تاریخ انتشار: ۱۰:۰۸ - ۲۴ فروردين ۱۳۹۹

دوئل کلاسیک؛ پورشه ماکان در برابر جگوار E-Pace

جگوار و پورشه تاریخچه تقریبا مشابه ای با یکدیگر دارند. هر دو شرکت کار خود را با ساخت خودروهای اسپرت و مسابقه ای آغاز کرده اند و در قرن کراس اور ها، مدل های مختلفی را روانه بازار کرده اند.
دوئل کلاسیک؛ پورشه ماکان در برابر جگوار E-Pace
اقتصاد۲۴ - پورشه در سال 2014 ماکان را بر اساس پلت فرم آئودی معرفی کرد و جگوار نیز با قرض گرفتن پلت فرم رنجرور ایووک که اساسا یک پلت فرم محور متحرک جلو با قابلیت ارسال نیرو به چرخ های عقب است، E-Pace را روانه بازار کرد. این مورد کاملا بر خلاف پورشه است که یک پلت فرم محور متحرک عقب با قابلیت ارسال قدرت به هر چهار چرخ را دارد و از همین جا تفاوت ها به نوعی آغاز می شود.
بیشتر بخوانید:بازسازی مرسدس بنز ۶۰۰ Pullman کلاسیک با هزینه‌ 3 میلیون یورو
پورشه به طور متوسط بالای 60 هزار پوند در بازار انگلستان قیمت دارد، اما جگوار کمتر از 40 هزار پوند است.

پورشه یکی از خواستی ترین کراس اورهای بازار است، جگوار هم سعی کرده تا عملکرد دو سال اخیر خود را با معرفی یک کراس اور بهبود ببخشد. پورشه در حدود 30 سانتی متر طویل تر است، جگوار نیز در حدود 2.5 سانتی متر ارتفاع بیشتری دارد.

ما در اینجا با کراس اورهای نسبتا عریض و سنگین جثه طرف نیستیم، در واقع ماکان و E-Pace دو کراس اور اسپرت هستند که هر کسی توانایی رانندگی را با آن ها خواهد داشت.

هر دو به موتور 2 لیتری توربوشارژر مجهز شده اند اما برای این که رقابت از نظر قیمتی عادلانه باشد، ما در اینجا پایه ای ترین مدل ماکان را در برابر پرچمدار E-Pace که با نام P300 R-Dynamic HSE شناخته می شود قرار دادیم.

در داخل کابین، جگوار مشخصا فضای کمتری دارد، اما این مسئله باعث نمی شود تا از راحتی آن کاسته شود. افراد با قد بلند در هر دو ردیف صندلی جا خواهند شد با این تفاوت که فضای زانو صندلی عقب جگوار کمتر از پورشه است، گرچه جگوار به دلیل ارتفاع بیشتر نشیمن گاه پشتیبانی بهتری در این بخش دارد. همچنین فضای صندوق عقب پورشه در حدود 20 درصد بزرگ تر از E-Pace است.

دوئل کلاسیک؛ پورشه ماکان در برابر جگوار E-Pace
از آن جا که بالاترین مدل E-Pace در برابر یکی از پایین ترین مدل های ماکان قرار گرفته است، در داخل اتاق جگوار سطح کیفیت و تجهیزات بالاتری خواهید داشت. اما داستان در همین جا خاتمه پیدا نمی کند و جگوار شما را در جایی که اصلا انتظار ندارید غافلگیر می کند.

چرم دو رنگ و کروم کاری حس لوکس بودن به E-Pace می دهد. در پورشه خبری از طرح دو رنگ نیست و همه چیز با چرم مشکی پوشیده شده است.

اما اگر کمی به چرم صندلی ماکان دست بکشید متوجه عمق کیفیت آن خواهید شد. در بخش هایی از کابین جگوار شما با قطعاتی مواجه می شوید که شایسته یک خودروی 50 هزار پوندی نیست. به نظر می رسد قطعات کار شده در اتاق ماکان حس صلب بودن بهتری دارند و در عین حال محکم تر و استوار تر به نظر می رسند.

با نگاه کردن به ظاهر هر دو خودرو انتظار این را ندارید که جگوار کوچک تر، وزن بیشتری از پورشه داشته باشد. اما پورشه به دلیل مهندسی هوشمند و استفاده از قطعات فلزی ترکیبی در ساختار آن وزن کمتری دارد. در بخش قوای محرکه وقتی متوجه می شوید که جگوار در حدود 300 اسب بخار و پورشه در حدود 250 اسب بخار قدرت دارد، انتظار یک اختلاف عملکرد مشخص بین این دو را خواهید داشت، اما باز هم در اشتباه هستید.

دوئل کلاسیک؛ پورشه ماکان در برابر جگوار E-Pace
موتور جگوار توانایی دور خوردن بیشتر را دارد و همینطور صدای بهتری دارد. موتور پورشه که با کد EA888 در گروه خودروسازی فولکس واگن نام گذاری شده است به خوش صدایی موتور جگوار نیست. شما تنها زمانی متوجه قدرت بیشتر موتور جگوار خواهید شد که دور موتور به بالای 5000 rpm باشد.

دوئل کلاسیک؛ پورشه ماکان در برابر جگوار E-Pace
جعبه دنده جگوار به دلیل تعداد دنده های بیشتر با ضرایب نزدیک به یکدیگر سعی می کنند تا حس شتاب گیری سریع تر را به شما القا کنند. اما در اینجا جعبه دنده 7 سرعته PDK پورشه است که می درخشد و با اختلاف به نسبت قابل توجه از جعبه دنده 9 سرعته اتوماتیک جگوار بهتر است. جعبه دنده جگوار در حالت اتوماتیک و تعویض دستی عکس العمل خوبی از خود نشان نمی دهد.

چسبندگی چرخ ها در شرایط هوای زمستانی مشابه یکدیگر است. با این حال این پورشه است که از این چسبندگی به نحو احسن استفاده می کند.

دوئل کلاسیک؛ پورشه ماکان در برابر جگوار E-Pace
شاسی محور متحرک عقب پورشه تعادل بهتر و در نتیجه هندلینگ بهتری دارد. به همین دلیل در پیچ های باریک پورشه به خوبی خط حرکتی خود را حفظ می کند. جگوار برای طی کردن چنین مسیری دچار بادی رول بیشتری می شود. همچنین جگوار سریع تر دچار کم فرمانی می شود و فرمان سعی می کند تا این مورد را اصلاح کند. مسئله ای که شما در پورشه آن را حس نخواهید کرد و زمانی که انتظار دارید گشتاور بیشتری به چرخ های عقب ارسال شود، خبری از آن نخواهد بود.

با این حال جگوار سریعا به میدان رقابت بر می گردد و به لطف تنظیمات سیستم تعلیق انطباق پذیر آن یک سواری نرم و عالی را برای شما به ارمغان می آورد. جگوار به خوبی از پس دست اندازها بر می آید و با انعطاف پذیری مناسب آن ها را طی می کند. جگوار بشدت متصل به جاده حس می شود، چیزی که کمتر از خودروهای کراس اور انتظار می رود.

دوئل کلاسیک؛ پورشه ماکان در برابر جگوار E-Pace
پورشه به اندازه کافی سواری راحتی دارد. اما به طور کلی تنظیمات تعلیق به گونه ای است که در سرعت های بالاتر بهترین عملکرد خود را به نمایش می گذارد.

دقت فرمان دهی آن به میزانی است که اصلا احساس ارتفاع و بزرگی را به شما منتقل نمی کند.

دوئل کلاسیک؛ پورشه ماکان در برابر جگوار E-Pace
در واقع سواری ماکان بیشتر شبیه به یک هاچ بک چهارچرخ متحرک اسپرت است تا یک کراس اور. تعادل، واکنش سریع و غریزی با اطمینان 100 درصدی به خوبی تجربه رانندگی با ماکان را توصیف می کند.

گرچه فنرهای بادی آن که یک آپشن اختیاری است. در سرعت های معمول در حد اندازه های E-Pace ظاهر نمی شود و کمی حس شناوری را به سرنشینان منتقل می کند.

دوئل کلاسیک؛ پورشه ماکان در برابر جگوار E-Pace
ماکان دائما می خواهد که با سرعت بیشتری با آن رانندگی کنید تا به شما نشان دهد که توانایی های آن تا چه اندازه بالا است. در واقع ما در اینجا به یک سوبارو ایمپرزا کراس اور طرف هستیم.

پس تا به این جا باید ماکان را برنده این دوئل اعلام کنیم. اما نکته قابل توجه این است که اختلاف ماکان با E-Pace چندان زیاد نیست و پورشه نشان داد که یک کراس اور با هندلینگ قابل توجه توجه است.

E-Pace نیز حداقل در بالاترین مدل آن، کیفیت دینامیکی که از یک جگوار انتظار می رود را دارد و شاید این پیروزی بزرگ تری برای جگوار باشد.
 
دوئل کلاسیک؛ پورشه ماکان در برابر جگوار E-Pace
 
 
منبع: دیجیاتو
ارسال نظر
قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «اقتصاد24» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

قیمت سکه و طلا امروز شنبه ۱۲ خرداد ۱۴۰۳ + جدول

صفحه اول روزنامه‌های سیاسی امروز

پیش‌بینی هواشناسی تهران و ایران امروز + جدول

قیمت لیر ترکیه امروز در بازار + جزئیات

قیمت ماشین های لوکس لکسوس در بازار ایران + جدول

وضعیت هواشناسی امروز

قیمت دینار عراق امروز در بازار + جزئیات

افشای پرونده تازه برای قالیباف؛ این بار مؤسسه «نوآوران آموزشی مهر هشتم کیش»

قیمت مرغ، گوشت سفید و تخم مرغ در بازار + جدول

قیمت دلار و یورو امروز شنبه ۱۲ خرداد ۱۴۰۳ + جدول

ورود پر قدرت آمریکا به صنعت غذای ایران/ رواج پدیده «لقمه خوری» در خیابان‌های تهران/ وعده‌های غذایی نصف شدند

قیمت انواع لپ تاپ مایکروسافت امروز + جدول

عکس/حضور پزشکیان به همراه دخترش در وزارت کشور

قیمت انواع لپ تاپ دل امروز + جدول

قیمت خودرو‌های سایپا امروز شنبه ۱۲ خرداد ۱۴۰۳ + جدول

قیمت خودرو‌های ایران خودرو امروز شنبه ۱۲ خرداد ۱۴۰۳ + جدول

پیش‌بینی بورس فردا یک‌شنبه ۱۳ خردادماه ۱۴۰۳

فیلم/ واکنش هواداران استقلال پس از گل پرسپولیس

فیلم/ عصبانیت شدید و حرف‌های باورنکردنی مهرداد محمدی

فیلم/ نخستین اظهارات نکونام پس از قهرمانی پرسپولیس در لیگ برتر

خواندنی‌ها
خودرو
فناوری
آخرین اخبار

آیا گلاب بی‌خوابی را درمان می‌کند؟

با این نوشیدنی‌ها لاغر شوید

تاج پانزدهم روی سر رئال مادرید

فیلم/ ۲۰ امتیاز سود پرسپولیس از اشتباهات داوری

احتیاط معامله‌گران طلا به دلیل انتخابات ریاست جمهوری/ بهترین گزینه برای سرمایه‌گذاری خرد در بازار طلا چیست؟

اینفوگرافی/ ایران؛ رتبه نخست جهان از لحاظ پذیرش پناه‌جو

فیلم/ عصبانیت شدید و حرف‌های باورنکردنی مهرداد محمدی

فیلم/ حسینی، کاپیتان استقلال: جام آفساید‌ها مبارک پرسپولیس

غلامپور: ما جام کثیف به خانه نمی‌بریم

فیلم/ کارشناس داوری: گل پرسپولیس آفساید بود

فیلم/ حرف‌های طعنه‌آمیز عالیشاه خطاب به رقبا

احضار کاردار سوئد به وزارت خارجه ایران

پیام علی دایی پس از قهرمانی پرسپولیس + عکس

فیلم/ جشن هواداران پرسپولیس پس از قهرمانی در خیابان‌های تهران

فیلم/ لحظه بالا بردن جام قهرمانی به دست امید عالیشاه

فیلم/ تصاویری از بازیگوشی فرزند سروش رفیعی هنگام مصاحبه پدرش

گولسیانی: مصدومیت داشتم اما باید کمک می‌کردم

فیلم/ تصاویری از چهره‌های غمگین بازیکنان استقلال

مظفری: گل پرسپولیس آفساید بود

عکس/ واکنش آذری جهرمی به قهرمانی پرسپولیس

کار زیبای اوسمار به یاد یحیی گل‌محمدی + عکس

نکونام: قول می‌دهم سال بعد بیش‌تر تلاش کنم

پیروانی: استرس به بازیکنان غلبه کرده بود

اوسمار: یحیی در قهرمانی پرسپولیس شریک است

فیلم/ نخستین اظهارات نکونام پس از قهرمانی پرسپولیس در لیگ برتر

فیلم/ واکنش احساسی علی پروین به قهرمانی پرسپولیس

فیلم/ به اهتزاز در آمدن پرچم قهرمانی پرسپولیس در ورزشگاه آزادی

فیلم/ گریه‌های علیرضا بیرانوند پس از قهرمانی پرسپولیس

گل قهرمانی آفساید بود؟ + عکس

فیلم/ واکنش هواداران استقلال پس از گل پرسپولیس

فیلم/ لحظه قهرمانی پرسپولیس در ورزشگاه آزادی

نایب قهرمانی لیگ‌برتر سهم شاگردان نکونام

جشن قهرمانی ۹۰ هزار نفری پرسپولیس در آزادی

پرسپولیس قهرمان لیگ‌ برتر شد

فیلم/ دعا خواندن جالب کوین یامگا روی سکوهای ورزشگاه

دما هوای تهران به ۴۰ درجه رسید

فیلم/ تصاویری از وضعیت عجیب آب‌خوری در ورزشگاه آزادی

فیلم/ لحظه اخراج دروازه بان پیکان مقابل استقلال؛ علت چه بود؟

فیلم/ از دست رفتن موقعیت خطرناک پرسپولیس روی حرکت نمایشی آل کثیر

امکان پخش زنده مناظره‌ها به خبرگزاری‌ها داده شد

مجری مناظرات انتخاباتی کیست؟

فیلم/ تصاویری از اقدام خطرناک هواداران پرسپولیس در ورزشگاه آزادی

فیلم/ صحنه مشکوک به گل برای استقلال مقابل پیکان

سازمان حج و زیارت هک شد

درویش: تمدید قرارداد بازیکنان از فردا

نوید محمدزاده را به ورزشگاه راه ندادند

سلب امتیاز سیم‌کارت به علت بدهی ممنوع شد

فیلم/ ترافیک سنگین در غربی ورزشگاه آزادی

آخرین ترکیب فصل استقلال

فیلم/ پیش‌بینی پژمان بازغی و برخی بازیگران از نتیجه بازی پرسپولیس