تاریخ انتشار: ۰۹:۴۳ - ۰۳ تير ۱۳۹۹
تعداد نظرات: ۱۳ نظر
دلالانی با نقاب جدید

قیمت خودرو و اختلاف عجیب نرخ کارخانه تا بازار

مطابق طرح قیمت گذاری خودرو در بازار آزاد نرخ خودرو تا سقف ۱۰ درصد بالاتر از قیمت کارخانه تعیین شد، در این گزارش به علل اجرایی نشدن این موضوع پرداختیم.

قیمت خودرو

اقتصاد۲۴ -نمایندگی‌های شرکت‌های خودروسازی سایپا و ایران خودرو یکی از سرچشمه‌های اصلی ایجاد اختلال در قیمت‌های بازار خودرو هستند که کمتر کسی به آن‌ها توجه می‌کند.

امروز اتحادیه‌ها، سازمان حمایت، تعزیرات حکومتی شورای رقابت و تمامی دستگاه‌های نظارتی و قیمت گذار از بازار خودرو کناره گیری کرده اند و نمایندگی‌های شرکت‌های خودروسازی قیمت نهایی بازار را تعیین می‌کنند.

برای اثبات این ماجرا کافی است سری به نمایشگاه‌های فروش اتومبیل در سطح شهر بزنید و سراغ خرید خودروی صفر کیلومتر را از آن‌ها بگیرید. بدون شک گوشی تلفن را در دست خواهد گرفت و شروع و تماس با یکی از نمایندگی‌های همان حوالی خواهند کرد. اگر برای تحویل خودرو صفر کیلومتر گذرتان به نمایندگی‌های خودروساز‌ها خورده باشند بدون شک پیشنهاد خرید خودرو یا واسطه گری برای فروش آن را به شما داده‌اند.

ماجرای آشفته بازار خودرو از سر چشم مشکل دارد و دلال بازی‌‎های نمایندگی‌های خودروساز‌ها این ماجرا را اثبات می‌کند. محل ارائه خدمت به مردم حالا به آفتی بر جان بازار خودرو تبدیل شده است.

درست چند روز قبل بود که برای بازرسی از پارکینگ‌ها و شناسایی احتکار خودرو با بازرسان تعزیرات حکومتی و سازمان حمایت همراه شدیم. پارکینگ‌های مملو از خودرو‌های خوابیده و خاک خورده که به ادعای صاحبان پارکینگ‌ها به نمایندگی‌های شرکت‌های خودروساز مربوط بود.

پارکینگ دار‌ها حقیقت ماجرا را بیان می‌کردند خودرو‌ها صاحب مشخصی داشت که هنوز برای تحویل نیامده بودند و این حقیقت کلمه‌ی احتکار بود. این خودرو‌ها صاحبان شخصی داشتند، اما برای واسطه‌گری توسط نمایندگی‌های خودرو ساز‌ها در پارکینگ‌ها دپو شده بودند. سرچشمه توزیع خودرو، عرضه در بازار و قیمت‌ها را تعیین می‌کند.
 

قیمت خودرو در بازار توسط نمایندگی‌های سایپا و ایران خودرو تعیین می‌شود

 
یکی از نمایشگاه‌داران حضور نمایندگی‌ها را یکی از دلایل اصلی نوسان در بازار دانست و گفت: خودروساز‌ها باید به جای تحویل خودرو‌ها به نمایندگی‌ها آن‌ها را از طریق اتحادیه فروشندگان خودرو در شبکه اصلی فروش توزیع کنند. نمایندگی‌های خودرو ساز‌ها و وظیفه ارائه خدمت به مشتریان را بر عهده دارند، اما به جای انجام این کار وارد موضوع بازار و ارائه قیمت شده‌اند.

او گفت: اگر خودروسازی میزان تولید خود را افزایش داده و این تولیدات را از طریق مجاری درست به دست مصرف کننده واقعی برسانند قیمت‌ها کنترل خواهد شد. عرضه چند هزار خودرو از طریق قرعه کشی و رسیدن آن به دست مصرف کننده واقعی توانست تا حد زیادی بازار را کنترل کرده و قیمت‌ها را کاهش دهد، اما با اتمام این فرایند دوباره روند صعودی به خود گرفت.

چند مغازه آن طرف‌تر یکی دیگر از نمایشگاه داران درباره نقش نمایندگی‌ها در بازار بیان کرد: اغلب خودرو‌های صفر کیلومتر در دست نمایندگی‌های خودروساز‌ها قرار دارند بنابراین خود نمایشگاه‌دار‌ها هم برای گرفتن قیمت با نمایندگی‌ها تماس می‌گیرند.

او ادامه داد: نمایشگاه دار‌ها نقشی در تعیین قیمت و کنترل بازار خودرو ندارند. سود نمایشگاه دار‌ها در انجام معامله و خرید و فروش است چرا که هیچ یک از خودرو‌های موجود در نمایشگاه به خود نمایشگاه دار تعلق ندارد بنابراین باید از سرچشمه به دنبال پیدا کردن علت افزایش قیمت بگردید.

نمایندگی‌های خودروساز‌ها مجرای اصلی توزیع خودرو در بازار هستند؛ آن‌ها می‌توانند با چند تغییر جزئی بازار را به سمت افزایش یا کاهش قیمت سوق دهند. اگر چه شبکه فروش و توزیع خودرو بدون وجود این بخش‌ها لنگ نمی‌ماند، اما بدون شک وجود ان‌ها یکی از دلایل اصلی نوسان در بازار است.

میلاد بیگی کارشناس حوزه خودرو  تقش نمایندگی‌ها در ایجاد نوسان در بازار را تایید کرد و گفت: در گذشته نمایندگی‌ها خودشان از خودروساز‌ها به صورت سبدی خودرو می‌خریدند و در بازار می‌فروختند. در شرایط فعلی خودروساز‌ها نباید به نمایندگی‌ها خودرو بفروشند و فقط خودرو را مستقیم بده دست مردم برسنانند که الان هم تا حدود زیادی عملیاتی شده است.

او گفت: حضور خودروساز‌ها در فرآیند تحویل مشکل‌ساز نیست، اما فعالیت ان‌ها در بازار مشکلاتی را به همراه دارد. در شرایط عادی بازار حضوره نمایندگی‌ها کارکرد مناسبی داردمعمولا نمایندگی‌ها خدمات پس از فروش را ارائه می‌کنند، اما بعضا شاهد خرید و فروش خودرو توسط آن‌ها هستیم.

بیگی بیان کرد: یکی از دوستان خودم برای دریافت خودرو به یکی از نمایندگی‌های خودروساز‌ها مراجعه کرده بود، نمایندگی تحویل هنگام ارائه به او گفته بود که اگر بخواهی خودرو را برایت میفروشیم. نقش نمایندگی‌ها در بازار خودرو انکار ناپذیر است، ولی تمام این اختلالات از تبعات مسئله قیمت گذاری در کارخانه محسوب می‌شود. وقتی در آن نقطه مسئله حل نشده باشد تا پایین‌ترین نقطه مسئله ادامه داشته و پیچیده‌تر می‌شود.

تعزیرات: به بازار خودرو ورود نمی‌کنیم

چند روز قبل سید یاسر رایگانی سخنگوی سازمان تعزیرات حکومتی در گفتگو باشگاه خبرنگاران جوان، گفت: همان طور که در روز‌های اخیر بار‌ها اعلام کردیم، مردم خودشان باید از طریق سامانه ۱۳۵ و یا تارنمای t ۱۳۵.ir شکایات خود را ضمن ارائه مدارک اعلام کنند.

او افزود: با شکایت مردم در مورد گرانفروشی بنگاه‌ها در معامله خودرو، رسیدگی به پرونده آغاز می‌شود و در صورت اثبات تخلف، مبلغ اضافه دریافتی به شکات بازگردانده می‌شود.

اما وقتی حالا ورود آن‌ها به ماجرای خودرو و علت اجرا نشدن طرح قیمت گذاری بازار خودرو ۱۰ درصد بالاتر از قیمت کارخانه را پیگیری می‌کنیم حاضر به پاسخگویی نیستند و اعلام می‌کنند که قصد مداخله و ورود به این موضوع را ندارند. بازار خودرو دوباره به حال خود رها شده و هیچ یک از نهاد‌های نظارتی و تصمیم گیرنده قصد مداخله با این موضوع را ندارند.
منبع: باشگاه خبرنگاران
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۳
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۳
حسین
0
0
سه‌شنبه ۰۳ تير ۱۳۹۹
آخه چقدر این مردمو اذیت میکنید من واقعا مصرف کننده و بعداز چندین سال کار کردن به یک خودرو نیار دارم از کارخانه که نشد و نمیشه بگیرم آقای مسعول آیا میتوانید کسی یا شرکتی معرفی کنید که من بتوانم با ده درصد بالا تر ازکارخونه بخرم پولم آماده هست ولی دیگه توان این قیمت بازارو ندارم لطفا اگر کسی میتواند به من کمک کند یک خودرو صفر با ده درصد خریداری کنم
ناشناس
0
7
سه‌شنبه ۰۳ تير ۱۳۹۹
اقا پس چی شد باز که همه چی رها شد بابا ایا ما هم میتونیم یه خودرو صفر از بازار تهیه کنیم!!!!!
ناشناس
0
3
سه‌شنبه ۰۳ تير ۱۳۹۹
ما میدونیم همین مسولین خودرو رو گرون کردن والان خودشونو کشیدن کنار . نظارت کجا بود
Farhad
0
1
سه‌شنبه ۰۳ تير ۱۳۹۹
دلار بیست تومنه زمین و مسکن رفته تا ناکجا آباد چسبیدین به ماشین؟ مردم باید دارایی هاشون رو بفروشن تبدیل مسکن کنن یا نه؟ مسکن رو ارزون کنین همه چیز ارزون میشه ماشین نیاز هست ولی بعد از خونه در تعجبم با دلار ۲۰ تومن چسبیدین تنها و تنها به گرانی ماشین مگه فقط ماشین گرونه؟؟
ناشناس
0
5
سه‌شنبه ۰۳ تير ۱۳۹۹
چیزی اختلاف نداره فقط صد میلیون اختلاف هست با بازار آزاد
ناشناس
0
1
چهارشنبه ۰۴ تير ۱۳۹۹
چرامردمو وعده های الکی میدین شما که دوست دارید قیمت خورو بالا بره چرا مردمو اذیت میکنید وگرنه قیمت خودرو رو باید چندتادلال توبازارمشخص کنه چرا مملکت را نمیتونید مدیریت کنید یا نمیخواد مدیریت کنید وگرنه مگه چی کارداره جلوی گرانفروشی رو گرفتن بخدا فشار به قشر کارگرو طبقه ضعیف میاد بخدا ماهم آدمیم حقوق مون 15 درصد افزایش دادین ولی قیمتهای دیگه صددرصد افزایش چرا کسی بدادمون نمیرسه اگه خودکشی حرام نباشه همه خودکشی میکنیم راحت بشیم تو مملکتیکه همهچی رو خودش تولید میکنه حسرت یه ماشین مدل بایین بدل ما مانده زندهه بودنش چه بدرد میخوره خدا ازتون نگذره خدا باعت و بانیشولعنت کنه
ناشناس
0
3
چهارشنبه ۰۴ تير ۱۳۹۹
مادر تمام گرانی ها یکشبه بنزین را ۳ برابر کردن بود . وقتی دولت بفکر ملتش نیست توقع دارید بازاری بفکر ملت باشه؟
ناشناس
1
2
چهارشنبه ۰۴ تير ۱۳۹۹
خیلی بیشرفن که اینجوری مردمو گزاشتن زیر فشار گرونی
ناشناس
0
2
چهارشنبه ۰۴ تير ۱۳۹۹
میگن عاقل از یک سوراخ دوبار گزیده نمیشه اما در قضیه خودرو اینگونه شد
ناشناس
0
1
چهارشنبه ۰۴ تير ۱۳۹۹
خدای علی لعنتتون کنه،ک پدراروپیش خانوادشون شرمنده کردین بااین گرونیا...چندساله ماشین ندارم حالاباهزارقرض ووام هم پولم نمیرسه،خدالعنتتون کنه لعنت لعنت لعنت
ناشناس
0
1
چهارشنبه ۰۴ تير ۱۳۹۹
خخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخ خخخخخخخ خخخخخ خخخ خخ خ
ashkan
0
0
چهارشنبه ۰۴ تير ۱۳۹۹
آخه تا کی بی عدالتی رو تحمل کنیم،مسئولین خودشون بهترین ماشینها رو سوار میشن ولی ما مردم بدبخت باید آرزوی سوار شدن یه ماشین ایرانی بی کیفیت رو به گور ببریم.
سجاد
0
0
سه‌شنبه ۱۰ تير ۱۳۹۹
بنظرمن تاماشین خود دوشرکت ایران خودرو وسایپا ماشین نریزن تو نمایندگی دوشرکت وتحویل سی روزه ندن به مصرف کننده این وضعیت همین شکل خواهد بود ومردم تاوقتی که برا خودروصف میکشن این وضعیت تغییرنخواهد کرد.
ارسال نظر
قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «اقتصاد24» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

قیمت سکه و طلا امروز سه‌شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

صفحه اول روزنامه‌های سیاسی امروز

قیمت ساعت اپل، سامسونگ و شیائومی امروز + جدول

قیمت لیر ترکیه امروز در بازار + جزئیات

پیش‌بینی هواشناسی تهران و ایران امروز + جدول

وضعیت هواشناسی امروز

قیمت دینار عراق امروز در بازار + جزئیات

قیمت دلار و یورو امروز سه‌شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

قیمت انواع زعفران + جدول

قیمت خودرو‌های ایران خودرو امروز سه‌شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

قیمت خودرو‌های میتسوبیشی اوتلندر، لنسر و میراژ در بازار امروز + جدول

قیمت خودرو‌های سایپا امروز سه‌شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

استایل مجلسی هلیا امامی بازیگر شب‌های مافیا + عکس

قیمت سکه پارسیان امروز سه‌شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

تکرار سناریوی سرکوب ارز در سال ۱۴۰۳/ دلار ۸۰ هزار تومانی با فرود قوی سیاه در بازار ارز؟

فیلم/جمعیت عظیم افغان‌ها و نصب پرچم افغانستان در ایران!

پست جدید میلاد کی مرام با تم جشن تولد + فیلم

جزییات جدید از پرونده مرگ زهره فکورصبور!

بی قانونی در واگذاری پرسپولیس/ بانک‌‎ها با کدام مجوز سهام باشگاه زیان ده را می‌خرند؟/ تکرار بی‌راه‌های خصوصی‌سازی

سارا و نیکای پایتخت به ایران بازمی‌گردند؟

خواندنی‌ها
خودرو
فناوری
آخرین اخبار

سونامی افزایش قیمت خودرو تا کی ادامه دارد؟/ همان پیکان را به مردم بدهند هنر کرده‌اند

پوستر «مست عشق»، سوژه خنده کاربران شد

حکم اعدام برای ۳ پسر به اتهام تجاوز به ۲ دختر نوجوان

شورای اسلامی نسیم شهر منحل شد

چند درصد ایرانی‌ها «مسافرت» می‌روند؟

توماج صالحی به اعدام محکوم شد؟

عزل یک مسئول به‌خاطر ورزش رزمی مختلط در لواسان

اعمال تحریم‌های جدید آمریکا علیه ایران

بی‌انضباطی‌های نان دار برای فدراسیون

حسین انصاریان‌: نماز جماعت در کشور به خط پایان رسیده است

هشدار باران شدید در ۲۱ استان

عکس/خالکوبی منشوری تتلو

عکسی از پوشش جالب یک زن دیپلمات در دیدار با رئیسی

ماجرای تجمع مردم مقابل فرمانداری بندرعباس

تماس علی دایی با پدر ترانه علیدوستی

یادداشت یک پدر روی کلید کولر + عکس

رئیسی دکتری گرفت + عکس

پیش بینی بورس فردا چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳

یک نکته عجیب در عکس‌های جدید تتلو در دادگاه

خلاقیت عجیب و خبرساز وزارت بهداشت در تولید قلیان!

قتل جوان ۱۷ ساله و دستگیری قاتل در نهاوند

حمایت تمام‌قد میرسلیم از بازگشت گشت ارشاد

پیش‌بینی قیمت دلار فردا ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳

شیرینی فرانسه رفع پلمب شد

تجدید میثاق مدیران و کارکنان بانک رفاه کارگران با آرمان‌های بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی

خبر بد و ناراحت‌کننده برای بانوان هوادار تراکتور

چرا مردم هشدار‌های سیل را جدی نمی‌گیرند؟

کاهش محسوس علاقه پسران به دانشگاه ها؟

این سه ادویه، ماکارونی شما را معرکه می‌کند!

سه سناریو درباره رشد نقدینگی در سال ۱۴۰۳

عضو اتاق بازرگانی: بانک مرکزی مسئول قیمت نهایی نیست

گل مژه چشم چیست؟ و آیا درمان دارد؟

اولین تمدیدی پرسپولیس مشخص شد!

ممنوعیت ورود زنان تبریزی به استادیوم+ عکس

یک مزایده بی نظیر در تاریخ صرافی ها: مزایده "ساتوشی حماسی (Epic) " کوینکس اکنون در حال برگزاری است

کت و شلوار هوتن شکیبا جهانی شد+ عکس

قتل وحشتناک مدیر یک شرکت مشهور در برج ۲۰ طبقه‌اش

حقوق رایزن‌های اقتصادی ایران در خارج چقدر است؟

درآمد شغل مدلینگ در ایران چقدر است؟

اعتراض ژاپن به تاکتیک‌های تجاری گوگل

قیمت جدید انواع برنج ایرانی در بازار

شاسی بلند جدید چری که خیلی گران نیست! + عکس

فیلم/پاداش ۱۸ میلیونی فرزند آوری در یک وزارت خانه

فیلم/ وقوع سیل در نطنز

نگاهی به هزینه‌های صداوسیما در سال ۱۴۰۳+ اینفوگرافی

فیلم/ این دولت را دیگر کسی گردن نمی‌گیرد، حتی مسعود‌های ده نمکی!

سقف درآمد مالیاتی دولت در سال ۱۴۰۳ تغییر کرد؟

مدیران سازمان تامین اجتماعی چقدر حقوق می گیرند؟

جایزه خودرو برای کم مصرفان برق خانگی!

برندگان دومین جشنواره بزرگ اصناف بانک تجارت معرفی شدند