تاریخ انتشار: ۱۵:۵۲ - ۱۲ خرداد ۱۳۹۹

هپکو به ایمیدرو رسید

شرکت هپکو بعد از دوبار شکست در خصوصی سازی، بر اساس مصوبه ستاد تسهیل و رفع موانع تولید، به همراه مالکیت و مدیریت به سازمان دولتی ایمیدرو رسید.
هپکو به ایمیدرو رسید
 
اقتصاد۲۴ - در حالی که خبر‌ها حاکی از آن است که شرکت تولید تجهیزات سنگین، هپکو بعد از دو بار خصوصی سازی به دولت برگشت و قرار بود از طریق فرابورس ایران به بخش خصوصی واگذار شود، اما خبر‌هایی رسیده که طبق مصوبه ستاد تسهیل و رفع موانع تولید، این شرکت به سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی، ایمیدرو برگشت داده شده است.

گرچه قبلا حمید رضا فولادگر رئیس کمیسیون ویژه اصل ۴۴ وقت مجلس گفت: طبق قانون شرکتی مانند هپکو بعد از واگذاری نمی‌تواند قانونا به دولت برگردد،، چون تصدی جدید محسوب می‌شود و دولت از تصدی جدید در اقتصاد طبق قانون برنامه برحذر داشته شده است.

همچنین علیرضا صالح رئیس سازمان خصوصی سازی هم قبلا گفته بود، بعد از دوبار شکست فرآیند خصوصی کردن هپکو، برای این که هپکو برای بار سوم واگذار شود، نیاز است که شرکت سود ده شود، ساختارهایش اصلاح شود و از باب اصلاح ساختار فعلا و موقتا به مدت یکی دو سال در اختیار دولت قرار داده می‌شود تا بعد از اصلاح ساختار، راه اندازی تولید و سود آور کردن شرکت، دیگر بار واگذار شود.

اما امروز یک منبع آگاه در سازمان خصوصی سازی در برابر این سوال که آیا هپکو از ۶ خرداد ۹۹ به ایمیدرو واگذار شده، گفت: این واگذاری هنوز صورت نگرفته و فقط طبق مصوبه ستاد تسهیل و رفع مووانع تولید قرار است این کار انجام شود، ولی فعلا واگذاری هپکو به ایمیدرو انجام نشده است.

واگذاری هپکو به هولدینگ ایمیدرو که از زیرمجموعه‌های وزارت صنعت، معدن و تجارت به شمار می‌رود نهایی شده و این انتقال به انجام رسیده است.

اخیرا نامه‌ای از طرف علیرضا صالح رئیس سازمان خصوصی سازی به مدرس خیابانی-سرپرست وزارت صمت، منتشر شده که در آن تصریح کرده "از ۶ خرداد ماه ۹۹ شرکت هپکو به همراه کلیه شرکت‌های متعلق به آن بدون هیچگونه پیش شرطی به وزارت صمت (ایمیدرو) منتقل می‌گردد. "
 
هپکو به ایمیدرو رسید
 
 
هرچند در تصویر منتشر شده تاریخ نامه مشخص نیست، ولی با توجه به اینکه تصریح شده از تاریخ ۶ خرداد ماه این انتقال صورت می‌گیرد، به احتمال زیاد زمان این نامه برای قبل از تاریخ ذکر شده است.

این در حالی است که حدود ۶۰ درصد از سهام شرکت هپکو یک بار در سال ۱۳۸۵ به بخش خصوصی (آقای عطاریان، مدیرعامل شرکت واگن کوثر) واگذار شد و پس از آنکه شرکت با انواع بدهی ها، کاهش تولید و بیکاری کارکنان مواجه گردید، بار دیگر در سال ۱۳۹۵ به صورت اقساطی به شخص دیگری (آقای احمدپور مدیرعامل شرکت هیدرواطلس) واگذار شد.

اما با گذشت ۲ سال بدون آنکه وی اقساط خرید شرکت را پرداخت نماید و همچنین با وجود ادامه یافتن مشکلات تولید و بیکاری کارکنان، نهایتا در مهر ۱۳۹۸ هپکو به دستور رئیس جمهور به سازمان خصوصی سازی برگشت داده شد تا در یک فرصت ۶ ماهه، خریدار جدید توسط این سازمان معرفی شود. سازمان خصوصی سازی البته در دی ماه ۹۸ شرایط عرضه را در اطلاعیه‌ای منتشر کرد، اما این عرضه در نهایت لغو شد.
 

* زمین‌های با ارزشی که بلای جان هپکو شد


طی هفته‌های اخیر و پس از پیگیری‌های کارکنان هپکو و همچنین ریاست قوه قضائیه ظاهرا دولت تصمیم گرفته است که سهام مدیریتی هپکو را بدون هیچ پیش شرطی به ایمیدرو واگذار کند، در حالی که هنوز ابهامات زیادی در مورد این واگذاری وجود دارد. نکته با اهمیت در این زمینه مشخص نبودن مبلغ واگذاری است، مورد سوال است که اگر هپکو به سازمان صمت منتقل شده و ایمیدرو بدون پرداخت هیچ هزینه‌ای فقط مدیریت آن را به عهده گرفته، صاحب اموال، املاک و دارایی‌های هپکو چه کسی است؟ رابطه مالی میان هپکو، ایمیدرو و دولت چگونه خواهد بود؟

در واگذاری‌های قبلی هپکو به بخش خصوصی این پیش شرط وجود داشت که مالک هپکو باید سطح اشتغال کارمندان را حفظ کند، با این وجود متاسفانه سهامداران مذکور تصمیم داشتند کارخانه تولیدی هپکو را منحل و زمین‌های آن را به کاربری مسکونی و تجاری تبدیل نمایند که با مخالفت و اعتراضات کارمندان مواجه شد. در واقع زمین‌های با ارزش هپکو بلای جان رونق تولید و اشتغال کارمندان هپکو شده بود.

هم اکنون در حالی که انتظار می‌رفت سازمان خصوصی سازی شرایط واگذاری هپکو را اصلاح کند، متاسفانه تنها آن را به یک شرکت دولتی واگذار کرده و از طرفی معلوم هم نیست که واژه «بدون هیچگونه پیش شرط» در واگذاری جدید هپکو به چه معناست.


* منافع سهامداران خرد هپکو همچنان در سایه ابهامات


همه این‌ها در حالی است که ایمیدرو خود یک شرکت دولتی است که در لیست واگذاری به بخش خصوصی قرار دارد و معلوم نیست تکلیف هپکو در آن شرایط چه خواهد شد و منافع ۴۰ درصد سهامداران خرد هپکو که تقریبا همگی زیر ۱ درصد هستند چگونه است؟

بیشتر بخوانید: وزارت راه، خرید ماشین آلات راهسازی از هپکو را آغاز کرد

هپکو یک شرکت سهامی عام بوده و سهام آن در فرابورس قابل معامله است، از همین رو و طبق مقررات بازار سرمایه ضروری است که شرکت‌ها هرگونه اطلاعات مهم و اثر گذار بر وضعیت شرکت را در سریع‌ترین زمان ممکن و با ذکر جزئیات افشا کنند.

سازمان گسترش و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران یا ایمیدرو یک هولدینگ دولتی فعال در زمینه فعالیت‌های معدنی و فلزی است که بخش زیادی از فعالیت‌های کشور در این حوزه‌ها تحت نظارت مستقیم این شرکت انجام گرفته و مالکیت بسیاری از صنایع بزرگ فلزی و معدنی کشور را در اختیار دارد.




منبع: فارس
ارسال نظر
قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «اقتصاد24» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.
بازار
خواندنی ها
خودرو
فناوری
آخرین اخبار

قلب، طعمه جدیدترین نسخه ویروس کرونا

عکس/ رونالدو شبیه رونالدو شد!

فیلم/ رازگشایی امیر خادم؛ چه کسی لیست پرسپولیس را لو داد؟

قهر ادامه‌دار میرسلیم و قالیباف

سقف ذخیره کارت سوخت تعیین شد

فیلم/آخرین صحبت‌های بیرانوند قبل از سفر به بلژیک

بیرانوند بالاخره راهی بلژیک شد

آرزوهای بانک مرکزی در کاهش تورم روی کاغذ می‌ماند/ حقایق کشف نرخ تورم آشکار نمی‌شود

«امین زندگانی» و فعالیت جدید کرونایی!

درآمد جومونگی صداوسیما!

ویروس کرونا از طریق گوش انسان منتقل نمی‌شود

ایلان ماسک: تسلا فاصله بسیار کمی با فناوری خودران سطح 5 دارد

سقف ذخیره بنزین در کارت سوخت تغییر نمی‌کند

واریز وجه فروش سهام عدالت چقدر طول می‌کشد؟

مینگ چی کو: اپل احتمالا امسال دو مک‌بوک مبتنی‌بر آرم معرفی می‌کند

جنجال جدید محسن افشانی؛ واقعی یا برای جذب فالوئر؟

نرخ جدید بیکاری جوانان اعلام شد

گوشی اقتصادی جدید نوکیا با باتری قدرتمند در راه است

ضرغامی جا پای احمدی نژاد می‌گذارد؟

ادامه روند افزایشی قیمت طلا در بازار جهانی

سامسونگ احتمالا روی مدل جدید گلکسی فیت کار می‌کند

پشت پرده بازار سیاه رفع سوء اثر چک برگشتی

پیشتازی مرسدس بنز در بازار خودروهای لوکس آمریکا؛ تسلا در رده چهارم

معرفی اسامی بازیکنان مبتلا به کرونا در تیم استقلال

پشت ‌صحنه بازی‌های بورس

چرا محصولات داج فقط برای مسیرهای مستقیم مناسب هستند؟

چرا دلار‌های صادراتی برنگشت؟

توانمندسازی جوامع محلی منطقه آزاد انزلی با توسعه کسب و کارهای خانگی و کوچک

توضیح درباره اعزام به خدمت مشمولان کرونایی

زمان برگزاری کنکور‌های دکتری و کارشناسی ارشد تغییر کرد

سه اتفاق جدید در کرونای تابستانی

چرا صهیونیست‌ها اتفاق نطنز را به گردن گرفتند؟

قیمت انواع گوشی موبایل امروز دوشنبه ۲۳ تیر ۹۹+جدول

اجرای ۱۲۱ پروژه برای ارتقای کیفی محصولات ایران خودرو در سال جهش تولید

مذاکره سری میان ایران و آمریکا صحت دارد؟

قیمت خودرو‌های ایران خودرو امروز دوشنبه ۲۳ تیر ۹۹+جدول

قیمت خودرو‌های سایپا امروز دوشنبه ۲۳ تیر ۹۹ +جدول