تاریخ انتشار: ۰۸:۰۳ - ۱۱ بهمن ۱۳۹۸
در گفتگو با اقتصاد ۲۴ مطرح شد؛

آتش تعرفه وارداتی آمریکا بر بازار‌های صادراتی فولاد ایران/ ارزان فروشی تنها راه حفظ بازار فولاد

با اجرای تعرفه واردات برروی فولاد از سوی آمریکا، بازار‌های صادرات ایران به دلیل حضور بیشتر تولیدات چینی در معرض خطر قرار می‌گیرد، از این رو ایران ناگزیر به ارزان فروشی فولاد جهت حفظ منافع و شرایط خود در بازارجهانی می‌شود.

 
اقتصاد ۲۴ -برخی فعالان اقتصادی بر این باورند که با افزایش تعرفه‌های مشتقات محصولات فولادی و آلومینیومی در آمریکا تاثیرات قیمتی اینگونه محصولات در بازار‌های جهانی را شاهد خواهند بود و در نهایت تجار ایرانی از این شرایط متضرر خواهند شد.

این در حالی است که تحریم‌های آمریکا درآمد‌های ارزی کشور را هدف گذاری کرده و فراموش نکنیم که درآمد‌های معدن و صنایع معدنی کشور برخلاف درآمد‌های نفتی به شریان‌های کوچک و بزرگ اقتصادی کشور وارد می‌شود.

به گفته کارشناسان، این درآمد‌ها وارد خزانه کشور نمی‌شود بلکه به واحد‌های مختلف بخش خصوصی و دولتی کشور وارد شده و از این طریق بر بخش اقتصادی نظیر چرخه حمل کشتی ها، بارگیری ها، جابجایی کالا از طریق ریل و جاده، کارخانجات، معادن، طرح‌های مشارکت اجتماعی و …. اثر می‌گذارد.

در وضعیت فعل،ی صادرات محصولات و صنایع معدنی به ویژه محصولات فولادی به اروپا از تناژ قابل توجهی برخوردار نیست و نزدیک به صفر است و حتی اینستکس نیز تنها در زمینه دارو و غذا طراحی شده و قابلیت استفاده در زمینه تجارت محصولات معدن و صنایع معدنی را ندارد و کمکی در این زمینه به ایران نخواهد کرد.

منافع تجاری اروپا ایجاب می‌کند که شریک تجاری خود یعنی آمریکا را حفظ کند، لذا شاهد هستیم که صادرات فولاد به اروپا از یک سال قبل متوقف شده بود و با دور جدید تحریم‌ها در مرحله اول و دوم، با توجه به افزایش هزینه حمل دریایی و افزایش ریسک صادرات و نیز مشکلات نقل و انتقال ارز، صادرات تحت تاثیر دوباره قرار گرفت.
 
کیوان جعفری طهرانی
 

چه کسانی از جنگ تعرفه وارداتی لطمه می‌بینند؟

 
در همین زمینه کیوان جعفری طهرانی، تحلیلگر ارشد بازار‌های بین المللی فولاد و سنگ آهن به خبرنگار اقتصاد ۲۴ گفت: ایران در تولید فولاد رقبای قوی دارد و همین باعث می‌شود جهت حفظ بازار‌های صادراتی بسیار دقیق و هوشمند عمل کند. هرچند در صنعت آلومینیوم حرفی زیادی برای گفتن ندارد و خیلی از جنگ تعرفه واردات این محصول توسط آمریکا متضرر نمی‌شود.

وی ادامه داد: تعرفه‌های واردات به عنوان ابزار حمایت از تولید کننده در تمام کشور‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد. افزایش تعرفه واردات برای فولاد و آلومینیوم در آمریکا نیز مانند سایر کشور‌ها جهت حمایت صنعت آهن، فولاد و آلومینیوم آمریکاست.

تحلیلگر ارشد بازار‌های بین المللی فولاد و سنگ آهن در ادامه گفت: در اجرای وضع چنین تعرفه‌ای در آمریکا بر روی فولاد و آلومینیوم می‌تواند تاثیرات زیادی بر بازار این محصولات به ویژه بازار‌های هدف ایران به وجود بیاورد.
 
جعفری طهرانی گفت: اتفاقی که می‌افتد این است که صادرکنندگانی مثل چین از لحاظ فولاد و بحرین و امارات متحده عربی از لحاظ آلومینوم که مطرح‌های دنیا هستند، با کاهش صادرات مواجه خواهند شد و در راستای تحقق اهداف تولید، محصولاتشان را راهی سایر بازار‌ها می‌کنند که عمدتا در این بازار‌ها ایران سهم زیادی دارد.

به گفته این تحلیلگر ارشد بازار‌های بین المللی فولاد، ایران همواره و در هر شرایط سخت برای حفظ بازار صادراتی خود اقدام کرده است. بازار کشور‌های جنوب شرق آسیا، آسه‌آن و اروپا، بازار‌های هدف گذاری شده برای ایران است که در صورت کاهش صادرات فولاد چین به آمریکا، قطعا این بازار‌ها مورد توجه صادرات محصولات چین قرار خواهد گرفت.

سیاست‌های حفظ صادرات فولاد

جعفری طهرانی، با اشاره به سیاست‌های دولت در راستای حفظ صادرات فولاد گفت: امروز اهمیت صادرات این محصول بیشتر از هر موضوع دیگری است؛ از اینرو اگر در زمان اجرای تعرفه واردات فولاد توسط آمریکا که طبق توافق آمریکا و چین قرار است پس از انتخابات ریاست جمهوری آمریکا اجرایی شود، کشورمان برای صادرات فولاد خود در بازار‌های هدف با مشکل مواجه شود، باید در شرایط حضور چین در بازار‌های هدف، ایران به ناچار با کاهش قیمت‌ها همچنان برای حفظ مشتریان فولاد خود در این بازار‌ها تلاش کند. محصولات چین به خاطر اینکه قابلیت رقابت در بین سایر کشور‌ها را ندارد بین بازار‌های دیگر پخش خواهد شد.

وی تاکید کرد: به طور طبیعی کشور‌های دیگر سهم خاصی از بازار جهانی این محصولات دارند. این امر باعث می‌شود قیمت‌ها برخلاف پیش بینی‌ها کاهش پیدا کند، به خاطر اینکه این محصولات به بازار‌های دیگر گسیل می‌شود که عموما بازار کشور‌های جنوب شرق آسیا، آسه‎آن و اروپا خواهد بود وبا توجه به نیاز منطقه، باعث رقابت بیشتری برای سایر کشور‌ها جهت عرضه می‌شود.

به گفته جعفری طهرانی، در صورت اجرای عوارض وارداتی آمریکا بر روی فولاد، بازار صادرات ایران با مشکلات زیادی مواجه خواهد شد. باید در نظر داشته باشید کشورمان در زمان تحریم قرار دارد و با این شرایط نقل و انتقال پول، اعتبار اسنادی و در کل فروش محصولات با مشکلات زیادی روبروست و تجار به سختی می‌توانند اقدام به فروش و بازگشت ارز حاصل از صادرات به کشور داشته باشند.

این کارشناس حوزه فولاد در ادامه یادآور شد: هرچند خریداران فولاد ایران با شرایط تحریمی ما آشنا هستند، اما به دلیل اینکه بابت خرید فولاد از ایران هزینه بالاتری می‌پردازند (شرایط تحریم و دور زدن آن) از اینرو قیمت فولادایران باید نسبت به سایر کشور‌ها ارزان‌تر عرضه شود، اما به دلیل سیاست‌های صادراتی کشور این شرایط از سوی تجار ایرانی پذیرفته شده است، یعنی باید فولاد تولیدی را ارزان‌تر از سایر کشور‌ها بفروشند.

بازار جهانی فولاد ربطی به بازار داخل ندارد

جعفری طهرانی در پاسخ به دیگر سوال خبرنگار اقتصاد ۲۴ مبنی بر اینکه آیا این تغییرات احتمالی در بازار صادراتی ایران می‌تواند بر روی بازار داخل نیز تاثیرگذار باشد؟ گفت: به برخی از مشکلات که حاصل وضع شدن تعرفه وارداتی از سوی آمریکا بر فولاد بود اشاره کردم اما این موضوع نمی‌تواند بر بازار داخل ایران تغییر چندانی به وجود بیاورد.

وی تصریح کرد: با اجرای این تعرفه پیش بینی می‌شود صادرات فولاد کشور کمی کاهش یابد، اما همانطور که گفته شد، سیاست دولت برای حفظ صادرات اجازه کاهش را نمی‌دهد. وقتی صادرات کاهش پیدا کند عرضه در داخل افزایش پیدا می‌کند چرا که این دو بازار رابطه معکوس دارند. آمریکا برای واردات تعرفه اعمال کرده و یکسری محصولات دیگر از بازار‌های خارجی توزیع می‌شود که باعث می‌شود بر روی محصولات صادراتی ما تاثیر بگذارد و این باعث کاهش قیمت فولاد می‌شود.

این تحلیلگر ارشد بازار‌های بین المللی فولاد در پایان خاطرنشان کرد: اگر در صورتی که دولت جلوی صادرات فولاد را به هر دلیلی مسدود کند و مازاد تولید در بازار داخل اشباع شود که همین موضوع به دلیل عرضه بالا باعث کاهش قیمت‌ها شود، بازهم به دلیل رکود اقتصادی و کاهش ساخت و ساز انتظار گران شدن فولاد در کشور بسیار ضعیف است.
 
 
ارسال نظر
قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «اقتصاد24» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

قیمت سکه و طلا امروز پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت لیر ترکیه امروز در بازار + جزئیات

پیش‌بینی هواشناسی تهران و ایران امروز + جدول

قیمت دینار عراق امروز در بازار + جزئیات

عکس/ طرفداری شیلا خداداد از تتلو!

قیمت خودرو‌های ایران خودرو امروز پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت دلار و یورو امروز پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت خودرو‌های سایپا امروز پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

عکس/تصویر جنجالی مصاحبه سفیر ایران با مجری زن تلویزیون باکو

قیمت سکه پارسیان امروز پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

علائم مهم این سرطان گوارشی شایع چیست؟

تاریخ ازدواج پژمان جمشیدی مشخص شد

قیمت واقعی دلار ۸۰ و قیمت مداخله‌ای آن ۶۰ هزار تومان است/ اگر می‌خواهید به کشور زیان برسانید سلمنا؛ FATF تعطیل!

عکس/ خوش گذرانی نرگس محمدی و فریبا نادری در کنار آبشار نیاگارا!

پیش‌بینی‌ها از جنگ روسیه و اوکراین

استوری احساسی یکتا ناصر بعد از پس گرفتن دخترش

واریز یارانه نقدی فروردین با افزایش ۱۵ درصدی

فیلم/ رپ خواندن حمید صفت در سریال اژدهای هفت سر

عکس خانوادگی مهلقا باقری برای نوروز

عکس/ بازیگر زن ۵۳ ساله و مردی که به آغوش کشید

خواندنی‌ها
خودرو
فناوری
آخرین اخبار

۱۲ توصیه مهم برای رسیدن به آرامش درونی

بهترین زمان برای وزن‌کردن چه وقتیست؟

آمپول‌های نوروبیون و ب کمپلکس؛ خوب یا بد؟

شمارش معکوس بورس برای گام صعودی در سال ۱۴۰۳/ بزرگ‌ترین مانع رشد بورس در سال ۱۴۰۲

انتقاد ابراهیم رئیسی از انفعال کشورهای اسلامی درمورد غزه

مقابله با زمین خواری ۳ هزار میلیارد تومانی در گیلان

آندرتیکر به‌زودی به ایران می‌آید

شارژ نه میلیونی حساب حقوق این بازنشستگان

عکس/ اصغر فرهادی مهمان ستاره استقلالی و همسرش

نرخ بهره بین بانکی به این عدد رسید

فیلم/ اعتراف جالب بازیگر خانم درباره رضا عطاران

عکس تازه الناز شاکردوست در بیستون کرمانشاه

روسیه قطعنامه پیشنهادی آمریکا علیه کره شمالی را وتو کرد

برج میلاد ۱۳ فروردین تعطیل است

هیوندای توسان ۲۰۲۵، قوی‌تر آمد

مردم در هیچ شرایطی ماهی قرمز را در رودخانه‌ها رها نکنند

فیلم/ واکنش دختران بعد از دیدن شهاب حسینی

کنایه معنادار عباس عبدی به زاکانی

این ربات از زیر دریا خبر می‌دهد

استراتژی معاملاتی موفق برای انتخاب سهام

فیلم/ رفتار جالب فراستی علیه مجری

فروردین، ماهی صعودی برای بورس

درخواست سپاهانی‌ها از فدراسیون

رشیدی کوچی: قالیباف بازنده بزرگ مجلس بعدی

عکس/تصویر جنجالی مصاحبه سفیر ایران با مجری زن تلویزیون باکو

خبر خوش برای زنان هوادار تراکتور

مسافران نوروزی در بازار مشهد

قیمت این خودرو در بازار ترکید

دعای روز هفدهم ماه مبارک رمضان و اوقات شرعی

مسجد جمکران ۱۰۷۲ ساله شد

واکنش دکتر هاشمی به خودکشی پرستو بخشی

دیدار زیاد نخاله با آیت‌الله خامنه‌ای

خبر خوش برای استقلالی‌ها

ورود گردشگران به میانکاله در روز طبیعت ممنوع شد

کیمیا علیزاده عضو تیم ملی بلغارستان شد

فیلم/ روبوسی نخست وزیر لبنان با یک زن دیگر به جای نخست‌وزیر ایتالیا!

پول افغانستان از دلار سودآورتر شد

ورود گردشگران به کویر مرنجاب و سیازگه ممنوع شد

حداکثر حقوق مدیران دولتی اعلام شد

بایدن از ترامپ پیشی گرفت

افزایش ساعت خدمات دهی مترو از فردا

فیلم/ تصاویری زیبا از دریاچه پرآب ارومیه

اینفوگرافی/ بهترین گلزنان تاریخ تیم ملی

بهروز محبی: قیمت واقعی دلار از نرخ نیمایی هم پایین‌تر است

خواص سقز که نمی‌دانستید

ماجرای رأی لحظه آخری احمدی‌نژاد بعد از عمل جراحی پلک

تاجگردون: ۱۴۰۳ سال خیلی سختیست

عکس/ جواد عزتی در پشت‌صحنه زخم کاری ۳

خبر فوری شورای نگهبان درباره لایحه عفاف و حجاب

مالیات ارزش افزوده ۱۰ درصدی ابلاغ شد