تاریخ انتشار: ۰۴:۰۰ - ۰۱ فروردين ۱۳۹۹

ویروس کرونا "آمریکایی" است یا "چینی"؟

تحلیلگر سرشناس عرب در مقاله‌ای نوشت: ما فتوای بین‌المللی بی‌طرف می‌خواهیم... آیا ویروس کرونا "آمریکایی" است یا "چینی"؟ واقعیت آزمایشگاه‌های نظامی آمریکا "سازنده" ویروس‌ها که در اواخر سال گذشته میلادی ناگهان تعطیل شد، چیست؟ چرا "خفاش‌های بی‌گناهی" که چینی‌ها از هزاران قرن پیش آن را می‌خورند، متهم هستند؟ دوستم که وکیل است درخصوص تئوری این توطئه به من چه گفت؟
ویروس کرونا
 
اقتصاد۲۴- عبدالباری عطوان، تحلیلگر و سردبیر روزنامه فرامنطقه‌ای رای الیوم نوشت: در حالیکه در صدد نوشتن مقاله‌ای درخصوص شعله‌ور شدن فتیله‌های جنگ در پایگاه‌های آمریکایی در عراق برای گرفتن انتقام ترور سردار سپهد، قاسم سلیمانی، فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران ایران و ابو مهدی المهندس، معاون رئیس حشد شعبی بودم، دوستم که عضو بزرگترین کانون وکلای بین‌المللی است، با من تماس گرفت و گفت، تئوری توطئه در شیوع ویروس کرونا در سطح جهان به ویژه در چین، کشور‌های اروپایی و نیز ایران را بعید نمی‌داند. تمامی این کشور‌ها قربانی تحریم‌های اقتصادی اعمال شده توسط دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا با هدف تضعیف اقتصاد آن‌ها به نفع تقویت اقتصاد ایالات متحده است.

این دوستم که ترجیح می‌دهد در کانون توجهات نباشد، به من گفت که بسیاری از رخداد‌هایی که در گذشته به ویژه در خاورمیانه رخ داده، جای شک و تردید داشتند که سپس مشخص شد این رخداد‌ها نتیجه طرح‌ها و برنامه‌های توطئه‌آمیز بودند. وی در این خصوص دو مثال زد: سلاح‌های کشتار جمعی در عراق و دیگری اظهارات نیرو‌های ائتلاف غربی در جنگ بوسنی. طبق گفته دوستم، منابعی در این ائتلاف تحت امر واشنگتن به وی گفتند که طرحی برای نابود کردن چهار کشور (سه کشور عربی و ایران) وجود دارد و وقتی دلیل آن را پرسید، در پاسخ به او گفته شد که دلایل آن را بعدا خواهی فهمید.

رولان دوما، وزیر خارجه پیشین فرانسه در جریان مصاحبه‌ای تلویزیونی تصریح کرد، دو سال قبل از آغاز جنگ در سوریه، از سوی طرف‌های تاثیر گذاری در دولت انگلیس با وی تماس گرفته شد و از او و تجربه‌هایش در خصوص پرونده سوریه طلب کمک شد و هنگامی که دلیل را پرسید، پاسخ داده شد که "طرحی" نظامی برای تغییر در سوریه وجود دارد، اما وی با این پیشنهاد بدون تشکر، مخالفت کرد و مثال در این خصوص زیاد است.
بیشتر بخوانید: ترامپ: ارتش ما کسی را به کرونا مبتلا نکرده است
به ویروس کرونا و تشدید جنگ لفظی میان آمریکا و چین در این روز‌ها بازمی‌گردیم. این اتهامات با اظهارات سخنگوی وزارت خارجه چین به سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا "سیا" آغاز شد که طی آن، سیا را به شیوع ویروس کشنده کرونا در شهر "ووهان" از طریق سربازانش در ماه اکتبر گذشته متهم می‌کند. اوج این اتهام‌زنی‌ها وقتی بود که دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا این ویروس را "ویروس چینی" نامید و مایک پامپئو، وزیر خارجه آمریکا نیز بار‌ها با هدف متهم کردن طرف چینی این موضوع را تکرار کرد. این نام‌گذاری، بیانگر اوج نژادپرستی و فروپاشی اخلاقی آمریکایی‌ها است.

فصل اخیر این جنگ درخواست کارشناسان چینی از کاخ سفید و کنگره آمریکا جهت ارائه توضیحات در خصوص دلایل بسته شدن مرکز تحقیقات ویروسی وابسته به فرماندهی پزشکی ارتش آمریکا "فورت ویتریک" بوده است. این آزمایشگاه که در ایالت "مریلند" واقع شده است در اواخر سال گذشته میلادی ناگهان بسته شد.

پایگاه خبری چینی "گلوبال تایمز" به نقل از کارشناسان چینی که به مقاله منتشر شده در روزنامه نیویورک تایمز در پنجم اوت گذشته تحت عنوان "متوقف کردن تحقیقات در خصوص بیماری‌های کشنده در آزمایشگاه متعلق به ارتش آمریکا به دلیل نگرانی‌های مربوط به سلامت اشخاص" استناد کرده‌اند، گزارش داد: از میان ویروس‌هایی که کارشناسان در حال انجام آزمایش درخصوص آن‌ها بودند، ویروس "ابولا" و "سارس" بودند و ویروس کرونا از خانواده آن‌ها است. اما سخنگوی این مرکز آزمایشگاهی در آن زمان در توجیه بسته شدن این آزمایشگاه و عدم انتشار هرگونه اطلاعاتی درخصوص دلایل این اقدام، "ضروریات مربوط به امنیت ملی آمریکا" را مطرح کرد. چگونه ۳۸ هزار تن به دلیل وجود ویروسی مبهم و ناشناخته کشته شدند و دولت آمریکا بر روی آن سرپوش گذاشت و مدعی شد که این متوفیان قربانیان بیماری آنفولانزا هستند.

چینی‌ها از هزاران سال پیش خفاش‌ها، سگ‌ها، گربه‌ها و موش‌ها را می‌خورند، درست مانند ما عرب‌ها که ملخ، سوسمار، شتر و حتی جوجه تیغی می‌خوریم. طبق ادعا‌های آمریکا که خفاش‌ها منبع ویروس‌های کرونا به شمار می‌آیند، جان صد‌ها تن را نگرفته‌اند به ویژه اینکه صد‌ها میلیون چینی در فقری شدید به سر می‌برند و در معرض استعمار انگلیس بودند و شاهد جنگ‌های متعدد نظامی و قحطی‌هایی بودند که مانع می‌شد آن‌ها تا ۲۰ سال پیش بتوانند در سه وعده غذایی برنج بخورند.

درست است که دانشمندان آمریکایی کشف کردند که خفاش‌ها (که در فهرست حیوانات و نه پرندگان طبقه‌بندی شده‌اند) یکی از اصلی‌ترین منابع ویروس کرونا هستند، اما خفاش این ویروس را به انسان منتقل نمی‌کند.

ما در خصوص دلایلی که باعث ایجاد این ویروس شده و تنها در کشور‌های بزرگ اروپایی مانند آلمان، اسپانیا، فرانسه، ایتالیا و نیز ایران و چین شیوع یافته است، می‌پرسیم. این کشور‌ها با دولت دونالد ترامپ، اختلاف‌نظر‌های شدیدی دارند و در معرض تحریم و جنگ‌های اقتصادی آن قرار دارند، در حالی که این ویروس تاکنون به کشور‌هایی مانند هند، پاکستان و بیشتر کشور‌های آفریقای جنوبی، به رغم مناسب نبودن سیستم‌های بهداشتی آن‌ها نرسیده است؟

ابهامات متعددی وجود دارد که همواره درک آن‌ها سخت است و نیاز به تحقیقات بین‌المللی غیر جانبدارانه برای رمزگشایی دارد. از جمله این که مشخص شود آیا همانگونه که رئیس جمهور آمریکا می‌گوید، این "ویروس چینی" است یا طبق گفته مقامات چین، "آمریکایی" است؟

تا زمانی که این تحقیقات آغاز شود، ما اعتراف می‌کنیم که روایت‌های چینی‌ها را بیشتر تایید می‌کنیم؛ زیرا که ما به ترامپ و دولت وی و جنگ‌های نژادپرستانه فاشیستی و تحریم‌های آن علیه حدود یک‌سوم کشور‌های جهان اعتمادی نداریم. ترامپ که شعار "اول آمریکا " را در سیاست‌های دولتش و معیار تعامل با دیگران به ویژه ملت‌های عربی و اسلامی و فقرای آسیا، آفریقا و آمریکای جنوبی قرار داده است و شاید تلاش وی برای کسب امتیاز یک شرکت آلمانی که در آستانه تولید واکسن کرونا است، یکی از مهمترین دلایل در این باره باشد.

ما از دولت آلمان تشکر می‌کنیم که یک "نه" بزرگ به این اقدام فاشیستی آمریکا گفت تا این اختراع خود در تولید واکسن را بدون هیچگونه تبعیض و استثنایی در خدمت تمامی انسان‌های جهان قرار دهد.
 
منبع: ایسنا
ارسال نظر
قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «اقتصاد24» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

قیمت سکه و طلا امروز چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

قیمت انواع دستگاه ماینر امروز + جدول

اینفوگرافی/ بیشترین هزینه‌های نظامی جهان در سال ۲۰۲۳

صفحه اول روزنامه‌های سیاسی امروز

قیمت انواع ماشین بی ام و در بازار امروز + جدول

قیمت لیر ترکیه امروز در بازار + جزئیات

پیش‌بینی هواشناسی تهران و ایران امروز + جدول

قیمت انواع گوشی موبایل اپل امروز + جدول

وضعیت هواشناسی امروز

قیمت دینار عراق امروز در بازار + جزئیات

قیمت سکه و طلا امروز پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

قیمت انواع لپ تاپ اچ پی HP امروز + جدول

قیمت دلار و یورو امروز چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

قیمت انواع لپ تاپ ایسوس امروز + جدول

عکس/استوری تازه حامد آهنگی به مناسبت تولد پسرش

قیمت خودرو‌های ایران خودرو امروز چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

قیمت خودرو‌های سایپا امروز چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

عکس/تغییر چهره ۲ خواهر سریال بزنگاه بعد از ۱۶ سال

برنامه علی دایی مشخص شد

پرفروش‌ترین فیلم‌ های تاریخ سینمای ایران

خواندنی‌ها
خودرو
فناوری
آخرین اخبار

استوری اوسمار خطاب به محمد حسین میثاقی+ عکس

مشکل استقلال با مالک جدید پرسپولیس چیست؟

قیمت جهانی طلا کاهش یافت

ساده‌ترین راه برای دریافت سود سهام عدالت

فرار محمد صادقی از ایران؛ بازیگر جنجالی کجا به سر می‌برد؟

فرشاد مومنی: شرم نمی‌کنند و راحت می‌گویند که از افزایش نرخ ارز سود نمی‌بریم!

رونق بازار مسکن شمال با سفرهای نوروزی؟

فیلم/ خواستگاری بازیگر معروف نون خ از دختر ترامپ!

عروس امام خمینی درگذشت

تابلوی معاملات بورس خبر از رونق می‌دهد؟

واتساپ بروز رسانی می‌شود

امیر تتلو: پرسپولیس قهرمان نشود چه تیمی بشود؟

کدام خانم بازیگر امیر تتلو را در استانبول اغفال کرد؟

صادرات LNG روسیه در یک قدمی توقف

قیمت برنج ایرانی افزایش یافت

ادامه روند نزولی بازار خودرو در پایان هفته

سقوط ین رکورد ۳۴ ساله را شکست

فیتیله اختلاف عمو‌های فیتیله‌ای با عمو قناد پس از سال‌ها روشن شد

اعلام زمان نتایج اولیه کنکور ۱۴۰۳

مراقب این میم کوین‌های ارز سولانا باشید!

درآمد‌های نفتی باعث ایجاد تورم می‌شود؟

فیلمی از دختر ابراهیم رئیسی که وایرال شد

توضیح قوه قضاییه درباره حکم اعدام توماج صالحی

واردات گوشت گرم از آفریقا!

قیمت جدید دام زنده اعلام شد

خام فروشی نفت ممنوع است؛ اما با افتخار می‌فروشیم!

سقوط ین رکورد ۳۴ ساله را شکست

لایحه افزایش تعطیلات آخر هفته نهایی می‌شود یا فراموش؟

سهامداران استقلال و پرسپولیس چه کسانی هستند؟

شیر و ماست از سبد غذایی خانوار حذف شد

تاثیر حراج شمش طلا بر قیمت بازار آزاد طلا

قیمت انواع روغن خوراکی امروز ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳+جدول

اعلام ممنوعیت‌های تردد در محورهای شمالی

وضعیت آلودگی هوای تهران در ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳

نگاه بازار دلار در آخر هفته به چه اتفاقی است؟

تصویر محرومیت در ایران؛ سیستان وبلوچستان با اختلاف بسیار بالا، محروم‌ترین استان!

فیلم/ رقص مایکل جکسونی حامد آهنگی و یوسف صیادی جنجالی شد

قیمت انواع لپ تاپ ایسوس

با ۷ میلیارد تومان چندمتر خانه در تهران می‌توان خرید؟

قیمت انواع دستگاه ماینر + جدول

مهاجرت با ویزای جعلی؛ علت ایجاد بازار سیاه مهاجرت و کسب‌وکار غیرقانونی چیست؟

فیلم/رونمایی طالبان از سلاح جدید نظامی اش

کارنامه آمریکا در جنگ غزه؛ واشنگتن تا چه اندازه در رسیدن به اهدافش در جنگ اسرائیل و حماس موفق بود؟

قیمت دینار عراق امروز + جزئیات

قیمت لیر ترکیه امروز + جزئیات

تکرار قصه تلخ گشت ارشاد در خیابان‌های شهر؛ دولت رئیسی همچنان مدافع رویکرد‌های تند و سلبی در موضوع حجاب/تذکرات اصولگرایان فراموش شد؟

قیمت خودرو‌های سایپا + جدول

قیمت خودرو‌های ایران خودرو + جدول

قیمت سکه پارسیان + جدول

قیمت سکه و طلا + جدول