اقتصاد۲۴- با وجود عمر زیاد و افتضاح به بار آمده در تست تصادف انکپ، شرکت نیسان هنوز به حفظ NP۳۰۰ Hardbody روی خطوط تولید کارخانه Rosslyn آفریقای جنوبی اصرار دارد. اما دست اندرکاران انجمن اتومبیل این کشور، برای اینکه بار دیگر نشان دهند پیکاپ پا به سن گذشته ژاپنیها تا چه حد نا امن و خطرناک است، با همکاری شاخه جهانی انکپ یک تست جالب برگزار کرده اند.
بیشتر بخوانید:نیسان پنجمین خودروساز ژاپن شد؛ کاهش چشمگیر ارزش سهام
شاید بدانید NP۳۰۰ Hardbody در کشورهای توسعه یافته با مدلهای ناوارا و فرانتیر که جدیدتر و بروزتر هستند، جایگزین شده است. از این رو انجمن اتومبیل آفریقای جنوبی به سراغ مدلی دست دوم از نسل فعلی ناوارا و یک دستگاه NP۳۰۰ Hardbody صفر کیلومتر رفته و این دو را در تصادفی شاخ به شاخ با سرعت ۵۶ کیلومتر در ساعت به هم کوبیده اند. بد نیست اشاره کنیم ناوارا در آفریقای جنوبی عرضه نمیشود و نمونه موجود در تست از اروپا منتقل شده است.
همانطور که در ویدیوی ضمیمه شده میتوانید مشاهده فرمایید، NP۳۰۰ Hardbody علی رغم نو بودن در برخورد با ناوارا دچار تغییر شکل زیادی در بخش کابین میشود؛ همچنین اجزایی مثل داشبورد، پدالها و به ویژه فرمان در اثر ضربه تا حد قابل توجهی به سمت سرنشینان حرکت میکنند.
تحلیل نتایج این تصادف حکایت از آن دارد چنانچه به جای آدمک، رانندهای واقعی در پشت فرمان NP۳۰۰ Hardbody قرار داشت، به احتمال فراوان متحمل صدماتی مرگبار میشد. این در حالی است که کابین مستحکم ناوارا شکل اولیه خود را حفظ نموده و در شرایط مشابه میتواند از ورود صدمات جدی به سرنشینان - به ویژه راننده - پیشگیری کند.
آنطور که اعلام شده، با سرمایه گذاری ۲۰۰ میلیون دلاری کمپانی نیسان از نوامبر ۲۰۲۰ (آبان ۱۳۹۹) پیکاپ ناوارا به خطوط تولید کارخانه Rosslyn آغاز خواهد شد. اما نکته عجیب اینکه NP۳۰۰ Hardbody کماکان به حیات خود ادامه داده و به عنوان گزینهای ارزانتر به فروش خواهد رسید.
دیوید وارد (David Ward) رئیس هیئت مدیره و مدیرعامل شاخه جهانی انکپ در اظهار نظری فوق العاده جالب و عبرت آموز گفته اتومبیلهای نو لزوما ایمنی بهتری نسبت به مدلهای دست دوم ندارند، به خصوص اینکه اگر مدلهای دست دوم از کشورهایی با قوانین ایمنی سختگیرانهتر وارد شده باشند. وی حتی پا را فراتر نهاده و افزوده برای مشتریان آفریقایی یک خودروی دست دوم وارد شده از اروپا انتخابی بهتر و ایمنتر محسوب میشود.
ناگفته نماند NP۳۰۰ Hardbody در واقع همان مدلی است که در دهه ۸۰ و اوایل دهه ۹۰ شمسی با نام نیسان پیکاپ توسط پارس خودرو مونتاژ میشد. پس از خاتمه همکاری نیسان و پارس خودرو، این پیکاپ جای خود را به دانگ فنگ ریچ داد.
منبع: دیجیاتو