اقتصاد۲۴- هرچقدر فضای جشنواره در روز اول گرم و پرشور بود، فیلمها اوضاع خوبی نداشتند. کمتر منتقدی از فیلمهای روز اول جشنواره سیوهشتم فجر راضی بوده و این در قاطبه نقدهای کوتاه و سرپایی منتقدان بر فیلمها هویداست.
تنابنده، نکته مثبت «سه کام حبس»
«سه کام حبس» به کارگردانی سامان سالور، افتتاحیه جشنواره در سینمای رسانهها را رقم زد. محسن تنابنده و پریناز ایزدیار بازیگران اصلی این فیلم هستند.
محمدتقی فهیم نوشته است: «انتظار داشتم حداقل میزانسن درست ببینم، ولی چیزی به این اسم در کار نیست. دوربین برای خودش کار کرده است.
واقعاً معنی سینمای اجتماعی به شدت مخدوش شده است.»
محمدصادق علیزاده در توئیتی کوتاه درباره این فیلم نوشت: «اثری در مذمت اعتیاد و شیشه که ۱۰-۱۵ سالی دیر ساخته و بیات شده، با حجم قابل توجهی اعصابخردی.» محمدرضا باقری نیز نظری مشابه درباره این فیلم داشته است: «قصه تکراری زیادهخواهی و فروش مواد مخدر با خردهداستانهایی که آنها هم تکراری است، با حفرههایی در فیلم نامه و گافهایی در اجرا. تنها نکته مثبت فیلم بازی متفاوت تنابنده است، البته فوق العاده نیست، ولی خوب است.
ندیدن فیلم چیزی از مخاطب کم نمیکند.» حسین لامعی در یک نظر متفاوت، از این فیلم تمجید کرده است: ««سه کام حبس» در ادامه سینمای سعید روستایی است، اما مستقل و زنده و خودبَسنده. فیلم خوبی است که میتوان به دیگران توصیهاش کرد. کارگردانیِ سالور، تحسینبرانگیز است. نه تلویزیونی است، نه دارای نمای تکراری و نه مدعی و جلوهگرانه.» آرامه اعتمادی نیز درباره این فیلم این گونه نوشت: «آن چه نباید فراموش شود طراحی گریم خوب ایمان امیدواری است، او با طراحیاش به بازیگران شخصیت داده و قطعا در حس آنها برای ارائه نقش بیتاثیر نبوده.»
بازیهای خوب در «قصیده گاو سفید»
«قصیده گاو سفید» به کارگردانی بهتاش صناعیها را احتمالاً باید بهترین فیلم روز اول جشنواره دانست، اگرچه این اثر هم چندان نتوانست نظر منتقدان را جلب کند. مریم مقدم و علیرضا ثانیفر بازیگران اصلی این فیلم هستند. محمدتقی فهیم درباره فیلم تازه صناعیها این گونه نوشته است: «این هم فیلم نشد. بهتاش صناعیها بدجوری درجا زده است. موضوع قدرتمند و سینمایی است، ولی در این فیلم حرام شده است.»
رضا درستکار درباره این فیلم نظر متفاوتی دارد: «هرچند امروز خیلی سخت است که فیلمی را دوست بداری و درباره آن حرف بزنی، آن هم فیلمی که دمای خود را با دما و شرایط امروز جامعه ما هماهنگ کرده است. فیلم، چند درجه از مفهوم عمومی تقدیرگرایی پیش رفته و عصاره شناخت را به جان مخاطبش میریزد.» محمدرضا باقری درباره «قصیده گاو سفید» در توئیتی این گونه آورده است: ««قصیده گاو سفید» فیلم ضدِ اعدام، داستان ساختاری که اجازه خوب شدن به آدمها را نمیدهد، فیلمی که آنقدر برای جشنوارههای خارجی ساخته شده که نام مترجم از حالا در تیتراژش هست.»
امیررضا مافی این فیلم را این گونه نقد کرده است: ««قصیده گاو سفید» فیلم تلخ با نتیجهگیری اخلاقی غیرمنطقی و غیرواقعی. با بازی خوب مریم مقدم و بازی قابل قبول علیرضا ثانیفر.»
افول بیرقی با «عامه پسند»
«عامه پسند» فیلم تازه سهیل بیرقی که گفته شده از دو فیلم قبلی این کارگردان جوان کمی عقبتر است. این فیلم پرستاره با بازی فاطمه معتمد آریا، باران کوثری و هوتن شکیبا به جشنواره امسال رسیده است.
محمدتقی فهیم درباره «عامه پسند» نوشته است: «دوربینی بیهدف در میزانسنهایی بعضاً تئاتری، با قابهایی که حتی زیباییشناسی بصری هم ندارد. تدوینی ناشیانه. پس از نیمی از فیلم یادش میآید که عقبوجلو برود.
فلاشفوروارد و فلاشبک و دایم به هم ریختن تمرکز تماشاگر. حتی برخی حرفهایها صدایشان در سالن شنیده میشد که میگفتند پلانها جابهجا شده است.» محمدرضا باقری درباره این فیلم نوشته: «برای سهیل بیرقی بعد از «من» و «عرق سرد» یک سقوط کامل است، سهگانه زنانه بیرقی در یک شیب غیرملایم رو به تباهی رفته است.
مخاطب بعد از دیدن «عامه پسند» حتما از خود خواهد پرسید به جای دو ساعت تماشای سادهلوحی یک زن ۵۷ ساله، چه کارهای دیگری میتوانست انجام دهد؟» آرامه اعتمادی درباره این فیلم آورده است: «ادامه یأس از سهیل بیرقی بود، بعد از فیلم اجتماعی «من» از او انتظار میرفت، کارگردان متفاوتی باشد، اما «عامهپسند» هم مثل «عرق سرد» بر پایه شعارهای نخنما و نشانههای دمدستی و قصهای سست بنا شده، حتی بازی بازیگران هم نکته چشمگیری ندارد و فیلم را نجات نمیدهد.»
امیررضا مافی نیز این گونه نوشته است: ««عامه پسند» سهیل بیرقی که خواسته بود با تدوین غیرخطی به لحاظ فرمی کار ویژهای انجام دهد، اما فیلم به شدت ضعیف است. فیلم در روایت بسیار پیش پا افتاده عمل میکند. فیلمی در ادامه عرق سرد، اما ضعیفتر، بدون پیشنهاد.»
نگاهی به مهمترین حواشی اولین روز جشنواره
۱- گمانهزنیها درباره حذف و اضافه شدن فیلمها
از روز شنبه اخباری درباره نرسیدن بعضی فیلمها به جشنواره و جایگزین شدن دو عنوان از فیلمهای رزرو منتشر شد. خبرگزاری صبا اعلام کرد فیلم «پسرکشی» اثر محمدهادی کریمی که اولویت اول را در میان پنج فیلم رزرو داشت، به بخش مسابقه جشنواره اضافه خواهد شد و احتمال دارد فیلم «خورشید» اثر مجید مجیدی هم به جشنواره نرسد.
طبق برنامهریزی نمایش فیلمها در سینماهای مردمی جشنواره، «خورشید» در دو روز اول (شنبه و یک شنبه) نمایشی نداشته و قرار است امروز در سینما استقلال، پردیس زندگی و موزه سینما اکران شود. باید صبر کرد و دید آیا این اثر طبق برنامه به اکران در سینماهای مردمی میرسد یا زمان نمایش آن به روزهای دیگر موکول خواهد شد.
خبرگزاری مهر نیز دیروز خبری درباره تحویل فیلم «عنکبوت» به دبیرخانه جشنواره فجر منتشر کرد، اما ایسنا طبق اعلام دستاندرکاران جشنواره نوشت که هیچ فیلمی به جشنواره اضافه نشده و با اشاره غیرمستقیم به «عنکبوت» هم نوشت خبر تحویل آن به جشنواره، از سوی یکی از عوامل فیلم تأیید نشده است.
یکی دیگر از حاشیههای اولین روز جشنواره مربوط به فیلم سعید ملکان بود. قرار بود «روز صفر» شنبه در بعضی از سینماهای مردمی جشنواره فجر اکران شود، اما به دلیل آن چه «مشکل فنی» خوانده شد، به اکران نرسید و به جای آن، فیلم «دوزیست» به کارگردانی برزو نیکنژاد به نمایش درآمد.
۲- حضور تحریمکنندگان در جشنواره
همان طور که پیشفروش بلیتهای جشنواره فجر، نوید استقبال مخاطبان از سیوهشتمین دوره جشنواره را داده بود، روز شنبه اکران دو عنوان از مهمترین آثار جشنواره یعنی فیلم «عامهپسند» اثر سهیل بیرقی و «درخت گردو» ساخته محمدحسین مهدویان، با استقبال پرشور مردم همراه بود و علاقهمندان به سینما برای تماشای آنها صف کشیده بودند.
سیدمصطفی احمدی تهیهکننده «درخت گردو» با اشاره به استقبال مردم از این فیلم، از تعلق نگرفتن سئانس فوقالعاده به این اثر، در سینماهای ایرانمال گلایه و از مردم عذرخواهی کرد. پیمان معادی هم که پیشتر با انتشار پستی اعلام کرده بود به دلیل اتفاقات غمانگیز اخیر در کشور، امسال در جشنواره فجر حاضر نخواهد شد، تیزر رسمی فیلمش «درخت گردو» را به اشتراک گذاشته و در واقع تماشای این فیلم را تبلیغ کرده است؛ اقدامی که به نوعی با اقدام قبلی وی در انصراف از جشنواره متناقض است.
منبع: آخرین خبر