمزارز» جهان به ۲۵ سال حبس محکوم شد!

یک مسئول سابق: صدیقی از من خواسته بود ملک بهزیستی همجوار باغ ازگل را هم به او بدهیم!

عکس/ امضای جهانبخش بر پای شکسته دختر هوادار

بازداشت فرزند حمید نوری در سوئد + عکس

عکس/ اولین نماینده عربستان در مسابقه دختر شایسته جهان

ثبت رکورد جدی در قیمت حواله خودرو‌های جانبازان!

حذف شرکت‌های ایرانی از بازار عراق

داعش برای عملیات «گرگ تنها» در خاک اروپا فرمان داد!

یک قانون جدید برای صدور پایان کار ساختمان

بهترین ارز‌های دیجیتال برای سال ۲۰۲۴

قیمت طلا به ریل تعادلی خود بازمی‌گردد؟

فیلم/ ادعای جدید امیرحسین ثابتی علیه لاریجانی در شبکه افق

آندرتیکر، ستاره کشتی کج جهان وارد ایران می‌شود؟

فیلم/ دلیل جدایی المیرا شریفی‌مقدم از شبکه خبر افشا شد

حذف کاظم صدیقی از سخنرانان شب قدر دانشگاه امام صادق + عکس

سایه سنگین حادثه تروریستی مسکو بر روابط روسیه و بوسنی/ تشدید کش مکش های قومیتی؟

علی قنبری، اقتصاددان: فعالیت اقتصادی در گرو داشت ارتباطات خاص/ اقتصاد کشور در سال ۱۴۰۲ نه شفاف بود و نه آزاد

سکوت اژد‌های زرد در دریای سرخ؛ نگاهی به موضع چین در قبال انصارالله/ دلیل صبوری پکن چیست؟

واگویه‌های جامعه در نوروز ؛ مردم را سر کار گذاشتند/همه‌چیز بهم ریخته است و همه بریده‌ایم/ فریادها به گوش دولت می‌رسد؟

دعای روز هجدهم ماه رمضان + معنی و تفسیر

پیش‌بینی هواشناسی تهران و ایران امروز + جدول

قیمت سکه و طلا + جدول

قیمت خودرو‌های سایپا + جدول

قیمت خودرو‌های ایران خودرو + جدول

قیمت سکه پارسیان + جدول

قیمت بیت کوین و رمزارز‌ها + جدول

قیمت دلار، یورو و سایر ارز‌ها + جدول

قیمت انواع لپ تاپ ایسوس

قیمت انواع دستگاه ماینر + جدول

قیمت انواع لپ تاپ اچ پی HP

اقتصاد ایران در سال ۱۴۰۳ با بحران هایش چه خواهد کرد؟/ فقر امسال تشدید خواهد شد/ هزینه اختلاس‌ها را طبقات متوسط و ضعیف جامعه می‌پردازد

قیمت دینار عراق امروز + جزئیات

قیمت لیر ترکیه امروز + جزئیات

بهترین زمان خرید دلار

هفت ماده غذایی مفید برای مبتلایان به نارسایی قلبی

این دمنوش‌ها را در ماه رمضان حتما بنوشید

۱۲ توصیه مهم برای رسیدن به آرامش درونی

بهترین زمان برای وزن‌کردن چه وقتیست؟

آمپول‌های نوروبیون و ب کمپلکس؛ خوب یا بد؟

شمارش معکوس بورس برای گام صعودی در سال ۱۴۰۳/ بزرگ‌ترین مانع رشد بورس در سال ۱۴۰۲

انتقاد ابراهیم رئیسی از انفعال کشورهای اسلامی درمورد غزه

مقابله با زمین خواری ۳ هزار میلیارد تومانی در گیلان

آندرتیکر به‌زودی به ایران می‌آید

شارژ نه میلیونی حساب حقوق این بازنشستگان

عکس/ اصغر فرهادی مهمان ستاره استقلالی و همسرش

نرخ بهره بین بانکی به این عدد رسید

فیلم/ اعتراف جالب بازیگر خانم درباره رضا عطاران

عکس تازه الناز شاکردوست در بیستون کرمانشاه

روسیه قطعنامه پیشنهادی آمریکا علیه کره شمالی را وتو کرد

برج میلاد ۱۳ فروردین تعطیل است