تاریخ انتشار: ۱۱:۴۲ - ۲۴ فروردين ۱۳۹۹

بازار خودرو آنلاین شد

در روز‌هایی که ویروس کرونا شیوع پیدا کرده و هشتگ در خانه بمانیم در فضای مجازی پُر شده است، بازار خودرو برخلاف سایر بازار‌ها رونق نسبی دارد، این رونق را می‌توان در فروش‌های آنلاین دید.
بازار خودرو هم آنلاین شد
 
اقتصاد۲۴ - از زمانیکه از واحد‌های صنفی خواسته شد که تا قطع زنجیره ویروس کرونا تعطیل بمانند، اکثر نمایشگاه داران و شرکت‌های لیزینگ خودرو، کسب و کار خود را تعطیل کردند، اما بخش اعظم آن‌ها به سمت فضای مجازی و فروش آنلاین حرکت کردند تا بازارشان از تکاپو نیفتد. از روز دوم فروردین فروش خودرو در سایت‌ها و فضای مجازی آغاز شد و اکنون به روز‌های اوج خود رسیده است. دراین میان فروش قسطی طرفدار بیشتری پیدا کرده است چرا که فروشندگان خودرو ترجیح می‌دهند، خودرو‌های خود را به صورت قسطی وبا ذکر برخی از شروط به مردم بفروشند.
 

فروش قسطی خواهان دارد


از اواخراسفندماه که قیمت خودرو ریزش پیدا کرد (قیمت برخی از خودرو‌های داخلی ۲۰ میلیون تومان کاهش یافت) و قیمت حداقل ۵ خودرو به کمتر از ۱۰۰ میلیون تومان رسید، برخی از فروشندگان خودرو برای عبور از بحران قیمتی که پدید آمده، ترجیح می‌دهند فروش قسطی را تا نیمه اردیبهشت ماه دنبال کنند.

برخی از نمایشگاه داران خودرو می‌گویند: «بهمن ماه سال گذشته خودرو‌ها را با قیمت‌های بالا خریداری کردند و اکنون اگر بخواهند خودروهایشان را به فروش برسانند، زیان می‌کنند، بدین جهت خودرو‌ها را به صورت شرایطی و قسطی به فروش می‌رسانند و در قرارداد‌هایی که با خریداران خودرو منعقد می‌کنند شرط می‌گذارند که در صورت افزایش قیمت، خریدار بایستی مابه التفاوت را پرداخت کند.» خریداران هم از چنین وضعیتی (فروش قسطی خودرو) راضی هستند، خیلی از کسانی که پول کافی برای خرید خودرو ندارند می‌توانند، صاحب خودرو شوند.


ملاک قیمت، اسفند ۹۸


اکنون قرارداد‌های خودرویی که به امضا می‌رسد اگر بواسطه نمایشگاه داران خودرو باشد که در سربرگ نمایشگاه مفاد قرارداد قید می‌شود، شرکت‌های لیزینگ هم به این شکل در حال فروش خودرو هستند. اما مردم عادی معمولاً ۴۰ درصد ارزش خودرو (بیشتر توافقی است) را می‌گیرند و مابقی هنگام شماره گذاری و سند زدن است. در صورت جابه جایی چنین درصدی خودرو به خریدار داده می‌شود، اما کسانی که پول کمتری پرداخت می‌کنند، خودرو را در یک پارکینگ نگهداری می‌کنند تا در روز‌های آتی بتوانند مراحل سند زدن را دنبال کنند. اکثر افرادی که این چنین خرید و فروش می‌کنند، از اواخر سال گذشته تصمیم به تغییر و یا خرید خودرو داشتند، اما به خاطر ویروس کرونا دست نگه داشته بودند. ملاک قیمتی این گروه، قیمت‌های اواخر سال گذشته است.
 

قیمت‌ها تا حدودی ثابت شده است


یکی از فروشندگان خودرو که صبح روز گذشته خودرو خود را آگهی کرده بود، به «ایران» گفت: «از بهمن ماه سال گذشته درصدد فروش خودروام بودم، اما چون برای خرید خودروی صفر کیلومتر پول کافی نداشتم صبر کردم و اکنون فکر می‌کنم زمان خوبی برای تغییر است چرا که قیمت‌ها تا حدودی ثابت شده است.»
 

فروش با قیمت‌های بالاتر!


خبرنگار «ایران» با یکی از شرکت‌های فروش خودرو که هر روز محصولات خود را در فضای مجازی و سایت‌ها تبلیغ می‌کند، تماس گرفت تا از نحوه فروش آن‌ها مطلع شود. متصدی فروش گفت: «اگر بخواهید به صورت قسطی خرید کنید، می‌توانید ۵۵ درصد قیمت خودرو را نقد دهید و مابقی را از ۴ ماه تا ۲۴ ماه چک بدهید و همچنین در صورتی که بخواهید نقدی خرید کنید، قیمت خودروی رانا ۱۱۵ میلیون تومان است.» با روش محاسبه‌ای این مجموعه قیمت خودروی رانا که در بازار بین ۹۸ تا ۱۰۰ میلیون تومان است برای خریدار (به صورت قسطی) ۱۲۳ میلیون تومان تمام می‌شود. از سویی این شرکت‌ها (در فروش نقدی) حداقل ۲ الی ۳ میلیون تومان گرانتر خودرو را می‌فروشند چرا که به قول خودشان در شرایطی که واحد‌های صنفی تعطیل هستند، این مجموعه‌ها امن‌ترین محل برای خرید خودرو می‌باشند.

با آنکه مرکز شماره گذاری خودرو حداقل تا ۳۰ فروردین تعطیل است، هرگونه معامله‌ای که از طریق فضای مجازی، سایت‌ها و کرکره‌های نصف و نیمه مغازه‌ها انجام می‌شود با شرط آپشن اعتماد است.
 

مراقب باشید، متضرر نشوید


البته سعید مؤتمنی، رئیس اتحادیه نمایشگاه داران خودرو در این باره به «ایران» می‌گوید: «اگر مردم از افرادی که پروانه کسب دارند و فعالیت آن‌ها زیرنظر اتحادیه است، خودرو خریداری کنند، مشکلی وجود ندارد، اما اگر از فرد و یا برخی از شرکت‌های لیزینگ خودرو خریداری کنند که هویت آن‌ها قابل تشخیص نیست احتمال دارد که در آینده و هنگام سند زدن برایشان مشکلی پیش آید.» او ادامه داد: «اگر کسی می‌خواهد از طریق سایت و فروش آنلاین خرید کند به جهت آنکه مرکز شماره گذاری خودرو تعطیل است باید دقت لازم را داشته باشد، درغیر این صورت متضرر خواهد شد.»

بیشتر بخوانید: تقاضا برای خودرو طی یک سال چقدر کاهش یافت؟

رئیس اتحادیه نمایشگاه داران خودرو می‌گوید: «در فروش آنلاین خودرو مشکلات زیادی وجود دارد که سایت عرضه کننده آگهی، هیچ مسئولیتی را در قبال خریدار ندارد بدین جهت قبل از خرید و پرداخت وجه از اصالت خودرو مطمئن شوید.» او خاطرنشان کرد: «تقاضای خرید خودرو از اسفندماه سال گذشته کاهش یافته است و معلوم نیست که این امر تا چه زمان ادامه پیدا کند.» مؤتمنی درباره اینکه قیمت خودرو در روز‌های آینده چه مسیری را طی خواهد کرد، گفت: «قیمت خودرو تابع عرضه و تقاضا است، هر زمان که خودروسازان بموقع و بیش از تقاضا خودرو در بازار عرضه کردند، قیمت‌ها ثابت بوده است و مردم شاهد هیچ جهش قیمتی نبودند، اما زمانی که عرضه کاهش پیدا می‌کند، قیمت خودرو سیرصعودی به خود می‌گیرد.»

او افزود: «امیدواریم با عرضه مناسب خودرو شاهد هیچگونه جهش قیمتی در سال جاری نباشیم و خودروسازان با افزایش تولید به تعهدات پاسخ دهند.» دراین میان کارشناسان بازار خودرو می‌گویند که در روز‌هایی که کشور درگیر ویروس کرونا است، شاهد کمترین نوسان قیمت در بازار خودرو هستیم.
 

نتیجه گیری


بررسی بازار خودرو نشان می‌هد که بازار از یک قیمت واحد پیروی نمی‌کند، البته اکثر فروشندگان قیمت پایه‌ای که مدنظر قرار دادند نرخ‌های اسفند ماه است، ولی برخی دیگر به قیمت‌های اسفند ۵ تا ۱۰ میلیون تومان اضافه کردند تا کاهش قیمت و ضرر و زیانی که کردند جبران شود و از سویی شنیده‌ها حکایت از آن دارد که برخی از فعالان بازار خودرو برای آنکه خواب سرمایه و کاهش فروش اسفندماه را جبران کنند، در حال لابی با هم صنفی‌های خود برای افزایش قیمت خودرو هستند. البته رئیس اتحادیه نمایشگاه داران خودرو می‌گوید که چنین اتفاقی نخواهد افتاد و در صورتی که خودروسازان براساس تقاضای بازار عرضه محصولات خود را انجام دهند، بازار در روز و ماه‌های آینده با آرامش طی خواهد شد و مردم با جهش قیمت خودرو روبرو نمی‌شوند. در این میان وزارت صمت اعلام کرده است که خودروسازان تولید روزانه ۲ هزار دستگاه را آغاز می‌کنند و همین امر باعث جلوگیری ازهرگونه شوک قیمتی می‌شود. اما به هر ترتیب باید قبول کرد که دراین روز‌ها مردم کمتر عطش خرید خودرو دارند و همین مهم کمک خواهد کرد تا بازار خودرو با تنش خاصی مواجه نشود. برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.
 
منبع: رکنا
ارسال نظر
قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «اقتصاد24» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

قیمت انواع دستگاه ماینر امروز + جدول

قیمت سکه و طلا امروز پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

صفحه اول روزنامه‌های سیاسی امروز

قیمت لیر ترکیه امروز در بازار + جزئیات

پیش‌بینی هواشناسی تهران و ایران امروز + جدول

خاورمیانه و این بار نبرد کریدور‌ها/ چگونه ایران در ۷ محور و کریدور دور خورد؟/ حتی مسیر افغانستان به ترکیه نیز ایران را دور زده است

وضعیت هواشناسی امروز

قیمت دینار عراق امروز در بازار + جزئیات

قیمت انواع لپ تاپ ایسوس امروز + جدول

قیمت خودرو‌های ایران خودرو امروز پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

عکس/ تغییر چهره خبرنگار صداوسیما

قیمت خودرو‌های سایپا امروز پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

قیمت دلار و یورو امروز پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

دم مسیحایی دلار نیما به بازار سرمایه/ پیش بینی شاخص کل بورس تا پایان تیر

بیماری سندرم درس (DRESS) چیست؟

پشت‌پرده توافق اخیر ارمنستان و آذربایجان

فیلمی از دختر ابراهیم رئیسی که وایرال شد

بهترین فیلم های تاریخ سینمای هند

فیلم/ رقص مایکل جکسونی حامد آهنگی و یوسف صیادی جنجالی شد

لئوناردو دی کاپریو کیست؟

خواندنی‌ها
خودرو
فناوری
آخرین اخبار

عکس/پاسخ خلاقانه یک دانش‌آموز به سوال امتحان ریاضی

خرید و فروش سهمیه ارزی و رجیستری در فرودگاه امام خمینی!/ جولان سرخوشانه دلال‌ها در فرودگاه

عکس صمیمی بازیگران سریال «نون خ» در دل طبیعت

تحسین رهبر انقلاب از برنامه تلاوت قاریان نوجوان در شبکه قرآن

رییس جمهور دنبال حیا است نه رای

حمله پهپادی به خودروی تروریست‌ها اطراف زاهدان/ ۲ تروریست کشته شدند

فیلم/لایی الحاجی دیوف به امانوئل مکرون، رییس جمهور فرانسه

۷ اردیبهشت به نام روز جهانی گز اصفهان ثبت شد

عکس/سانسور کراوات غلامرضا تختی در بنر‌های شهرداری تهران

وزارت خارجه هند: خدمه هندی کشتی توقیف شده توسط ایران با انجام تعهدات آزاد می‌شوند

وضعیت ترسناک تابستان ۱۴۰۳

نگرانی آمریکایی‌ها درباره ریاست‌جمهوری مجدد بایدن

الحوثی: در ۲۰۲ روز، ۱۰۲ کشتی هدف قرار گرفتند

تحریم مشترک انگلیس، آمریکا و کانادا علیه ایران

پریسا صالحی کیست و چرا به زندان احضار شد؟

حکم اعدام توماج صالحی لغو می‌شود؟

پیشنهاد هلندی برای مهدی قایدی

آذری جهرمی: در سیاست‌های ضد اینترنت تجدید نظر کنید

طرح پیشنهادی آمریکا و ۱۷ کشور دیگر به حماس درباره غزه

سرکنسولگری ارمنستان در تبریز افتتاح می‌شود

خاطره منشوری فریدون زندی از وحید هاشمیان!

در واگذاری سرخابی‌ها، کدام تیم سود کرد؟ کدام تیم ضرر؟

فرهاد مجیدی مهمان مخصوص فینال لیگ قهرمانان آسیا

سریال جدید مهران مدیری خبرساز شد

واکنش همتی به سخنان قالیباف

پارلمان اروپا قطعنامه ضد ایران صادر کرد

بکارگیری منشی‌های خانم ممنوع شد!

تلویزیون آخر هفته چه فیلم‌هایی پخش می‌کند؟

اینفوگرافی/ مردم کدام کشورها بیشتر کتاب می‌خوانند؟

کدام مناطق ایران در معرض خشکسالی شدید هستند؟

بهترین زمان نوشیدن قهوه

فیلم/راز‌هایی از تایتانیک که هرگز نمی دانستید

پشت‌پرده توافق اخیر ارمنستان و آذربایجان

این زنان در دام «پیج اینستاگرام مادر» افتادند

بیماری سندرم درس (DRESS) چیست؟

فیلم/ پسر ناصر عبداللهی جا پای پدرش گذاشت

تقویت پلکانی حقوق کارگران با فرمول ۵۷+۶۰

رقم نهایی حقوق بازنشستگان مشخص شد

رشد ۶۴ درصدی منابع بانک سینا در دو سال گذشته

همه دارندگان کارت ملی بخوانند

استایل بهاری مرجانه گلچین حسابی سر و صدا کرد + عکس

آخرین خبر از وضعیت بیماری ترانه علیدوستی

در سال ۱۴۰۳ منتظر کاهش قیمت ارز و نرخ تورم نباشید

میتسوبیشی با لباس رنو در ایران + عکس

کاهش فاصله ازدواج و فرزندآوری در ایران

علت ریزش قیمت سکه/ طلا زیر پای سکه را خالی کرد؟

علت گرانی پیاز مشخص شد

خبر خوب درباره رتبه بندی معلمان

فیلم/ دستور تخلیه یک روستا بخاطر شکسته شدن سد!

درخواست هادی چوپان برای بخشش توماج صالحی+ عکس