تاریخ انتشار: ۱۱:۳۸ - ۰۵ اسفند ۱۳۹۸

هزینه ساخت هر کیلومتر آزادراه تهران-شمال چقدر است؟

معاون ساخت آزادراه‌های شرکت ساخت و توسعه زیربنا‌های حمل و نقل کشور گفت: در حال حاضر هزینه احداث هر یک کیلومتر آزادراه در مسیر‌های با شرایط عادی، ۲۰ میلیارد تومان است.
هزینه ساخت هر کیلومتر آزادراه تهران شمال
 
اقتصاد۲۴-جلال بهرامی درباره آخرین وضعیت نرخ عوارض آزادراه تهران-شمال اظهار داشت: هنوز نرخی مشخص نشده و تنها یکی از مسئولان ذی ربط، یک رقم را اعلام کرده؛ ولی مسئولی دیگر آن را رد کرده است و بنابراین، تا به امروز هیچ نرخی قطعی نیست؛ بلکه قرار است تا روز سه شنبه ۶ اسفند که روز افتتاح آزادراه با حضور رئیس جمهور است، نرخ عوارض آزادراه نیز قطعی و اعلام شود.

بهرامی تصریح کرد: آزادراه تهران-شمال مسیر تردد به استان‌های شمالی را یک ساعت و نیم کوتاه‌تر کرده است که اگر این مسیر را معادل ۱۱ لیتر مصرف سوخت در نظر بگیریم، به ازای هر خودرو، ۳۳ هزار تومان کاهش هزینه سفر در پی خواهد داشت که آن هم بدون در نظر گرفتن صرفه جویی در استهلاک خودرو و دیگر آیتم‌های اقتصادی است؛ بنابراین ساخت آزادراه به سود اقتصاد کشور است؛ اما برخی نمی‌خواهند در کشور سرمایه گذاری شود؛ ضمن اینکه بازگشت سرمایه گذاری‌ها در راهسازی از طریق اخذ عوارض منجر به رشد پروژه‌های عمرانی خواهد شد که هم به سود مردم است و هم اقتصاد کلان کشور را رونق دوباره‌ای می‌دهد.
 

قطعه ۴ آزادراه تهران-شمال در ۹ سال حتی یک تصادف فوتی نداشته


وی با اشاره به اینکه ۸۰ درصد قطعه یک آزادراه تهران-شمال را پیمانکاران ایرانی صرفاً ظرف ۴ سال ساختند، گفت: بنا به اعلام فرمانده پلیس راه کشور، قطعه ۴ آزادراه تهران-شمال از زمان بهره برداری از آن در دولت دهم تا کنون که حدود ۹ سال است، حتی یک فقره تصادف منجر به فوت هم نداشته است که نشان می‌دهد ساخت آزادراه باید در صدر پروژه‌های راهسازی کشور قرار گیرد.
 

جزئیات ۵۸۰ کیلومتر آزادراهی که تا پایان ۱۴۰۰ احداث می‌شوند


این مقام مسئول درباره آزادراه‌های در دست ساخت کشور گفت: بنای ما این است که حدود ۵۸۰ کیلومتر آزادراه را تا پایان این دولت به بهره برداری برسانیم؛ به نحوی که آزادراه‌های تهران-شمال و همت-کرج که مجموعاً ۵۰ کیلومتر بوده و ۵۰۰ کیلومتر مابقی نیز سایر آزادراه‌ها شامل کنارگذر جنوبی تهران (آببیک-چرمشهر) با ۱۶۰ کیلومتر را شامل می‌شود که حدود ۸۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

به گفته بهرامی، ۲۲۵ کیلومتر آزادراه اصفهان-شیراز که صحیح‌تر آن است که به آن شیراز-اصفهان اطلاق شود؛ از ایزدخواست آغاز شده و تا جاده سپیدان فارس ادامه دارد که این پروژه نیز، تک فاز بوده و تا کل ۲۲۵ کیلومتر آن تکمیل نشود، قابل بهره برداری نیست؛ اما تاکنون نزدیک ۷۵ درصد پیشرفت فیزیکی داشته و کل عملیات ابنیه این آزادراه به اتمام رسیده و روسازی آن در حال انجام است.

به گفته معاون ساخت و توسعه آزادراه‌های شرکت ساخت و توسعه زیربنا‌های حمل و نقل کشور، ۹ کارخانه آسفالت سازی در کارگاه آزادراه اصفهان-شیراز در حال تولید هستند؛ اما وزارت دفاع و دولت باید هر چه سریع‌تر آورده خود را به این آزادراه منتقل کنند تا قبل از سال ۱۴۰۰ پروژه آزادراه اصفهان-شیراز به اتمام برسد.

وی ادامه داد: مجموع این دو آزادراه (کنارگذر جنوبی تهران و اصفهان-شیراز) حدود ۴۰۰ کیلومتر است؛ ضمن اینکه آزادراه اصفهان-شیراز، ۱۳۵ کیلومتر از مسیر فعلی بین اصفهان و شیراز را کوتاه می‌کند که مسیر بسیار زیادی است؛ این دو آزادراه جزو اولویت‌های اصلی کشور در آزادراه سازی هستند؛ چراکه هم در زمان سفر، هم مسافت و هم مصرف سوخت صرفه جویی به دنبال دارند؛ ضمن اینکه بخشی از کریدور‌های ترانزیتی کشور شامل کریدور‌های شمال جنوب (اصفهان-شیراز) و غرب به شرق (کنارگذر جنوبی تهران) محسوب می‌شوند.
 

هزینه احداث هر ۱ کیلومتر آزادراه: ۲۰ میلیارد تومان / ‬تهران-شمال ۱۳۰ میلیارد تومان


بهرامی در خصوص هزینه احداث هر یک کیلومتر آزادراه تصریح کرد: هزینه ساخت آزادراه‌ها در مناطق جغرافیایی مختلف، متفاوت است؛ به عنوان مثال ساخت هر کیلومتر آزادراه تهران-شمال حدود ۱۳۰ کیلومتر هزینه در بر دارد که ۴ هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان هزینه تمام شده آن است؛ در حالی که ارزش فعلی آن، به بیش از ۱۰ هزار میلیارد تومان می‌رسد که اگر به ۳۲ کیلومتر تقسیم شود، هر یک کیلومتر آن ۱۳۰ میلیارد تومان هزینه داشته است؛ این در شرایطی است که در قطعه یک آزادراه تهران-شمال، آنچه احداث شد، راه نبود، یک ساختمان بود که مجموعه‌ای از پل‌ها، تونل، گالری‌ها و نهایتاً راه است؛ ضمن آنکه رشته کوه البرز از نقطه نظر زمین شناختی و نیز ساخت و ساز، جز کوه‌های سخت محسوب می‌شود.

وی تصریح کرد: در حال حاضر هزینه هر یک کیلومتر آزادراه در مسیر‌های با شرایط عادی و مستقیم که نیازی به احداث تونل‌ها یا پل‌های متعدد ندارد، به ۲۰ میلیارد تومان می‌رسد؛ اما باید این موضوع را نیز در نظر گرفت که هزینه احداث با هزینه تمام شده متفاوت است؛ چون به هزینه تمام شده، مواردی، چون تملک اراضی، شرکت‌های مشاور، آزمایشگاه مکانیک خاک و طراحی آن هم اضافه می‌شود.


تورم بخش راهسازی، ۱۸۰ درصد در ۲ سال / ‬ ۲۰۰ میلیون لیتر صرفه جویی مصرف سوخت با ساخت ۲ آزادراه


معاون مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه خاطرنشان کرد: از سال ۹۶ تا کنون، بیش از ۱۸۰ درصد تورم در بخش راهسازی داشته ایم که تعدیل آن، در فهرست بهای پروژه‌ها وارد شده است.

این مقام مسئول در وزارت راه و شهرسازی تصریح کرد: اگر دو آزادراه کنارگذر جنوبی تهران و اصفهان- شیراز راه بیفتند، به تنهایی حداقل ۲۰۰ میلیون لیتر صرفه جویی در مصرف سوخت سالیانه دارند که معادل مصرف سوخت سه روز کشور است یا میزان صرفه جویی‌ای که بهره برداری از آزادراه تهران-شمال در مصرف سوخت دارد، معادل یک روز مصرف سوخت کشور است؛ بنابراین اگر ۵۰ پروژه آزادراه سازی در کشور به راه بیفتد، می‌توانیم معادل مصرف ۵۰ روز سوخت در کشور، صرفه جویی داشته و بنزین مازاد را صادر کنیم که ارزش افزوده بسیار بالایی دارد.

وی درباره توجیه پذیری اقتصادی آزادراه کنارگذر جنوبی تهران گفت: به طوری کلی روزانه ۲ هزار و ۵۰۰ دستگاه کامیون از مرز ترکیه وارد کشور می‌شود که در کریدور ترانزیتی ما، عدد مهمی نیست؛ بنابراین توجیه اقتصادی احداث آزادراه کنارگذر جنوبی، صرفاً ترانزیت کامیون‌های ترکیه‌ای به کشور‌های آسیای میانه و CIS یا بالعکس نیست؛ بلکه توجیه اقتصادی احداث این آزادراه، اتصال ۱۴ استان غربی و شمال غربی به شرق و شمال شرق کشور است.


هزینه احداث ۵۰ کیلومتر رمپ و لوپ کنارگذر، بیشتر از هزینه ساخت ۱۶۰ کیلومتر آزادراه


معاون ساخت و توسعه آزادراه‌های شرکت ساخت و توسعه زیربنا‌های حمل و نقل کشور، با بیان اینکه آزادراه کنارگذر جنوبی تهران (آبیک-چرمشهر) که طول آن ۱۶۰ کیلومتر است، ۵۰ کیلومتر دیگر نیز رمپ و لوپ برای دسترسی به آزادراه‌های متقاطع (قم و ساوه) و دیگر محور‌های اصلی و فرعی واقع در طول این مسیر دارد، بیان داشت: هزینه احداث آن‌ها بالاتر از هزینه ساخت خودِ آزادراه است.
منبع: مهر
ارسال نظر
قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «اقتصاد24» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.
خواندنی‌ها
خودرو
فناوری
آخرین اخبار

نظر سید احمد خمینی درباره سید محمد خاتمی

بهترین دلیل برای نوشیدن آب کافی در طول روز

پدر علم اقتصاد ایران کیست؟

این ویتامین سبب کاهش کلسترول می‌شود

۸ عادت میلیاردرهای موفق جهان کدامند؟/ این عادت‌ها می‌تواند به موفقیت‌تان کمک کنند

واکنش دولت به توهین یک فرماندار به خبرنگاران

عکس/ استوری مدافع استقلال برای قلعه نویی

ادعای جدید چهره نزدیک به سعید جلیلی درباره فیلترینگ

پوتین: به آزمایش موشک‌های بالستیک مافوق صوت ادامه خواهیم داد

زاینده‌رود از امشب بازگشایی می شود

روسیه: قطعنامه ضدایرانی در شورای حکام، هدیه بایدن به ترامپ است

انتقام قتل برادر در هلیلان

پرونده بازگشت عادل فردوسی‌پور به صدا و سیما بسته شد

وضعیت آب و هوای تهران طی روز‌های آینده

تخلیه برخی مدارس اصفهان به‌دلیل فرونشست

عکس/اولین واکنش به دیدار پزشکیان با مولوی عبدالحمید

آیت‌الله سید علی سیستانی کیست؟

افزایش تولید هیچ ارتباطی به حوزه وکالت ندارد/ قانون تسهیل باید از مسیر قانونی خود اصلاح شود

قانون تسهیل لطمات جبران‌ناپذیری بر پیکره نهاد وکالت زد/ حرفه وکالت را باید به جایگاه اصلی خود رساند

عکس/آقای ‎عراقچی، قرار نیست مملکت را نجات بدهید؟

پیش بینی قیمت سکه و طلا فردا ۳ آ‌ذر ۱۴۰۳/ دو شوک جدید به بازار طلا

پیش بینی بورس فردا شنبه ۳ آذر ۱۴۰۳

ماسکرانو سرمربی مسی شد

قتل هولناک در پارک قیطریه تهران

کنایه محسن رضایی به اروپایی‌ها بعد از صدور قطعنامه علیه ایران

سید محمود علوی دستیار ویژه رییس‌جمهور کیست؟

ورثه منتظر واریزی سود سهام عدالت باشند

این نقطه آلوده‌ترین جای ایران شد

پیش بینی قیمت دلار فردا ۳ آذر ۱۴۰۳/ سیگنال جدید برای دلار؛ تتر صعودی شد

معنای قطعنامه جدید آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای چیست؟

وزیر خارجه عراق: تهدید‌های آشکاری از سوی رژیم صهیونیستی علیه عراق وجود دارد

اجرای همسان سازیِ ۴۰ درصدی برای همه بازنشستگان از آذرماه

توییت مهم پزشکیان بعد از سفر به سیستان و بلوچستان

پایان زودهنگام رویای بیرانوند و رفقا در تبریز

حمله موشکی حزب‌الله به پایگاه حیفا

ذاکر: افزایش قیمت بنزین سوپر شاید مقدمه‌ای بر بالا رفتن نرخ بنزین باشد

امام جمعه قم: حرمت قم نسبت به شهرهای دیگر چند برابر است

علم الهدی بالاخره پس از ۳ سال دولت رئیسی نگران گرانی ها شد

عکس/ عملکرد پرسپولیس و استقلال در ۱۰ دوره اخیر جام حذفی

مشخصات هواپیمای هشدار زودهنگام A-۵۰

مسعود جمعه مهاجم کنیایی و جدید استقلال کیست؟

لطفعلی خان زند کیست و چگونه به سلطنت رسید؟

کریمخان زند کیست و دوران سلطنتش چگونه گذشت؟

عکس / استوری بازیکنان تیم ملی برای تولد امیر قلعه نویی

اینفوگرافی/ مقایسه نرخ عوارض آزادراهی در ایران با سایر کشورها

اینفوگرافی/ فهرست پنجاه خوراک برتر جهان با گوشت گوسفندی!

مصرف مالیات برای توسعه با نظارت و انتخاب مستقیم مؤدیان

دلیل سفر کوتاه پزشکیان به سیستان‌وبلوچستان چه بود؟

توضیحات وزیر صمت درباره افزایش قیمت خودرو

همتی: دولت مصمم به اجرای اصلاحات اساسی است