تاریخ انتشار: ۲۰:۵۷ - ۲۰ خرداد ۱۳۹۹

چه زمان در پایتخت زلزله رخ می‌دهد؟

زلزله در کمین تهرانی هاست. زیرساخت‌های لازم در پایتخت برای مواقع بحران نیست. یکی از مدیران شهری می‌گوید در ۳۰ سال آینده ۷۰ درصد احتمال وقوع زلزله در تهران وجود دارد حال می‌تواند ماه دیگر، سال دیگرو یا ۳۰ سال آینده باشد.
زلزله تهران
 
اقتصاد۲۴- از ابتدای سال جاری ۲ زلزله در تهران رخ داده است. زلزله اولی به بزرگی ۵.۱ ریشتر بود و اعلام شد که منشأ آن گسل مشا است، گسلی که از شرق استان تهران در دماوند آغاز و تا نزدیکی استان البرز در شمال‌غرب ادامه دارد و زلزله دوم با ٤.٤ ریشتری در عمق ۱۰ کیلومتری تهران (دماوند - رودهن) رخ داد.

بسیاری از ساختمان‌های تهران در این ۲ زلزله لرزید و خوشبختانه خسارتی در پی نداشت. اما در کلان‌شهر تهران یکی از چالش‌ها، نوسازی بافت فرسوده است، اما در سال‌های گذشته در این زمینه اقدامات مطلوبی در پایتخت صورت نگرفته است و هنوز بسیاری از شهروندان در کلان‌شهر تهران در نقاط فرسوده زندگی می‌کنند.

استان تهران گسل‌های زیادی پیرامونش وجود دارد و باید برای وقوع زلزله اقدامات ضروری در آن صورت گیرد. انوشیروان محسنی بندپی استاندار تهران معتقد است، برای رسیدن به آمادگی در برابر وقوع زلزله باید تدابیر لازم اندیشیده شود. براساس قانون جدید مدیریت بحران وظایفی به دستگاه‌ها محول شده است.


باید با قانون جدید پیش رفت

 
وی تأکید کرد: باید براساس قانون جدید پیش رفت و براساس یک برنامه‌ریزی زمانبندی شده خود را برای آمادگی در برابر زلزله آماده کرده تا در صورت وقوع این اتفاق طبیعی غافلگیر نشویم.
 

تهران در محاصره گسل هاست

 
بحث‌های گوناگونی بعد از وقوع دومین زلزله در تهران رخ داد و حتی کاوه حاج علی اکبری رئیس سازمان نوسازی شهر تهران در این‌باره گفت: ۲۰۰ هزار پلاک آسیب‌پذیر در برابر زلزله در تهران وجود دارد. تهران در محاصره گسل‌هاست و در صورت وقوع زلزله، حالت‌های مختلفی ایجاد می‌شود. ۲۰۰ هزار قطعه بافت فرسوده داریم که در برابر زلزله آسیب‌پذیر است، چرا که در این سازه‌ها حداقل استاندارد‌ها رعایت نشده است و تأکید می‌کنم دوام ساختمان‌ها به عوامل مختلفی بستگی دارد.

وی همچنین تأکید کرد که نوسازی بافت فرسوده در اولویت است و مشوق‌هایی در این زمینه برای شهروندان از سوی دولت و شهرداری درنظر گرفته شده است.

بسیاری از کارشناسان از وقوع زلزله تهران خبر می‌دهند و تاکید دارند که گسل مشا فعال شده است.


گسل مشا تحت فشار است

 
کرمی رئیس سازمان مدیریت بحران شهر تهران در خصوص وقوع زلزله در تهران به خبرنگار فارس، گفت: گسل مشا تحت فشار است و در حال حاضر حرکتش بیشتر شده است.
 

بیشتر بخوانید: زلزله امروز، پس لرزه زلزله سه هفته پیش تهران بود؟


وی در پاسخ به این پرسش که پیش‌بینی می‌کنید چه زمان زلزله در تهران رخ دهد، گفت: نمی‌توان در این باره نظر درستی اعلام کرد، اما چیزی که مشخص است این است که فشار زیادی بر روی گسل مشا وجود دارد.

به گفته کرمی، کوه‌های البرز و زاگرس هم بر اثر فشار بر روی گسل‌ها ایجاد شده است.


احتمال وقوع زلزله در تهران بالاست


وی در خصوص احتمال وقوع زلزله در تهران گفت: احتمال وقوع زلزله بالاست، اینکه در چه زمانی رخ دهد مشخص نیست و همه احتمالات است.

 

احتمال وقوع زلزله در تهران در ۳۰ سال آینده ۷۰ درصد است

 

رئیس سازمان مدیریت بحران شهر تهران ادامه داد:، اما در ۳۰ سال آینده ۷۰ درصد احتمال وقوع زلزله در تهران وجود دارد. حال می‌تواند سال دیگر باشد یا ماه دیگر و یا ۳۰ سال دیگر، زمان مشخص نیست و ریشتر زلزله هم مشخص نیست.
 

شانس بیاوریم زلزله تهران زیر ۶ ریشتر باشد


این مقام مسوول اضافه کرد: شانس بیاوریم زلزله‌ای که در تهران رخ می‌دهد زیر ۶ ریشتر باشد، بخشی از انرژی تخلیه می‌شود، ولی اگر زلزله ۷.۳ یا ۷.۴ ریشتر باشد وضعیت متفاوت باشد.

کرمی ادامه داد: اعلام کرده‌اند که در ۳۰ سال آینده در تهران زلزله رخ می‌دهد، ما باید شهروندان را برای این منظور آماده کنیم.
 

آمادگی ما در برابر زلزله به شدت ریشتر بستگی دارد

 
وی در پاسخ به این پرسش که چقدر برای وقوع زلزله آماده هستیم، گفت: آمادگی ما به شدت زلزله بستگی دارد، اگر شدت زلزله ۵.۵ تا ۶ ریشتر باشد به سختی آمادگی داریم.

رئیس سازمان مدیریت بحران شهر تهران با تأکید بر این موضوع که شهرداری اقدامات خوبی در این زمینه انجام داده است، گفت: بودجه‌های لازم درنظر گرفته شده است، ولی در کل کم است. بودجه امسال ۱۲۴ میلیارد تومان است، این در حالی است که بودجه سال گذشته ۸۴ میلیارد تومان بوده است، اما این را هم بگویم که کار خیلی بیشتر از این حرفهاست.

برخی از شورایی‌ها معتقدند که باید ضریب حساسیت شهروندان را افزایش دهیم و رفتار‌های هیجانی شهروندان در مقابله با زلزله کاهش یابد.

زهرا نژادبهرام عضو شورای شهر تهران دراین‌باره می‌گوید: مقیاس و معیار دقیقی برای سنجش رفتار مردم و کاهش یا افزایش میزان مراجعه آن‌ها به پمپ‌بنزین‌ها و خروج از منزل به هنگام وقوع زلزله نداریم.

آموزش‌های شهروندی در شرایط بحرانی افزایش یافته است

 
 
وی ادامه داد: در حال حاضر ممکن است دانش‌ها در سال‌های اخیر بیشتر شده باشد، چرا که آموزش‌های شهروندی در شرایط بحرانی افزایش یافته و به موضوعاتی از این دست پرداخته شده است، این آموزش‌ها روی افراد اثرگذار بوده است. اما آموزش‌های عمومی از طرف شهرداری و ستاد بحران به طور مداوم می‌تواند به مردم آرامش نسبی دهد، اما بعید است که مردم نسبت به این پدیده بی‌تفاوت شده باشند.

عضو شورای شهر تهران تأکید کرد: نیاز به آموزش‌های بیشتر است و لازم است مانور‌های مختلفی به صورت سالانه و فصلی برگزار شود چرا که سه گسل مهم از تهران عبور می‌کند و هریک خطرات خاص خود را دارد، بنابراین آماده شدن شهروندان برای مواجهه با بحران بسیار اهمیت دارد.


نباید زلزله را فراموش کرد/اطراف تهران ۸۰ کیلومتر پهنه گسلی وجود دارد


هر بار که در تهران زلزله‌ای رخ می‌دهد، مدتی مسئولین درباره آن صحبت می‌کنند، ولی موضوع دوباره به فراموشی سپرده می‌شود، در حالی که امکان دارد هر لحظه زلزله در پایتخت رخ دهد. علی اعطا سخنگوی شورای شهر تهران در این باره می‌گوید: هر بار که با زلزله مواجه می‌شویم تا چند روز آن را دنبال می‌کنیم و بعد دوباره موضوع به زمان دیگری موکول می‌شود.

به گفته اعطا، در تهران و اطراف حدود ۸۰ کیلومتر مربع پهنه گسلی وجود دارد که ۴۷ کیلومتر آن در داخل شهر است.

وی به مقاوم‌سازی ساختمان‌ها اشاره کرد و گفت: بحث مقاوم‌سازی ساختمان‌ها نیز در دو حوزه دچار مشکل هستیم، ساختمان‌های نوساز به لحاظ لرزه‌ای به دلیل وجود کنترل مناسب فاقد استحکام لرزه‌ای هستند، همچنین استحکام ساختمان‌های موجود و نوسازی بافت فرسوده نتوانستیم با سرعت لازم حرکت کنیم.

عضو شورای شهر تهران در خصوص آموزش شهرندان در مواقع بحران گفت: تنها ۱۰ درصد شهروندان آموزش دیده‌اند.

سخنگوی شورای شهر همچنین پیشنهاد داد که برنامه جامع مدیریت بحران به ویژه در بحث زلزله در یک نهادی مثل شورای عالی امنیت ملی تصویب شود تا اگر دولت‌ها و مدیریت شهری تغییر کرد باعث کند شدن برنامه نشود.


مشکل زیر ساخت در تهران در هنگام وقوع زلزله


برخی از اعضای شورا تأکید دارند که نباید به موضوع زلزله به صورت مناسبتی پرداخت شود.

محسن هاشمی رئیس شورای شهر تهران در این باره می‌گوید: با وجود حدود ۱۵ میلیون جمعیت در تهران و شهر‌های حومه‌ای در صورت بروز زلزله بالای ۷ ریشتر آسیب‌پذیر است و زیرساخت‌های شهری به ویژه خطوط نیرورسانی و همچنین تاب‌آوری تأسیسات شهری به ویژه آب، اضطراری و ایمنی خطوط گاز بایست برای مقابله با این خطر بهبود یابد.

وی با تأکبد بر این موضوع که ۳۵۰ محله در تهران وجود دارد، گفت: ۱۰۰ سوله مدیریت بحران برای ارائه خدمات به شهروندان کافی نیست و باید با همکاری دولت و سایر ارگان‌ها حداقل برای هر محله یک سوله بحران پیش‌بینی شود.

براساس این گزارش، اقدامات خوبی در نوسازی بافت فرسوده رخ نداده است و در صورت وقوع زلزله آسیب‌های زیادی به این محل‌ها وارد می‌شود. از سوی دیگر، مدیران شهری می‌گویند احتمال وقوع زلزله در تهران وجود دارد و باید برای این منظور آماده شد. تعداد سوله‌های بحران هم برای مواقع بحران کافی نیست و همچنین بسیاری از آن‌ها هنوز تجهیز نشده است و در صورت وقوع زلزله بالای ۷ ریشتر، کلان‌شهر تهران دچار آسیب‌های جدی خواهد شد.
 
منبع: فارس
ارسال نظر
قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «اقتصاد24» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

قیمت گوشت گوسفند، گوساله و مرغ + جدول

قیمت سکه و طلا امروز شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

قیمت خودرو‌های پارس خودرو امروز + جدول

صفحه اول روزنامه‌های سیاسی امروز

قیمت لیر ترکیه امروز در بازار + جزئیات

پیش‌بینی هواشناسی تهران و ایران امروز + جدول

قیمت دلار و یورو امروز شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

قیمت دینار عراق امروز در بازار + جزئیات

دستمزد شهاب حسینی در گناه فرشته لو رفت

قیمت اسپیکر حرفه ای، سینما خانگی + جدول

رونمایی مصطفی زمانی از همسر عربش/ ناریمان الصالحی کیست؟

قیمت خودرو‌های ایران خودرو امروز شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

معرفی بهترین سریال های کره‌ای

قیمت سکه پارسیان امروز شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

پیش‌بینی قیمت دلار فردا یک‌شنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳

بهترین موشک های ایران + مشخصات

قیمت خودرو‌های سایپا امروز شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

عکس/استایل نوجوان‌پسند نانسی عجرم در لس‌آنجلس

پیش‌بینی بورس فردا یک‌شنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳

فیلم/خودرو‌های مدیران خودرو در سیل غرق شدند!

خواندنی‌ها
خودرو
فناوری
آخرین اخبار

اثر کمبود این ویتامین‌ها بر شدت شوره سر

کنترل طبیعی فشار خون با خوردن این میوه

این سبزی رژیمی سرشار از ویتامین C است

کیلین مورفی کیست؟/ نقش نولان در پیشرفت ستاره هالیوود

این سردردها نشانه چیست؟

زمان ورود به بازار طلا فرا رسید/ مالیات بر عایدی چقدر بر بازار طلا اثرگذار است؟/ احتمال افزایش دوباره قیمت با رشد ادامه‌دار طلای جهانی

خبرخوش برای سهامداران عدالت

افزایش ۳۵۳ درصدی آتش‌سوزی در طبیعت ایران

پیام احساسی کاپیتان استقلال به جانشینش در تبریز + عکس

عکس/ ابراز علاقه آناهیتا درگاهی به یک درخت

مهلت انتخاب رشته آزمون دکتری ۱۴۰۳ تمدید شد

وزارت کار: تورم و حقوق کارگران به یک اندازه افزایش یافته است

فیلم/ واکنش تاکسیرانی به فیلم حمل بار عجیب یک تاکسی

تکذیب خبر فعال شدن سامانه دهک ریاست جمهوری

فیلم/ نخستین پرواز مسافربری اتومبیل پرنده در دنیا

عکس/ تیپ همسر ابراهیم رییسی در پاکستان

دستمزد کارگران در سال ۱۴۰۳ به نسبت تورم افزایش پیدا نکرد

فیلم/ آتش‌سوزی یک هتل در محدوده میدان ولیعصر تهران

فیلم/ لحظه ترور ستاره تیک‌تاک عراق در بغداد

فیلم/ بلعیده شدن ناگهانی نگهبان باغ‌وحش حین غذا دادن به مار

فیلم/ اوضاع مالی خوانندگان پیش از انقلاب، به روایت ایرج مهدیان

خرید و فروش خودروی جانبازان آزاد شد

بیرانوند به بازی با سپاهان می‌رسد؟

این گیاه دارویی نفخ شکم را از بین می‌برد

فیلم/ آتش‌سوزی گسترده یک کارگاه ۲۰۰۰ متری در جنوب تهران

فیلم/ مردم را با واردات خودرو‌های برقی سرکار نگذاریم

قبض برق این مشترکان بالای ۲میلیون تومان می‌شود!

عکس/ حضور دیپلمات زن بی‌حجاب در همایش سخنرانی رییسی

پنجشنبه یا شنبه؛ کدام یک تعطیل می‌شود؟

جزییات یارانه مضاعف برای خرید کالا

هشدار زرد هواشناسی

پرونده کاظم صدیقی باید بررسی قضایی شود

آخرین وضعیت مصدومان استقلال

میزان واریزی برای مسکن ملی مشخص شد

هزینه های دندانپزشکی گران نیست ؛ درآمد مردم کم است

پیش‌بینی قیمت دلار فردا یک‌شنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳

پیش‌بینی بورس فردا یک‌شنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳

مخالفت کارگروه فیلترینگ با رفع فیلتر گوگل‌پلی

پیری از چند سالگی شروع می‌شود؟

بررسی ارزان‌ترین روش‌های انتقال وجه بین المللی با فراکنش

سرنوشت لایحه امنیت شغلی کارگران به کجا رسید؟

ارزپاشی بانک مرکزی از محل ذخایر ارزی و منابع صندوق توسعه ملی

فیلم/ کلاهبرداری با آگهی اجاره خانه!

گشت ارشاد مدیران؛ یک وعده شبه احمدی نژادی دیگر در دولت رئیسی /فساد‌ها و تخلفات در سکوت فراموش می‌شوند؟

وضعیت علیرضا بیرانوند هنوز نامشخص است

مرد نقاش، راز آتش زدن همسر و فرزندش را لو داد

خواب یک گروه سیاسی برای مهاجران افغان+ فیلم

سقف تراکنش خرید از کارت‌های بانکی افزایش یافت

سریال حشاشین غیرمجاز است

محدوده مناسب درجه آب موتور ماشین چقدر است؟