تاریخ انتشار: ۱۲:۵۵ - ۲۵ اسفند ۱۳۹۸
مدیرعامل سازمان منطقه آزاد چابهار مطرح کرد؛

رشد ۴۰۰ درصدی صادرات به خارج کشور از منطقه آزاد چابهار

سازمان منطقه آزاد چابهار به عنوان یک سازمان توسعه‌محور در تنها بندر اقیانوسی ایران، در نقشه راه خود، ایفای نقش در اقتصاد ملی را تعریف کرده و در چارچوب همین رویکرد، حرکت می‌کند.

عبدالرحیم کردی

اقتصاد۲۴ - توسعه زیرساخت‌های ترانزیتی یعنی بهبود کیفیت جاده‌ها، توسعه ظرفیت بندر، اتصال به شبکه ریلی و همچنین ایجاد فرودگاه بین‌المللی منطقه آزاد چابهار ازجمله اقدامات مهم این سازمان در طول سال۹۸، محسوب می‌شود.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد چابهار در خصوص ساخت فرودگاه بین‌المللی منطقه آزاد چابهار اظهار داشت: اگر بخواهیم سرمایه‌گذاری در چابهار براساس آنچه تعریف کرده‌ایم، پیش برود و سایر ظرفیت‌های این منطقه خصوصا در حوزه گردشگری و ارتباط با دنیای خارج در راستای ماموریتی که برای این منطقه تعریف شده است، به درستی محقق شود؛ سهولت رفت و آمد به چابهار، امکانات زیرساختی اقامت و حمل و نقل اهمیت ویژه‌ای دارد. از سال‌های گذشته، موضوع حمل و نقل در قالب یک فرودگاه بین‌المللی در چابهار مورد پیگیری و توجه مدیران وقت بوده است.

 
فرودگاه نظامی کنارک اگرچه در حال حاضر مورد استفاده است، اما به دلیل فاصله‌ای که با شهر چابهار دارد و اینکه خارج از محدوده منطقه آزاد چابهار واقع شده، بسیاری از مزایای و ظرفیت‌هایی را که منطقه آزاد با داشتن مرز هوایی می‌تواند ایجاد کند، از دست داده است؛ بنابراین براساس پیگیری‌هایی که در سال‌های پیش صورت گرفته بود، در سال۹۵ موافقت اصولی ساخت یک فرودگاه بین‌المللی در چابهار صادر شد. از آنجایی که این مجموعه در خارج از محدوده منطقه آزاد قرار داشت، شرکت فرودگاه‌های کشور به عنوان متولی و مجری این امر تعیین گردید و بخشی از فرآیند کار در طول ۲سال گذشته انجام پذیرفته بود. به دلیل آن که این فرودگاه نقشی مهم و حیاتی برای منطقه آزاد چابهار دارد، در اسفندماه سال۹۷ با وزیر راه و شهرسازی، دبیر شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی و استاندار سیستان و بلوچستان توافق‌نامه‌ای را به امضا رساندیم که براساس آن، مجری و سرمایه‌گذار این فرودگاه، سازمان منطقه آزاد چابهار تعریف شد و از آن زمان، موضوع صدور موافقت اصولی و مباحث مربوط به طراحی و ساخت این پروژه در دستورکار قرار گرفت.

عبدالرحیم کردی افزود: خوشبختانه در ابتدای مهرماه سال۹۸، توانستیم موافقت اصولی به نام سازمان منطقه آزاد چابهار را با حمایت و همراهی همه بزرگواران از سازمان هواپیمایی کشوری اخذ نماییم. همزمان موضوع طراحی فرودگاه توسط مشاورین متخصص و ذیصلاح در دستورکار قرار گرفت؛ همچنین توافقات اولیه ساخت را با پیمانکاران توانمندی که در این حوزه تجربه و توان کافی داشتند را انجام دادیم با تصویب شورای عالی مناطق آزاد، عملیات اجرایی فرودگاه را آغاز نمودیم.

کردی گفت: طی توافق انجام شده، فرودگاه بین‌المللی چابهار تا ۲سال آینده به بهره‌برداری می‌رسد.
بیشتربخوانید: بهره‌برداری از فرودگاه بین‌المللی چابهار در سال ۱۴۰۰
وی درخصوص مسائل فنی و مالی این فرودگاه توضیح داد: شهر فرودگاهی چابهار در زمینی به مساحت ۲۸۱۵هکتار در ضلع شمالی منطقه احداث می‌شود که برآورد اولیه هزینه آن ۵۵۰میلیارد تومان است که با منابع منطقه آزاد چابهار انجام می‌شود.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد چابهار گفت: با توافقی که با قرارگاه خاتم‌الانبیاء (ص) در رابطه با ساخت فرودگاه انجام شده، قرار است تا سال۱۴۰۰ به بهره‌برداری برسد؛ البته ما باید منابع را در زمان تعیین شده تامین کنیم.

کردی با اشاره به اینکه دسترسی آسان به بازار‌های هدف به عامل مهم تعیین کننده قیمت تمام‌شده تبدیل شده، اظهار کرد: با این تفکر همه به دنبال کوتاه کردن مسیر‌های خود هستند و کریدور‌های جدید و ابزار‌های نوین حمل و نقل وارد بازار حمل‌ونقل و لجستیک شده‌اند. همه این‌ها تعاریف جدیدی را به وجود آورده‌اند که ایران در این جغرافیا نقش و اهمیت ویژه‌ای دارد.

وی با اشاره به اینکه سه بازار بسیار مهم در آسیا، آسیای جنوب شرقی و شمال آفریقا قرار دارند؛ چه در بازار مصرف و چه در مواد اولیه این بازار‌ها سهم بسیاری زیادی را به خود اختصاص می‌دهند، اظهار کرد: بهترین نقطه برای اتصال این مناطق و جنوب آفریقا به یکدیگر ایران است. در این جغرافیا به دلیل موقعیت ژئوپولتیک می‌توانیم بگوییم رسیدن به آب‌های آزاد برای ایران یک فضای بی‌رقیب است. به دنبال توجه رهبر معظم انقلاب، دولت‌ها توجهاتی به توسعه مکران داشته‌اند. در دولت یازدهم و دوازدهم توسعه زیرساخت‌های سواحل مکران شتاب خوبی به خود گرفته است. با موافقت رهبر معظم انقلاب ۳۰۰میلیون دلار از منابع صندوق توسعه ملی برای تکمیل این پروژه اختصاص می‌یابد و تعهدی که وزارت راه و شهرسازی برای سرعت دادن به این طرح دارد، نیمه اول سال‌۱۴۰۰ این خط‌آهن به شبکه سراسری متصل خواهد شد.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد چابهار اظهار کرد: با توجه به موقعیت خاص این منطقه، وجود راه‌های حمل و نقل مناسب برای جابه‌جایی مسافر و به ویژه کالا از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. این در حالی است که در حوزه ریلی، جاده‌ای و دریایی اقداماتی برای این منطقه انجام شده بود، ولی فرودگاه مناسب با آن وجود نداشت و تنها یک فرودگاه نظامی در حدود ۴۰کیلومتری منطقه قرار دارد که پاسخگوی کامل نیاز آن نبود. این در حالی است که از حدود پنج سال پیش ماجرای ساخت فرودگاه چابهار به طور جدی‌تری مطرح شد و در دستورکار قرار گرفت و با وجود موانعی که در ساخت آن وجود داشت، در نهایت ساخت فرودگاه بین‌المللی چابهار با حضور وزیر راه و شهرسازی، استاندار سیستان و بلوچستان، فرمانده قرارگاه خاتم‌الانبیاء (ص)، نمایندگاه مردم زاهدان و چابهار در مجلس شورای اسلامی و فرمانداران چابهار و کنارک، مسئولان کشوری و استانی و اقشار مختلف مردم در روز ۱۴آذرماه۱۳۹۸ رسما کلید خورد. این شهر فرودگاهی در زمینی به مساحت ۲۸۱۵هکتار و در شمال منطقه آزاد چابهار احداث می‌شود. فاز اول فرودگاه بین‌المللی چابهار با سرمایه‌گذاری ۵۵۰میلیارد تومانی از محل منابع منطقه آزاد چابهار و با مدیریت همین منطقه اجرایی می‌شود که این فاز در ۱۳هزار متر زمین و با ظرفیت حدود ۸۱۷هزار و ۶۰۰مسافر در سال ایجاد خواهد شد.

بهسازی فرودگاه کنارک

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد چابهار اظهار کرد: فرودگاه کنارک، فرودگاهی است که سال‌ها پیش با دید نظامی ساخته شده و جزء پایگاه هوایی چابهار است و زمانی که منطقه آزاد در این مکان مصوب شد، قرار بر این شده که استفاده نظامی و بازرگانی از این فرودگاه انجام شود. در همان سال‌های ابتدایی که منطقه آزاد چابهار ایجاد گردیده، سازمان یک سالن ترمینال مسافری در این فرودگاه ایجاد کرده و تا پنج سال هم منطقه آزاد چابهار مدیریت و راهبری آن سالن را در اختیار داشته است و پس از پنج سال مدیریت این سالن را به شرکت عقاب عسلویه که یک شرکت بهره‌بردار فرودگاهی است، بحث هندلینگ و مدیریت فرودگاه را برعهده گرفته است.

کردی افزود: از همان ابتدای ساخت سالن مسافری فرودگاه، هیچگونه بازسازی و بهسازی در آن صورت نگرفته بوده است و همین موضوع باعث شده که در سال‌های اخیر مسافرانی که به چابهار مراجعه می‌کردند در بدو ورودشان به فرودگاه، تصویر خوبی از چابهار در ذهنشان نقش نمی‌بست؛ هر چند که باند فرودگاه چابهار یکی از باند‌های بسیار خوب فرودگاهی در کشور است، اما مسافران خیلی این موضوعات تخصصی را در نظر نمی‌گرفتند و اهمیت سالن و امکانات و تجهیزات بیشتر به چشم مسافران می‌آمد و این سیستم نمی‌توانست نیاز آنان را برآورده کند.
 
سازمان منطقه آزاد چابهار پیشنهادی را درخصوص بازسازی سالن مسافری فرودگاه چابهار به شرکت عقاب عسلویه داد و این ماموریت طی صورت جلسه هیات مدیره به شرکت سرمایه‌گذاری، توسعه تجارت و صید صنعتی سازمان منطقه آزاد چابهار واگذار گردید و این بهسازی صورت گرفت و ترمینال ورودی و سالن انتظار با کارشناسی جدید، تغییراتی اساسی در آن صورت گرفته است.

الحاق بنادر چابهار به منطقه آزاد

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد چابهار بیان داشت: با پیگیری‌های صورت گرفته، بنادر شهید بهشتی و شهید کلانتری به محدوده منطقه آزاد تجاری چابهار الحاق شدند.
بیشتربخوانید: ابلاغ قانون الحاق بنادر شهید بهشتی و کلانتری به منطقه آزاد چابهار
کردی، با بیان اینکه بیشترین منفعت الحاق بندر به منطقه آزاد چابهار نصیب فعالان اقتصادی می‌شود، اظهار داشت: این بنگاه‌ها نیاز به مواد اولیه یا مسیری برای صادرات دارند. در شرایط قبل از الحاق، برای عبور از فاصله کمتر از ۳کیلومتری بین منطقه و بندر نیازمند یک رویه گمرکی بوده که یا باید ترانزیت انجام می‌شد یا اینکه فرآیند گمرکی را طی می‌کردند؛ این اقدامات هزینه زیادی را برای صاحبان کالا به دنبال داشت. از این رو شاهد آن بودیم که عده‌ای کالاهایش را در منطقه آزاد چابهار تولید، اما از بندر عباس صادر می‌کردند.

بیشتربخوانید: توسعه منطقه آزاد چابهار، ابر اولویت پارادایمیک اقتصاد کشور
وی افزود: این الحاق ضمن اینکه هزینه‌های اضافی را حذف می‌کند و هزینه‌های بندری را کاهش می‌دهد، می‌تواند عامل افزایش جذب بار به بندر چابهار باشد و ترافیک بیشتری را برای بندر چابهار ایجاد کند و همه می‌دانیم که خط کشتیرانی منظم برای هر بندری مهم‌ترین عامل توسعه آن بندر و منطقه است. برآورد ما این است که با یکسان‌سازی مقررات و کاهش تعرفه‌هایی که به ماهیت و ذات مناطق آزاد برمی‌گردد، شاهد توسعه چشمگیری در منطقه باشیم که باعث رونق به دلیل افزایش بار و رونق به دلیل افزایش تولید خواهد شد.

ایجاد مجموعه گردشگری لیپار منطقه آزاد چابهار

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد چابهار افزود: یکی از راهبرد‌های این سازمان، اثر بر اقتصاد محلی است که در این راستا تمرکز بر گردشگری با ایجاد و توسعه زیرساخت‌های گردشگری و ایجاد بستر مناسب برای جذب سرمایه‌گذار و گردشگر از برنامه‌های شاخص می‌باشد. در این راستا با توجه به برنامه‌ریزی و چشم‌انداز سازمان و اجرای پروژه‌های متعدد عمرانی در سطح منطقه که از سال۹۷ آغاز و در سال۹۸ اجرا گردید، که یکی از شاخص‌ترین آن‌ها مجموعه گردشگری و تفریحی لیپار است.

کردی ادامه داد: مجموعه گردشگری لیپار به مساحت ۳۶هکتار با دارا بودن عوارض طبیعی توپوگرافیکی و ساحل دریای عمان، از جاذبه‌های بی‌نظیر در سواحل مکران است. بخشی از این مجموعه در سال‌های پیشین احداث گردیده، لیکن در جهت تکمیل زنجیره خدمات و بخش باقیمانده آن با اعتباری بالغ بر ۳۰۰میلیارد ریال به پیمانکار واگذار گردید و به زودی به بهره‌برداری می‌رسد.
بیشتربخوانید: منطقه آزاد چابهار، پیشرو در پروژه‌های عمرانی / مجموعه گردشگری و تفریحی لیپار یکی از مهم‌ترین پروژه‌ها در اقتصاد محلی چابهار
وی اظهار داشت: عملیات تکمیلی مجموعه شامل دو بخش است: بخش اول ایجاد زیرساخت‌ها و محوطه‌سازی مجموعه که با هزینه سازمان در حال اجرا است و بخش دوم شامل بسته‌های سرمایه‌گذاری که توسط بخش خصوصی اجرا خواهد گردید. این بسته‌ها شامل: هتل ۵ستاره، فروشگاه‌ها، مجموعه‌های تجاری-تفریحی، پارکینگ طبقاتی، مجموعه کافی شاپ‌ها و رستوران‌ها، سینما و مجتمع فرهنگی، اسکله اقیانوس، کلوپ تفریحی کرانه، کلبه غواصی می‌باشد.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد چابهار تاکید کرد: طراحی و اجرای فضا‌های باز و عمومی پارک لیپار، در بستر‌های باارزش و اقلیمی علاوه بر ارزش‌های کیفی مذکور، فرصت مناسب را برای حفظ ارزش‌های طبیعی محیط از یک طرف و جذب سرمایه از بخش خصوصی از طرف دیگر خواهد گذاشت. همچنین با پرداختن به فضا‌های عمومی و تفرجگاهی برای توسعه آتی منطقه و نیاز اجتماعی ساکنین و مراجعین به عملکرد‌های اجتماعی جهت تقویت رفتار‌های برون‌گرا در منطقه و وجود امکانات و کیفیات همخوان و مناسب برای تعریف پارک عمومی و موضوعی همجواری بستر طرح با یکی از منحصربه‌فرد‌ترین پهنه‌ها و عرصه‌های طبیعی ایران است.

کردی گفت: مجموعه گردشگری لیپار یکی از فرصت‌های سرمایه‌گذاری برای توسعه اقتصاد محلی است. این مجموعه علاوه بر کارکرد تفریحی و گردشگری با دارا بودن ۲۳بسته سرمایه‌گذاری خرد و کلان، باعث اشتغال‌زایی مستقیم و غیرمستقیم در بخش گردشگری خواهد شد. همجواری مجموعه لیپار با دریا، بهترین فرصت برای سرمایه‌گذاری و مشارکت بخش خصوصی را فراهم آورده است.

تقویت واحد‌های تولیدی و افزایش صادرات

وی افزود: منطقه آزاد چابهار به لحاظ قرارگیری در موقعیت استراتژیک جغرافیایی و با برخوداری از ظرفیت‌های بالقوه، با برنامه‌ریزی سعی در ایفای نقش خود در توسعه پایدار شرق کشور نموده تا ضمن بهره‌گیری از این ظرفیت‌ها و توان داخلی بتواند چابهار را که به عنوان پیشانی توسعه محور شرق تلقی می‌شود، به جایگاه اصلی خود برساند.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد چابهار گفت: از این‌رو با توجه به سیاست‌های منطقه آزاد چابهار در رشد همگون مولفه‌های توسعه پایدار ضمن توجه به سایر مولفه‌ها، شاخص‌های اقتصادی آن نیز مورد توجه قرار گرفته است. به همین سبب با توجه به سیاست‌های دولت مبنی بر کنترل نرخ ارز و جلوگیری نوسانات غیرمعمول و کاهش واردات به دلیل اعمال تحریم‌های ظالمانه، این سازمان نیز همراه با سیاست‌های کلی نظام رویکرد خود را از واردات به تقویت واحد‌های تولیدی و افزایش صادرات حاصل از تولید به خارج از کشور و سرزمین اصلی نموده است که در این بین افزایش ۴۰۰درصدی رشد صادرات به خارج از کشور و همچنین رشد ۴۰درصدی صادرات محصولات تولیدی در واحد‌های تولیدی منطقه به سرزمین اصلی موید این موضوع است.

کردی اظهار کرد: از آنجایی که تقویت صادرات و کنترل واردات نیازمند به روز‌رسانی و بهسازی ماشین‌آلات خط تولید و استقرار خطوط تولید جدید بوده، سازمان منطقه آزاد چابهار در این راستا تمهیداتی را اندیشیده که نتیجه آن افزایش ۴۱۳درصدی در ورود مواد اولیه و ماشین‌آلات کارخانجات تولیدی مستقر در منطقه بوده است.

عمل به مسئولیت اجتماعی، اولویت سازمان منطقه آزاد چابهار

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد چابهار ادامه داد: در سال گذشته و در جهت عمل به مسئولیت‌های اجتماعی در منطقه آزاد چابهار، تدوین سند مسئولیت اجتماعی با کمک دانشگاه تهران تدوین شده و در حال اجرا می‌باشد. این سند دارای چند محور ازجمله محیط زیست، بهداشت و درمان، آموزش، توانمندسازی جامعه محلی می‌باشد که رویکرد‌های اصلی سازمان منطقه آزاد چابهار را تشکیل می‌دهند.

کردی گفت: سازمان منطقه آزاد چابهار با هدف پر کردن شکاف آموزشی مدارس چابهار و نواحی همجوار آن و در راستای ایفای نقش مسئولیت اجتماعی با برنامه‌ریزی قبلی از ابتدای سال‌۹۶ تاکنون برنامه‌ریزی‌هایی را در جهت بهبود وضعیت آموزشی در دستورکار قرار داده و اقدامات قابل توجهی در این زمینه انجام داده است.

وی تاکید کرد: این سازمان در سال‌های اخیر و با ایفای مستمر مسئولیت اجتماعی در بخش آموزش و پرورش توانسته است گام‌هایی اثربخشی را در این حوزه بردارد و از طریق برنامه‌ریزی و اجرای درست مسئولیت اجتماعی به عنوان پایه و اساس کار برای آحاد جامعه ایجاد حق نماید.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد چابهار بیان کرد: در سازمان منطقه آزاد چابهار بر سه محور براساس مسئولیت اجتماعی تمرکز کرده‌ایم؛ توانمندسازی جوامع محلی و آموزش‌های مختلف برای بانوان در حاشیه شهر‌ها و روستا‌ها با همکاری موسسات مختلف را در حال انجام هستیم؛ بخش بهداشت و سلامت که در این حوزه هم همکاری بسیار خوبی با وزارت بهداشت داریم و دوره‌های آموزشی مختلفی را در چابهار در این بخش برگزار نموده‌ایم که نمونه آخر این طرح هم برگزاری همایش اهمیت شیر مادر بود که در چابهار با حضور اساتید برتر کشوری برگزار شد.
 
در حوزه زیرساخت‌های مورد نیاز در حوزه سلامت هم به مانند سال گذشته کار‌های بسیار خوبی صورت گرفت؛ حمایت و همکاری از سوی سازمان منطقه آزاد برای ساخت بیمارستان جدید شامل اختصاص زمین و کمک‌های دیگر؛ تجهیزات مورد نیاز بیمارستانی که همه ساله سازمان تجهیزات مورد نیاز بیمارستان‌های موجود چابهار را تامین می‌کند و امسال نیز اهداء یک دستگاه آنژیوگرافی بود که در استان به جز مرکز استان در ۱۹شهرستان این امکان وجود ندارد و امسال با دانشگاه علوم پزشکی ایرانشهر هماهنگی‌های لازم انجام شد تا این تجهیزات خریداری و اهدا شود. در حوزه آموزش نیز کمک به آموزش و پرورش و ارتقای کیفیت آموزش از طریق آموزش‌های لازم به معلمین و دانش‌آموزان که همه ساله برگزار می‌گردد؛ امسال هم تصمیم گرفتیم با توجه به اینکه زیرساخت‌های آموزشی خصوصا مدارس مناطق روستایی ضعف دارند، مدارس و نقاطی را هدفگذاری کردیم و حدود ۸۵کلاس درس مهرماه سال۹۸ آماده شد و دانش‌آموز در سال تحصیلی از این کلاس‌ها استفاده کردند. این کار بسیار مهمی بود که امسال به صورت خاص برای حوزه آموزش و پرورش انجام شد و با توجه به اینکه بحث آموزش موضوع مهم محور توسعه است، تمام تلاش سازمان این است که با همراهی با آموزش و پرورش، به این حوزه بیشتر از سایر حوزه‌ها بپردازد.

کردی اظهار داشت: یکی از آخرین اقداماتی که در حوزه آموزش صورت گرفت، آغاز عملیات اجرایی مجتمع آموزشی شبانه‌روزی شهید علیمرادی در دهستان پیرسهراب چابهار توسط سازمان منطقه آزاد چابهار بود. با توجه به بعد مسافت و پراکندگی روستا‌ها با فاصله حداکثری ۴۰کیلومتر و شعاع ۱۵ الی ۴۰کیلومتری، به جهت جلوگیری از ترک تحصیل به علت نبود سرویس برای دانش‌آموزان پسر مقطع متوسطه دوره دوم و همچنین خطر بالای تصادفات جاده‌ای با موتورسیکلت و استقبال گسترده دانش‌آموزان و اولیاء با طرح شبانه‌روزی در مقطع متوسطه اول، تنها راه برون‌رفت از وضعیت کنونی و افت آموزشی شدید در منطقه، ایجاد یک مجتمع شبانه‌روزی بود. ظرفیت خوابگاه این مجتمع آموزشی شبانه‌روزی ۱۵۰نفر است و دارای ۱۲کلاس می‌باشد. همچنین کارگاه سبک و سنگین مهارتی، کتابخانه و سالن مطالعه، سالن چندمنظوره ورزشی، سالن اجتماعات، معلم‌سرا، سرایداری، سالن غذا‌خوری، آشپزخانه و… از دیگر امکانات این مجموعه آموزشی می‌باشد. ساخت این مجتمع آموشی که از آرزو‌های دیرینه شهید علیمردانی بود، در زمینی به مساحت ۵۰۰۰مترمربع با برآورد ریالی ساخت ۱۰۰میلیارد ریال با مشارکت سازمان منطقه آزاد چابهار و یکی از خیرین مدرسه‌ساز، به نام شهید در راه خدمت «حسین علیمرادی» آغاز شده است.

وی افزود: در حال حاضر سازمان منطقه آزاد چابهار در چند حوزه مشغول به فعالیت است که جزء وظایف و مسئولیت‌های اجتماعی ما محسوب می‌شود؛ در چابهار در تمامی سطوح حوزه آموزش دچار مشکلات عدیده‌ای هستیم، بنابراین توجه به آموزش پایه، تقویت بنیه عملی معلمان، تقویت علمی دانش‌آموزان، زیرساخت‌های آموزش و پرورش، ساخت مدارس که هم‌اکنون در حدود یکصد کلاس درس را در حال آماده‌سازی برای تحویل به آموزش و پرورش هستیم، برگزاری دوره‌های آموزشی برای توانمندسازی معلمین در اولویت‌های سازمان منطقه آزاد چابهار قرار دارد.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد چابهار گفت: همچنین در حوزه محیط زیست، منطقه آزاد چابهار یکی از مناطق می‌باشد که خود را موظف به رعایت قوانین زیست محیطی کرده است؛ بنابراین در تمامی تصمیمات و اجرای پروژه‌های مهم صنعتی و نیمه صنعتی رعایت قوانین زیست محیطی را به عنوان یک اصل پذیرفته و توجه جدی دارد؛ چراکه به قوانین محیط زیست اعتقاد داریم و معتقدیم برای دستیابی به توسعه همه‌جانبه لازم است که توجه جدی به این بخش صورت گیرد.
 
همچنین دوره‌های آموزشی را در حوزه محیط زیست برگزار کرده‌ایم؛ حمایت از گونه‌های در حال انقراض جانوری و حیوانی ازجمله لاک‌پشت دریایی، تمساح و دلفین را در دستورکار قرار داده‌ایم؛ پاکسازی سواحل را در سطح منطقه چابهار اجرا نمودیم. همین طور در حوزه توانمندسازی جامعه محلی اقدامات جدی صورت گرفته ازجمله آموزش زنان، حمایت از کارآفرینی در سطح روستاها؛ برگزاری دوره‌های آموزشی؛ حمایت سازمان‌های مردم نهاد که در این راستا فعالیت می‌کنند؛ فعال کردن زنان در حوزه صنعت خصوصا صنایع دستی و سوزن‌دوزی که در این بخش دوره‌های آموزشی برگزار نمودیم و هم زمینه حضور هنرمندان را در نمایشگاه‌های منطقه‌ای، ملی و بین‌المللی فراهم کردیم.

کردی در پایان اظهار داشت: بخش دیگری از اقدامات سازمان منطقه آزاد چابهار، رفع و احصاء نیاز‌های جامعه محلی است که ازجمله آن می‌توان به تامین آب شرب روستا‌ها اشاره کرد. در آینده نیز بیش از پیش و براساس اهداف و موارد تدوین شده در سند مسئولیت اجتماعی سازمان گام برخواهیم داشت.
 
منبع: هفته نامه مناطق آزاد
ارسال نظر
قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «اقتصاد24» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.
برچسب منتخب
# مناطق آزاد

قیمت ساعت اپل، سامسونگ و شیائومی امروز + جدول

قیمت سکه و طلا امروز پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت لیر ترکیه امروز در بازار + جزئیات

پیش‌بینی هواشناسی تهران و ایران امروز + جدول

قیمت انواع گوشی موبایل اپل امروز + جدول

قیمت سکه و طلا امروز چهارشنبه ۸ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

وضعیت هواشناسی امروز

قیمت دینار عراق امروز در بازار + جزئیات

قیمت سکه پارسیان امروز چهارشنبه ۸ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت انواع زعفران + جدول

قیمت خودرو‌های ایران خودرو امروز چهارشنبه ۸ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت خودرو‌های سایپا امروز چهارشنبه ۸ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

عکس/ طرفداری شیلا خداداد از تتلو!

قیمت دلار و یورو امروز چهارشنبه ۸ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت خودرو‌های ایران خودرو امروز پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت دلار و یورو امروز پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت خودرو‌های سایپا امروز پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

پیش بینی یک کارشناس از قیمت مسکن تا پایان خرداد

پیش بینی قیمت طلا و سکه ۹ فروردین ۱۴۰۳

سیزده بدر امسال بارانی است؟

خواندنی‌ها
خودرو
فناوری
آخرین اخبار

درخواست سپاهانی‌ها از فدراسیون

رشیدی کوچی: قالیباف بازنده بزرگ مجلس بعدی

عکس/تصویر جنجالی مصاحبه سفیر ایران با مجری زن تلویزیون باکو

خبر خوش برای زنان هوادار تراکتور

مسافران نوروزی در بازار مشهد

قیمت این خودرو در بازار ترکید

دعای روز هفدهم ماه مبارک رمضان و اوقات شرعی

مسجد جمکران ۱۰۷۲ ساله شد

واکنش دکتر هاشمی به خودکشی پرستو بخشی

دیدار زیاد نخاله با آیت‌الله خامنه‌ای

خبر خوش برای استقلالی‌ها

ورود گردشگران به میانکاله در روز طبیعت ممنوع شد

کیمیا علیزاده عضو تیم ملی بلغارستان شد

فیلم/ روبوسی نخست وزیر لبنان با یک زن دیگر به جای نخست‌وزیر ایتالیا!

پول افغانستان از دلار سودآورتر شد

ورود گردشگران به کویر مرنجاب و سیازگه ممنوع شد

حداکثر حقوق مدیران دولتی اعلام شد

بایدن از ترامپ پیشی گرفت

افزایش ساعت خدمات دهی مترو از فردا

فیلم/ تصاویری زیبا از دریاچه پرآب ارومیه

اینفوگرافی/ بهترین گلزنان تاریخ تیم ملی

بهروز محبی: قیمت واقعی دلار از نرخ نیمایی هم پایین‌تر است

خواص سقز که نمی‌دانستید

ماجرای رأی لحظه آخری احمدی‌نژاد بعد از عمل جراحی پلک

تاجگردون: ۱۴۰۳ سال خیلی سختیست

عکس/ جواد عزتی در پشت‌صحنه زخم کاری ۳

خبر فوری شورای نگهبان درباره لایحه عفاف و حجاب

مالیات ارزش افزوده ۱۰ درصدی ابلاغ شد

آخرین آمار شمار کشته‌های تصادفات نوروزی

قیمت دینار عراق امروز + جزئیات

قیمت لیر ترکیه امروز + جزئیات

نرخ جریمه‌های رانندگی ۵ برابر می‌شود

دیدار اسماعیل هنیه با محمدباقر قالیباف

قیمت محصولات ایران‌خودرو پنج‌شنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳

اینفوگرافی/ کدام آقازاده‌ها تا امروز محاکمه شده‌اند؟

پسر آیت‌الله علم‌الهدی: ارتباطی با هولدینگ گردشگری ندارم

آغاز فروش بلیت قطارهای نیمه دوم فروردین

آخرین وضعیت جاده‌های کشور

فیلم/ ریزش سنگ در محور سیاه بیشه جاده چالوس

فیلم/ رپ خواندن حمید صفت در سریال اژدهای هفت سر

عکس خانوادگی مهلقا باقری برای نوروز

فیلم/ تصاویری باور نکردنی از رسول خادم

فیلم/ واکنش جالب سحر دولت‌شاهی به شنیدن واژه خیانت

هشدار به مردم درباره آگهی‌های جعلی فروش مسکن

مرعشی: اگر قرار بود رئیسی و قالیباف رئیس دو قوه شوند، چرا آن‌ها را جابه‌جا گذاشتید؟

واریز یارانه نقدی فروردین با افزایش ۱۵ درصدی

فیلم/ چرا اعتراضات سیاسی در اکباتان متفاوت بود؟

تاریخ ازدواج پژمان جمشیدی مشخص شد

خودروی محبوب ایرانی‌ها نسل عوض کرد

دهه هشتادی‌ها در بازار فروش اعضای بدن