تاریخ انتشار: ۰۹:۲۸ - ۰۴ تير ۱۳۹۹
با وجود ظرفیت‌ها و توانمندی‌ها؛

منطقه آزادچابهار ظرفیتی مهم ملی برای جهش تولید است

منطقه آزاد چابهار با ظرفیت‌ها، توانمندی‌ها و معافیت‌های مالیاتی ۲۰ ساله نقش ملی و بین المللی برای توسعه، رونق و جهش تولید و تجارت شرق کشور بویژه استان سیستان و بلوچستان دارد، وجود منطقه آزاد، بندر شهید بهشتی با ظرفیت تخلیه و بارگیری سالانه هشت و نیم میلیون تن کالا و پهلوگیری کشتی‌های اقیانوس پیما و فعالیت بندر شهید کلانتری، چابهار را به یکی از نقاط مهم اقتصادی منطقه تبدیل کرده است.
منطقه آزادچابهار
اقتصاد۲۴ - چابهار با داشتن جاذبه‌های متعدد گردشگری و فراهم شدن برخی زیرساخت‌های لازم بهترین زمینه را برای جذب گردشگر بویژه از کشور‌های همجوار از جمله پاکستان، افغانستان، هند و عمان دارد.

چابهار به عنوان یکی از مراکز تجارت جهانی، تراتزیت کالا و قطب گردشگری می‌تواند در توسعه اقتصادی داخلی و خارجی تاثیرگذار باشد و موقعیت مناسب منطقه آزاد چابهار و استقرار صنایع و کارخانه‌های بزرگی نظیر فولاد، پتروشیمی و دیگر کارگاه‌های بزرگ و کوچک پیش بینی شده این منطقه را به قطب مهم تجارت تبدیل می‌کند.

زمینه برای سرمایه گذاری و ثبت شرکت در این منطقه آزاد فراهم است و نهایت همکاری با فعالان اقتصادی و سرمایه گذاران انجام می‌شود و هیچ مشکل و محدودیتی در این زمینه وجود ندارد.

چابهار بزودی به قطب تجارت، ترانزیت کالا و گردشگری تبدیل خواهد شد، سرمایه گذاری در حوزه زیرساخت‌های گردشگری، اماکن اقامتی و تفریحی در حال انجام است و بزودی ظرفیت‌های هتل و رستوران افزایش چشمگیری خواهد یافت.
بیشتربخوانید: چابهار، کانون ترانزیت و صنعت در توسعه مکران
به گفته یک کارشناس اقتصادی، علیرغم اینکه پیش از انقلاب و تا چند سال پیش همواره توسعه بندرچابهار مطرح می‌شد، اما اقدام مهمی در این زمینه انجام نشده بود تا اینکه با عنایت رهبر معظم انقلاب و همت و تلاش دولت تدبیر و امید کار‌های زیربنایی و اساسی آغاز شد و اکنون به یکی از بزرگترین بنادر تبدیل شده که مورد توجه جهان قرار گرفته است.

 

منطقه آزادچابهار در مسیر جهش تولید و توسعه



مدیرعامل سازمان منطقه آزاد چابهار در گفتگو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: چهار هزار شرکت در این منطقه ثبت و ۲۷۵ واحد تولیدی مستقر شده که از این تعداد ۱۱۵ واحد درحال تولید و ۱۶۰ واحد نیمه تعطیل و یا تعطیل است.

عبدالرحیم کردی با اشاره به اینکه با عنایت ویژه دولت و اجرای طرح‌های عمرانی در سالجاری، منطقه آزاد چابهار به یک کارگاه بزرگ تبدیل شده است، افزود: در سال جهش تولید برنامه‌ریزی لازم برای بازگشت واحد‌های مشکل دار انجام شده بطوریکه برای رفع مشکل نقدینگی و منابع واحد‌های نیمه‌تعطیل و تعطیل نیز شورای هماهنگی بانک‌های منطقه آزاد چابهار تشکیل شده است.

کردی ادامه داد: با توجه به اینکه بانک‌های منطقه در اینجا منافع دارند باید بخشی از گردش مالی خود را به واحد‌های تولیدی اختصاص دهند و این موضوع در دستور کار جدی ماست.

وی گفت: مجموع قرارداد‌های سرمایه گذاری چهار سال اخیر منطقه آزاد، با ۱۰ سال قبل از آن برابری می‌کند، این نشان دهنده شکوفایی، شفافیت و جدیت در اجرای طرح‌های مختلف و نظارت بر سرمایه گذاری هاست.

مدیرعامل سازمان منطقه آزادچابهار، بر ایجاد راه آهن، توسعه جاده‌های ارتباطی، اختصاص اعتبارات برای تکمیل طرح‌های در دست اجرا و کاهش هزینه‌های حمل و نقل از چابهار به نقاط مختلف کشور و دنیا تاکید کرد.

کردی با بیان اینکه کاهش هزینه‌های حمل و نقل، نجات دهنده هر منطقه و چابهار اتصال دهنده بازار‌های جهانی است و باید به زیرساخت‌های آن توجه شود، خاطرنشان کرد: چابهار به دلیل موقعیت راهبردی مکانی مناسب برای سرمایه گذاری است.

وی بیان کرد: سیاست گذاری‌های انجام شده در منطقه آزاد و تمامی تصمیمات براساس شفافیت بنا شده و هیچ اشکال قانونی در این زمینه وجود ندارد و پاسخگوی جوامع محلی هستیم.

مدیرعامل سازمان منطقه آزادچابهار ادامه داد: سند مسئولیت اجتماعی منطقه آزاد چابهار تدوین شده و در سه محور آموزش، بهداشت و توانمندسازی پیش می‌رود و هم اینک یک مدرسه با برگزاری آزمون از روستا‌ها دانش آموز جذب می‌کند.

کردی تصریح کرد: از سال ۹۰ تا ۹۵ مجموع اعتبارات پروژه‌های عمرانی ۶۷ میلیارد تومان بوده و از سال گذشته ۳۰۰ میلیارد تومان پروژه، طرح و کار عمرانی در منطقه آزاد در حال اجراست.

وی گفت: بودجه منطقه آزاد چابهار در سال ۹۵ حدود ۱۲۰ میلیارد تومان و این بودجه در سال گذشته ۷۹۰ میلیارد تومان بوده است.
بیشتربخوانید: همه آنچه باید درباره مزایا و قابلیت‌های بندر چابهار بدانید
مدیرعامل سازمان منطقه آزاد چابهار افزود: از سال ۷۵ تا ۸۵ حدود یکهزار و ۷۰۰ هکتار و از سال ۹۵ تا ۹۷ حدود ۹ هزار و ۶۰۰ هکتار زمین آماده سازی و برای آغاز سرمایه گذاری اجرا شده است.

کردی گفت: علاوه‌بر احیای واحد‌های تعطیل و نیمه تعطیل، امسال ۷۳ پروژه تولیدی که پیشرفت بالای ۷۰ درصد دارند نیز به بهره‌برداری می‌رسند و برنامه‌ریزی مفصلی برای رصد میزان پیشرفت فیزیکی این واحد‌ها و رفع موانع آن‌ها هم در نظر گرفته شده تا در زمان مقرر وارد فاز تولید شوند.

 

معافیت ۲۰ ساله مالیاتی برای سرمایه گذاران در منطقه آزادچابهار



معاون اقتصادی و سرمایه گذاری سازمان منطقه آزادچابهار نیز در گفتگو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: سرمایه گذاران در این منطقه از معافیت‌های مالیاتی ۲۰ ساله در تمام زمینه‌ها و از قابلیت تمدید آن برخوردار هستند تا بتوانند به موقع سودآوری و ایجاد اشتغال مورد نظر را داشته باشند.

فرزین حقدل افزود: منطقه آزاد چابهار برای سرمایه گذاران معافیت در عوارض ورود ماشین آلات و مواد اولیه را در نظر گرفته است که این امر به افزایش سرمایه گذاری کمک می‌کند.

حقدل افزود: ورود بخشی از خدمات تولیدی کارگاه‌های مختلف به سرزمین اصلی (داخل کشور) میزان ارزش افزوده بدون پرداخت عوارض و نیاز نداشتن به ثبت سفارش از دیگر مزایای سرمایه گذاری در این منطقه است.

وی بیان کرد: از مهمترین مزیت‌های سرمایه گذاری در چابهار موقعیت جغرافیایی راهبردی این منطقه در کنار آب راه‌های بین المللی و نزدیکی به خطوط کشتیرانی است.

معاون اقتصادی و سرمایه گذاری سازمان منطقه آزادچابهار گفت: این شهرستان تنها بندر تجاری ایران در خارج از تنگه هرمز، نقطه اتصال کریدور شرق ایران به آب‌های آزاد و نزدیک‌ترین بندر به بازار‌های آسیای میانه و افغانستان است.

حقدل اظهار داشت: منطقه آزاد چابهار بهترین موقعیت را برای سرمایه گذاران داخلی و خارجی ایجاد کرده است به طوری که در مدت ۲ روز شرکت سرمایه گذاری ثبت می‌شود.

وی تصریح کرد: قوانین و مقررات خاصی برای اشتغال در منطقه آزاد و امکان دسترسی به نیروی انسانی ماهر، بهره ور و ارزان وجود دارد که سرزمین اصلی از چنین شرایطی برخوردار نیست.

معاون اقتصادی و سرمایه گذاری سازمان منطقه آزادچابهار بیان کرد: صدور محصولات بدون پرداخت عوارض گمرکی، مقررات خاص برای بیمه و تامین اجتماعی در مناطق آزاد، امکان مشارکت با سرمایه گذاران خارجی بدون محدودیت در مشارکت و مالکیت ۱۰۰درصد سرمایه گذاران خارجی وجود دارد.

حقدل گفت: امکان داشتن ۱۰۰در صد سهام شرکت‌های ثبت شده توسط سرمایه گذاران خارجی، آزادی انتقال ارز به خارج از کشور بدون هیچ محدودیت، آزادی کامل ورود و خروج اصل سرمایه و سود حاصل از فعالیت‌های اقتصادی، حمایت و ضمانت سرمایه‌های خارجی، تجویز تاسیس بانک و بیمه‌های خارجی نیز در منطقه آزاد وجود دارد.

وی برخورداری از مقررات خاص در صادرات، واردات و امور گمرکی و نیاز نبودن به روادید و سهولت در صدور مجوز ورود و اقامت خارجیان را از دیگر فرصت‌های مناسب سرمایه گذاری در چابهار عنوان کرد.

معاون اقتصادی و سرمایه گذاری سازمان منطقه آزاد چابهار ارتقاء منطقه آزاد چابهار و تبدیل آن به کانون اصلی حمل و نقل ترانزیت در چهارچوب توسعه محور شرق کشور، اتصال به شبکه ریلی و گاز، امکان ساخت صنایع پایین دستی با شروع بکار صنایع سنگین از جمله پتروشیمی و فولاد و ساخت فرودگاه بین المللی را از جمله فرصت‌های آینده در بندر و منطقه آزاد چابهار عنوان کرد.
ارسال نظر
قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «اقتصاد24» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.
برچسب منتخب
# مناطق آزاد

قیمت دلار و یورو امروز دوشنبه ۲۷ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت خودرو‌های جک و لیفان شرکت کرمان موتور امروز + جدول

هشدار اتحادیه طلا و جواهر به خریداران طلا

فیلم/ مهناز افشار: در ایران پسر بازی هم می کردم

سد چمشیر فاجعه آفرید

صفحه اول روزنامه‌های سیاسی امروز

قیمت سکه و طلا امروز سه‌شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت سکه و طلا امروز دوشنبه ۲۷ فروردین ۱۴۰۳ +جدول

قیمت لیر ترکیه امروز در بازار + جزئیات

پیش‌بینی هواشناسی تهران و ایران امروز + جدول

قیمت قند و شکر امروز

قیمت روز روغن خوراکی + جدول

عکس/ دورهمی ستارگان سینما در یک کافه

قیمت انواع خودرو‌های مزدا ۳، بسترن و کاپرا گروه بهمن امروز

قیمت تبلت سرفیس و سامسونگ امروز + جدول

قیمت دلار و یورو امروز سه‌شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

وضعیت هواشناسی امروز

قیمت دینار عراق امروز در بازار + جزئیات

قیمت سکه پارسیان امروز دوشنبه ۲۷ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت خودرو‌های سایپا امروز دوشنبه ۲۷ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

خواندنی‌ها
خودرو
فناوری
آخرین اخبار

عکس/ آنا نعمتی قید آرایش را زد

عکس‌های جذاب بازیگر دونگ‌یی در طبیعت کره‌جنوبی

پیشتازی بانک ملی ایران در واگذاری‌ها با ثبت رکورد‌های جدید توسط آینده پویا

عکس/ تغییر چهره جذاب پادشاه سوکجونگ در ۵۲ سالگی

معرفی ورژن جدید خودروی محبوب مولتی‌میلیاردر‌های ایرانی + عکس

حمله هکری به سایت‌های اطلاعاتی اسرائیل

فیلم/لحظه دردناک خودکشی یک زن در ترکیه

اعلام زمان‌بندی مرحله دوم انتخابات مجلس + جدول

عکسی تلخ از التماس سرباز روس برای زنده ماندن!

حمایت صریح محمد خاتمی از پاسخ ایران به اسرائیل

سقف تراکنش‌های بانکی تغییر کرد

بانک رفاه کارگران دستگاه برتر در پیشبرد برنامه‌های تحولی معرفی شد

معرفی ۵ کارت گرافیک عالی برای سیستم گیمینگ و گیمر‌های حرفه‌ای

۱۴۰۲؛ سال ثبات و رشد بیمه معلم

آمریکا درباره حمله به ایران برای اسراییل چه شرطی گذاشت؟

قیمت گوشت گوسفندی امروز ۲۸ فروردین ۱۴۰۳+ جدول

ماجرای احضار مدافع استقلال به کمیته انضباطی

فیلم/استوری مریم مومن از مافیا با صدای خواننده زن قدیمی

زمان صدور کارت سوخت تغییر کرد

عکس/ سلفی مثلا بی‌حواسی حدیثه تهرانی در ماشین

عکس/احترام نظامی به محمدباقر قالیباف در صحن علنی مجلس

قرارداد اوسمار با پرسپولیس تمدید می شود؟

طرح کالابرگ ادامه‌دار می‌شود؟

مخالفت اتاق بازرگانی با تعطیلی پنجشنبه‌ها به جای شنبه‌ها

فیلم/ رقم درآمد حامد آهنگی که شما را شوکه می‌کند!

موافقت رهبر انقلاب با عفو تعدای از محکومان تعزیرات

مخمل کوه در گستره زاگرس - لرستان

خواهر پیمان معادی کیست؟ + عکس

سکه امامی یک کانال بالا رفت

طرح توسعه پروژه «تبادل الکترونیک نسخ دارویی» بیمه تجارت‌نو عملیاتی شد

ناگفته‌های زورگیران صدر

دلار در روند رنج قرار گرفت

فیلم/ محمدرضا گلزار به دیدن بچه های آسمان رفت

استخدام ۷۰ هزار معلم در سال ۱۴۰۳

فیلم/سیل در پارسیان ۲۰۶ را با خود برد

شروع زودهنگام نقل و انتقالات پرسپولیس

اطلاعیه مهم سازمان نظام وظیفه برای مشمولان سربازی

گزارش بورس امروز سه شنبه ۲۸ فروردین ماه ۱۴۰۳

کودکی زیبا و بامزه الناز شاکردوست و برادرش+ عکس

عکس/ پاتوق زیر زمینی معتادان در قلب تهران

آمار فاجعه بار از نابودی جنگل‌های ایران

فیلم/ عاشقانه همسر بهرام رادان و پسرش

جزییات افزایش هزینه خدمات بهشت زهرا در سال ۱۴۰۳

چه چیزهایی گارانتی خودرو را باطل می‌ کند

تمدید ثبت‌نام طرح ترافیک خبرنگاران ۱۴۰۳

علیرضا بیرانوند جدید کیست؟ + عکس

عاشقانه منوچهر هادی برای دخترش سوفیا+ عکس

فیلم/چاپ اسکناس طلا در امارات!

اردن کمک به اسرائیل را تایید کرد!

فیلم/ دختر ایرانی رکورددار روپایی در حال حرکت جهان