تاریخ انتشار: ۰۹:۳۴ - ۰۹ اسفند ۱۳۹۸
این روز‌ها مردم چگونه خرید می‌کنند؟

فروشگاه گردی با ماسک و دستکش

اتخاذ تصمیم‌های جدید، بخشی از کار‌هایی است که دولت در آخرین روز‌های سال ۹۸ که مصادف شده با شیوع ویروس کرونا در کشور، انجام می‌دهد. هر روز آمار جدیدی از مبتلایان به ویروس کرونا منتشر می‌شود و همین امر نگرانی کسانی را که به این ویروس مبتلا نشدند دوچندان می‌کند. هر فردی گمان این را می‌دهد که خود یا خانواده‌اش به کرونا آلوده شود، از این‌رو آن‌هایی که توانستند خانه نشین شدند و برخی‌ها هم رو به دور کاری آوردند.

فروش ماسک و دستکش

اقتصاد ۲۴ در این میان حرف و حدیث‌ها مبنی بر کمبود کالا‌های اساسی در فضای مجازی پخش شده و خانواده‌ها از نگرانی اینکه با محدودیت صادراتی که در مرز‌ها پیش آمده، ارزی برای خرید کالا‌های اساسی وجود نخواهد داشت به همین جهت به فروشگاه‌ها می‌روند تا خرید چند ماه آینده خود را انجام دهند. اما دولت به‌خاطر پیش‌بینی افزایش خرید مردم در شب عید، میزان ذخایر کالا‌های اساسی را به نحوی مدیریت کرده است که اکنون با دو برابر شدن تقاضا، بازار با التهابی مواجه نشود.
در این روز‌ها که کرونا و بازار شب عید به‌هم گره خورده، بازار شایعات و اخبار درگوشی داغ شده است. خانواده‌ها، دوستان و همسایه‌ها به‌هم هشدار می‌دهند که برای چند ماه خرید کنید تا با کمبود کالایی مواجه نشوید! خیلی‌ها هم توی دل یکدیگر را خالی می‌کنند و می‌گویند به هر فروشگاهی که سر می‌زنند مواد شوینده و برخی کالا‌های اساسی، چون روغن، حبوب و... نیست.

جای سوزن انداختن نبود

برای آنکه وضعیت خرید کالایی مردم را رصد و گزارش واقعی از حال و روز فروشگاه‌های زنجیره‌ای تهیه کنیم، صبح روز گذشته به چند فروشگاه زنجیره‌ای معروف سر زدیم. برخلاف آنچه که شنیده بودیم شرایط بسیار آرام بود. خانمی که در راهرو فروشگاهی که رفته بودیم، راه می‌رفت و مرتب به وضعیت قفسه‌ها نگاه می‌کرد، گفت: چند روز پیش به یکباره فروشگاه شلوغ شد، جای سوزن انداختن هم نبود، خیلی‌ها می‌گفتند فروشگاه‌های مواد غذایی کشور ایتالیا با آن همه کبکبه و دبدبه به‌خاطر کرونا خالی شد، حتماً در اینجا هم کمبود کالا رخ می‌دهد! او گفت: هر چه به مردم می‌گفتیم انبار ما پر است هیچ‌کس گوش نمی‌داد!

بهانه به تولیدکنندگان ندهید

صبح روز گذشته این فروشگاه روال عادی داشت، به‌نظر ما علت اصلی که باعث شد بازار و فروشگاه‌ها با کمبود کالا روبه‌رو نباشند، آماده باش دولت و تمام واحد‌های تولیدی برای شب عید بود. همزمانی کرونا و شب عید سبب شد تا بازار با شوک جدید مواجه نشود. اگر مدیریت مصرف و خرید در بین خانواده‌ها صورت نگیرد کرونا هم بهانه‌ای خواهد شد برای برخی تولیدکنندگان که بخواهند قیمت محصولات خود را افزایش دهند. در ادامه گزارش ما را که به سه فروشگاه زنجیره‌ای سرک کشیدیم بخوانید.
خبری از دستکش یکبارمصرف نبود
در تمام فروشگاه‌هایی که ما رفتیم، خبری از دستکش یکبار مصرف نبود، اما غرفه داران به خریداران این کالا تأکید می‌کردند که بزودی دستکش توزیع می‌شود.

قفسه شوینده‌ها پر بود

در سه فروشگاه زنجیره‌ای که ما رفته بودیم، قفسه مواد شوینده و ضد عفونی‌کننده‌های سطوح خالی نبود و مردم به‌صورت احتکارگونه این کالای پرمصرف روز‌های کرونایی را خرید نمی‌کردند. متصدیان فروشگاه مرتب در حال پر کردن قفسه مواد شوینده بودند و حتی چند کارتن پُر را کنار مواد شوینده گذاشته بودند تا مردم خیالشان بابت توزیع مواد شوینده و مایع دستشویی راحت باشد. یکی از شهروندان که در حال برداشتن مواد شوینده بود می‌گفت، از اقوام خود شنیده است که مواد شوینده قفسه فروشگاه‌ها خالی است، اما الان با دیدن قفسه پر و کارتن‌های پر، نمی‌خواهد مازاد بر نیازش خرید کند. غرفه‌داری که به نظر مسئول رصد قفسه‌ها بود، گفت: چند روز پیش با سیل خریداران روبه‌رو شدیم و از آنجا که آماده نبودیم قفسه‌ها خالی شدن، ولی اکنون مرتب بار می‌آوریم تا مردم بدون دغدغه خرید کنند.

بدون محدودیت خرید می‌کردند

قفسه دیگری که مردم سراغ آن می‌رفتند، کنسرو‌ها بود. در این قفسه‌ها هم شاهد هیچ کمبودی نبودیم. از تن ماهی گرفته تا کنسرو لوبیا به وفور وجود داشت. در این میان باید اذعان کرد که خرید اکثر مردم معمولی بود و آن‌هایی هم که ولع خرید داشتند، بدون هیچ محدودیت و سهمیه‌بندی می‌توانستند چندین بسته کنسرو را در چرخ‌های خرید خود بگذارند.
 

روال عادی بود

 
در قفسه‌های مربوط به شیرینی و شکلات هم اوضاع خوب بود، هر چند که طی دو روز اخیر یکی از پرفروش‌ترین برند‌ها به خاطر وضعیت حمل‌ونقل جاده‌ای نتوانسته بود محصولات خود را وارد بازار پایتخت کند، اما از روز گذشته وضعیت آن برند معروف هم به روال سابق خود برگشته بود و متصدیان فروشگاه زنجیره‌ای در حال پرکردن قفسه‌ها بودند. در محصولات پلاستیکی هم شرایط کاملاً مناسب بود و ما در قیاس با ماه‌های گذشته هیچ کمبودی را ندیدیم.
 

مردم سراغ حبوب و ماکارونی رفتند

 
قفسه حبوب، روغن، رب، ماکارونی، رشته‌های سوپی و سایر اقلام مشابه پر و وضعیت عادی بود. در اکثر چرخ‌های خرید محصولات یاد شده دیده می‌شد و خرید‌ها به گونه‌ای بود که برای یک خانواده ۴ نفره برای دو ماه کافی بود. البته از یکی از خریداران علت خرید ۶ بسته ماکارونی را پرسیدیم و او گفت: ماکارونی به نسبت سایر غذا‌ها مقرون به صرفه‌تر است و در این روز‌ها که قیمت اکثر کالا‌ها گران شده ترجیح می‌دهد که مصرف ماکارونی را بیشتر کند. سراغ یخچال فروشگاه‌های زنجیره‌ای هم رفتیم. این بخش در مقایسه با سایر بخش‌ها شلوغ‌تر بود، اما آن شلوغی نبود که تاکنون تجربه نکرده باشیم. با توجه به اینکه چندسالی است مشتری فروشگاه‌های زنجیره‌ای هستیم، در روز‌های پایانی سال، حجم خرید و شلوغی فروشگاه‌ها خیلی بیشتر بود.
تغییر سبک خرید
به قول یکی از کسانی‌که مسئول پخش مواد پروتئینی در یکی از فروشگاه‌های زنجیره‌ای بود، از زمانی‌که قیمت کالا‌ها بخصوص مواد پروتئینی گران شده است، مردم سبک خرید خود را تغییر دادند به گونه‌ای که آن‌ها ترجیح می‌دهند کم خرید کنند و دوم اینکه سراغ اقلامی مثل حبوب و سویا بروند.
 

گوشت با تخفیف!

 
در لاین گوشت قرمز، همه نوعی گوشتی وجود داشت از خورشتی گرفته تا چرخ کرده. گوشت چرخ کرده (دام داخلی) با ۱۵ درصد تخفیف ارائه می‌شد که این تخفیف باعث می‌شد مشتریان میل به خرید پیدا کنند. هر بسته گوشت قرمز چرخ کرده مخلوط برای شهروندان ۵۵ هزار و ۳۰۰ تومان تمام می‌شد.
در بخش ماهی هیچ کمبودی وجود نداشت و برعکس حجم زیادی از ماهی عرضه شده در یخچال، توسط مردم خریداری نشده بود.
فقط فیله نبود
یخچال گوشت مرغ هم پر بود، اما با اینکه سه ساعت از زمان کار فروشگاه‌ها گذشته بود، فیله مرغ تمام شده بود. ران، سینه، بال، گردن و مرغ‌های جوجه کبابی و مزه دار شده به وفور در یخچال موجود بود. آنگونه که متصدی فروش می‌گفت تا آخر شب یخچال شارژ می‌شود و هیچ زمان قفسه این محصول پروتئینی خالی نمی‌ماند.


احتکار نکنید

انواع محصولات لبنی، انواع سس‌ها، تخم مرغ و سبزیجات تازه (پلو، آش، قورمه) هم شرایط کاملاً ایده آلی داشتند و به هیچ عنوان مردم در این بخش خرید‌های احتکاری نمی‌کردند. در نتیجه باید گفت که وضعیت فروشگاه‌های زنجیره‌ای برخلاف آن چیزی است که در جمع خانواده، دوستان و در وسایل حمل‌ونقل عمومی می‌شنوید. از این‌رو توصیه می‌شود که بدون نگرانی و استرس خرید کنید و به هیچ عنوان سراغ احتکار خانگی نروید.

رونق خرده‌فروشی‌ها


رئیس اتحادیه عمده‌فروشان مواد شوینده و پاک‌کننده با اشاره به اینکه کمبود برخی اقلام شوینده مقطعی و به‌دلیل افزایش تقاضای غیرواقعی بود، گفت: با دو یا سه شیفت شدن کارخانجات تولیدی مردم نگران کمبود کالا نباشند. علیرضا رضایی قهرودی، در خصوص وضعیت توزیع مواد شوینده و پاک‌کننده اظهار داشت: چند روز گذشته به‌دلیل هجوم مردم برای خرید بیش از نیاز ممکن است برای چند ساعت برخی از مغازه‌ها یا فروشگاه‌ها با کمبود در برخی اقلام روبه‌رو شده باشند، ولی سریع این مشکل حل و توزیع انجام شده است. وی با اشاره به دستور وزارت صنعت به تولیدکنندگان این حوزه و سه‌شیفته‌شدن برخی کارخانه‌ها، گفت: با توجه به این دستور مردم اصلاً نگران کمبود کالا‌های شوینده و بهداشتی نباشند، زیرا به‌اندازه کافی اقلام مورد نیاز آن‌ها وجود دارد. رئیس اتحادیه صنف عطار و سقط‌فروشان و عمده‌فروشان مواد شوینده و پاک‌کننده خاطرنشان کرد: وقتی مردم بخواهند بیش از نیاز خود اقدام به خرید کنند، ایجاد کمبود در برخی اقلام آن هم به‌صورت موقتی طبیعی است، اما باید مردم فرهنگ درست و به‌اندازه خرید کردن را رعایت کنند؛ آن هم در شرایط خاص. رضایی با بیان اینکه افزایش خرید بیش از تقاضای واقعی برای چند ساعت ایجاد مشکل کرد، افزود: باتوجه به تأکید دولت و همکاری خوب تعزیرات هیچ مشکلی در میزان و توزیع اقلام شوینده وجود ندارد. همچنین مردم این را بدانند که هیچ افزایش قیمتی توسط کارخانجات تولیدی رخ نداده و از مردم می‌خواهیم کالای بدون قیمت و گران را خریداری نکنند و به تعزیرات اطلاع دهند. 
منبع: روزنامه ایران
ارسال نظر
قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «اقتصاد24» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

قیمت سکه و طلا امروز چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

قیمت انواع دستگاه ماینر امروز + جدول

اینفوگرافی/ بیشترین هزینه‌های نظامی جهان در سال ۲۰۲۳

صفحه اول روزنامه‌های سیاسی امروز

قیمت انواع ماشین بی ام و در بازار امروز + جدول

قیمت لیر ترکیه امروز در بازار + جزئیات

پیش‌بینی هواشناسی تهران و ایران امروز + جدول

قیمت انواع گوشی موبایل اپل امروز + جدول

وضعیت هواشناسی امروز

قیمت دینار عراق امروز در بازار + جزئیات

قیمت انواع لپ تاپ اچ پی HP امروز + جدول

قیمت دلار و یورو امروز چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

قیمت انواع لپ تاپ ایسوس امروز + جدول

قیمت سکه و طلا امروز پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

عکس/استوری تازه حامد آهنگی به مناسبت تولد پسرش

قیمت خودرو‌های ایران خودرو امروز چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

قیمت خودرو‌های سایپا امروز چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

عکس/تغییر چهره ۲ خواهر سریال بزنگاه بعد از ۱۶ سال

برنامه علی دایی مشخص شد

پرفروش‌ترین فیلم‌ های تاریخ سینمای ایران

خواندنی‌ها
خودرو
فناوری
آخرین اخبار

امیر تتلو: پرسپولیس قهرمان نشود چه تیمی بشود؟

کدام خانم بازیگر امیر تتلو را در استانبول اغفال کرد؟

صادرات LNG روسیه در یک قدمی توقف

قیمت برنج ایرانی افزایش یافت

ادامه روند نزولی بازار خودرو در پایان هفته

سقوط ین رکورد ۳۴ ساله را شکست

فیتیله اختلاف عمو‌های فیتیله‌ای با عمو قناد پس از سال‌ها روشن شد

اعلام زمان نتایج اولیه کنکور ۱۴۰۳

مراقب این میم کوین‌های ارز سولانا باشید!

درآمد‌های نفتی باعث ایجاد تورم می‌شود؟

فیلمی از دختر ابراهیم رئیسی که وایرال شد

توضیح قوه قضاییه درباره حکم اعدام توماج صالحی

واردات گوشت گرم از آفریقا!

قیمت جدید دام زنده اعلام شد

خام فروشی نفت ممنوع است؛ اما با افتخار می‌فروشیم!

سقوط ین رکورد ۳۴ ساله را شکست

لایحه افزایش تعطیلات آخر هفته نهایی می‌شود یا فراموش؟

سهامداران استقلال و پرسپولیس چه کسانی هستند؟

شیر و ماست از سبد غذایی خانوار حذف شد

تاثیر حراج شمش طلا بر قیمت بازار آزاد طلا

قیمت انواع روغن خوراکی امروز ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳+جدول

اعلام ممنوعیت‌های تردد در محورهای شمالی

وضعیت آلودگی هوای تهران در ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳

نگاه بازار دلار در آخر هفته به چه اتفاقی است؟

تصویر محرومیت در ایران؛ سیستان وبلوچستان با اختلاف بسیار بالا، محروم‌ترین استان!

فیلم/ رقص مایکل جکسونی حامد آهنگی و یوسف صیادی جنجالی شد

قیمت انواع لپ تاپ ایسوس

با ۷ میلیارد تومان چندمتر خانه در تهران می‌توان خرید؟

قیمت انواع دستگاه ماینر + جدول

مهاجرت با ویزای جعلی؛ علت ایجاد بازار سیاه مهاجرت و کسب‌وکار غیرقانونی چیست؟

فیلم/رونمایی طالبان از سلاح جدید نظامی اش

کارنامه آمریکا در جنگ غزه؛ واشنگتن تا چه اندازه در رسیدن به اهدافش در جنگ اسرائیل و حماس موفق بود؟

قیمت دینار عراق امروز + جزئیات

قیمت لیر ترکیه امروز + جزئیات

تکرار قصه تلخ گشت ارشاد در خیابان‌های شهر؛ دولت رئیسی همچنان مدافع رویکرد‌های تند و سلبی در موضوع حجاب/تذکرات اصولگرایان فراموش شد؟

قیمت خودرو‌های سایپا + جدول

قیمت خودرو‌های ایران خودرو + جدول

قیمت سکه پارسیان + جدول

قیمت سکه و طلا + جدول

بازدهی بورس در هفته اول اردیبهشت ماه

قیمت بیت کوین و رمزارز‌ها + جدول

قیمت دلار، یورو و سایر ارز‌ها + جدول

آخرین وضعیت بازار مسکن در اصفهان

وضعیت هواشناسی امروز

صفحه اول روزنامه‌های اقتصادی امروز

صفحه اول روزنامه‌های سیاسی امروز

صفحه اول روزنامه‌های ورزشی امروز

پیش‌بینی هواشناسی تهران و ایران امروز + جدول

خاورمیانه و این بار نبرد کریدور‌ها/ چگونه ایران در ۷ محور و کریدور دور خورد؟/ حتی مسیر افغانستان به ترکیه نیز ایران را دور زده است

بهترین فیلم های تاریخ سینمای هند