تاریخ انتشار: ۱۵:۰۸ - ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۹

ورشکستگی سراسری در انتظار طلافروشان

رییس انجمن طلا، جواهر، نقره و سنگ‌های قیمتی خراسان رضوی گفت: عملا میزان خرید و فروش مصنوع طلا به سمت صفر میل کرده و یک فاجعه به تمام عیار است، اگر وضعیت این صنف یکی، دو ماه دیگر با این وضعیت ادامه پیدا کند تصور من این است که این صنف تقریبا با ورشکستگی سراسری مواجه می‌شود.
ورشکستگیطلافروشان
 
اقتصاد۲۴- شهرام مرصعی درخصوص اهمیت و حساسیت طلا نسبت به مسائل سیاسی، اقتصادی و اجتماعی اظهار کرد: طلا به عنوان کالایی که نقدشوندگی بسیار بالایی دارد همواره مورد توجه سرمایه‌گذاران بوده و تا زمانی که این ارزش ذاتی را دارد مورد توجه خواهد بود بنابراین وقتی که یک کالایی چنین جذابیت بالایی برای قشر بزرگی از سرمایه‌گذاران دارد و به نوعی پشتوانه محسوب می‌شود، همان‌قدر هم حساس است.

وی ادامه داد: پرکشش بودن کالا به این معناست که مردم نسبت به تهیه آن حساسیت بالا ندارند اما وقتی کالا کم‌ کشش است یعنی مردم نسبت به داشتن و تهیه آن کالا حساسیت دارند به عنوان مثال نان از جمله کالاهای کم کشش به شمار می‌آید و اگر قیمت نان دوبرابر هم شود درست است که در فروش محصول تاثیر می‌گذارد اما تاثیر آن کم است چرا که مردم به آن نیاز دارند. کالاهای لوکس از انواع کالاهای پرکشش هستند که وقتی قیمت آن‌ها بالا می‌رود ضرورتی ندارد که مردم آن‌ها را تهیه کنند بنابراین آن را تهیه نمی‌کنند.

این کارشناس اقتصادی تصریح کرد: طلا یک کالا پرکشش است چراکه یک کالا ضروری نیست یعنی به محض اینکه قیمت بالا می‌رود دلیلی برای خرید آن وجود ندارد اما با وجود اینکه طلا در حوزه کالاهای کم‌کشش قرار دارد، رفتار اجتماع و واحدهای بزرگ سرمایه‌گذاری کاری کرده است که طلا از خود عکس‌العمل عکس نشان بدهد که این به خاطر تقاضای بالا که ناشی از نیاز حیاتی نیست، بلکه به خاطر افکار سیاسی و اجتماعی است که پشت این قضیه وجود دارد، یعنی مردم به واحدهای پولی خود اطمینان ندارند به همین دلیل می‌خواهند کالای جایگزین با درصد نقدشوندگی بالا تهیه کنند و از همه در دسترس‌تر، مفیدتر، کم‌حجم‌تر و گران‌تر طلا است بنابراین تقاضا در دنیا به این خاطر بالا رفته است.

رییس انجمن طلا، جواهر، نقره و سنگ‌های قیمتی خراسان رضوی بیان کرد: یک بانک مرکزی باید دلار و یورو و واحد پولی کشور خود را به میزان بالا داشته باشد اما وقتی که به آن پول اعتمادی ندارد سعی می‌کند تا بخش قابل‌توجهی از آن را به کالایی با ضریب نقدشوندگی و اطمینان بالا تبدیل کند.
 

تنزل قیمت طلا بخشی از یک صعود ناگهانی است


مرصعی خاطرنشان کرد: طلا نسبت به مسائل سیاسی، اجتماعی و اقتصادی حساس است یعنی هر حرکت ناموزونی اگر در حوزه سیاست، اجتماع و یا اقتصاد ایجاد شود به سرعت در طلا تاثیر آن قابل مشاهده است، بنابراین در یک ناملایماتی مثل وقوع کرونا و همه‌گیری آن و تاثیرات آن بر مبادلات جهانی و در اقتصاد جهانی نیز خود را بیشتر نشان خواهد داد، طلا به سرعت از خود حساسیت نشان می‌دهد بنابراین افزایش ناگهانی قیمت را باید در نظر گرفت و اینکه بیش از ۲۰ دلار در فاصله یک روزه تنزل می‌کند، بخشی از صعود ناگهانی است.

وی افزود: در مجموع چنین بحران‌هایی طلا را دچار هیجان و نوسان می‌کند و قیمت آن بالا می‌رود، حال هرچه از این حساسیت کم شود بدین صورت که علائمی دال بر اینکه کرونا در بعضی مناطق مهار و در بعضی مناطق کم شده است و یا در بعضی مناطق مردم ضمن رعایت اصول بهداشتی به آن بی‌توجه شده‌اند و فعالیت‌ها به نوعی از سر گرفت می‌شود و این خود تاثیر می‌گذارد بدین صورت که ما در جهان به سمت عادی‌سازی اجتماعی پیش می‌رویم و بنابراین این خود را در قیمت طلا نشان می‌دهد و طبیعی است که مقداری پایین بیاید.
 

با تداوم شرایط قیمت طلا بالاتر خواهد رفت


این کارشناس اقتصادی درمورد وضعیت قیمت طلا اضافه کرد: یک بحث در مورد قیمت طلا بر سر ماندگاری آن است به این صورت که به عنوان مثال آیا نزول قیمت‌ها همچنان ادامه خواهد داشت و یا دوباره با هیجانات جدید مواجه خواهیم بود؟ بخشی از این‌ها را هیچکس نمی‌داند چرا که ما نمی‌دانیم این بیماری و این ویروس جدید است و همچنین رفتار آن جدید است، باید صبر کنیم و ببینیم که این ویروس چه بروز و نمودی خواهد داشت تا بعد ما بتوانیم در بخش‌های مختلف اعم از پزشکی، اجتماعی و همچنین اقتصادی که به صورت غیر مستقیم مرتبط است، تمهیدات لازم را بیاندیشیم.

مرصعی افزود: هنوز برای پیش‌بینی زود است و باید صبر کنیم و ببینیم چه اتفاقی می‌افتد اما اگر کرونا این تاثیراتی را که در حال حاضر در اقتصاد جهان و در رفتار مصرف‌کننده و تولیدکننده گذاشته است، ادامه بدهد و نیز همچنان مهار ناپذیر به فعالیت خود ادامه بدهد من هم از آن دسته افرادی هستم که قیمت طلا را بالاتر از اکنون می‌بینم.
 

رکود در بازار مصنوعات طلا


وی درخصوص تفاوت وضعیت طلای خام و مصنوعات طلا عنوان کرد: در مورد طلا با دو دیدگاه صحبت می‌شود؛ راجع به طلا خام با یک دیدگاه صحبت می‌کنیم و راجع به مصنوع ساخته شده از طلا باید در فضای دیگری صحبت کرد. اصولا در چنین شرایطی وقتی قیمت طلا بالا می‌رود، راجع به طلای خام به صورت شمش و سکه صحبت می‌کنیم و این در مورد مصنوع طلا نیست چراکه عملا میزان خرید و فروش مصنوع طلا به سمت صفر میل کرده است و یک فاجعه به تمام عیار است، من فکر می‌کنم در هیچ صنفی میزان معاملات با این شدت به سمت صفر حرکت نکرده است مگر اینکه تعطیل شده باشد. اگر وضعیت این صنف یکی، دو ماه دیگر با این وضعیت ادامه دهد تصور من این است که این صنف تقریبا با ورشکستگی سراسری مواجه می‌شود.

این کارشناس اقتصادی با بیان اینکه نگاه من به مسائل مختلف از جمله مسائل سیاسی با دید مدیریتی است، گفت: ما اگر مسائل را نبینیم و پیش‌بینی نکنیم این مسائل به وجود می‌آیند و تا زمانی که نتوانیم حل کنیم باقی می‌ماند و هر چه می‌گذرد وضعیت بدتر و از کنترل خارج می‌شود.

مرصعی درخصوص ایجاد سردرگمی در میان فعالان حوزه‌های مختلف بیان کرد: ما در رابطه با کرونا این مساله را می‌بینیم که سیاستمداران ما یک دست حرف نمی‌زنند و وقتی شرایط این‌ گونه باشد مردم و فعالان حوزه‌های مختلف دچار سردرگمی می‌شوند. زمانی که آشفتگی به وجود می‌آید میزان پیش‌بینی، تجزیه و تحلیل‌‌ها و تصمیم‌گیری‌ها با ریسک بالا مواجه می‌شود و عمدتا هم خطا هستند.

رییس انجمن طلا، جواهر، نقره و سنگ‌های قیمتی خراسان رضوی افزود: مردم در چنین شرایطی احساس خطر و ناامنی می‌کنند و به سمت انبار کردن طلای خام به صورت شمش و حداکثر سکه روی می‌آورند و این را فقط مردم انجام نمی‌دهند بلکه نهادها، سازمان‌ها و واحدهای سرمایه‌گذاری کلان هم انجام می‌دهند.
 

ذخیره سازی طلای خام بلای جان صنعت طلا


مرصعی خاطرنشان کرد: ذخیره‌سازی طلای خام، سکه، آب شده و شکسته و انواع مشابه در حجم و اندازه وسیع و کشوری و جهانی، بزرگترین لطمات را به صنعت طلا و جواهر می‌زند. ماده اولیه‌ای که باید با آن در این صنعت کار کرد، کالا درست شود، ارزش افزوده از آن به دست بیاید و به مردم ارائه شود، از این صنعت گرفته شده است و این بزرگترین بلای ممکن است.

بیشتر بخوانید: طلا در ماه رمضان ارزان می‌شود؟

وی افزود: مساله انباشت طلای خام این صنعت را با خطر مرگ مواجه کرده است. این کالا و عنصر باید چرخش داشته باشد، ارزش افزوده از چرخش و تبدیل شدن آن به وجود می‌آید، از شکل خام و انبار کردن آن که ارزش افزوده‌ای به وجود نمی‌آید به حال این اتفاق افتاده و بسیاری از واحدهای سرمایه‌گذاری بزرگ و کلان حتی به جای نگهداری دلار به نگهداری طلا گرایش پیدا کرده‌اند که البته در مقام مقایسه بین نگهداری دلار و طلا، نگهداری طلا پیشنهاد می‌شود اما این به معنای تشویق مردم برای انجام این کار و ایجاد بحران بیشتر نیست.

این کارشناس اقتصادی درمورد وضعیت بازار بورس تصریح کرد: اگر گرایش برای تهیه و عرضه هرچیزی بیش از حد استاندارد و مورد انتظار صوت بگیرد و بیشتر از توان هضم جامعه‌ای که در آن کار می‌کند، محل سوال قرار می‌گیرد.
 

لزوم توجه دقیق و فنی به بازار بورس


مرصعی افزود: در مورد بازار بورس همه شاخص‌ها به نوعی نشان می‌دهند که نباید این اتفاق بیافتد ولی دارد می‌افتد و این نشان می‌دهد که یک سری عوامل دیگر دخیل هستند و این عوامل ظاهر نیستند وگرنه می‌شد آن‌ها را تشخیص داد که باعث می‌شوند چنین تحولاتی را در بورس کشور انتظار داشته باشیم زمانی که این علائم مشاهده نمی‌شوند فقط ما تحول عجیب و غریبی را می بینیم باید به پشت پرده این داستان مقداری بدگمان باشیم که چرا و چگونه این اتفاق می‌افتد؟ باید قدری با دید فنی و دقیق‌تری به مساله نگاه کرد و به آن فکر کرد.
منبع: ایسنا
ارسال نظر
قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «اقتصاد24» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

قیمت انواع دستگاه ماینر امروز + جدول

قیمت سکه و طلا امروز پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت لیر ترکیه امروز در بازار + جزئیات

پیش‌بینی هواشناسی تهران و ایران امروز + جدول

وضعیت هواشناسی امروز

قیمت دینار عراق امروز در بازار + جزئیات

قیمت انواع لپ تاپ اچ پی HP امروز + جدول

قیمت انواع لپ تاپ ایسوس امروز + جدول

عکس/ طرفداری شیلا خداداد از تتلو!

قیمت خودرو‌های ایران خودرو امروز پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت دلار و یورو امروز پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت خودرو‌های سایپا امروز پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

علائم مهم این سرطان گوارشی شایع چیست؟

عکس/تصویر جنجالی مصاحبه سفیر ایران با مجری زن تلویزیون باکو

قیمت سکه و طلا امروز جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت سکه پارسیان امروز پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

استوری احساسی یکتا ناصر بعد از پس گرفتن دخترش

تاریخ ازدواج پژمان جمشیدی مشخص شد

قیمت دلار و یورو امروز جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت واقعی دلار ۸۰ و قیمت مداخله‌ای آن ۶۰ هزار تومان است/ اگر می‌خواهید به کشور زیان برسانید سلمنا؛ FATF تعطیل!

خواندنی‌ها
خودرو
فناوری
آخرین اخبار

عکس/حمله تسنیم به سفیر ایران در باکو به دلیل عکس با خانم مجری!

«سلطان رمزارز» جهان به ۲۵ سال حبس محکوم شد!

یک مسئول سابق: صدیقی از من خواسته بود ملک بهزیستی همجوار باغ ازگل را هم به او بدهیم!

عکس/ امضای جهانبخش بر پای شکسته دختر هوادار

بازداشت فرزند حمید نوری در سوئد + عکس

عکس/ اولین نماینده عربستان در مسابقه دختر شایسته جهان

ثبت رکورد جدی در قیمت حواله خودرو‌های جانبازان!

حذف شرکت‌های ایرانی از بازار عراق

داعش برای عملیات «گرگ تنها» در خاک اروپا فرمان داد!

یک قانون جدید برای صدور پایان کار ساختمان

بهترین ارز‌های دیجیتال برای سال ۲۰۲۴

قیمت طلا به ریل تعادلی خود بازمی‌گردد؟

فیلم/ ادعای جدید امیرحسین ثابتی علیه لاریجانی در شبکه افق

آندرتیکر، ستاره کشتی کج جهان وارد ایران می‌شود؟

فیلم/ دلیل جدایی المیرا شریفی‌مقدم از شبکه خبر افشا شد

حذف کاظم صدیقی از سخنرانان شب قدر دانشگاه امام صادق + عکس

سایه سنگین حادثه تروریستی مسکو بر روابط روسیه و بوسنی/ تشدید کش مکش های قومیتی؟

علی قنبری، اقتصاددان: فعالیت اقتصادی در گرو داشت ارتباطات خاص/ اقتصاد کشور در سال ۱۴۰۲ نه شفاف بود و نه آزاد

سکوت اژد‌های زرد در دریای سرخ؛ نگاهی به موضع چین در قبال انصارالله/ دلیل صبوری پکن چیست؟

واگویه‌های جامعه در نوروز ؛ مردم را سر کار گذاشتند/همه‌چیز بهم ریخته است و همه بریده‌ایم/ فریادها به گوش دولت می‌رسد؟

دعای روز هجدهم ماه رمضان + معنی و تفسیر

پیش‌بینی هواشناسی تهران و ایران امروز + جدول

قیمت سکه و طلا + جدول

قیمت خودرو‌های سایپا + جدول

قیمت خودرو‌های ایران خودرو + جدول

قیمت سکه پارسیان + جدول

قیمت بیت کوین و رمزارز‌ها + جدول

قیمت دلار، یورو و سایر ارز‌ها + جدول

قیمت انواع لپ تاپ ایسوس

قیمت انواع دستگاه ماینر + جدول

قیمت انواع لپ تاپ اچ پی HP

اقتصاد ایران در سال ۱۴۰۳ با بحران هایش چه خواهد کرد؟/ فقر امسال تشدید خواهد شد/ هزینه اختلاس‌ها را طبقات متوسط و ضعیف جامعه می‌پردازد

قیمت دینار عراق امروز + جزئیات

قیمت لیر ترکیه امروز + جزئیات

بهترین زمان خرید دلار

هفت ماده غذایی مفید برای مبتلایان به نارسایی قلبی

این دمنوش‌ها را در ماه رمضان حتما بنوشید

۱۲ توصیه مهم برای رسیدن به آرامش درونی

بهترین زمان برای وزن‌کردن چه وقتیست؟

آمپول‌های نوروبیون و ب کمپلکس؛ خوب یا بد؟

شمارش معکوس بورس برای گام صعودی در سال ۱۴۰۳/ بزرگ‌ترین مانع رشد بورس در سال ۱۴۰۲

انتقاد ابراهیم رئیسی از انفعال کشورهای اسلامی درمورد غزه

مقابله با زمین خواری ۳ هزار میلیارد تومانی در گیلان

آندرتیکر به‌زودی به ایران می‌آید

شارژ نه میلیونی حساب حقوق این بازنشستگان

عکس/ اصغر فرهادی مهمان ستاره استقلالی و همسرش

نرخ بهره بین بانکی به این عدد رسید

فیلم/ اعتراف جالب بازیگر خانم درباره رضا عطاران

عکس تازه الناز شاکردوست در بیستون کرمانشاه

روسیه قطعنامه پیشنهادی آمریکا علیه کره شمالی را وتو کرد