تاریخ انتشار: ۲۲:۰۶ - ۰۶ ارديبهشت ۱۳۹۹

رهبر انقلاب: قرآن دستور زندگی و یک سرچشمه تمام نشدنی است

محفل انس با قرآن کریم به‌صورت ویدئو کنفرانس در روز اول ماه رمضان با تلاوت قاریان قرآن، و با حضور رهبر انقلاب اسلامی برگزار شد.

رهبر انقلاب


  اقتصاد۲۴- محفل انس با قرآن کریم به‌صورت ویدئو کنفرانس در روز اول ماه رمضان با تلاوت قاریان قرآن، و با حضور رهبر انقلاب اسلامی برگزار شد.
 
متن بیانات رهبر معظم انقلاب به این شرح است:
بسم‌الله‌الرّحمن‌الرّحیم
و الحمدلله ربّ العالمین و الصّلاة و السّلام على سیّدنا محمّد و آله الطّاهرین و لعنة الله علی اعدائهم اجمعین.

تبریک حلول ماه رمضان به همه‌ی مسلمانان جهان
خیلی تشکّر میکنیم از برادران عزیزی که این برنامه را ترتیب دادند و تنظیم کردند و ما را امروز محظوظ کردند از تلاوت آیات کریمه‌ی قرآن؛ و صمیمانه تشکّر میکنم از همه‌ی قرّاء محترمی که امروز تلاوت کردند؛ حقیقتاً لذّت بردیم، استفاده کردیم، بهره‌مند شدیم از این تلاوتها، و همچنین از مجری محترم که جلسه را بخوبی اداره کردند.
بیشتر بخوانید:برگزاری محفل انس با قرآن کریم با حضور رهبر انقلاب از طریق ارتباط تصویری
اوّلاً حلول ماه مبارک رمضان را تبریک عرض میکنیم به همه‌ی کسانی که این سخن را می‌شنوند و همه‌ی برادران مسلمان در سرتاسر جهان؛ و امیدواریم که خداوند به ما توفیق بدهد که بتوانیم حقّ این ماه را ادا کنیم. ماه، ماه قرآن است؛ که در آیه‌ی کریمه‌ی قرآن هم وقتی که نام ماه رمضان آورده شده، ذکر میشود «اَلَّذىِ اُنزِلَ فیهِ القُرءان». این یک خصوصیّت بسیار مهمّ این ماه عزیز و شریف است.

سعادت دنیا و آخرت در گرو عمل به قرآن
بنده مطالبی را یادداشت کرده‌ام، برای اینکه درباره‌ی قرآن عرض بکنم، منتها وقت نیست، وقت خیلی کم است؛ مختصری را عرض میکنیم. ما درباره‌ی قرآن بار‌ها گفته‌ایم، بار‌ها شنیده‌ایم که قرآن کتاب زندگی است. واقع قضیّه هم همین است: قرآن کتاب زندگی است. اگر آحاد بشر قواعد زندگی را با قرآن تطبیق بکنند، سعادت دنیا و آخرت نصیب آن‌ها خواهد شد. مشکل ما این است که این کار را نمیکنیم؛ مشکل ما این است که ما زندگی را با قواعد قرآن تطبیق نمیکنیم؛ مثل کسی که به پزشک مراجعه میکند و نسخه‌ی پزشک را میگیرد لکن به آن نسخه عمل نمیکند. این مراجعه‌ی به پزشک بدون عمل کردن به نسخه اثری نخواهد داشت؛ امروز وضع ما این جوری است.

قرآن هم کتاب علم و معرفت، و هم دستور زندگی
قرآن، هم کتاب علم و معرفت است یعنی دل را و اندیشه‌ی انسانی را سیراب میکند ــ قرآن برای آن کسانی که اهل معرفت‌آموزی هستند یک سرچشمه‌ی تمام‌نشدنی است ــ لکن علاوه‌ی بر این‌ها قرآن دستور زندگی هم هست؛ قرآن علاوه‌ی بر جنبه‌ی معرفتی و معرفت‌آموزی دستورات کاربردی دارد برای زندگی؛ یعنی محیط زندگی را آباد میکند، زندگی را از امنیّت و سلامت و آسایش برخوردار میکند. یَهدی بِهِ اللهُ مَنِ اتَّبَعَ رِضوانَه سُبُلَ السَّلام. راه‌های سلامت را، راه‌های امنیّت را، راه‌های آسایشِ در زندگی را به انسان‌ها نشان میدهد. انسان‌ها در طول تاریخ دست به‌گریبانِ ظلم و تبعیض و جنگ و ناامنی و لگدمال شدن ارزش‌ها بوده‌اند، امروز هم هستند؛ راه علاج این‌ها قرآن است. اگر به قرآن عمل کنیم همه‌ی این مشکلات برطرف میشود. یعنی جوامع بشری اگر به دستوراتِ کاربردی قرآن ــ که من حالا تعداد کوتاهی و مختصری [از آن‌ها را]، به قدری که وقت هست عرض خواهم کرد ــ عمل بکنند، بدون تردید از همه‌ی این مشکلات نجات پیدا خواهند کرد. در همین ظاهرِ قرآن هزاران دستور زندگی وجود دارد. امیرالمؤمنین فرمود: اِنَّ القُرآنَ ظاهِرُهُ اَنیقٌ وَ باطِنُهُ عَمیق؛ انیق یعنی شگفت‌انگیز و زیبا. ظاهر قرآن شگفت‌انگیز و زیبا است؛ برای کسانی که اهل نگاه زیباشناسانه هستند، قرآن بی‌نظیر است در زیبایی و شگفت‌انگیزی؛ امّا باطن او عمیق است.

دستورات کاربردی قرآن برای زندگی: ۱) محور قرار ندادن زندگی دنیا
این چیز‌هایی که من عرض میکنم که در قرآن وجود دارد و درس زندگی است، مال همین ظاهر قرآن است؛ مال همین چیزی است که بنده و امثال بنده از قرآن میفهمیم؛ وَالّا آن چیزی که کُمَّلینِ توحیدی از قرآن میفهمند، راسخین در علم میفهمند، اولیای الهی میفهمند که بواطن قرآن و بحر عمیقِ قرآن است، قرآن از این حرف‌ها خیلی بالاتر است؛ آنچه من عرض میکنم ــ این هزاران دستور زندگی ــ همین چیز‌هایی است که از ظاهر قرآن استفاده میشود. خب حالا این چیز‌هایی که کاربردی است: بعضی از این‌ها مربوط به تنظیم قواعد زندگی است؛ مثلاً فرض بفرمایید «فَمِنَ النّاسِ مَن یَقولُ رَبَّنا ءاتِنا فِی الدُّنیا وَ ما لَه فِى الأخِرَةِ مِن خَلاق»؛ بعضی هستند که همه‌ی قواعد زندگی انسانی را، دوستی‌ها را، دشمنی‌ها را، رابطه‌ها را، هدف‌ها را، انگیزه‌ها را در کار دنیا محصور میکنند؛ دنیا یعنی چه؟ یعنی پول، یعنی قدرت، یعنی شهوت؛ مراد از دنیا در اینجا این‌ها است. دوستی‌شان به خاطر این‌ها است، دشمنی‌شان به خاطر این‌ها است، رابطه‌گیری‌شان به خاطر این‌ها است، تلاششان به خاطر این‌ها است، هدفهایشان به خاطر این‌ها است؛ این را خدای متعال رد میکند. این جور قاعده‌ی زندگی ساختن را خدای متعال رد میکند؛ وَ ما لَه فِى الأخِرَةِ مِن خَلاق. این‌ها در زندگی دنیوی به چیز‌هایی خواهند رسید ــ در این زندگی موقّت کوتاه ــ، امّا در زندگی اصلی و واقعی و اخروی که زندگی انسان در آنجا است چیزی ندارند، بی‌نصیبند، بی‌بهره‌اند.

۲) مقاصد حقیقی زندگی؛ در جمع دنیا و آخرت.
امّا در مقابلش یک قاعده‌سازی دیگری برای زندگی وجود دارد: وَ مِنهُ‌ـم مَن یَقولُ رَبَّنا ءاتِنا فِی الدُّنیا حَسَنَةً وَ فِی الأخِرَةِ حَسَنَةً وَ قِنا عَذابَ النّار؛ این قاعده‌سازی دوّم است. یعنی کسانی که در دنیا هم دنبال حسنه هستند نه دنبال هر چیزی؛ در «ءاتِن‌ـا فِی الدُّنی‌ـا» نمیگوید چه به ما بده؛ معلوم است که دنیا میخواهد، امّا این «ءاتِن‌ـا الدُّنی‌ـا حَسَنَة»؛ چیز‌های نیکو را در دنیا به ما بدهد؛ چیز‌هایی که با فطرت انسان منطبق است، با نیاز‌های واقعی انسان منطبق است؛ وَ فِی الآخِرَةِ حَسَ‌ـنَة؛ دنبال آخرت هم هستند؛ وَ قِن‌ـا عَذابَ النّار؛ آن وقت کسانی هستند که خدای متعال این‌ها را به مقاصد حقیقی زندگی میرساند. یک دسته آیات از این قبیل است که قواعد زندگی را مشخّص میکند. یا مثلاً فرض کنید در آیه‌ی مربوط به عُقلای بنی‌اسرائیل که یک عدّه‌ای از آن‌ها به قارون توصیه میکردند، میگفتند: وَ ابتَغِ فیماِّ ءاتىّْکَ اللهُ الدّارَ الأخِرَةَ وَلا تَنسَ نَصیبَکَ مِنَ الدُّنی‌ـا وَ اَحسِن کَـماِّ اَحسَنَ اللهُ اِلَیک؛ به قارون نمیگفتند که هر چه را داری یا نداری دور بریز؛ میگفتند آنچه را داری وسیله قرار بده. پول و ثروت دنیا وسیله است، وسیله‌ی رسیدن به مقامات عالیه‌ی بشری و انسانی است، وسیله‌ی رسیدن به مقامات معنوی است؛ میتواند وسیله باشد. شما میتوانید با پول دنیا را آباد کنید، زندگی‌های انسان‌ها را نجات بدهید، تبعیض را برطرف کنید، فقرا و ضعفا را از حالت فقر و ضعف بیرون بیاورید. وَ ابتَغِ فیماِّ ءاتىّْکَ اللهُ الدّارَ الأخِرَة؛ اوّلاً آنچه در اختیار تو است، ءاتىّْکَ الله است، خدا به تو داده؛ ثانیاً راهش این است که این را برای خدا مصرف کنی وَ لا تَنسَ نَصیبَکَ مِنَ الدُّنی‌ـا؛ امّا این جور هم نیست که خود تو هم حظّی و سهمی نداشته باشی؛ چرا، تو هم سهمی داری، سهم خودت را هم استفاده کن. وَ اَحسِن کَـماِّ اَحسَنَ اللهُ اِلَیک؛ ببینید، این قاعده‌ی زندگی‌ای است که اسلام برای ما معیّن میکند. بر خلاف آنچه خود آن بی‌عقل خیال میکرد؛ آن قارونِ خرپولِ بی‌عقل میگفت: اِنَّم‌ـاِّ اوتیتُه عَلىّْ عِلمٍ؛ من خودم توانستم این را به دست بیاورم، با هنر خودم به دست آوردم؛ در حالی که این جور نیست؛ خدای متعال وسایل را فراهم کرده بود، او توانسته بود به دست بیاورد؛ بنابراین بعضی از آیات در قرآن این جوری است و از این قبیل آیات زیاد داریم که قواعد زندگی را معیّن میکند.

۳) تنظیم مناسبات اجتماعی
بعضی از آیات هست که مربوطه به تنظیم مناسبات اجتماعی است؛ این دستور‌های کاربردی مربوط است به مناسبات اجتماعی. فرض بفرمایید: وَلایَغتَب بَعضُکُم بَعضًا؛ غیبت نکنید؛ این [دستور]، مناسبات اجتماعی را تنظیم میکند. شما وقتی غیبت میکنید، دل خودتان را چرکین میکنید، دل مخاطبتان را چرکین میکنید، واقعیّت پنهان یک برادر مؤمنی، خواهر مؤمنی را هم بیخودی به رخ این و آن میکشید؛ یک کار غلط و نادرست. او هم نسبت به شما ممکن است که همین کار را بکند. این کار، زندگی را، روابط اجتماعی را از نظم صحیح خارج میکند.

۴) رعایت عدالت و انصاف، حتّی در برابر مخالف و دشمن
یا فرض بفرمایید که میفرماید: لا یَجرِمَنَّکُم شَنَئئانُ قَومٍ عَلیًّ اَلّا تَعدِلُوا؛ اگر با کسی مخالفید، با کسی دشمنید، این موجب نشود که درباره‌ی او بی‌انصافی کنید، درباره‌ی او ظلم و بی‌عدالتی به خرج بدهید. ببینید، این یک دستور کاربردی است. بله، شما ممکن است با کسی مخالف باشید، امّا [این]موجب نشود که نسبت به او به خاطر مخالفتتان در آنجایی که حق با اوست، آن حق را پنهان بدارید، یا مخفی کنید، یا آن حق را ضایع کنید و بی‌عدالتی و بی‌انصافی نسبت به او به خرج بدهید. شما ملاحظه کنید در اجتماعات، [اصلاً]در اجتماع خود ما ــ خیلی جای دوری نرویم ــ اگر چنانچه ما با کسانی که مخالف هستیم، به همین آیه عمل بکنیم، یعنی درباره‌ی آن‌ها بی‌انصافی نکنیم و آن‌ها هم درباره‌ی ما بی‌انصافی نکنند، ببینید چقدر وضع جامعه، وضع روا و خوبی خواهد شد.

۵) پرهیز از شایعه و دروغ‌افکنی
یا مثلاً فرض کنید «لا تَقفُ مالَیسَ لَکَ بِه؛ عِلم»؛ عرض کردم شبیه این ــ این جور آیات در قرآن ــ هزاران دستور قرآنی هست؛ لا تَقفُ مالَیسَ لَکَ بِه؛ عِلم؛ دنبال چیزی که به آن یقین نداری راه نیفت؛ به آن چیزی که یقین نداری اعتماد نکن. الان ژورنالیسم رایج دنیا درست عکس این عمل میکنند؛ یعنی آن چیز‌هایی را که شایعه‌پردازی میکنند، دروغ‌پردازی میکنند، چیز‌هایی است که از آن اطّلاعی هم ندارند، علمی هم ندارند، بیخودی آن‌ها را پخش میکنند. در داخل جامعه‌ی خود ما هم متأسّفانه از این چیز‌ها وجود دارد. این نقطه‌ی مقابل رفتاری است که امروز در دنیا هست. اگر چنانچه ما همین یک دستور را عمل بکنیم، بخش مهمّی از مشکلات ما حل خواهد شد.

۶) اعتماد نکردن به ستمگر و ظالم
یا «لا تَرکَنوِّا اِلَی الَّذینَ ظَلَموا»؛ به کسی که ستمگر است، به ظالم اعتماد نکنید، گرایش پیدا نکنید ــ «رکون» یعنی میل پیدا کردن و گرایش پیدا کردن و اعتماد به او کردن ــ به آدم ظالم اعتماد نکنید. نتیجه‌ی اعتماد کردن به ظالم همین میشود که شما می‌بینید دولت‌های مسلمان، مجموعه‌های اسلامی به ظالم‌ترین و ستمگرترین عناصر عالَم اعتماد میکنند و نتیجه‌اش را دارند مشاهده میکنند و می‌بینند.

۷) خیانت نکردن در امانت
یا «اَقسِطوِّا اِنَّ اللهَ یُحِبُّ المُقسِطین»؛ عدل به خرج بدهید؛ قسط و عدل و انصاف در همه‌ی امور زندگی را دستور داده‌اند؛ یا «لا تَخ‌ـونُوا اللهَ وَ الرَّسولَ وَ تَخونوِّا اَمانّْتِکُـم»؛١ در امانت خیانت نکنید. امانت فقط پولی نیست که شما دست بنده دارید؛ مقامی هم که، مسئولیّتی هم که به وسیله‌ی شما به من داده شده امانت است. اگر چنانچه این امانت را درست عمل نکنم، خیانت در امانت است. ببینید شما اگر همین یک دستور را ما عمل بکنیم، چه اتّفاقی خواهد افتاد؛ بنابراین آنچه قرآن برای ما دارد، عبارت است از این دستورات عملیِ کاربردی.

۸) نهراسیدن و ایستادگی در مقابل دشمن
یا مثلاً «فلا تَخافوهُم وَ خافونِ اِن کُنتُم مُؤمِنین» ٢ که دنباله‌ی آن آیه‌ی «اِنَّمـا ذّْلِکـُمُ الشَّیطـّْنُ یُخَوِّفُ اَولِیـاّْءَه» ٣ است، که آمدند گفتند «علیه شما دارند توطئه میکنند، بترسید»، [مسلمانان را]میترساندند. قرآن میفرماید که نخیر، از آن‌ها نترسید، از من بترسید؛ خدای متعال را عبادت بکنید، اعتماد به خدا بکنید، در مقابل دشمن محکم بِایستید و میتوانید دشمن را به عقب برانید. خودِ این ترساننده‌ی از افراد ظالم که به انسان میگوید از این و از آن بترسید، از این قدرت‌ها بترسید و ملاحظه کنید، شیطان است؛ که ما در طول تاریخ هم مشاهده میکنیم کسانی که از این قدرت‌ها ترسیده‌اند، دچار آزمون‌های سخت و تلخ زندگی شده‌اند. امروز قدرت‌های اسلامی، دولت‌های اسلامی ملاحظه‌ی قدرت‌های ظالم دنیا را میکنند، از آن‌ها میترسند و قدرت خودشان را ندیده میگیرند؛ نتیجه این میشود که تو سرشان میخورد.
امام (رضوان الله علیه) این نترسیدن از قدرت را به همه‌ی ما یاد داد که از قدرت‌های ظالم و زورگو نترسید. من فراموش نمیکنم در سالِ ۵۸، آن وقتی که جوان‌های ما این جاسوس‌های آمریکایی و جاسوس‌خانه‌ی آمریکایی را گرفته بودند، بعضی‌ها فشار می‌آوردند به شورای انقلاب که بگویید این‌ها را آزاد کنند. بنده و مرحوم آقای هاشمی رفسنجانی و بنی‌صدر، ما سه نفر از شورای انقلاب رفتیم قم؛ آن وقت امام قم بودند؛ رفتیم خدمت امام که از امام بپرسیم که چه کار کنیم. پرسیدیم که آقا این جوری است، فشار می‌آوردند که این‌ها را هر چه زودتر آزاد کنید؛ امام رو کردند به ما و گفتند که از آمریکا میترسید؟ بنده عرض کردم نخیر نمیترسیم، گفتند پس نمیخواهد آزادشان کنید. واقعش هم همین بود؛ یعنی اگر چنانچه کسی قرار بود از آمریکا بترسد و ملاحظه بکند، نتایج بسیار تلخی را آن روز عاید کشور میکرد. ما دیده‌ایم مواردی را که دولت‌ها و قدرت‌های کشورِ خودمان از دشمن میترسیدند و این ترس، آن‌ها را دچار مشکلات فراوانی کرد. قرآن میگوید: فَلا تَخـافوهُم وَ خافون؛ «خافون» یعنی ملاحظه‌ی مقرّرات من را بکنید؛ آنجایی که خدای متعال فرموده است مجاهدت کنید، مجاهدت کنید؛ آنجایی که فرموده است دست نگه دارید، دست نگه دارید؛ معنای این «خافون» این است.

۹) اقامه‌ی نماز به عنوان ذکر و یاد الهی
و همچنین «اَقِمِ الصَّلْوةَ لِذِکریِّ»؛ حالا به مناسبت ماه رمضان این را هم توجّه بکنیم به «وَ اَقِمِ الصَّلوةَ لِذِکریِّ»؛ این یکی از دستورات کاربردی است. نماز برای ذکر است، برای یاد است؛ نماز را برای ذکر خدا محفوظ بدارید. امروز ما اگر چنانچه این را در مورد خودمان عمل بکنیم که این را همه‌ی ما میتوانیم عمل بکنیم؛ نماز را باتوجّه بخوانیم و در نماز دلمان را به جای دیگری نسپریم و نماز را برای ذکر خدای متعال بخوانیم، این یقیناً تأثیرات فراوانی در اعتلای روحی ما خواهد داشت؛ همچنین «یًّـاَیُّهَا الَّذینَ ءامَنوا توبوا اِلَی اللهِ تَوبَةً نَصوحًا» که این روزها، روز‌های توبه است، روز‌های استغفار است، روز‌های رجوع به پروردگار است. امیدواریم ان‌شاء‌الله خدای متعال به همه‌ی آحاد ملّت ما و به همه‌ی آحاد مسلمان توفیق بدهد که بتوانند وظایف ماه رمضان را، وظایف اسلامی را انجام بدهند. به قرآن عمل بکنیم؛ این دستورات قرآنی، همه‌ی این هزاران دستور کاربردی قرآنی، عملیّاتی است یعنی قابل عمل شدن است؛ البتّه دولت‌ها مسئولیّت بیشتری دارند، قدرت‌های مسلّط بر کشور و مدیران جامعه مسئولیّت بیشتری دارند.

ظاهراً دیگر وقت ما تمام شد؛ گمان میکنم باید حالا اذان باشد؛ لذاست که دیگر عرایض را خاتمه میدهیم. خیلی خوشحالم؛ امروز بسیار جلسه‌ی خوبی بود و مجدّداً از همه‌ی کسانی که دست‌اندرکار بودند تشکّر میکنم.
ارسال نظر
قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «اقتصاد24» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.
خواندنی‌ها
خودرو
فناوری
آخرین اخبار

جزئیات تازه از نحوه قرارداد بیمه تکمیلی بازنشستگان

عکس/ ژست خاص فردین، نصرت و ملک مطیعی کنار هم حدود ۵۰ سال پیش

عکس/ بهروز وثوقی و کهنمویی در نمایی از یک فیلم حدود ۵۰ سال پیش

پرداخت پول برای ثبت مهریه اجباری شد

عکس/ خیابان فردوسی در دوران قاجار چگونه بود؟

خبر بد برای استقلال پیش از بازی با پاختاکور

عکس/ ژست عاشقانه زن و شوهر ایرانی عهد قاجار

ارزان‌ترین سواری داخلی؛ ۴۴۵ میلیون + جدول

تصویری از مرداب زیبای بندرانزلی در دوره قاجار

فرماندار بندر انزلی برکنار شد

فیلم/ شدت تخریب زیاد حمله بامدادی اسرائیل به محله البساطه بیروت

کاری که مهدی تارتار با تراکتوری‌ها کرد

عکس/ تفریحات لاکچری مهدی قایدی در کوه‌های آلپ

بند جنجالی در قرارداد اوستون اورونوف با پرسپولیس

فیلم/ ورود سامانۀ بارشیِ جدید به کشور از فرداشب

عکس/ نمایی از بازار شهر رشت در دوران قاجار

عکس/ توییت عجیب لاریجانی درباره برجام جدید

ورود رئیس جمهور به پرونده علیرضا بیرانوند

نفت برنت افزایشی شد

چرا مولدسازی دارایی‌های دولت به بن بست خورده است؟

افزایش ۳۸ درصدی تعرفه برق خانگی از ابتدای پاییز

عکس/مجید اسکندری،کسلر سریال «پایتخت» در ۵۲ سالگی

قیمت حباب سکه بزرگ شد

عکس/ جنیفر لوپز عاشق محافظش شد!

مشخصات پهپاد ایرواستار؛ پهپاد همه فن حریف اسرائیلی

هزینه اجاره خانه کم متراژ از هفت حوض تا تهرانپارس + جدول

عکس/ اولین تصاویر هانیه توسلی بعد از رفع ممنوع‌الکاری

هشدار علی ربیعی درباره بحران نفوذ

ماجرای گروگانگیری ۵۰ هزار دلاری افغان‌ها در تهران

دلار تغییر کانال می‌دهد؟

تلویزیون ایران غوطه‌ور در بحران اعتماد و ناکارآمدی/ ۱۴۰۰ ساعت برنامه روزانه برای کدام مخاطب؟/ کیسه پر صداوسیما از بودجه و دستان خالی در برابر مخاطبان

پیش شرط برای سبزپوشی بورس در آذرماه سال ۱۴۰۳

پردرآمدترمدترین مشاغلی که می توان با لپ‌تاپ داشت

راهکار یک نماینده مجلس برای جبران کسری بودجه

مستمری مددجویان بهزیستی و کمیته امداد افزایش می‌یابد؟

اجرای قصاص همسر معاون شهردار و همدستش

قیمت طلا به پرواز در آمد

چشم‌انداز بودجه ۱۴۰۴؛ هدفگذاری رشد اقتصادی حدود ۴درصد و تورم۳۰درصد

طرح کلینیک ترک بی‌حجابی با هدف جنگ روانی

ترخیص برنج‌های دپوشده از گمرکات کشور

این سه عامل بازار دلار را گرم کردند

حریف پرسپولیس همچنان در بحران

فیلم/ همتى؛ مناطق آزاد را به دوران اوج خود می‌رسانیم

خرید خانه در تهران سخت‌تر از خرید خانه در نیویورک!

وراث منتظر واریزی سود سهام عدالت باشند

مهاجرت یک چهارم استادان دانشگاه؛ خروج ۲۰۰ میلیارد دلار سرمایه انسانی از کشور

یک نماینده مجلس: بورس کالا، بهترین بازار برای عرضه خودرو است

طرح ۲ فوریتی مجلس برای حذف حق ماموریت دلاری

بی‌بی و گالانت و نکاتی درباره حکم دادگاه لاهه

عادل فردوسی پور: به صدا و سیما برنمی‌گردم