اقتصاد۲۴- باشگاه پرسپولیس از زمان حضور محمد حسن انصاریفرد، با شرکتی به عنوان کارگزار قرارداد همکاری امضا کرد تا بتواند با اتکا به درآمدزایی این شرکت از برند پرسپولیس، پولی خوبی را روانه خزانه باشگاه کند و هزینههای جاری خود و همینطور بخشی از بدهیها را بپردازد. انصاریفرد که از همان ابتدا وعده حل مشکلات مالی را داد، به همراه معاون اقتصادی خود چندین جلسه با شرکت مذکور برگزار کرد تا در نهایت پیشنویس قرارداد آماده ارائه به هیاتمدیره شود.
زمانی که در جلسه هیات مدیره باشگاه پرسپولیس با حضور مهدی محمد نبی، علی رغبی، مهرداد هاشمی و ایرج عرب پیش نویس قرارداد همکاری با کارگزار بررسی میشود، یکی دو نفر از اعضا نسبت به بندهای درج شده به شدت اعتراض میکنند، اما در نهایت مذاکراتی مجددا با شرکت کارگزار انجام میشود، توافق لازم صورت میگیرد تا قرارداد امضا شود. نکته جالب در این داستان این است که پس از اینکه قرار بر امضای قرارداد میشود، اعضای هیأتمدیره باشگاه پرسپولیس متوجه میشوند که در قرارداد بندی گنجانده شده که در پیشنویس وجود نداشت. با این حال با توجه به مذاکراتی که انجام میشود، قرارداد فیمابین به امضای هیات مدیره پرسپولیس و مدیرعامل این باشگاه و همینطور شرکت کارگزار میرسد.
در این همکاری مقرر شده است، کارگزار با انجام فعالیتهای اقتصادی بر پایه راهاندازی اپلیکیشن و ارائه خدماتی به هواداران، درآمدزایی کند و بخشی را به عنوان سهم خود برداشته و مابقی را به حساب باشگاه پرسپولیس واریز کند. باشگاه پرسپولیس هم متعهد شده تا برند «پرسپولیس» و تمام فضای رسانهای رسمی خود در فضای مجازی را در اختیار این شرکت قرار دهد تا آنها بتوانند برنامههای درآمدزایی را اجرایی کنند.
بیشتر بخوانید: اگر لیگ تعطیل شود جام را به پرسپولیس میدهند؟
اما نکته جالب در این قرارداد این است که شرکت کارگزار میتواند به هر میزان که درآمد داشت، به پرسپولیس پول بدهد و هیچ کف درآمدی (که معمولاً در قرادادهای اینچنینی با توجه به واگذاری برند وجود دارد) در قرارداد لحاظ نمیشود.
در همین رابطه منابع آگاه در باشگاه پرسپولیس اطلاع دادند با وجود اینکه ١٣۵ روز از امضای قرارداد میگذرد، شرکت کارگزار فقط در دو مرحله به پرسپولیس پول پرداخت کرده و برای هر پرداختی چک ضمانت دریافت کرده است. این شرکت در مرحله نخست ٧ میلیارد و ۵٠٠ میلیون عنوان قرض به پرسپولیس میدهد که انصاریفرد در قبال آن، چک باشگاه را به عنوان ضمانت ارائه میکند. در مرحله بعدی هم ۸ میلیارد تومان دیگر از سوی کارگزار در اختیار پرسپولیس قرار میگیرد که بابت این مبلغ هم چک باشگاه پرسپولیس با امضای مدیرعامل و ذیحساب به عنوان ضمانت ارائه میگردد.
طبق هماهنگی محمد حسن انصاریفرد و شرکت کارگزار، این مبالغ برای هزینههای جاری باشگاه تامین میشود و مقرر میگردد تا پس از درآمدزایی کارگزار، این ١۵میلیارد و ۵٠٠میلیون تومان از درآمدهای پرسپولیس کسر و چکهای ضمانت عودت داده شود.
اینکه چطور باشگاه پرسپولیس برند خود را به طور کامل در اختیار شرکتی غیر قرار میدهد و برای دریافت پول چک ضمانت ارائه میکند، نکتهای است که باید اعضای هیأتمدیره باشگاه به آن پاسخ بدهند، اما سوال مهم تری که در ذهن ایجاد میشود این است که آیا با ادامه این سبک درآمدزایی، مشکلات مالی پرسپولیس قابل حل است؟
منبع: ایسنا