اقتصاد۲۴- با طرح «انتخاب هر ایرانی، یک تلویزیون اینترنتی» نه تنها به سلایق مختلف در استفاده از برنامه های سرگرمی، فیلم، آموزشی و فرهنگی احترام گذاشته می شود بلکه صدا و سیمای ملی در رقابتی قرار می گیرد که باید محتواهای تولیدی خود را ارتقا دهد چراکه مردم دیگر محدود به تلویزیون نیستند و می توانند با تلویزیون اینترنتی از خدمات متنوع و گسترده ای استفاده کنند و چه بسا اگر صدا و سیمای ملی نتواند در محتواهای تولیدی خود یک بازنگری جدی داشته باشد، حتی ممکن است که با ریزش مخاطب مواجه شود.
گفته ها و شنیده ها حاکی از این است که قرار است امروز وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات از طریق بزرگترین ویدیو کنفرانسی که تاکنون در ایران برگزار شده و بر پایه یک پلتفرم ایرانی است، میزبان رییس جمهوری باشد. یکی از نکات این جلسه این است که بیش از هزار نفر از طریق این پلتفرم ایرانی با عنوان «ویدیو کیک» در جلسه ای حضور می یابند که طی آن رییس جمهوری چهار کلان پروژه پیشران اقتصاد دیجیتال ایران را افتتاح می کند.
مجموعه ای از سندیکاهای مخابرات و فناوری اطلاعات، انجمن های تخصصی مخابرات و فناوری اطلاعات، صنوف مربوط به مخابرات و فناوری اطلاعات، تمامی مدیران حوزه های ارتباطات، پست، پست بانک و خبرنگارت تخصصی حوزه آی تی از طریق این پلتفرم در جلسه افتتاحیه حضور دارند.
اولین پروژه، افتتاح یکی از بزرگترین مراکز داده اقماری شبکه اطلاعات است که این مرکز با همت و سرمایه گذاری اپراتور دوم یا ایرانسل در تهران احداث شده است و ۲۵درصد به ظرفیت مراکز داده کشور اضافه می کند، در آینده نزدیک تعداد دیگری از مراکز داده با اهتمام وزارت ارتباطات و اپراتورهای اول و دوم هم افتتاح می شود و تحول بزرگی در حوزه مراکز داده، محتوا و توسعه و تکمیل شبکه ملی اطلاعات ایجاد می شود.
میزان سرمایه گذاری این مرکز داده، هزار و ۱۰۰ میلیارد تومان است و نیاز بسیاری از کارآفرینان حوزه فناوری اطلاعات به مرکز داده برطرف می شود که موجب قوت فضای مجازی، حفظ امنیت اطلاعات داخل کشور می شود.
دومین کلان پروژه، چند فاز دارد که فاز اول آن، رونمایی از خدمات ابری زیرساختی است، این مرکز با سرمایه گذاری یکی از ارائه دهندگان خدمات اینترنتی که همان آسیاتک است، در تهران احداث شده است و بخشی از نیاز کشور و شرکت های کارآفرین عرصه فناوری اطلاعات را به خدمات ابری برطرف می کند. این مرکز موجب می شود که هزینه های استفاده از سرورهای ثابت بسیار کاهش یابد. برای مثال، سازمان سنجش کشور در سال، یک یا دو مرتبه برای برگزاری کنکور باید از تعداد زیادی سرور در مراکز داده استفاده کند که این سرورها هزینه های زیادی برای اجاره کردن دارند. در صورتی که با استفاده از خدمات ابری به همان اندازه نیاز و در بازه زمانی ۲۴ یا ۴۸ ساعت مقدار فضایی که نیاز هست، خریداری و پس از استفاده ملغی می شود. این خدمت موجب صرفه جویی زیادی در شرکت دولتی و خصوصی نیازمند خدمات ابری انجام خواهد شد و بسیاری از استارتاپ ها و کسب و کارهای خرد حوزه فناوری می توانند از خدمات ابری استفاده کنند و فازهای بعدی در تبریز، شیراز و مشهد هم تا پایان سال اضافه خواهد شد و تحول بزرگی در ارائه خدمات ابری زیرساختی به شاغلان حوزه آی تی و کسب و کارهای حوزه فناوری اطلاعات صورت می گیرد.
سومین کلان پروژه ای که امروز به دست رییس جمهوری افتتاح می شود، رونمایی از بسته حمایتی استارتاپ های آسیب دیده از شرایط کرونایی است. بسیاری از کسب و کارهای خرد و کوچک فناورانه در طول شرایط کرونایی مجبور به تعدیل نیرو یا تعطیل کردن کسب و کار خود شدند و ضرر زیادی کردند، به همین جهت این امر مستلزم این است که به این کسب و کارها کمک شود.
وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات برای کسب و کارهایی که در طرح نوآفرین ثبت نام کردند، طرحی را تدارک دیده که بر اساس آن می توانند از ۵۰ میلیون اعتبار ویژه استفاده کنند. این همکاری، بین وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، صندوق نوآوری و شکوفایی و شرکت آسیاتک برای در اختیار قرار دادن فضای ابری صورت گرفته است و استارتاپ ها می توانند از امروز از این خدمات استفاده کنند.
چهارمین پروژه، رونمایی از طرح «انتخاب هر ایرانی، یک تلویزیون اینترنتی» است. بر اساس پیشنهاد وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات و همکاری شرکت های ارائه دهنده خدمات اینترنتی (FCP)، تلویزیون های اینترنتی (IPTV) و شرکت های توزیع و پخش محتوا (VOD) یک همکاری مشترکی صورت گرفته تا هر ایرانی، در هر کجای ایران، حداقل به مدت یک ماه بتواند از اشتراک رایگان یکی از تلویزیون های اینترنتی استفاده کند. از امروز از طریق سایت www.ictgifts.ir شرایط ثبت نام برای استفاده از خدمات رایگان یک تلویزیون ایرانی فراهم می آید. با این کار از یک سو، احترام به سلایق مختلف در استفاده از برنامه های سرگرمی، فیلم، آموزشی و فرهنگی درنظر گرفته می شود و تحول بزرگی در حوزه محتوایی شبکه ملی اطلاعات رخ می دهد و تولیدکنندگان محتوا را به تولید محتوای با فرهنگ ایرانی، اسلامی و موردنیاز مخاطبان ایرانی ترغیب می کند و از سوی دیگر، صدا و سیمای ملی در رقابتی قرار می گیرد که باید محتواهای تولیدی خود را ارتقا دهد چراکه مردم دیگر محدود به تلویزیون نیستند و می توانند با تلویزیون اینترنتی از خدمات متنوع و گسترده ای استفاده کنند و چه بسا اگر صدا و سیمای ملی نتواند در محتواهای تولیدی خود یک بازنگری جدی داشته باشد، حتی ممکن است که با ریزش مخاطب مواجه شود.
محتوای تولیدی تلویزیون های تعاملی با صداوسیما متفاوت است
در همین رابطه، مدیرعامل شرکت آسیاتک با اشاره به سابقه ۱۵ ساله این شرکت به عنوان فعال بخش خصوصی در عرصه ارتباطات و فناوری اطلاعات کشور گفت: آسیاتک از اولین شرکت هایی است که در توسعه بخش اطلاعات سرمایه گذاری کرده و با راه اندازی دیتا سنترهای استاندارد و حرفه ای خدمات میزبانی اطلاعات را در سطح ملی ارائه کرده است.
محمدعلی یوسفی زاده افزود: در این بخش نیز با هدف تکمیل زنجیره ارزش خدمات این حوزه و بنا به نیازی که در بازار می بینیم توسعه خدمات ابری را شروع کرده ایم از سال ۹۷ با انجام پروژه ها تحقق و توسعه مسیر بلندی را برای ارائه خدمات ابری برنامه ریزی کرده ایم.
یوسفی زاده با اشاره به اینکه حرکت کسب و کارهای به سمت به بهره برداری از فضای مجازی و فناوری های دیجیتال نیازمند این زیرساخت ها است، تصریح کرد: فاز اول این خدمات در مرکز داده برج میلاد به بهره برداری رسیده است که به طور عمده شامل منابع در لایه زیرساخت به عنوان سرویس (Iaas) است و به کسب و کارهای نوپا کمک می کند از هزینه، زمان و دانش فنی ایجاد زیرساخت بی نیاز شده و تمرکز خود را بر خلاقیت در لایه کسب و کار خود قرار دهند.
مدیر عامل شرکت آسیاتک با اشاره به امضا تفاهم نامه با سازمان فناوری اطلاعات برای ارائه خدمات ابری رایگان به کسب و کارهای نوپا، تصریح کرد: این روند حرکت به سمت «ایران هوشمند» را تسهیل می کند.
وی با تاکید بر اینکه آنچه انجام شده ابتدای راه است، افزود: برنامه ما توسعه خدمات ابری در مقیاس بسیار بزرگتری است که خوشبختانه با جذب سرمایه در یک پروژه چهار ساله ادامه خواهد داشت و بخش بزرگی از نیازهای کشور در این زمینه را پوشش می دهد.
یوسفی زاده با تاکید بر اینکه با افتتاح این فاز در منطقه ویژه اقتصادی پیام علاوه بر تامین نیاز کسب و کارها نو پا زیر ساخت های مورد نیاز شرکت های بزرگ نیز تامین می شود، گفت: ارائه این خدمات در لایه های Paas و Saas انجام می شود و ارائه خدمات ابری در این مقیاس، برنامه های کلان کشور برای هوشمند سازی و تحول دیجیتال را امکان پذیر می سازد.
مدیرعامل شرکت «آسیاتک» با بیان اینکه ترکیب استفاده از نسل جدید بر روی شبکه مسی و ارائه خدمات فیبرنوری کامل کننده شبکه ثابت در کشور است، گفت: توسعه اینترنت ثابت کمک می کند که فرکانس شبکه موبایل در نقاط دارای اینترنت ثابت اشغال نشود و فرهنگ استفاده محتوایی در بین مشترکان نهادینه شود و این تعادل بین شبکه موبایل و ثابت ایجاد شود که هر کدام در جایگاه خود به مشترکان سرویس با کیفیت ارائه دهند.
یوسفی زاده با اشاره به اینکه ۲۰ درصد سهم بازار اینترنت کشور در اختیار این شرکت است، گفت: با برنامه ای که وزارت ارتباطات برای توسعه یک میلیون پورت در نظر دارد برآورد و برنامه ریزی ما این است که بتوانیم ۲۰۰ هزار مشترک ADSL را پوشش دهیم.
وی با اشاره به قرارداد مشارکتی این شرکت برای ارائه خدمات عمدهفروشی زیرساختهای ارتباطی (بیت استریم) که با شرکت مخابرات ایران به امضا رسیده است، اظهار کرد: با اجرایی شدن این قرارداد و با کامل شدن پوشش ارتباطی شرکت در سراسر کشور می توانیم برآورد جذب مشترکان بیشتری را نیز داشته باشیم.
مدیر عامل شرکت آسیاتک با بیان اینکه اشتراک رایگان یک ماهه تولیدکنندگان محتوا برای مشترکان اینترنت ثابت می تواند بار ترافیکی دیتای شبکه تلفن همراه را کاهش دهد، گفت: در تمام دنیا مصرف مشترکین ثابت به سمت استفاده از محتوای ویدیویی به شدت در حال رشد است و در ایران هم الگوی مصرف به این سمت گرایش پیدا کرده است.
وی ادامه داد: ما بستر ارائه و توسعه محتوای داخلی را بر بستر شبکه ملی اطلاعات داریم. زیرساخت ها و شاهراه ها و شبکه اصلی «شبکه ملی اطلاعات» آماده شده و الان فضای این است که دسترسی نهایی مشترکان را به محتوا و ارتباطات لازم برای دسترسی به محتوا فراهم کنیم تا مشترکان نهایی بتوانند از این حوزه استفاده کنند.
یوسفی زاده افزود: طرح وزارت ارتباطات باعث فرهنگ سازی و توسعه استفاده مردم از خدمات اینترنت ثابت می شود.
مدیر عامل آسیاتک با اشاره به اینکه تکنولوژی های جدید همواره رفع نیازهای مردم را تسهیل کرده اند و دسترسی آنان را در زمان هایی که برای آن برنامه ریزی کرده اند سریع و تعاملی تر می کنند، گفت: این زمان یک ماهه فرصت خوبی است که مردم شناختی از نیازهای خود در حوزه محتوا و تولید کنندگان آن دست پیدا کنند.
یوسفی زاده با بیان اینکه اشتراک رایگان یک ماهه رسانه های تعاملی (VOD) می تواند به مردم برای شناخت بهتر نیازهای آنها در این حوزه کمک کند، خاطرنشان کرد: مشترکان در این فرصت یک ماهه با روش های استفاده از این تکنولوژی بیشتر آشنا می شوند و در نهایت بهره برداری از این خدمات و پلت فرمها برای آنها استمرار پیدا می کند و اینطور نیست که یک ماه از آنها استفاده کنند و پس از آن نخواهند از این خدمات بهرهمند شوند.
وی افزود: این یک ماه فرصت بسیار خوبی است تا مردم بتوانند ساختار ابزارهای مختلفی که در این حوزه توسعه پیدا کرده را آزمایش و از میان آنها، نیاز خود و تامین کننده مناسب را انتخاب کنند.
مدیر عامل شرکت آسیاتک با بیان اینکه دارندگان شبکه در دنیا و ایران با چالش ارائه خدمات به خدمات بالادستی شبکه یا OTT و پلت فرم های مختلف رو به رو هستند، تصریح کرد: زمانی که ما در آسیاتک تصمیم گرفتیم خدمات محتوایی تماشاخونه را در کنار خدمات ارتباطی راه اندازی کنیم به این دلیل بود که بتوانیم زنجیره تامین نیازهای مخاطبان را کامل کنیم. به طور قطع یک پلت فرم همه نیازهای مردم را تامین نمی کند و هر کدام از پلت فرم ها با رویکرد های خاصی توسعه پیدا می کنند. هدف ما این بود که مشترکین شبکه آسیاتک و بازار شرکت بتوانند در یک بسته یکپارچه، استفاده از خدمات محتوایی و ارتباطی شبکه اینترنت را همزمان داشته باشند و بر روی آن بتوانیم به مشترکان خدمات ارزش افزوده با دسترسی آسان ارائه کنیم.
یوسفی زاده ادامه داد: استفاده از خدمات تماشاخونه از نظر محتوای داخل پلتفرم و ترافیک مصرفی برای مشترکان آسیاتک رایگان است. در حال حاضر راه اندازی و دوره بهره برداری اولیه طی شده و این آمادگی وجود دارد که همه مشترکانی که به شبکه اینترنت دسترسی دارند بتوانند از آن استفاده کنند و به طبع سهم بازار متفاوتی را هم برای پلت فرم تماشاخانه با توجه به اینکه یک برنامه بالادستی و قابل استفاده در تمام شبکه های موجود سیار و ثابت کشور است در نظر داریم.
وی در پاسخ به تقابل سرویس های تعاملی و صدا و سیما با اشاره به اینکه نوع برنامه ها، نیازها و محتواهایی که در پلت فرم های VOD وجود دارد با خدماتی که صدا و سیما ارائه می دهد متفاوت است، تصریح کرد: دنیا و به تبع آن کشور ما وارد نسل جدیدی از ارتباطات و استفاده از محتوا شده است که تعاملی است و از نظر ساختار محتوا و انتخاب مخاطب، اختصاصی شده و با صدا و سیما متفاوت است و این محتواها هر کدام راه جداگانه ای را در جذب مخاطب طی می کنند و استفاده از این پلت فرم ها تاثیر سنگینی بر ساختار صدا و سیما و خدمات برنامه ریزی شده ای که این سازمان ارائه می دهد، نخواهد داشت.
گفتنی است، این چهار کلان پروژه حلقه هایی از توسعه و تکمیل شبکه ملی اطلاعات است که جزو آمال ارتباطی کشور بوده است.
منبع: جهان اقتصاد