اقتصاد۲۴- فرشاد مقیمی، مدیرعامل ایران خودرو در حاشیه افتتاح خط تولید پلیمرهای عقب سمند و رانا گفت: اخبار خوبی از شرکت آذین تنه به گوش ما میرسد. ادامه حیات ما به نوع و فعالیت قطعه سازی وصل است.
وی افزود: ما در برهههای مختلف مشکلاتی را داشتیم، اما همدلی باعث شد که بتوانیم از این فضا خارج شویم. رمز موفقیت امروز، وحدت بوده و حفظ این وحدت کار سادهای نیست و باید به آن بها داد تا مشکلی پیش نیاید. وی با بیان این که نقشه راه محصولات ایران خودرو در شرف نهایی شدن است، تصریح کرد: این نقشه راه، نقشه راه آینده قطعه سازی را نیز مشخص میکند. شاخصها نشان میدهد که پیوند خوبی با قطعه سازی وجود دارد.
مدیرعامل ایران خودرو عنوان کرد: ما باید بدانیم توجه به پتانسیلهای داخلی، یکی از نقاط قوت در مجموعه کشور است. هر چقدر محصولاتی که عمق ساخت داخل بیشتری دارند، توجه بیشتری به آنها خواهد شد. هدف اصلی این است که خود را به عمق ۱۰۰ درصدی ساخت داخل برسانیم.
مقیمی با بیان این که وضعیت تولید بسیار مناسب است، گفت: تولید امروز با تولید دیروز تفاوت دارد و تفاوت در این است که محصول سی کی دی نداریم. وی افزود: صنعت خودرو صنعت پیشرو است که وقتی به حرکت میافتد، صنایع دیگر نیز به فعالیت میافتند.
وی در پاسخ به این پرسش که بازار خودرو و اختلاف قیمتها بین کارخانه و بازار زیاد شده و این که چرا خودروسازان تمایل به تحویل خودرو ندارند، گفت: ما در سه ماه گذشته بیش از ۱۵۰ هزار هودرو تحویل مردم دادیم که بی سابقه بوده است.
مقیمی افزود: عددی که اعلام شد، معادل آن چیزی است که ۶ ماه اول سال تحویل مردم داده شده است. پس شائبهای ایجاد نمیشود که نمیخواهیم خودرو تحویل مردم دهیم.
وی ادامه دهد: در برهه از زمان سیستم حمل و نقل توان این که خودرو را تحویل دهند، وجود نداشت، بنابراین از مردم خواستیم که بیایند درب کارخانه خودرو خود را تحویل گیرند؛ بنابراین این که میگویند خودروساز علاقهای به تحویل خودرو ندارد، درست نیست.
مدیرعامل ایران خودرو گفت: نگرانی ما، این است که اول خودروهای مردم را تحویل دهیم. یک ریال به قیمت خودروسازی اضافه نشده و براساس قیمتهای ستاد تنظیم بازار قیمتها را تحویل میدهیم. مقیمی گفت: هر بازار یک دوره پیک داریم که بهمن و اسفند هم پیک خرید خودرو است.
وی افزود: دستگاههای نظارتی روی سایتهای فروس حاضر هستند و به هیچ عنوان رانتی برای کسی وجود ندارد. واقعا ما برای هیچ کسی رانت قایل نیستیم، اما وقتی تقاضا ایجاد میشود، به تبع صف هم ایجاد میشود.
مدیرعامل ایران خودرو عنوان کرد: ما باید اقداماتی را انجام دهیم که بتوانیم تقاضا را کنترل کنیم و تقاضای کاذب مدیریت داشته باشد.
مقیمی افزود: در رابطه با کسانی در فضای مجازی و سایتها فعالیت دارد، دستگاههای امنیتی دارند بررسی میکنند که آیا خودروهای با این قیمتها به فروش میرسد یا خیر.
وی خاطرنشان کرد: جلسهای با وزیر صنعت داشته ایم در رابطه با مدیریت در تقاضای خودرو داشتیم و امروز هم این جلسه جمع بندی خواهیم داشت. به جمع بندی که رسیدیم، نتایج جلسات را وزیر اعلان خواهد کرد. نمایندگیهایی که تخلف کنند، مجوز آنها باطل خواهد شد.
مصطفی نکونظر، مدیرعامل شرکت آذین تنه نیز در این مراسم اظهار داشت: شرکت در زمینه سیستم ترمز خودروهای سنگین و از سال ۷۳ در زمینه سیستم ترمز خودروهای سبک نیز ادامه فعالیت داده است. با شرکت ایران خودرو، ایران خودرو دیزل و سایپا همکاری داریم.
وی افزود: برای خودرو ۳۲۲ ایران خودرو شرکت به صورت انحصاری برای سیستم ترمز کار میکند. نکونظر همچنین در زمینه تامین مواد اولیه و وابستگی به واردات عنوان کرد: قبلا تا ۴۵ درصد قطعات به صورت وارداتی بود، اما در حد ۱۰ درصد وارداتی و بقیه را خودکفا شدیم. بیشتر از کشورهای اروپایی و بعد چین واردات صورت میگیرد.
وی درباره وضعیت واردات از چین و لغو پروازها از چین به دلیل ویروس کرونا، گفت: واردات از چین خیلی محدود است و بیشتر مواد اولیه که پلیمری هستند و در کشور تولید نمیشوند، از کشورهای اروپایی تامین میشود.
نکونظر با بیان این که در حال حاضر ما مشکل مالی نداریم، تصریح کرد: خطی که امروز تولید میشود، برای اولین بار در ایران سیستم ترمز عقب خورو به صورت دیسکی در این شرکت افتتاح میشود و برای خودروهای رانا، اما و پژوای ال ایکس استفاده میشود.
وی گفت: آغاز تولید همیشه یک تعداد کمتری است، ولی برای هزار دست در روز برنامه ریزی شده است. نکونظر متذکر شد: بیشتر تاکیدات روی تامین خودروساز است، البته تعهد به بازار هم داریم که مشتریان کسری نداشته باشند، اما با تولیداتی که انجام میدیم، سعی میکنیم خودروساز مشکلی نداشته باشد.