تاریخ انتشار: ۰۶:۲۴ - ۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۹
مجید صفدری در گفتگو با اقتصاد ۲۴ مطرح کرد؛

حذف رانت‌ها و امضا‌های طلایی احتمالی در مناطق آزاد با اجرای پروژه پنجره واحد/ واگذاری شرکت‌های مناطق آزاد در بورس

معاون توسعه مدیریت دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی گفت: یکی از مهمترین اهدافی که برای اجرا در دبیرخانه هدف‌گذاری شده است، دستیابی به دولت الکترونیک و اجرای کامل پروژه پنجره واحد است. به این معنی که امضا‌های طلایی اطلاعات نامتقارن و بروکراسی اداری را با این پروژه حذف خواهیم کرد. مدیریت بهینه هزینه‌ها دیگر فعالیتی است که در سال پیش‌رو مدنظر قرار خواهد گرفت.
مجید صفدری
 
اقتصاد۲۴ - مجید صفدری، معاون توسعه مدیریت دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی درباره برنامه‌های سال ۹۹ این دبیرخانه به خبرنگار اقتصاد۲۴ گفت: یکی از مهمترین اهدافی که برای اجرا هدف‌گذاری شده است، دستیابی به دولت الکترونیک و اجرای کامل پروژه پنجره واحد است؛ به این معنی که امضا‌های طلایی اطلاعات نا متقارن و بروکراسی اداری را با این پروژه حذف خواهیم کرد. کلیه ذی نفعان، سرمایه گذاران و فعالان اقتصادی در سازمان‌های مناطق آزاد می توانند از طریق سامانه‌هایی که در حال طراحی هستند و بخشی از آن‌ها نیز راه اندازی شده خدمات خودشان را پیگیری کرده و آنچه مورد نیازشان است را پیدا کنند.

وی افزود: این پروژه پنجره واحد دارای ۴۰ نوع خدمات و با حدود ۱۳۹ فرآیند است. فرآیند‌های مربوط به ثبت سفارش، گمرک، پاسخگویی به سوالات یا Call Center، نرم‌افزار‌های مربوط به صنعت، تولید و ارزش افزوده اجرایی شده و خواهد شد. این مجموعه ۱۳۹ فرآیندی که تحت عنوان دولت الکترونیک، به دستور دولت محترم و ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز بوده، در سال ۹۹ پیگیری و تا پایان دولت همه آن‌ها اجرایی خواهد شد.
 

اجرای پروژه پنجره واحد در مناطق آزاد


معاون توسعه مدیریت دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی خاطرنشان کرد: این پروژه پنجره واحد به شفاف‌سازی، سرعت و ایجاد دقت و از بین بردن همه رانت‌ها و همه امضا‌های طلایی و همچنین به حذف فیزیکی مراجعات مردم به خصوص در شرایط شیوع کرونا کمک می‌کند و نیازی به مراجعه حضوری ذینفعان اعم از فعالان اقتصادی، سرمایه‌گذاران و مردم ساکن در مناطق آزاد نیست و می‌توانند همه فعالیت‌هایشان را از طریق نرم‌افزار و از طریق سامانه‌های ذکر شده پیگیری کنند.
بیشتر بخوانید: شرایط مناطق آزاد در سال جهش تولید چگونه خواهد بود؟
وی اظهار کرد: دومین برنامه‌ای که در مناطق برای سال ۹۹ برنامه‌ریزی شده و پیگیری خواهد شد، تنوع در ارائه محصولات به صورت فعالیت‌های نوین است. یکی دیگر از فعالیت‌هایی که مناطق آزاد را ترغیب به انجام آن کرده‌ایم، تامین سرمایه و منابع مالی از ابزار‌های جدید مالی است. ما مناطق را ترغیب به استفاده از اوراق بهادار صکوک و انواع آن‌ها یعنی مرابحه، استصناع و فیوچر‌ها کرده‌ایم و به طرق مختلف از فرآیند‌های تامین سرمایه و ابزار‌های جدید مالی استفاده خواهیم کرد.
 

واگذاری شرکت‌های زیر مجموعه سازمان‌های مناطق آزاد در بورس


صفدری گفت: یکی دیگر از برنامه‌هایی که هدف‌گذاری کرده‌ایم؛ واگذاری شرکت‌های زیر مجموعه سازمان‌های مناطق آزاد در بورس است. منطقه آزاد کیش این کار را شروع کرده و کارهای شرکت هواپیمایی کیش انجام شده تا در بورس واگذار شود. با توجه به ظرفیت‌هایی که در بورس وجود دارد این موضوع به ما کمک بسیاری خواهد کرد.

وی افزود: از دیگر برنامه‌های مهم ما، اجرای ۳۱۰ پروژه در افق ۱۴۰۰ است. ارزش این ۳۱۰ پروژه بالای ۱۰ میلیارد تومان است و انشاالله باید تا پایان دولت اجرایی شود و از همه مهمتر اینکه با اجرای این پروژه‌ها، برای حدود ۶۵ هزار نفر به صورت مستقیم اشتغالزایی خواهد کرد.

صفدری توضیح داد: این پروژه‌ها به شرایط اقتصادی که امروز ایجاد شده کمک بسزایی خواهد کرد و تامین سرمایه آن با روش‌های جدید تامین سرمایه که پیشتر گفته شد پیگیری خواهد شد. در منطقه آزاد کیش این اتفاق افتاده است و از طریق اوراق صکوک که در بورس سازمان منطقه آزاد کیش هم عرضه شد توانستند تامین سرمایه را انجام دهند.

معاون توسعه مدیریت دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی در مورد برنامه‌هایی که برای سال ۹۹ در دبیرخانه اجرا خواهد شد گفت: در نظر داریم که همه پرسنل را بر اساس تجربه و مهارت در پست‌های مصوب طرح طبقه‌بندی مشاغل جایگزین کنیم. از این پس هیچ کارشناسی در طرح طبقه مشاغل در دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد بدون تخصص و مهارت و آموزش در پستی قرار نخواهد گرفت، لذا آموزش‌های مربوطه را اجرایی و عملیاتی خواهیم کرد.
 

مدیریت بهینه هزینه‌ها در مناطق آزاد


وی افزود: مدیریت بهینه هزینه‌ها دیگر فعالیتی است که در سال پیش رو مدنظر قرار خواهد گرفت. با توجه به شرایط اقتصادی پیش آمده، این مدیریت هزینه در همه زمینه‌ها از جمله انرژی، حمل و نقل، ماموریت‌ها و... اجرایی و برای مثال ماموریت‌ها به صورت دور کاری و ویدئو کنفرانس اجرا خواهد شد.

صفدری خاطرنشان کرد: یکی دیگر از برنامه‌ها در حوزه آی تی است و بستر آن فراهم شده و از طریق ایجاد ابر توانستیم سنتر‌های کامپیوترهایمان را افزایش حجم و ظرفیت بدهیم لذا همه جلسات به صورت ویدئو کنفرانس برگزار خواهد شد. چه جلساتی که بین دبیرخانه است و چه میان دبیرخانه و سازمان‌های دیگر کشور باشد.

معاون توسعه مدیریت دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی ادامه داد: در حال اجرای مدیریت نرم افزار‌ها هستیم که بتوانیم با آن‌ها مدیریت اصلح و بهتری را داشته باشیم. برنامه دیگر در حوزه مجامع و حسابداری‌هاست که در این زمینه در حال تشکیل کمیته حسابرسی هستیم چرا که یکی از دلایلی که ممکن است انحراف در عملکرد و ترازنامه‌ها ایجاد شود بحث حسابداری‌ها و حسابرسی هاست. علاوه بر کمیته حسابرسی، منشور آن را نیز طراحی کرده‌ایم و انشاالله تصویب خواهد شد. این منشور حسابرسی موجب آن خواهد شد که گزارش‌ها به صورت مداوم و مستمر به معاونت‌ها و مدیریت‌ها ارجاع شود که اگر انحرافی از بودجه و عملکرد وجود دارد اصلاح شود.
 

تشدید پروژه وصول مطالبات معوق سازمان‌های مناطق آزاد 


صفدری با اشاره به یانکه وصول مطالبات معوق سازمان‌های مناطق آزاد یکی دیگر از فعالیت‌هایی که از سال ۹۸ آغاز و قرار است در سال ۹۹ نیز ادامه پیدا کند، تصریح کرد: میلیارد‌ها تومان معوق در مناطق وجود داشت که توانستیم بخشی از این مطالبات را واخواست کنیم و برخی از آن‌ها وصول شده و برای برخی نیز چک معوق گرفته شده است.

وی همچنین افزود: امروز حدود چند ۱۰ میلیارد تومان از پول‌های سازمان‌های مناطق به حساب آن‌ها برگشته و اداره و پیگیری آن‌ها به توانمندی دارایی‌های مناطق خیلی کمک می‌کند.

معاون توسعه مدیریت دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی گفت: شفاف سازی و به‌روزرسانی ترازنامه‌های مالی سازمان‌های مناطق از دیگر برنامه‌های ما در سال پیش رو خواهد بود. به شدت به دنبال آن هستیم که بند‌های مجامع حسابرسی مناطق و آنهایی که در سال‌های گذشته حسابرسان و بازرسان تعیین کرده‌اند را مرتفع کنیم.

وی افزود: در حوزه اداری نیز با به روزرسانی تمامی ساختار‌های سازمانی در تلاشیم به انعطاف پذیری مناطق کمک کنیم.
 

تاثیر کرونا بر درآمدهای سازمان مناطق آزاد


صفدری در پاسخ به این سوال که شیوع کرونا چه تاثیری بر کاهش درآمدهای مناطق آزاد ایران داشته است؟ گفت: یقینا بیماری کرونا بر درآمد‌های سازمان‌های مناطق آزاد اثرگذار است. درآمد‌های این سازمان‌ها از طریق حقوق و عوارض گمرکی، از طریق ساخت و ساز، ثبت مالکیت‌ها، سرمایه‌گذاری، منابع مربوط به فروش زمین و عوارض تردد است که مجموعا درآمد آن‌ها را تشکیل می‌دهد.

معاون توسعه مدیریت دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی ادامه داد: به دلیل بیماری کرونا که از اواسط اسفند ماه ۱۳۹۸ شروع شد، سفر و گردشگری به مناطق آزاد کشور ما بسیار تحت تاثیر قرار گرفت و درآمد‌های ناشی از بحث گردشگری تحقق پیدا نکرد و این موضوع در فروردین و اردیبهشت هم ادامه پیدا کرده است و به همین دلیل درآمد‌های مناطق به شدت کاهش پیدا کرده است. این در حالی است که  مناطق آزاد از بودجه کل کشور استفاده نمی‌کنند و خودشان درآمدزایی و هزینه‌کرد و منابع و مصارفشان دست خودشان است و می‌توان گفت مناطق آزاد ما اقتصاد فدرالیته یا پیرامونی دارند. اقتصاد پیرامونی به این معنی که متکی بر خودش هستند، به همین دلیل مناطق آزاد هیچ درآمدی را به جز آنچه ذکر شد از کشور دریافت نمی‌کنند، از همین رو درآمد‌های ما تحت تاثیر قرار گرفته و در حال حاضر یک گروهی در دبیرخانه به این منظور تشکیل شده که انشاالله جمع‌بندی آن را مدیران و معاونین ذیربط اعلام خواهند کرد.

صفدری در توضیح اقدامات این دبیرخانه برای مقابله با ویروس کرونا گفت: از زمانی که بیماری کرونا گسترش پیدا کرد هر روز دبیرخانه در چندین نوبت ضدعفونی شد و هنگام ورود و خروج پرسنل و ارباب رجوع، تب‌سنجی صورت می‌گرفت و همچنان نیز ادامه دارد. به محض ورود افراد به ساختمان دستکش و ماسک تحویل داده می‌شد.

وی در پایان افزود: از ابتدای پیدایش بیماری کرونا شیفت بندی پرسنل را هماهنگ با دستورالعمل ستاد ملی مبارزه با کرونا صورت دادیم به طوری که یک سوم پرسنل در محل حضور پیدا می‌کردند و در حال حاضر دو سوم پرسنل حضور پیدا می‌کنند و باقی پرسنل به صورت دورکاری کارهایشان را انجام می‌دهند. همچنین تلفن‌های همه قسمت‌های دبیرخانه را روی تلفن‌های همراه پرسنل شیفت کردیم و اگر کسی در این زمان با کارکنان و معاونان کار داشت می‌توانست با آن‌ها در تماس باشد.
ارسال نظر
قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «اقتصاد24» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.
برچسب منتخب
# مناطق آزاد

قیمت سکه و طلا امروز پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

صفحه اول روزنامه‌های سیاسی امروز

قیمت انواع دوربین‌های عکاسی + جدول

قیمت لیر ترکیه امروز در بازار + جزئیات

پیش‌بینی هواشناسی تهران و ایران امروز + جدول

قیمت دلار و یورو امروز پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

وضعیت هواشناسی امروز

قیمت دینار عراق امروز در بازار + جزئیات

قیمت انواع موتورسیکلت در بازار امروز + جدول

قیمت روز لپ تاپ اپل + جدول

قیمت خودرو‌های ایران خودرو امروز پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت خودرو‌های سایپا امروز پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

عکس/ حضور قرائتی با ویلچر در یک مراسم

شادی منشوری گلزن پرسپولیس +عکس

خطر بند جنجالی بودجه ۱۴۰۳ در کمین بازار سرمایه/ رشد شارپ بازار در هفته آینده به این شرط

تصاویری آخرالزمانی از لحظه شروع طوفان و سیل در دبی

ایران با چه موشک‌هایی به اسرائیل حمله کرد+ مشخصات

بهترین فیلم‌های ژانر علمی تخیلی سینمای جهان

اولین تصویر رسمی از اسکناس ۵۰۰ هزار تومانی

عکس‌های جدید خرم سلطان در ۴۰ سالگی

خواندنی‌ها
خودرو
فناوری
آخرین اخبار

عاشقانه‌های شاهرخ استخری و دخترش در فرنگ

افراد نفوذی در حاکمیت، عامل ضربه به اکوسیستم استارتاپی/ دولت از اینکه تشکل‌های صنفی مطالبه‌گری کنند خشنود نیست

تیپ شیک گلاره عباسی در یک مراسم جلب‌توجه کرد

درآمد عجیب و باورنکردنی زباله‌گرد‌ها در تهران

اگر اسرائیل به مراکز هسته‌ای حمله کند تغییر در سیاست‌های هسته‌ای جمهوری اسلامی قابل تصور است

کشف جسد مرد جوانی در محور پونل به خلخال

فیلم/سوتی مجدد رییسی: جمهوری اسلامی اونها!

قابی از بازی صنعت‌نفت و پرسپولیس که جلب‌توجه کرد

کارشناسی صحنه‌های جنجالی تقابل نفت و پرسپولیس

سند مالکیت تخت جمشید رونمایی شد

جنجال عروسی یک آقازاده در گران‌ترین هتل ایران!

جدول لیگ برتر بعد از برد پرسپولیس

شادی منشوری گلزن پرسپولیس +عکس

هشدار زرد هواشناسی برای این استان‌ها

راهداری: خسارت ۱۵۰۰ میلیارد تومانی سیل به راه‌های کشور

بایدن ایران را تهدید به تحریم سخت کرد!

فارس به نقل از منبع آگاه: خبر آسیب‌دیدن ساختمان نیروگاه اتمی دیمونا کذب است

فرماندار: دسترسی ۱۰۰ روستای نیکشهر مسدود است/ سیلاب جان ۲ نفر را گرفت

افزایش ۲۰ درصدی حقوق کارکنان دولت در سال جاری

یک پیش‌بینی عجیب از بازار خودرو

رئیسی: اگر خطایی از رژیم صهیونیستی سر بزند، پاسخی می‌دهیم که پشیمان شوند

آزمون وکالت ۱۴۰۳ پاییز برگزار می‌شود

یک نکته درباره ماجرای کاظم صدیقی و گشت ارشاد

اولین تصویر رسمی از اسکناس ۵۰۰ هزار تومانی

ترکیب پرسپولیس برای دیدار برابر صنعت‌نفت مشخص شد

در عملیات سپاه علیه اسرائیل از چه موشک‌هایی استفاده شد؟

آمریکا ۱۶ فرد و دو نهاد ایرانی را تحریم کرد

قتل مرد جوان با ۳۷ ضربه چاقو به خاطر یک میلیارد

یارانه فروردین دهک چهارم تا نهم واریز شد

علم الهدی: اینکه سن ازدواج بالا رفته، ریشه آن فرهنگی است

مراقب مسمومیت با این نوع هندوانه‌ها باشید

دوستداران قهوه بخوانند

فیلم/ بغض یک هموطن از گرفتار شدن در سیل دبی

ارتباط بین سلامت تیروئید و خستگی مزمن در زنان

عکس‌های جدید خرم سلطان در ۴۰ سالگی

فیلم/ بدترین ضربه پنالتی تاریخ فوتبال

فیلم/مرگ غم انگیز یک زن پس از سقوط در جوی آب

عکس/ حضور قرائتی با ویلچر در یک مراسم

رضوانی موتورز، پورشه ۹۱۱ را متحول می‌کند

انتقاد تند ربیعی از بازگشت گشت ارشاد + عکس

فیلم/ گل کوچیک سردار آزمون با دخترش در خانه

واکنش آذری جهرمی به بازگشت گشت ارشاد

فصل لاله‌ها در باغ ایرانی

عده‌ای اجیر می‌شوند در جلسه کنکور غایب باشند

فیلم/ حجت الاسلام جعفری بروجنی: اگر اسراییل به ایران حمله کند با پاسخ شکننده‌تری مواجه می‌شود

تصاویری آخرالزمانی از لحظه شروع طوفان و سیل در دبی

دیدار دوستانه تیم ملی ایران با ترکیه

معاون اول جدید قوه قضاییه کیست؟

فیلم/ گلف بازی عجیب طارمی و بیرانوند

نوسان افزایشی دلار با علامت تشدید تحریم‌ها