اقتصاد۲۴ - بهروز آقایی اظهارداشت: کشتی کانتینربر هیزل تعداد ۳۰ دستگاه کانتینر یخچالی و ۹ دستگاه کانتینر معمولی که همه آنها حاوی محمولههای ترانزیتی از مبدا کشور افغانستان به مقصد بنادر موندرا و ناواشیوا بودند بارگیری و به همراه ۲۸ دستگاه کانتینر خالی به هند ارسال شد.
آقایی افزود: ۱۴ کشتی اختصاصی در ۲ سال اخیر برای حمل کالای اساسی افغانستان به بندرشهیدبهشتی چابهار وارد شده که تنها پنج کشتی حامل گندم اهدایی دولت هندوستان به این کشور امسال وارد این بندر شده است.
بیشتربخوانید: همه آنچه باید درباره مزایا و قابلیتهای بندر چابهار بدانید
وی گفت: با وجود ۲ بندر شهید بهشتی و شهید کلانتری امکان پهلوگیری، تخلیه و بارگیری کشتیهای اقیانوس پیما و همچنین رونق ترانزیت و صادرات در جنوب شرق کشور فراهم شده که با ایجاد دو اسکله جدید در فاز دوم طرح توسعه عملیات تخلیه و بارگیری در این بندر استراتژیک با رشد چشمگیری همراه خواهد شد.
مدیرکل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان اظهارداشت: بندر چابهار در سواحل زیبای مَکُّران به عنوان یکی از بنادر مهم کشور و بزرگترین بندر اقیانوسی ایران در خارج از تنگه هرمز از موقعیت بسیار خوب راهبردی در یک چهار راه جهانی برخوردار است که میتواند موجب توسعه تجارت و حمل ونقل جنوب شرق کشور شود.
بیشتربخوانید: بندر چابهار برای هندیها ارزش استراتژیک دارد
آقایی با بیان اینکه بندر چابهار یک فرصت طلایی برای کشور افغانستان در زمینه صادرات و ترانزیت کالا محسوب میشود، خاطرنشان کرد: یکی از اهداف ساخت بندر شهید بهشتی چابهار و هزینه بیش از یک میلیارد دلاری دولت توسعه محور شرق و توسعه روابط تجاری، اقتصادی و بازرگانی میان ملتهاست.
وی ادامه داد: با توجه به مشکلات موجود در مرزهای مشترک افغانستان و پاکستان (تورخم و چمن) و تمایل تجار افغانستانی به ارسال محمولههای صادراتی خود (شامل تره بار، خشکبار و مواد معدنی) به سایر کشورها از طریق بندر چابهار، راه اندازی مسیر ترانزیتی چابهار ـ میلک فرصت بسیار مغتنمی برای سیستان وبلوچستان به منظور استفاده از ظرفیتهای ترانزیتی مسیر چابهار ـ میلک خواهد بود.
مدیرکل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان گفت: چابهار با توجه به تخفیفهای در نظر گرفته شده ارزانترین و با صرفهترین بندر در بین بنادر حوزه خلیج فارس و دریای عمان برای ترانزیت و صادرات کالا محسوب میشود.
منبع: برنا