اقتصاد۲۴ - محمدرضا مودودی، رییس امور هماهنگی و نظارت بر همکاری منطقهای معاونت اول ریاست جمهوری با بیان اینکه علی رغم گذشت چند دهه از عمر صنعت خودرو در ایران هنوز با استانداردها فاصله داریم، گفت: در حال حاضر محصولات صنعت خودرو نه مطلوب و مورد رضایت مردم است و نه سهم قابل توجهی در بازارهای صادراتی دارد.
وی با اشاره به این موضوع که صنعت خودرو در ایران پویایی لازم را ندارد، گفت: مشکل اصلی صنعت خودرو ساختار ناکارآمد شبه دولتی آن است.
رئیس سابق سازمان توسعه تجارت در ادامه افزود: عواملی از جمله انتخاب مدیران خودروسازی براساس مناسبات سیاسی، انحصار و تبدیل شرکتهای خودروسازی حیاط خلوت دولتها باعث شده تا این صنعت از کارآمدی لازم برخوردار نباشد.
وی گفت: البته این موضوع مختص به خودرو نیست. در هر صنعتی که دولت حضور دارد، ضریب بهره وری پایین است.
بیشتر بخوانید: برای ثبت نام در طرح فروش فوق العاده خودرو چقدر پول لازم است؟
مودودی خاطر نشان کرد: زیان انباشته چند هزار میلیاردی شرکتهای خودروسازی نشان از آن دارد که دولت نه دلش میخواهد که این گاو شیرده را از دست بدهد و نه اجازه میدهد صنعت خودرو نفس تازهای بکشد.
مودودی با انتقاد از واگذاری سهام شرکتهای خودروسازی به صورت صندوقهای ETF گفت: این روش واگذاری صرفا به نفع دولت است چرا که با حفظ سهام خود، درآمدزایی میکند.
وی تصریح کرد: اگر دولت حتی یک درصد از سهام را نیز در اختیار داشته باشد، مدیریت غالب را برعهده دارد و لذا این روش واگذاری منجر به کاهش تصدی گری دولت و خصوصی سازی واقعی نمیشود.
رییس امور هماهنگی و نظارت بر همکاری منطقهای معاونت اول ریاست جمهوری در ادامه گفت: یکی از شروط لازم برای رشد بهره وری در صنعت خودرو و حضور در بازارهای صادراتی، واگذاری شرکتهای خودروسازی به بخش خصوصی واقعی است.
منبع: خط بازار