تاریخ انتشار: ۱۴:۰۵ - ۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۹

پاسخ به ۱۳ میلیون سؤال درباره بیماری کرونا

سامانه ۴۰۳۰ که با مشارکت ستاد اجرایی فرمان امام و وزارت بهداشت از پنجم اسفند سال گذشته راه اندازی شده است، تا کنون نزدیک به ۱۳ میلیون تماس را پاسخ داده است.
سؤال درباره کرونا
 
اقتصاد۲۴-  باتوجه به پیامدهای بیماری کرونا برسلامت عمومی و لزوم پاسخ به سوالات مکرر خانواده‌ها در خصوص موضوعات تغذیه‌ای برای پیشگیری و کنترل ویروس کرونا در دوره‌های مختلف زمانی قبل از ابتلا به بیماری، در دوران بیماری کووید 19 و پس از بهبودی (نقاهت)، نحوه مصرف مکمل‌های موردنیاز گروه‌های مختلف سنی و فیزیولوژیک و رعایت ایمنی مواد غذایی و ... سامانه مشاوره 4030 با همکاری وزارت بهداشت و ستاد اجرایی فرمان امام (ره) راه‌اندازی شد.

از جمله خدمات این سامانه می‌توان به ارائه مشاوره‌های تغذیه‌ای، مشاوره‌های روانشناسی و پاسخ‌گویی به سوالات پیرامون کرونا اشاره کرد، اکنون حدود سه ماه از راه‌اندازی این سامانه می‌گذرد سامانه‌ای که بلافاصله پس از شیوع کرونا در کشور برای پاسخگویی بهتر به سوالات مردم به کمک سامانه پاسخگویی 190 وزارت بهداشت آمد. برای بررسی آخرین وضعیت عملکرد این سامانه با سید محمد پورحسینی مدیر سامانه پاسخگویی 4030 گفت‌وگو کردیم.

سؤال درباره کرونا
 

*پاسخگویی به 13 میلیون پرسش کرونایی


پور حسینی درباره آخرین وضعیت پاسخگویی به سوالات مردم در رابطه با کرونا در سامانه 4030 اظهار داشت: سامانه ۴۰۳۰ که با مشارکت ستاد اجرایی فرمان امام و وزارت بهداشت از پنجم اسفند ماه راه اندازی شد تا کنون نزدیک به ۱۳ میلیون تماس را پاسخ داده است که اغلب این سوال ها به صورت ۲۴ ساعته از سوی مردم مطرح شده و به صورت رایگان از سوی کارشناسان ما پاسخ داده شده‌اند و به طور میانگین روزانه ۲۰۰۰ الی ۲۴۰۰ تماس با این سامانه برقرار شده است.

بیشتر بخوانید: علت افزایش آمار مبتلایانِ کرونا در روز‌های اخیر

وی عنوان کرد: بخش عمده‌ای از پاسخ‌گوهای ما افرادی هستند که داوطلبانه در این طرح مشارکت کردند، نیروهای داوطلب از منزل پاسخگوی سوالات هستند. این افراد طیف‌های پرستاران، پزشکان و پیراپزشکان و دانشجویان سال‌های آخر پزشکی هستند که به صورت داوطلبانه یا برخی به صورت قراردادی در این سامانه فعالیت می‌کنند.
 

*ظرفیت پاسخگویی به 10هزار سوال همزمان


مسوول سامانه 4030 خاطرنشان کرد: سامانه۴۰۳۰ ظرفیت پاسخگویی به ۱۰۰۰۰ سوال به صورت همزمان را دارد و به ۲۲۰۰ نفر از ما کد کاربری گرفته‌اند و به طور میانگین روزانه ۱۰۰۰ نفر از این افراد به سوالات پاسخ می‌دهند و آنها می‌توانند ساعت کاری خود را مشخص کرده و در این سامانه حضور پیدا کنند.

پور حسینی افزود: حدود ۳۰ نفر در هر شیفت به صورت ثابت حضور دارند و هزار نفر نیز به صورت آنکال مشغول به پاسخگویی هستند که تماس‌ها به موبایل آنها ارجاع داده می‌شود و روزانه حدود ۱۰۰۰ نفر به هزاران سوال پاسخ می‌دهند. هرچند اخیراً این تعداد کمتر شده است میانگین تعداد تماس‌های ما در روزهای اول بین ۷۰۰ تا ۸۰۰ هزار تماس بود که اخیراً تعداد تماس‌ها کاهش یافته است.

سؤال درباره کرونا
 

*کاهش چشمگیر تماس‌های روزانه


وی با بیان اینکه فروردین ماه تعداد تماس‌ها به صورت میانگین به ۲۵۰ هزار تماس در روز رسید گفت: اخیراً نیز تعداد تماس‌ها به زیر ۱۰۰ هزار تماس رسیده است که این موضوع نشان می‌دهد مردم آگاهی بیشتری در این زمینه پیدا کردند. اوایل شروع کرونا بیشترین سوالات مردم در مورد نگرانی‌هایی بود که درباره این بیماری وجود داشت و اطلاعات متناقضی که از فضای مجازی منتشر می‌شد باعث شده بود تا مردم تماس‌های زیادی با ما داشته باشند.

پور حسینی افزود: پروتکل‌های اطلاع‌رسانی از سوی وزارت بهداشت به ما ابلاغ می‌شود و ما هم آنها را به کاربران اطلاع رسانی می‌کنیم.


*راه‌اندازی بخش پاسخگویی ماه رمضان


وی در پاسخ به پرسشی درخصوص راه‌اندازی بخش پاسخگویی ماه رمضان اظهار داشت: از20 روز پیش که بحث روزه داری و ماه مبارک رمضان آغاز شد، سامانه ویژه‌ای در ۴۰۳۰ راه اندازی شد تا پاسخگویی به مسائل شرعی و مسائل مرتبط با کرونا برای روزه داری باشیم.

پور حسینی ادامه داد: همچنین تعدادی از روانشناسان به سوالات مردم پاسخ می‌دهند و مشاوره‌های ویژه سالمندان نیز در دستور کار ما قرار گرفت و چندین سرویس اختصاصی در زمینه تغذیه روانشناسی و سالمندان ایجاد شده است.
 
 
وی با بیان اینکه در روزهای اول مردم اضطراب زیادی داشتند که نیاز بود روانشناسان پاسخگوی آنها باشد توضیح داد: به طور مثال برخی سوال می‌کردند که ما مهمانی از یکی از شهرها داشتیم که علائمی مثل سرفه داشتند و همین موضوع باعث اضطراب ما شده است که شاید به بیماری کووید19 مبتلا بوده باشند، همچنین اطلاعات نادرست فضای مجازی باعث نگرانی افراد جامعه می شد که روانشناسان ما تلاش می‌کردند از نگرانی مردم بکاهند زیرا اضطراب و علائم استرس زا باعث تضعیف سیستم ایمنی بدن می‌شود.
 

*اضطراب مردم کاهش یافته است


پور حسینی گفت: در روزهای اول نرم افزاری هوش مصنوعی را روی ورودی سامانه که مردم تماس می‌گرفتند نصب کردیم که این نرم‌افزار نشان می‌دهد که مردم روزهای اول خیلی مضطرب بودند و اکنون با گذشت زمان شاهد کاهش اضطراب و استرس در بین مردم هستیم و نمودار نشان می دهد که اضطراب مردم کاهش پیدا کرده است.

وی با بیان اینکه تا زمانی که بیماری کرونا از کشور ریشه‌کن نشود به صورت ۲۴ ساعته ادامه فعالیت خواهد داشت اظهار داشت: امیدواریم مردم با توجه به اینکه سامانه مشابهی نداشتیم که در این حجم اطلاع‌رسانی کند و به سوالات مردم پاسخ دهد از این سامانه استفاده کنند، به گفته مسؤولان وزارت بهداشت در روزهای اول سامانه ۴۰۳۰ توانسته حجم مراجعات مردم به بیمارستان ها را کاهش دهد.

*همکاری با قوه قضاییه برای مقابله با تخلفات


مدیر سامانه 4030 ادامه داد: مردم در برخی روزها سوالات زیادی درباره علائم ویروس کرونا از ما می‌پرسیدند مانند از بین رفتن حس بویایی، کاهش شنوایی، و ... که اکنون جنس سوالات تغییر کرده است. به دلیل اینکه مردم آگاهی بیشتری کسب کرده‌اند. اکنون مردم درباره وضعیت سفید بودن شهرها و نحوه مراجعه به بیمارستان ها از ما سوال می کنند و یا اینکه شکایاتی را درباره رعایت نشدن پروتکل های بهداشتی توسط برخی مراکز و اماکن ارائه می‌شود که ما برای رسیدگی به این شکایات با قوه قضاییه همکاری مشترکی داریم و شکایات را در سامانه سجام ثبت و رسیدگی می‌کنیم.

بیشتر بخوانید: نکاتی که باید برای زندگی در دوران پساکرونا بدانید

به گفته وی، همچنین برخی از مردم درباره کمبودهای دارویی سوالاتی را مطرح می‌کنند که ما این موضوع را به سازمان غذا و دارو انتقال می دهیم، سوالات مردم در روزهای ابتدایی نگرانی‌ها و استرس بود که ما به آنها توصیه می‌کردیم در صورت مشاهده علائم در سامانه وزارت بهداشت ثبت نام کنند تا نیروهای بهداشت از وضعیت سلامت آن ها مطلع شوند که از این طریق همکاری با معاونت بهداشت انجام دادیم.
 
سؤال درباره کرونا


پور حسینی افزود: انتشار شایعات که در فضای مجازی رخ می داد مردم بلافاصله با 4030 تماس می‌گرفتند تا اطلاعات دقیقی را کسب کند به صورت دقیق و شفاف و آنها پاسخ می دادند، کارشناسان ما هیچ گونه داروی را تجویز نمی‌کردند بلکه هدف ما ارائه مشاوره و راهنمایی هموطنان بوده است.
 

*فعالیت‌ ۴۰۳۰ در دوران پساکرونا هم ادامه داشته باشد


خدیجه شادجو جراح و متخصص زنان و فلوشیپ لاپاراسکوپی یکی از متخصصانی است که با سامانه 4030 همکاری داشته است، وی درباره اقدامات سامانه ۴۰۳۰ گفت: در دوران کرونا هم از طریق همکارانم که با این سامانه همکاری دارند و هم از طریق گزارشات خبری در رسانه‌ها، اطلاعاتی درباره این سامانه کسب کردم.

وی افزود: به نظرم این سامانه خیلی به موقع وارد عمل شد و کمک زیادی در آگاه سازی عموم مردم درباره بیماری کرونا کرد. امیدوارم فعالیت‌های سامانه ۴۰۳۰ در دوران پساکرونا هم ادامه داشته باشد.

شادجو با بیان اینکه وجود سامانه ۴۰۳۰ نقش بسیار مؤثری در کاهش حضور مردم در بیمارستان‌ها و مراکز درمانی در زمان بحران و پیک بیماری داشت، تاکید کرد: همکارانم در گروه‌های اورژانس بیمارستان‌ها می‌گفتند چون در ابتدا کسی اطلاعی درباره این بیماری نداشت با اولین علائم همه به بیمارستان مراجعه می‌کردند که هم ورودی بیمارستان زیاد می‌شد و هم با شیوع و سرایت پذیری بیماری آنهایی هم که بیمار نبودند، بیمار می‌شدند، اما اطلاع رسانی ۴۰۳۰ باعث شد که افراد قبل از مراجعه اطلاعات لازم را کسب و کسی که لازم بود به بیمارستان برود.

عضو هیأت علمی پژوهشگاه ابن سینا گفت: همکارانم در گروه‌های اورژانس بسیار از این اتفاق خرسند شدند چراکه در روزهای ابتدایی حجم مراجعات بسیار بالا بود و بعد از این آگاهی بخشی مردم مراجعه کمتر و دقیق‌تری داشتند.

به گزارش فارس، با توجه به وفور اخبار و شایعات منتشر شده در فضای مجازی با اطمینان می‌توان گفت که کارشناسان سامانه 4030 در کنار پزشکان متخصص جزو بهترین افرادی هستند که می‌توانند آموزش و مشاوره‌های لازم را به شما ارائه دهند، و از این طریق نیز می‌توانید سواد سلامت خود را درباره بیماری کووید19 افزایش دهید، این کارشناسان به صورت 24 ساعته منتظر پاسخگویی به سوالات هموطنان هستند.
منبع: فارس
ارسال نظر
قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «اقتصاد24» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

صفحه اول روزنامه‌های سیاسی امروز

قیمت خودرو‌های جک و لیفان شرکت کرمان موتور امروز + جدول

قیمت ماهی امروز + جدول

پیش‌بینی هواشناسی تهران و ایران امروز + جدول

قیمت خودرو‌های مدیران خودرو امروز

قیمت لیر ترکیه امروز در بازار + جزئیات

قیمت قند و شکر امروز

وضعیت هواشناسی امروز

قیمت دینار عراق امروز در بازار + جزئیات

قیمت تبلت سرفیس و سامسونگ امروز + جدول

قیمت خودرو‌های سایپا امروز دوشنبه ۵ آذر ۱۴۰۳ + جدول

عکس/ ثبت‌نام حج تمتع از کدام اولویت‌ها انجام می‌شود؟

عکس/ رزمایش مشترک ایران و باکو

عکس/جشن تولد علی شادمان با حضور رپر مشهور

عکس/ ژست دیدنی فردین کنار دو ستاره سینمای هند ۵۳ سال پیش

عکس جدید سردار قاآنی در دیدار بسیجیان با رهبر انقلاب

عکس/ وعده ایلان ماسک درباره اتصال تمامی گوشی‌ها به اینترنت ماهواره‌ای

عکس/ پاییز هزار رنگ و حیرت انگیز در باغ شازده ماهان کرمان

عکس/ پوستر پرسپولیس برای بازی با الریان قطر

عکس/ قطع شبانه ۲۰ اصله درختان جنگل ایزدشهر در ‎مازندران

خواندنی‌ها
خودرو
فناوری
آخرین اخبار

علت بازگشت دلار به کانال ۶۸ هزار تومان چیست؟/ صدور قطعنامه علیه ایران به افزایش ریسک، نگرانی و انتظارات تورمی منجر شد

آمار فنی AFC برای دیدار پرسپولیس و الریان

فیلم/ خلاصه دیدار الریان ۱ - ۱ پرسپولیس

طلسم پرسپولیس در قطر هم نشکست

موسیمانه: ناامیدکننده بود که پیروز نشدیم

فیلم/ حسین تهی در گفت‌و‌گو با علی ضیا: روز عاشورا به دنیا آمدم و به همین دلیل نامم حسین است

عکس/ تازه‌ترین تصویر از سفیر ایران در لبنان

تعداد عجیب رانندگان تاکسی‌های اینترنتی در ایران

شمارش معکوس برای خداحافظی با کارت‌های بانک

آمار فنی AFC از بازی استقلال - پاختاکور

عکس/ تغییر چهره جذاب همسر اول جومونگ بعد از ۱۸ سال

فیلم/ درگیری لفظی درباره تنظیم بازار گوشت قرمز بر روی آنتن صداوسیما

انفجار یک معدن در گنجه رودبار

فیلم/ خلاصه دیدار استقلال ۰ - ۰ پاختاکور

پایان بدون گل دیدار استقلال - پاختاکور

حمید رسایی: خصومت شخصی با ظریف ندارم

عکس/ مهدی قایدی و سردار آزمون تماشاگر ویژه بازی استقلال

نخستین تیم صعود کننده لیگ نخبگان مشخص شد

جزئیات توافق آتش‌بس لبنان و اسرائیل

چه کسانی از مالیات معاف می‌شوند؟

تاکید محمد کبیری بر ارتقاء ارائه خدمات به مراجعه کنندگان بیمارستان کیش

حضور مؤثر بانک صادرات ایران در همایش و نمایشگاه بانکداری نوین و نظام‌های پرداخت یازدهم/ «سپینو»، میهمان ویژه همایش

گاریدو با یک تغییر بزرگ به دنبال اولین برد آسیایی

همایش ملی پتروفن ۱۴۰۳ آذر ماه برگزار می‌شود/ جایزه نوآوری صنعت پتروشیمی به شرکت‌های نوآور اهدا خواهد شد

فیلم/ توضیحات کارشناس صداوسیما درباره قوانین سامانه همسریابی اسلامی

اعضای جدید هیئت‌مدیره شرکت صنایع پتروشیمی خلیج‌فارس معرفی شدند/ خوشرو رئیس هیئت‌مدیره شد

مهمترین عامل رشد حق بیمه تولیدی تعاون

تفکر و فرهنگ بسیجی، زمینه ساز رشد و پیشرفت جامعه است

شبکه‌محوری؛ نقشه راه بیمه سینا

موافقت نتانیاهو با توافق آتش‌بس در لبنان

پیش بینی قیمت دلار فردا ۶ آذر ۱۴۰۳/ افزایش قیمت دلار ادامه دارد؟

پاداش بانک مسکن به مشتریان خوش حساب

حضور فعال بانک ملی ایران در یازدهمین همایش و نمایشگاه بانکداری نوین و نظام‌های پرداخت

بازدید دکتر بهشتی‌نژاد از غرفه بیمه سرمد در هجدهمین نمایشگاه بین‌المللی Iran Conmin ۲۰۲۴

بازگشت ستاره استقلال پس از ۵۶ روز

با قطعی برق خداحافظی کنید

ثبت آیفون مسافری از امروز آغاز شد

پیش‌بینی عجیب از درصد رشد جمعیت در ایران

صادرات گاز ایران به عراق مطابق برنامه برقرار است

پیش بینی قیمت سکه و طلا فردا ۶ آ‌ذر ۱۴۰۳/ عقبگرد سکه با فرمان اونس جهانی طلا

ترکیب استقلال برای دیدار با پاختاکور

غرق شدن قایق پناهجویان در آب‌های یونان

معرفی گزارشگران دیدارهای استقلال و پرسپولیس

پزشکیان: باید با مردم درباره اصلاحات اقتصادی ضروری صحبت کنیم

فیلم/ روایت جالب فرزند آیت‌الله جوادی آملی از شیوه تربیتی پدر

فیلم/ سکانسی شوکه‌کننده از سریال مسافران در سال ۸۸

فیلم/ بازی متفاوت بیتا سحر خیز در فیلم مهران مدیری

نماینده بابل: موضوع FATF باید حل شود

عکس/ استوری بامزه سردار آزمون از دخترش

پیش‌بینی بورس فردا سه‌شنبه ۶ آذر ماه ۱۴۰۳