تاریخ انتشار: ۱۰:۵۲ - ۲۸ اسفند ۱۳۹۸

طراحی لاستیک هوشمند خودترمیم‌شونده توسط گودیر

شرکت گودیر روی نسل جدیدی از تایر‌ها کار می‌کند که قابلیت تجدید آج‌های خود را دارد و تا پایان عمر خودرو، همراه آن خواهد بود.
طراحی لاستیک هوشمند خودترمیم‌شونده توسط گودیر
 
اقتصاد۲۴- متخصصان گودیر، هر ساله، انواع مختلفی از تایر‌ها را به بازار عرضه می‌کنند. تلاش آن‌ها این است که هر محصول، آج‌هایش نسبت به نمونه‌ی قبلی، چند میلی‌متر دوام بیشتری داشته باشد. این روند قرار است به‌کلی تغییر کند. این شرکت آمریکایی به‌تازگی، دورنمایی از تایر‌های نسل جدید خود ارائه کرده است که به‌طور خودکار آج‌های خود را احیا می‌کند.
بیشتر بخوانید:ابرخودرو زنوو TSR-S مدل ۲۰۲۰ رونمایی شد
این نوع تایر‌ها reCharge نامیده شده‌اند. این طرح مفهومی، صنعت لاستیک‌سازی گودیر را از این جهت نجات خواهد داد که منجر به تولید پسماند کمتری خواهد شد. سال ۲۰۱۷ در کشور آمریکا، حدود ۲۵۰ میلیون لاستیک فرسوده اوراق شد. از طرفی، تایر یکی از اجزای خودرو است که در طول عمر یک وسیله نقلیه، بار‌ها نیاز به تعویض پیدا می‌کند. گودیر در وهله‌ی اول تلاش کرده است تا تایر‌ها را به تجهیزاتی با طول عمر بالاتر تبدیل کند.


طراحی تایر‌های reCharge مشابه مرهم لب است. در مرکز چرخ خودرو، یک کارتریج مدور حاوی فشار قرار دارد که در داخل آن نیز، ترکیبات تجدید‌پذیر به‌صورت مایع وجود دارد. وقتی‌که خودرو پس از مدتی کار می‌کند و آج تایر‌ها کاهش می‌یابد، اختلاف فشار میان کارتریج و سطح تایر، این ترکیب را بیرون می‌کشاند.
 
 
این ماده از یکسری کانال‌های شعاعی از مرکز چرخ به سطح تایر حرکت می‌کنند. در این میان، یک شبکه‌ی مش‌بندی‌شده در اطراف چرخ وجود دارد که فرم آج‌های تایر را روی ترکیبات بیرون آمده اجرا کرده به‌طوری‌که آج‌ها قالب دلخواه را به خود می‌گیرند.
 
در این سیستم فرضی، تایر و چرخ خودرو، یک واحد را تشکیل می‌دهند و برخلاف تایر‌های سنتی امروزی که تایر به حاشیه‌های فلزی چرخ خودرو متصل می‌شود، در این مدل مفهومی، از فشار هوا برای تحمل بار استفاده نمی‌شود. درواقع وقتی‌که خودرو در جاده حرکت می‌کند، ترکیبات تایر در معرض هوا سفت شده و آج‌های آن مداوم تولید می‌شوند.

طراحی لاستیک هوشمند خودترمیم‌شونده توسط گودیر
موادی که در ساخت این تایر‌ها استفاده می‌شود، از جنس ترکیبات تجدید‌پذیر هستند که شامل پلاستیک گیاهی و ابریشم مصنوعی می‌شوند. این ترکیبات به مراتب سازگاری بیشتری با محیط زیست دارند؛ درحالی‌که لاستیک‌های امروزی از پلیمر‌های نفت خام هستند و از کربن سیاه و سیلیس در ساخت آن‌ها استفاده می‌شود. همچنین استفاده از ابریشم عنکبوت مصنوعی، به تقویت ویژگی‌های پلاستیک گیاهی کمک کرده درنتیجه، این تایر‌ها دیرتر ساییده می‌شوند و عمرشان افزایش می‌یابد.

استفاده از این سیستم، مصرف‌کننده را از تعویض مکرر تایر‌های فرسوده بی‌نیاز می‌کند. طبق اعلام گودیر، در این تایر‌ها کافی است که تنها محفظه‌ی مرکزی طی مسافتی مشخص تعویض شود. این به‌معنی تولید پسماند کمتر است چراکه تایر‌های فرسوده‌ی کنونی، باوجود سالم‌ماندن ساختار زیر آج و جداره‌ی لاستیک، دور انداخته می‌شوند.


این مدل مفهومی، در ساخت آن از ایده‌های جالب دیگری نیز استفاده شده است. به‌گفته گودیر، حسگر‌هایی در ساختار این تایر تعبیه شده است که قادر است میزان ساییدگی لاستیک و همچنین سبک رانندگی را تحلیل کند و براساس آن ترکیب مناسب تایر را انتخاب کند.
 
ترمز‌گیری‌های شدید و رانندگی تهاجمی، نوعی ترکیب تایر را فعال می‌کند و در مقابل، گشت‌زدن معمولی در جاده‌ها، نوع دیگری را به‌کار می‌گیرد. همچنین این حسگر‌ها قابلیت تشخیص شرایط جوی و کیفیت جاده را نیز خواهند داشت که ممکن است در طول فصل‌های مختلف تغییر کند.
 
برای همین، محفظه‌ی این تایر‌ها را می‌توان بیرون آورد و براساس میزان چسبندگی مورد نیاز، مصرف سوخت و کارکرد دلخواه، فعال کرد. به‌عنوان مثال، رانندگی در تابستان، تایر‌های صاف‌تری را ممکن است بطلبد؛ درحالی‌که شرایط لغزنده‌ی جاده‌ها در زمستان به آج‌های بیشتری نیازمند است.


این تایر‌ها برای خودرو‌های الکتریکی بسیار مناسب خواهد بود. خودرو‌های الکتریکی معمولا از نمونه‌های احتراقی خود، وزن بیشتری دارند؛ همین‌طور، گشتاور بیشتری را هنگام سرعت‌گیری به تایر‌ها اعمال می‌کنند. در این خودرو‌ها، تایر‌ها ۲۰ تا ۵۰درصد زودتر فرسوده می‌شوند.
 
طراحی لاستیک هوشمند خودترمیم‌شونده توسط گودیر
 
طبق گفته‌ی گودیر، تایر‌های reCharge باعث می‌شود تا عمر مفید این محصولات به مراتب افزایش یافته و همین‌طور، تعویض نمونه‌های فرسوده بسیار راحت‌تر باشد. در این مدل‌ها کافی است کارتریج تعویض شود؛ در مقابل، تعداد قطعاتی که در تایر‌های امروزی لازم است تعویض شود، ده‌برابر این میزان است.

زمان زیادی تا تولید این طرح مانده است. گودیر هنوز، تمام ترکیبات مورد‌نیاز را نساخته است. همچنین، برنامه‌ریزی برای کارکرد مورد دلخواه این سیستم، پیچیده خواهد بود؛ مخصوصا قسمتی که مربوط به سفت‌شدن تایر‌ها در اثر اکسایش می‌شود. طبق گفته‌های گودیر، شرکت درحال تحقیق روی نوعی از مواد الیافی است که مقاومت تایر را تأمین کند که در ساخت آن از سختی ابریشم عنکبوت طبیعی الهام گرفته شده است.
 
همچنین؛ اجزای مختلف این محصول، احتمالا به‌طور جداگانه ساخته خواهند شد؛ قبل از اینکه این مدل مفهومی عرضه شود. بنابراین؛ ترکیبات تایر، ساختار سیستم، حسگر‌ها و هوش مصنوعی این محصول، ممکن است در دوره‌ی تایر‌های نسل فعلی ارائه شوند. این موضوع بدین معنی است که تایر‌های کنونی ممکن است هوشمند‌تر شوند، اما همچنان نیاز به تعویض پیدا می‌کنند.
طراحی لاستیک هوشمند خودترمیم‌شونده توسط گودیر
البته طبق گفته‌ی هلسل، مدیر واحد فناوری گودیر، بسیاری از فرایند‌های زیرساختی و ویژگی‌های این مدل، می‌تواند به‌طور تمام و کمال در دهه‌ی کنونی تولید شود. گودیر در حال حاضر، سامانه‌های الگوریتمی را در اختیار دارد که می‌تواند براساس حالت رانندگی افراد، عمر باقیمانده‌ی تایر‌ها را تخمین بزند.
 
از طرفی، مواد سازگار با محیط زیست ازجمله پلاستیک گیاهی، به‌دلیل هزینه‌های نسبتا زیاد آن‌ها، تولیدشان کم است. هلسل معتقد است که این صنعت می‌تواند بر کمبود فوق غلبه کرده و قادر خواهد بود تا این ترکیبات را طی چند سال آینده تولید کند.
 
 
منبع: زومیت
ارسال نظر
قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «اقتصاد24» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.
آخرین اخبار

شهادت رئیس بیمارستان آذرشهر به علت کرونا

روحانی: همه فعالیت‌های اقتصادی باید بعد از ۲۰ فروردین آغاز شود

اطلاعیه دفتر مرحومه فاطمه رهبر درباره یک فایل صوتی

زالی: مراجعه به بیمارستان‌ها در تهران، ۳۰ درصد رشد داشته است

شمار قربانیان کرونا در ایتالیا از مرز ۱۵ هزار نفر گذشت

برای مستاجران اصناف، تسهیلات مناسب تعیین شود

سرکرده شاخه خراسان داعش دستگیر شد

معارفه سرپرست دبیرخانه شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر منطقه آزاد کیش

نرخ بیکاری زمستان ۹۸ اعلام شد؛ ۱۰.۶ درصد

وزیر گردشگری: بعد از کرونا، چند روز تعطیلی عمومی اعلام شود

پیشنهاد برگزاری جلسات مجلس در سالن اجلاس سران

برگزاری اولین جلسه تلکنفرانس تلویزیونی مجلس، روز یکشنبه

ثبت مسمومیت الکلی ۷۰۳ نفر در استان فارس

غربالگری کرونا در تهران الزامی شد

خواص فلفل قرمز که باورتان نمی‌شود

درگیری مرگبار بین ۲ طایفه در منطقه اتابک تهران

طرح سه فوریتی تعطیلی و قرنطینه کامل کشور تقدیم هیات رییسه مجلس شد

چین در مورد آمار مرگ و میر در ووهان دروغ گفته؟

فیلم/سرعت انتقال ویروس کرونا در جهان

سازمان جهانی بهداشت: استفاده از ماسک معمولی به مقابله با شیوع کرونا کمک می‌کند

تنها ماندگان ایام کرونا را دریابیم

فیلم/توضیحات مهم یک پزشک متخصص درباره شرایط خروج از قرنطینه بعد از بهبود کرونا

دمای لازم برای سالم‌سازی مواد غذایی در مقابل کرونا

فیلم/ جدیدترین تیزر «نون.خ» رونمایی شد

فیلم/ اتفاقی وحشتناک در سائوپائولوی برزیل بخاطر کرونا

هزینه پرداخت حقوق چقدر است؟

تعیین محدودیت حجمی جدید در معاملات فرابورس

پیشنهادات هتل داران برای تعویق اقساط تسهیلات

چالش‌ها و الزامات سرمایه‌گذاری شرکت‌های بیمه

تاکید نریمان بر تداوم اقدامات صورت گرفته جهت پیشگیری از کرونا در ارس

بیمار ۱۰۶ ساله قمی کرونا را شکست داد

اینفوگرافی/ ۱۰ اپیدمی که تاریخ را متحول کرد

ماجرای هک شدن سایت وزارت بهداشت

عراق از مهار کرونا خبر داد

فیلم/ جنگ تخم‌مرغی در تل آویو به خاطر کرونا!

کامنت پیتر چک زیر پست بهتاش فریبا+عکس

شکوفایی و توسعه همه‌جانبه منطقه آزاد ماکو در سال ۹۹