تاریخ انتشار: ۱۴:۲۲ - ۱۴ بهمن ۱۳۹۸

فیلم‌هایی‌که نرسیدند، تحریمی‌هایی که آمدند!

 گزیده‌ای از نظرات منتقدان و مخاطبان درباره فیلم‌های روز اول جشنواره سی‌وهشتم را در ادامه بخوانید: در روز اول جشنواره ملی فیلم فجر، سه فیلم «سه کام حبس»، «قصیده گاو سفید» و «عامه پسند» در سینمای رسانه‌ها به نمایش درآمدند.
فیلم‌هایی‌که نرسیدند، تحریمی‌هایی که آمدند!
 
اقتصاد۲۴ هرچقدر فضای جشنواره در روز اول گرم و پرشور بود، فیلم‌ها اوضاع خوبی نداشتند. کمتر منتقدی از فیلم‌های روز اول جشنواره سی‌وهشتم فجر راضی بوده و این در قاطبه نقد‌های کوتاه و سرپایی منتقدان بر فیلم‌ها هویداست.

تنابنده، نکته مثبت «سه کام حبس»

«سه کام حبس» به کارگردانی سامان سالور، افتتاحیه جشنواره در سینمای رسانه‌ها را رقم زد. محسن تنابنده و پریناز ایزدیار بازیگران اصلی این فیلم هستند.
محمدتقی فهیم نوشته است: «انتظار داشتم حداقل میزانسن درست ببینم، ولی چیزی به این اسم در کار نیست. دوربین برای خودش کار کرده است.
واقعاً معنی سینمای اجتماعی به شدت مخدوش شده است.»
 
محمدصادق علیزاده در توئیتی کوتاه درباره این فیلم نوشت: «اثری در مذمت اعتیاد و شیشه که ۱۰-۱۵ سالی دیر ساخته و بیات شده، با حجم قابل توجهی اعصاب‌خردی.» محمدرضا باقری نیز نظری مشابه درباره این فیلم داشته است: «قصه تکراری زیاده‌خواهی و فروش مواد مخدر با خرده‌داستان‌هایی که آن‌ها هم تکراری است، با حفره‌هایی در فیلم نامه و گاف‌هایی در اجرا. تنها نکته مثبت فیلم بازی متفاوت تنابنده است، البته فوق العاده نیست، ولی خوب است.
 
ندیدن فیلم چیزی از مخاطب کم نمی‌کند.» حسین لامعی در یک نظر متفاوت، از این فیلم تمجید کرده است: ««سه کام حبس» در ادامه سینمای سعید روستایی است، اما مستقل و زنده و خودبَسنده. فیلم خوبی است که می‌توان به دیگران توصیه‌اش کرد. کارگردانیِ سالور، تحسین‌برانگیز است. نه تلویزیونی است، نه دارای نمای تکراری و نه مدعی و جلوه‌گرانه.» آرامه اعتمادی نیز درباره این فیلم این گونه نوشت: «آن چه نباید فراموش شود طراحی گریم خوب ایمان امیدواری است، او با طراحی‌اش به بازیگران شخصیت داده و قطعا در حس آن‌ها برای ارائه نقش بی‌تاثیر نبوده.»

بازی‌های خوب در «قصیده گاو سفید»
 
«قصیده گاو سفید» به کارگردانی بهتاش صناعی‌ها را احتمالاً باید بهترین فیلم روز اول جشنواره دانست، اگرچه این اثر هم چندان نتوانست نظر منتقدان را جلب کند. مریم مقدم و علیرضا ثانی‌فر بازیگران اصلی این فیلم هستند. محمدتقی فهیم درباره فیلم تازه صناعی‌ها این گونه نوشته است: «این هم فیلم نشد. بهتاش صناعی‌ها بدجوری درجا زده است. موضوع قدرتمند و سینمایی است، ولی در این فیلم حرام شده است.»
 
رضا درستکار درباره این فیلم نظر متفاوتی دارد: «هرچند امروز خیلی سخت است که فیلمی را دوست بداری و درباره آن حرف بزنی، آن هم فیلمی که دمای خود را با دما و شرایط امروز جامعه ما هماهنگ کرده است. فیلم، چند درجه از مفهوم عمومی تقدیرگرایی پیش رفته و عصاره شناخت را به جان مخاطبش می‌ریزد.» محمدرضا باقری درباره «قصیده گاو سفید» در توئیتی این گونه آورده است: ««قصیده گاو سفید» فیلم ضدِ اعدام، داستان ساختاری که اجازه خوب شدن به آدم‌ها را نمی‌دهد، فیلمی که آن‌قدر برای جشنواره‌های خارجی ساخته شده که نام مترجم از حالا در تیتراژش هست.»
 
امیررضا مافی این فیلم را این گونه نقد کرده است: ««قصیده گاو سفید» فیلم تلخ با نتیجه‌گیری اخلاقی غیرمنطقی و غیرواقعی. با بازی خوب مریم مقدم و بازی قابل قبول علیرضا ثانی‌فر.»

افول بیرقی با «عامه پسند»

«عامه پسند» فیلم تازه سهیل بیرقی که گفته شده از دو فیلم قبلی این کارگردان جوان کمی عقب‌تر است. این فیلم پرستاره با بازی فاطمه معتمد آریا، باران کوثری و هوتن شکیبا به جشنواره امسال رسیده است.
 
محمدتقی فهیم درباره «عامه پسند» نوشته است: «دوربینی بی‌هدف در میزانسن‌هایی بعضاً تئاتری، با قاب‌هایی که حتی زیبایی‌شناسی بصری هم ندارد. تدوینی ناشیانه. پس از نیمی از فیلم یادش می‌آید که عقب‌وجلو برود.
 
فلاش‌فوروارد و فلاش‌بک و دایم به هم ریختن تمرکز تماشاگر. حتی برخی حرفه‌ای‌ها صدایشان در سالن شنیده می‌شد که می‌گفتند پلان‌ها جابه‌جا شده است.» محمدرضا باقری درباره این فیلم نوشته: «برای سهیل بیرقی بعد از «من» و «عرق سرد» یک سقوط کامل است، سه‌گانه زنانه بیرقی در یک شیب غیرملایم رو به تباهی رفته است.
 
مخاطب بعد از دیدن «عامه پسند» حتما از خود خواهد پرسید به جای دو ساعت تماشای ساده‌لوحی یک زن ۵۷ ساله، چه کار‌های دیگری می‌توانست انجام دهد؟» آرامه اعتمادی درباره این فیلم آورده است: «ادامه یأس از سهیل بیرقی بود، بعد از فیلم اجتماعی «من» از او انتظار می‌رفت، کارگردان متفاوتی باشد، اما «عامه‌پسند» هم مثل «عرق سرد» بر پایه شعار‌های نخ‌نما و نشانه‌های دم‌دستی و قصه‌ای سست بنا شده، حتی بازی بازیگران هم نکته چشمگیری ندارد و فیلم را نجات نمی‌دهد.»
 
امیررضا مافی نیز این گونه نوشته است: ««عامه پسند» سهیل بیرقی که خواسته بود با تدوین غیرخطی به لحاظ فرمی کار ویژه‌ای انجام دهد، اما فیلم به شدت ضعیف است. فیلم در روایت بسیار پیش پا افتاده عمل می‌کند. فیلمی در ادامه عرق سرد، اما ضعیف‌تر، بدون پیشنهاد.»



نگاهی به مهم‌ترین حواشی اولین روز جشنواره

۱- گمانه‌زنی‌ها درباره حذف و اضافه شدن فیلم‌ها
 

از روز شنبه اخباری درباره نرسیدن بعضی فیلم‌ها به جشنواره و جایگزین شدن دو عنوان از فیلم‌های رزرو منتشر شد. خبرگزاری صبا اعلام کرد فیلم «پسرکشی» اثر محمدهادی کریمی که اولویت اول را در میان پنج فیلم رزرو داشت، به بخش مسابقه جشنواره اضافه خواهد شد و احتمال دارد فیلم «خورشید» اثر مجید مجیدی هم به جشنواره نرسد.
 
طبق برنامه‌ریزی نمایش فیلم‌ها در سینما‌های مردمی جشنواره، «خورشید» در دو روز اول (شنبه و یک شنبه) نمایشی نداشته و قرار است امروز در سینما استقلال، پردیس زندگی و موزه سینما اکران شود. باید صبر کرد و دید آیا این اثر طبق برنامه به اکران در سینما‌های مردمی می‌رسد یا زمان نمایش آن به روز‌های دیگر موکول خواهد شد.
 
خبرگزاری مهر نیز دیروز خبری درباره تحویل فیلم «عنکبوت» به دبیرخانه جشنواره فجر منتشر کرد، اما ایسنا طبق اعلام دست‌اندرکاران جشنواره نوشت که هیچ فیلمی به جشنواره اضافه نشده و با اشاره غیرمستقیم به «عنکبوت» هم نوشت خبر تحویل آن به جشنواره، از سوی یکی از عوامل فیلم تأیید نشده است.
 
یکی دیگر از حاشیه‌های اولین روز جشنواره مربوط به فیلم سعید ملکان بود. قرار بود «روز صفر» شنبه در بعضی از سینما‌های مردمی جشنواره فجر اکران شود، اما به دلیل آن چه «مشکل فنی» خوانده شد، به اکران نرسید و به جای آن، فیلم «دوزیست» به کارگردانی برزو نیک‌نژاد به نمایش درآمد.


۲- حضور تحریم‌کنندگان در جشنواره
 

همان طور که پیش‌فروش بلیت‌های جشنواره فجر، نوید استقبال مخاطبان از سی‌وهشتمین دوره جشنواره را داده بود، روز شنبه اکران دو عنوان از مهم‌ترین آثار جشنواره یعنی فیلم «عامه‌پسند» اثر سهیل بیرقی و «درخت گردو» ساخته محمدحسین مهدویان، با استقبال پرشور مردم همراه بود و علاقه‌مندان به سینما برای تماشای آن‌ها صف کشیده بودند.
 
سیدمصطفی احمدی تهیه‌کننده «درخت گردو» با اشاره به استقبال مردم از این فیلم، از تعلق نگرفتن سئانس فوق‌العاده به این اثر، در سینما‌های ایران‌مال گلایه و از مردم عذرخواهی کرد. پیمان معادی هم که پیشتر با انتشار پستی اعلام کرده بود به دلیل اتفاقات غم‌انگیز اخیر در کشور، امسال در جشنواره فجر حاضر نخواهد شد، تیزر رسمی فیلمش «درخت گردو» را به اشتراک گذاشته و در واقع تماشای این فیلم را تبلیغ کرده است؛ اقدامی که به نوعی با اقدام قبلی وی در انصراف از جشنواره متناقض است.
 
 
منبع: آخرین خبر
ارسال نظر
قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «اقتصاد24» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

قیمت سکه و طلا امروز پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت سکه و طلا امروز چهارشنبه ۲۹ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

صفحه اول روزنامه‌های سیاسی امروز

قیمت انواع دوربین‌های عکاسی + جدول

قیمت لیر ترکیه امروز در بازار + جزئیات

پیش‌بینی هواشناسی تهران و ایران امروز + جدول

قیمت دلار و یورو امروز چهارشنبه ۲۹ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

استوری عاشقانه مهناز افشار و دخترش + عکس

وضعیت هواشناسی امروز

قیمت خودرو‌های بنز در بازار ایران امروز + جدول

قیمت دینار عراق امروز در بازار + جزئیات

قیمت دلار و یورو امروز پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت انواع گوشی موبایل سامسونگ، شیائومی و نوکیا + جدول

قیمت انواع موتورسیکلت در بازار امروز + جدول

قیمت سکه پارسیان امروز چهارشنبه ۲۹ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت روز لپ تاپ اپل + جدول

قیمت خودرو‌های سایپا امروز چهارشنبه ۲۹ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت خودرو‌های ایران خودرو امروز پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت خودرو‌های سایپا امروز پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

عکس/ چهره واقعی صهبا شرافتی بازیگر نون خ

خواندنی‌ها
خودرو
فناوری
آخرین اخبار

تیپ شیک گلاره عباسی در یک مراسم جلب‌توجه کرد

درآمد عجیب و باورنکردنی زباله‌گرد‌ها در تهران

اگر اسرائیل به مراکز هسته‌ای حمله کند تغییر در سیاست‌های هسته‌ای جمهوری اسلامی قابل تصور است

کشف جسد مرد جوانی در محور پونل به خلخال

فیلم/سوتی مجدد رییسی: جمهوری اسلامی اونها!

قابی از بازی صنعت‌نفت و پرسپولیس که جلب‌توجه کرد

کارشناسی صحنه‌های جنجالی تقابل نفت و پرسپولیس

سند مالکیت تخت جمشید رونمایی شد

جنجال عروسی یک آقازاده در گران‌ترین هتل ایران!

جدول لیگ برتر بعد از برد پرسپولیس

شادی منشوری گلزن پرسپولیس +عکس

هشدار زرد هواشناسی برای این استان‌ها

راهداری: خسارت ۱۵۰۰ میلیارد تومانی سیل به راه‌های کشور

بایدن ایران را تهدید به تحریم سخت کرد!

فارس به نقل از منبع آگاه: خبر آسیب‌دیدن ساختمان نیروگاه اتمی دیمونا کذب است

فرماندار: دسترسی ۱۰۰ روستای نیکشهر مسدود است/ سیلاب جان ۲ نفر را گرفت

افزایش ۲۰ درصدی حقوق کارکنان دولت در سال جاری

یک پیش‌بینی عجیب از بازار خودرو

رئیسی: اگر خطایی از رژیم صهیونیستی سر بزند، پاسخی می‌دهیم که پشیمان شوند

آزمون وکالت ۱۴۰۳ پاییز برگزار می‌شود

یک نکته درباره ماجرای کاظم صدیقی و گشت ارشاد

اولین تصویر رسمی از اسکناس ۵۰۰ هزار تومانی

ترکیب پرسپولیس برای دیدار برابر صنعت‌نفت مشخص شد

در عملیات سپاه علیه اسرائیل از چه موشک‌هایی استفاده شد؟

آمریکا ۱۶ فرد و دو نهاد ایرانی را تحریم کرد

قتل مرد جوان با ۳۷ ضربه چاقو به خاطر یک میلیارد

یارانه فروردین دهک چهارم تا نهم واریز شد

علم الهدی: اینکه سن ازدواج بالا رفته، ریشه آن فرهنگی است

مراقب مسمومیت با این نوع هندوانه‌ها باشید

دوستداران قهوه بخوانند

فیلم/ بغض یک هموطن از گرفتار شدن در سیل دبی

ارتباط بین سلامت تیروئید و خستگی مزمن در زنان

عکس‌های جدید خرم سلطان در ۴۰ سالگی

فیلم/ بدترین ضربه پنالتی تاریخ فوتبال

فیلم/مرگ غم انگیز یک زن پس از سقوط در جوی آب

عکس/ حضور قرائتی با ویلچر در یک مراسم

رضوانی موتورز، پورشه ۹۱۱ را متحول می‌کند

انتقاد تند ربیعی از بازگشت گشت ارشاد + عکس

فیلم/ گل کوچیک سردار آزمون با دخترش در خانه

واکنش آذری جهرمی به بازگشت گشت ارشاد

فصل لاله‌ها در باغ ایرانی

عده‌ای اجیر می‌شوند در جلسه کنکور غایب باشند

فیلم/ حجت الاسلام جعفری بروجنی: اگر اسراییل به ایران حمله کند با پاسخ شکننده‌تری مواجه می‌شود

تصاویری آخرالزمانی از لحظه شروع طوفان و سیل در دبی

دیدار دوستانه تیم ملی ایران با ترکیه

معاون اول جدید قوه قضاییه کیست؟

فیلم/ گلف بازی عجیب طارمی و بیرانوند

نوسان افزایشی دلار با علامت تشدید تحریم‌ها

عکس‌های دل نواز از حال خوب دریاچه ارومیه

سهمیه بنزین چه تغییری کرد؟