تاریخ انتشار: ۱۵:۲۱ - ۰۶ ارديبهشت ۱۳۹۹

ربیعی: وضعیت عادی نیست

سخنگوی دولت گفت: کرونا در مسیر مدیریت شده است، هیچ استانی در وضعیت قرمز نیست، اما وضعیت عادی هم نیست؛ چراکه ویروس از بین نرفته است.

وضعیت کشور در روزهای کرونایی

اقتصاد۲۴-  علی ربیعی طی گفت‌وگویی اینترنتی با تعدادی از خبرنگاران،‌ اظهار کرد: تلاش همه مدیران این است که با غربالگری وزارت بهداشت، از ورود افراد بیمار به کارگاه‌ها جلوگیری شود؛‌ مناسبات باید به گونه‌ای باشد که بتوانیم تولید را با کمترین درگیری افراد داشته باشیم.

وی ادامه داد: دولت هم بابت کارگران غیر رسمی نگران است. فکر می کنیم بخشی از کارگران غیررسمی در بازگشایی اول مشاغل کم ریسک بر خواهند گشت و از بیکاران کاسته می شود. وزارت کار و رفاه اجتماعی مسئول شده تا این دسته از افراد را در زیر چتر قرار دهد. سه ملیون نفری که شناسایی کردیم افرادی بودند که در هیچ بانکی حضور نداشتند.

ربیعی گفت: دلشوره و دل‌ نگرانی ما از آن دسته از افرادی است که در مشاغل رسمی نبودند و شغل‌شان را از دست دادند؛ ما حمایت‌مان را ادامه می دهیم.

سخنگوی دولت تصریح کرد: آثار میان مدت و دراز مدت تعطیلی مشاغل بر اثر کرونا را در نظر گرفتیم. در سناریو جاری که داریم دنبال می کنیم تاکنون نزدیک به 800 هزار نفر به بیمه های بیکاری مراجعه کردند. مشاغل پرریسک همچنان تعطیل می مانند. مشاغل نیمه ریسک به سمت بازگشایی می روند و مشاغل کم ریسک هم اکنون باز هستند.

وی با توضیح سیاست هایی که دولت در راستای حفظ مشاغل در پیش گرفته است، گفت: یکی از سیاست ها حفظ اشتغال با وام‌ها بود. این وام ها به نحوی طراحی شدند که مشکلات را برطرف کنند. بیکار ننشستیم؛ فکر می کنیم کرونا ادامه دارد و بدبینانه ترین سناریوها را بررسی کردیم.

ربیعی گفت: به وزارت خانه های مربوطه این سمت‌گیری داده شده که برنامه دنباله دار برای ادامه شدن کرونا را بررسی کنند. وزارت ارتباطات برنامه دارد تا به مشاغل انلاین کمک کند؛ با سرعت زیادی خرید های با واسطه ایجاد شده که خودش شغل ایجاد می کند.

وی با اشاره به تلاش سازمان برنامه و بودجه برای برنامه ریزی در دوران کرونا گفت: تمام دستگاه های مهم و سایر دستگاه ها مثل بسیج مستضعفان که اعلام کردند برنامه دارند در برنامه سازمان برنامه و بودجه با حضور نمایندگان قوه قضاییه جلسه دارند. قطعا به پاسخگویی درباره وضعیت تولید، اشتغال و اقتصاد ادامه می دهیم.

سخنگوی دولت تصریح کرد: در دولت روزانه گزارشات را دریافت می کنیم. بر اساس آخرین گزارشات، از لحاظ تعداد بستری و فوتی ها در مرحله مدیریت شده ای هستیم. حتی برخی دوستان تعبیر مدیریت خوب و بسیار خوب را به کار بردند. نسبت به دوران اوج بیماری به نصف رسیدیم. این نکته حائز اهمیت است که هنوز بیماری در کشور وجود دارد. تا موقعی که ویروس در کشور است و دارو کشف نشده باید اقدامات لازم را انجام دهیم. کرونا در مسیر مدیریت شده است، هیچ استانی در وضعیت قرمز نیست، اما وضعیت عادی هم نیست؛ چراکه ویروس از بین نرفته است.

وی ادامه داد: من صبح با دکتر زالی صحبت کردم بحث این بود که پیام اشتباه به مردم داده نشود. کاهش آمارها وجود دارد اما ویروس از بین نرفته است. استفاده از ماسک، فاصله گذاری اجتماعی و رعایت نکات بهداشتی مهم است؛ مردم باید به دولت کمک کنند.

ربیعی گفت: کماکان درخواست‌مان این است که برای موارد ضروری بیرون بروند. اطراق در پارک ها ممنوع بود اما دیروز عده ای در پارک ها رو در روی هم نشستند. ما ناگزیر هستیم در برخی تصمیمات تجدیدنظر کنیم. اگر پرتکل‌ها انجام نشود حتی تصمیات سخت گیرانه و جرایم هم در نظر گرفته شده است.

ربیعی درباره موضع دولت در خصوص کارشکنی‌ها و اتهامات مقامات آمریکایی به ایران گفت: متاسفانه مجددا در میانه راه مبارزه با کرونا که همه مردم دنیا باید با هم اتحاد داشته باشند، شاهد اظهارنظراتی هستیم. ما معتقدیم اولا در منطقه باید به سمت صلح حرکت کنیم که بتوانیم با کرونا مقابله کنیم، دنیا نیاز به یک امنیت فیزیکی و امنیت روانی دارد که بتواند از این بحران عبور کند.

سخنگوی دولت تصریح کرد: متاسفانه آمریکایی‌ها کماکان فرافکنی می کنند و ما هم می‌دانیم با شرایط سختی که پس از شیوع ویروس کرونا در آمریکا به وجود آمده است قطعا دولت آمریکا بخصوص رییس جمهوری این کشور برای منحرف کردن افکار عمومی از اقدامات ناموفق خود در مبارزه با کووید ١٩ و همین طور فرار از مسئولیت‌های بین المللی خود، چاره ای جز فرافکنی ندارد.

ربیعی گفت: آمریکا جمهوری اسلامی ایران را به دلیل انجام یک عمل مرسوم که کمترین مغایرتی با مقررات حقوقی و بین المللی ندارد به نقض قطعنامه متهم می کند. تردیدی نداریم که آمریکا در اثبات این اتهام شکست خواهد خورد.

وی گفت: جمهوری اسلامی ایران پیشرفت‌های تکنولوژیک نظامی و غیرنظامی که منطبق با حقوق بین الملل و قوانین جاری بین کشورها است را حق لاینفک و مصالحه ناپذیر خود می‌داند. این نوع تهدیدها از طرف کشوری که به تهدید شماره یک امنیت جهانی تبدیل شده و در اعمال تبعیض قوانین سرآمدی خود را اثبات کرده، کوچکترین تاثیری در اراده ما برای ادامه مسیر قانونی‌مان نخواهد داشت.

سخنگوی دولت تصریح کرد:‌ به کشورهای اروپایی نیز توصیه می کنیم از سال‌های گذشته درس بگیرند تا باج‌دهی به این زورگو را هر چه زودتر خاتمه دهیم. در این صورت جهان در میانه عبور از کرونا و حتی پسا کرونا امنیت بیشتری خواهد داشت.

ربیعی در همین راستا تاکید کرد: ما هیچ فعالیتی مغایر با قوانین و قطعنامه‌ها صورت ندادیم و این را حق خود می‌دانیم.


بیشتر بخوانید: هشدار روحانی درباره اوج گیری مجدد کرونا


سخنگوی دولت در رابطه با کارشکنی آمریکا و اتهاماتی که به کشور وارد می‌کند، گفت: متأسفانه در میانه مبارزه با کرونا که تمام دنیا باید با هم متحد باشند اعتقاد داریم ما ابتدا باید در منطقه خود به سمت صلح حرکت کنیم تا بتوانیم با کرونا مقابله کنیم.

وی ادامه داد: دنیا به امنیت فیزیکی و روانی نیاز دارد تا بتواند از این بحران عبور کند. متأسفانه آمریکایی‌ها همواره فرافکنی می‌کنند و ما هم می‌دانیم با شرایط سخت شیوع بیماری در آمریکا دولت و رئیس جمهور آمریکا، برای منحرف کردن افکار عمومی در آمریکا از اداره ناموفق خود در مبارزه با کووید ۱۹ و فرار از مسئولیت‌های بین المللی خود چاره‌ای جز فرافکنی ندارند.

ربیعی ابراز عقیده کرد: به نظر من آمریکا به حل مسائل داخلی خود و پاسخ دادن به آنها بازگردد. آمریکا به جای اینکه اظهارات غلط و سخیف به این بیماری و اظهاراتی که از همان ابتدا انجمن‌های پزشکی و علمی رد می‌کنند و یک چالش ذهنی ایجاد می‌کند را حل کند به اتهام زنی می‌پردازد. ما به سهم خود در ایران این اعتقاد را داریم که متعهد بودیم به عالی‌ترین سطح شفافیت در مقابله با بیماری کرونا. ما جان شهروندان خود را به خطر نینداختیم.

سخنگوی دولت خاطرنشان کرد: روز ۳۰ بهمن که آزمایش پاستور اعلام شد بیماری کرونا قطعی است، اعلام کردیم و هزینه زیادی برای این اعلام پرداخت شد. بنابراین جان یک ایرانی برای ما مهم بوده است. اگر چالشی در مورد آمار هست بارها توضیح دادیم و گفتیم ما برای آمار استانداردی گذاشتیم و آن این است که وزارت بهداشت و آزمایشگاه‌های ما پاسخ بدهند قطعاً ناشی از کرونا بوده است.

ربیعی افزود: بنابراین اینکه گاهی می‌بینید آمار بالا می‌رود برای نتایج آزمایش‌ها است که می‌آید. ما هیچ کوتاهی برای ارائه آمار نداریم. شاخص آمار خود را هم اعلام کردیم و هراسی هم از مردم خود نداریم و جامعه جهانی را هم به روز در جریان آخرین دستاوردهای علمی خود قرار دادیم. خوشحال هستیم که در کیت و ونتیلاتور دستاورد داشتیم و این دستاورد را هم در اختیار همسایگان و هم در اختیار سازمان بهداشت جهانی قرار دادیم.

سخنگوی دولت ادامه داد: این می‌تواند به تشریک مساعی و به اشتراک گذاشتن دانش جهانی برای مقابله با کرونا بسیار کمک کند. با توجه به کار خبط آمریکا در تهدید سازمان بهداشت جهانی، اتهام زنی به ایران هم از همین جنس است. ما در زمینه جان مردم بر عهد و پیمانمان با مردم ایستادیم و کوتاه نخواهیم آمد و شوخی نخواهیم داشت.

وی خاطر نشان کرد: حتماً جان یک نفر ایرانی، یک سالمند ایرانی، یک بالای ۸۰ ساله هم برای ما مهم است و مانند بسیاری از کشورها آنها را کنار نگذاشتم و نگفتیم بیمارستان‌های ما جای کدام طبقه اجتماعی و گروه سنی است‌. نفس یک ایرانی برای دولت ما و همه ما مهم است. جان هر کسی هم برای خودش و هم برای ما متصدیان برای پاسخگویی در مقابل خدا مهم است.

ربیعی درباره برنامه‌های دولت برای مدیریت بازار بورس اظهار کرد: به طور کلی سرمایه گذاری در هر زمینه‌ای از جمله خرید سهام ممکن است با فراز و نشیب‌هایی همراه باشد اما دولت همه تلاش خود را به کار خواهد گرفت تا امنیت سرمایه گذاری مردم تحقق یابد.

وی افزود: خوشبختانه مردم پول‌های خود را به سمت بازارهای مسکن، سکه و ارز نبرده اند بلکه به سمت بازار بورس برده اند که علامت بسیار خوبی برای جامعه است و نشان می‌دهد که جامعه درست و منطقی تصمیم می‌گیرد.

سخنگوی دولت تصریح کرد: با افزایش پول و نقدینگی مردم در بازار بورس، امکان سرمایه گذاری‌های جدید توسط شرکت‌هایی که خودشان را عرضه می‌کنند، به وجود می‌آید.

ربیعی گفت: شستا که اخیراً عرضه شده است، منابعی را از طریق بازار بورس به دست آورده و حتماً از این منابع در جهت سرمایه گذاری‌های جدید و اشتغال زایی و البته بدون بنگاه داری استفاده خواهد کرد.

وی ادامه داد: خوشبختانه بخشی از ساتا به بورس خواهد آمد و همچنین در روزهای آینده ایمیدرو و ایدرو به بازار بورس می آیند و بر این اساس عرضه‌های جدیدی را در بازار بورس شاهد خواهیم بود.

سخنگوی دولت خاطر نشان کرد: صندوق‌های ETF یا صندوق‌های قابل معامله در بورس که دولت تا ۲۰ درصد تخفیف خواهد داد، صندوق‌های بسیار ایمنی برای سرمایه گذاری هستند که تداوم نشاط بازار، سیاست و استراتژی دولت است.

ربیعی با بیان اینکه دولت کنترل ریسک بازار را هم در دستور کار دارد، اظهار داشت: ما به دنبال آن هستیم که علاوه بر اینکه تداوم سودآوری واقعی در بازار محقق شود، نشاط بازار هم محقق شود.

وی با بیان اینکه ما تلاش می‌کنیم شرکت‌های دولتی را نیز عرضه کنیم، تصریح کرد: برنامه ریزی دقیقی در این زمینه انجام شده و شرکت‌هایی که تا پیش از این تمام یا بخشی از سهام آنان متعلق به دولت یا نهاد عمومی غیردولتی بوده به تدریج وارد بورس می‌شوند و این عرضه‌ها ادامه خواهد داشت.

ربیعی گفت: برنامه عرضه ایمیدرو هم تا حد زیادی نهایی شده است، فکر می‌کنم تا یک ماه آینده بتوانیم ایمیدرو را در بورس عرضه کنیم و سایر شرکت‌های متعلق به نهادهای عمومی و شرکت‌های دولتی هم به تدریج تا پایان سال عرضه خواهند شد.

سخنگوی دولت تاکید کرد: صندوق‌های سرمایه گذاری با تخفیف ۲۰ درصدی تضمین بسیار خوبی برای سرمایه گذاری هستند. در بخش کنترل بازار و تداوم سودآوری هم ما تمام سعی خود را می‌کنیم تا مشارکت مردم از طریق روش‌های کم ریسک تر مثل صندوق‌های مشاع تداوم یابد.

وی تصریح کرد: دولت تمام اهتمام خود را به خرج خواهد داد تا نشاط در بازار بورس تداوم یابد و امیدواریم مردم هم همچنان سرمایه گذاری خود را در جای درستی مثل صندوق‌های ETF که دولت در برنامه خود دارد، دنبال کند.

ربیعی ادامه داد: برنامه ریزی هایی صورت گرفته تا بخشی از سهام نهادهای عمومی نیز به افرادی از صاحبان صندوق‌ها واگذار کنیم که البته چون این موضوع هنوز نهایی نشده است، بنده نمی‌توانم چگونگی آن را در حال حاضر اعلام کنم اما صاحبان صندوق‌های نهادهای عمومی مطمئن باشند که تلاش‌های زیادی صورت خواهد گرفت که بخشی از سهام آنان یا با کسر از حقوق و یا از محل سودی که خواهند داشت به طبقات پایین اجتماعی هم تعلق گیرد.

ارسال نظر
قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «اقتصاد24» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

قیمت ساعت اپل، سامسونگ و شیائومی امروز + جدول

قیمت سکه و طلا امروز پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت لیر ترکیه امروز در بازار + جزئیات

پیش‌بینی هواشناسی تهران و ایران امروز + جدول

قیمت انواع گوشی موبایل اپل امروز + جدول

قیمت سکه و طلا امروز چهارشنبه ۸ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

وضعیت هواشناسی امروز

قیمت دینار عراق امروز در بازار + جزئیات

قیمت سکه پارسیان امروز چهارشنبه ۸ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت انواع زعفران + جدول

قیمت خودرو‌های ایران خودرو امروز چهارشنبه ۸ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت خودرو‌های سایپا امروز چهارشنبه ۸ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

عکس/ طرفداری شیلا خداداد از تتلو!

قیمت دلار و یورو امروز چهارشنبه ۸ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت خودرو‌های ایران خودرو امروز پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت دلار و یورو امروز پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت خودرو‌های سایپا امروز پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

پیش بینی یک کارشناس از قیمت مسکن تا پایان خرداد

پیش بینی قیمت طلا و سکه ۹ فروردین ۱۴۰۳

سیزده بدر امسال بارانی است؟

خواندنی‌ها
خودرو
فناوری
آخرین اخبار

خبر خوش برای استقلالی‌ها

ورود گردشگران به میانکاله در روز طبیعت ممنوع شد

کیمیا علیزاده عضو تیم ملی بلغارستان شد

فیلم/ روبوسی نخست وزیر لبنان با یک زن دیگر به جای نخست‌وزیر ایتالیا!

پول افغانستان از دلار سودآورتر شد

ورود گردشگران به کویر مرنجاب و سیازگه ممنوع شد

حداکثر حقوق مدیران دولتی اعلام شد

بایدن از ترامپ پیشی گرفت

افزایش ساعت خدمات دهی مترو از فردا

فیلم/ تصاویری زیبا از دریاچه پرآب ارومیه

اینفوگرافی/ بهترین گلزنان تاریخ تیم ملی

بهروز محبی: قیمت واقعی دلار از نرخ نیمایی هم پایین‌تر است

خواص سقز که نمی‌دانستید

ماجرای رأی لحظه آخری احمدی‌نژاد بعد از عمل جراحی پلک

تاجگردون: ۱۴۰۳ سال خیلی سختیست

عکس/ جواد عزتی در پشت‌صحنه زخم کاری ۳

خبر فوری شورای نگهبان درباره لایحه عفاف و حجاب

مالیات ارزش افزوده ۱۰ درصدی ابلاغ شد

آخرین آمار شمار کشته‌های تصادفات نوروزی

قیمت دینار عراق امروز + جزئیات

قیمت لیر ترکیه امروز + جزئیات

نرخ جریمه‌های رانندگی ۵ برابر می‌شود

دیدار اسماعیل هنیه با محمدباقر قالیباف

قیمت محصولات ایران‌خودرو پنج‌شنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳

اینفوگرافی/ کدام آقازاده‌ها تا امروز محاکمه شده‌اند؟

پسر آیت‌الله علم‌الهدی: ارتباطی با هولدینگ گردشگری ندارم

آغاز فروش بلیت قطارهای نیمه دوم فروردین

آخرین وضعیت جاده‌های کشور

فیلم/ ریزش سنگ در محور سیاه بیشه جاده چالوس

فیلم/ رپ خواندن حمید صفت در سریال اژدهای هفت سر

عکس خانوادگی مهلقا باقری برای نوروز

فیلم/ تصاویری باور نکردنی از رسول خادم

فیلم/ واکنش جالب سحر دولت‌شاهی به شنیدن واژه خیانت

هشدار به مردم درباره آگهی‌های جعلی فروش مسکن

مرعشی: اگر قرار بود رئیسی و قالیباف رئیس دو قوه شوند، چرا آن‌ها را جابه‌جا گذاشتید؟

واریز یارانه نقدی فروردین با افزایش ۱۵ درصدی

فیلم/ چرا اعتراضات سیاسی در اکباتان متفاوت بود؟

تاریخ ازدواج پژمان جمشیدی مشخص شد

خودروی محبوب ایرانی‌ها نسل عوض کرد

دهه هشتادی‌ها در بازار فروش اعضای بدن

کوچک‌شدن طبقه متوسط؛ مهم‌ترین تغییر اجتماعی سال ۱۴۰۲

مهم‌ترین نکاتی که باید در انتخاب یک بروکر به آن‌ها دقت کنید

قیمت جدید طلا ۹ فروردین ۱۴۰۳

آزمون شیائومی برای شکست بازار پرترافیک خودرو

اقتصاد ایران برنامه‌ای برای ارتقای زیرساخت‌ها ندارد

پیش‌بینی وضعیت اقتصادی کشور در سال پیش‌رو

جنگ کوریدور‌ها در خاورمیانه

رقابت در صدر جدول لیگ یک جذاب‌تر شد

صمیمیت عجیب الناز شاکردوست و سروش صحت

فیلم/ کل کل امیرعلی نبویان و رامبد جوان سر سنگ کاغذ قیچی