تاریخ انتشار: ۰۹:۴۱ - ۱۵ تير ۱۳۹۹
با حضور مدیر عامل فولاد مبارکه؛

تفاهم نامۀ احداث شاخص‌ترین خط ریلی کشور امضا شد

تفاهم‌نامۀ «احداث خط دوم راه‌آهن سنگان- تربت حیدریه-جندق-بافق» و «حمل ریلی مواد اولیۀ معدنی و محصولات صنایع معدنی سنگان» با حضور سرپرست وزارت صمت، وزیر راه و شهرسازی، رئیس هیئت عامل ایمیدرو، مدیرعامل گروه فولاد مبارکه، مدیرعامل راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران و شهردار تهران به امضا رسید.
خط ریلی اقتصاد۲۴ - در این تفاهم‌نامه که به امضای رئیس هیئت عامل ایمیدرو، مدیر عامل فولاد مبارکه و مدیر عامل راه آهن جمهوری اسلامی ایران رسید، از این پروژه ۸ هزار میلیارد تومانی به‌عنوان شاخص‌ترین خط ریلی کشور نام برده شد و مقرر است سرمایه‌گذاری آن از سوی شرکت‌های فعال در ناحیۀ معدنی سنگان انجام گیرد و راهبری پروژه بر عهده فولاد مبارکه باشد.

در این مراسم، مدرس خیابانی، سرپرست وزارت صمت تصریح کرد: فولاد مبارکه دو هفته پیش با حضور رئیـــس‌جمهوری، فاز اول گنــدله‌ســازی سنگان را آغاز کرد و امروز نیز شاهد آغاز توسعۀ حمل ریلی هستیم و از این بابت بسیار تشکر می‌کنیم.

درآمد‌های معدنی، بار کاهش درآمد نفت را به دوش می‌کشند

وی ضمن قدردانی از اقدامات ایمیدرو برای توسعۀ ریلی سنگان تصریح کرد: تحول عظیمی در حوزۀ فولاد مبارکه و خوزستان و ذوب‌آهن انجام گرفته است.

حسین مدرس‌خیابانی در ادامه به وجود ۶۸ نوع مادۀ معدنی در کشور و سهم ۲ درصدی ایران از کل ذخایر معدنی جهان اشاره کرد و گفت: معتقدم بخش معدن می‌تواند جایگزین بخش نفت باشد و هم‌اکنون نیز درآمد‌های معدنی بار کاهش درآمد‌های نفتی را به دوش می‌کشد.

وی بیان داشت: سال گذشته درمجموع ۵۷ میلیون تن از تولیدات زنجیرۀ فولاد صادر شد که نیاز به حمل‌ونقل و برنامه‌های توسعۀ زیرساخت دارد.

سرپرست وزارت صنعت، معدن و تجارت خاطرنشان کرد: شاید مهم‌ترین موضوع در زنجیرۀ فولاد، لجستیک و حمل‌ونقل آن باشد، زیرا معادن مربوطه در کشور پراکنده‌اند و دسترسی به مراکز تولید و مصرف دشوار است.

به گفتۀ مدرس‌خیابانی سهم حمل ریلی در کشور به‌شدت کم است و به دلایلی همچون صرفه‌جویی در مصرف سوخت، کاهش تصادفات جاده‌ای، دسترسی آسان و... به‌شدت به افزایش این سهم نیازمندیم.

تولید بدون زیرساخت امکان توسعه ندارد

مدرس‌خیابانی یادآور شد: این طرح‌های توسعه‌ای، کمک لجستیکی به بخش تولید است و تولید بدون توسعۀ زیرساخت‌های لجستیکی و زیرساخت‌های تجاری امکان نخواهد داشت.

وی اظهار داشت: درحالی‌که مجموع ذخایر معدنی جمهوری اسلامی ایران حدود ۵۳ میلیارد تن است، اما فقط برای ۷۰۰ میلیون تن آن مجوز بهره‌برداری داشته‌ایم و تنها از ۵۰۰ میلیون تن آن بهره‌برداری می‌شود که حمل همین مقدار نیز از طریق جاده‌ای امکان‌پذیر نیست و بر این اساس توسعۀ ریلی از اهمیت زیادی برخوردار است.

سرپرست وزارت صمت افزود: در همۀ حوزه‌های صنعتی، وابستگی به خارج و ارزبری وجود دارد که قابل دفاع نیست و امروز توسعۀ داخلی‌سازی یکی از مهم‌ترین برنامه‌های وزارت صنعت است. برنامۀ امسال، کاهش ارزبری ۳.۲ میلیارد دلاری در بخش صنعت و معدن است.

وی در پایان تأکید کرد: راه نجات اقتصاد کشور، تولید است که با اتکا به داخلی‌سازی و بومی‌سازی، و تکیه بر جوانان، مراکز تحقیقاتی و مراکز دانش‌بنیان میسر می‌شود.

کاستی‌های زیرساخت‌های لجستیک برطرف می‌شود

وزیر راه و شهرسازی نیز در این مراسم گفت: با حرکت جهشی سعی داریم کاستی‌های بخش لجستیک و زیرساخت حمل‌ونقل را رفع کنیم؛ اگرچه در این فرایند، با مزاحمت‌های دشمنان مواجهیم.

محمد اسلامی با اشاره به تفاهم‌نامۀ راه‌آهن با شرکت‌های سرمایه‌گذار سنگان برای ساخت ۸۰۰ کیلومتر خط دوم ریلی با اعتبار ۸ هزار میلیارد تومان در شرق کشور افزود: این خط موجب می‌شود ظرفیت ۷ میلیون تنی جابه‌جایی بار در این منطقۀ معدنی به ۲۰ میلیون تن افزایش یابد.

اسلامی گفت: ظرفیت جابه‌جایی بار از سنگان به سمت نقاط مصرف (شرکت‌های معدن و صنایع معدنی) که تا ۱۱۰۰ کیلومتر مسیر را شامل می‌شود، افزایش می‌یابد.

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه برای ساخت خط دوم این محور ریلی درست‌ترین تصمیم را گرفته‌ایم، گفت: این مسیر ریلی جدید با سرمایه‌گذاری شرکت داخلی ساخته می‌شود و خبری از خارجی‌ها نیست.

فولاد مبارکه، راهبر شاخص‌ترین پروژۀ خط ریلی کشور

خداداد غریب‌پور رئیس هیئت عامل ایمیدرو دیگر سخنران حاضر در این آئین گفت: فولاد مبارکه، راهبر شاخص‌ترین پروژۀ خط ریلی کشور است.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه فولاد مبارکه در احداث پروژۀ فوق به‌عنوان راهبر عمل خواهد کرد، افزود: فولاد مبارکه ۹ میلیون تن از فولاد کشور را تولید می‌کند و برنامۀ افزایش سرمایۀ ۱۰ هزار میلیارد تومانی را در دستور کار دارد.

غریب‌پور اظهار داشت: ایمیدرو برنامۀ افزایش سرمایۀ شرکت‌ها از محل سود انباشته به‌منظور تأمین مالی طرح‌های توسعه‌ای را هدف‌گذاری کرده است.

وی افزود: مبارکه ۲ میلیارد یورو سرمایه‌گذاری پیش رو دارد و این مهم از محل افزایش سرمایۀ این شرکت محقق خواهد شد. با راه‌اندازی مسیر سنگان - بافق، ۴۰ درصد از حمل ریلی کشور از سنگان انجام می‌شود.

غریب‌پور افزود: در منطقۀ سنگان ۲۰ میلیون تن محصول تولیدی خواهیم داشت که عمدتا به مرکز و جنوب کشور (شرکت‌های مبارکه، فولاد خوزستان، فولاد کاوه جنوب و...) منتقل خواهد شد. با راه‌اندازی این پروژه، انتقال محصولات تولیدی سنگان به شرکت‌های مصرف‌کننده تسهیل می‌شود.

رئیس هیئت عامل ایمیدرو در بخش دیگری از سخنانش یادآور شد: برنامۀ احداث جادۀ تربت-سنگان به طول ۱۵۱ کیلومتر و همچنین اتوبان لامرد به پارسیان به طول ۴۰ کیلومتر از پروژه‌های مشترک معدن و صنایع معدنی و وزارت راه و شهرسازی است.

وی افزود: در بخش زیربنا‌ها نیاز به ۹ میلیارد یورو سرمایه‌گذاری است که به همت بخش خصوصی تأمین می‌شود و این رویه حاکی از مشارکت شرکت‌ها و دولت است.

غریب پور تأکید کرد: ایمیدرو زمینه‌ساز توسعه با مشارکت بخش خصوصی است.

مدیرعامل فولاد مبارکه در این خصوص گفت: توسعۀ متوازن از راهبرد‌های اصلی مدیریت شرکت است، به‌ویژه این‌که توسعۀ ریلی مزایای زیادی دارد، ازجمله تسهیل دست‌یابی به اهداف افق ۱۴۰۴ و تولید ۵۵ میلیون تن فولاد در کشور.

وی در ادامه گفت: امروز با امضای تفاهم‌نامۀ توسعۀ ریلی، در کوتاه‌ترین زمان ممکن شاهد کاهش قابل‌توجه قیمت تمام‌شدۀ محصول، کاهش حجم ترافیک جاده‌ای و افزایش سرعت حمل مواد اولیه خواهیم بود.

وی ضمن قدردانی از همراهی و حمایت مسئولین اظهار داشت: نگاه فولاد مبارکه به توسعۀ ملی است. به‌طور قطع این پروژه ۸۰۰ کیلومتری در مسیر خود، اتفاقات خوبی را برای معادن و صنایع ذی‌ربط رقم خواهد زد و زمینۀ انتقال محصولات تولید سنگان به شرکت‌های فولاد مبارکه، فولاد خوزستان، فولاد کاوه جنوب را فراهم خواهد کرد.

مدیرعامل گروه فولاد مبارکه خاطرنشان کرد: مجتمع فولاد سنگان برنامۀ تولید ۱۷ میلیون تن کنسانتره و ۱۵ میلیون تن گندله را در دستور کار دارد و این خط ریلی تأثیر قابل‌توجهی در دست‌یابی به این هدف دارد.
منبع: فولاد مبارکه
ارسال نظر
قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «اقتصاد24» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

صفحه اول روزنامه‌های سیاسی امروز

قیمت خودرو‌های جک و لیفان شرکت کرمان موتور امروز + جدول

قیمت ماهی امروز + جدول

پیش‌بینی هواشناسی تهران و ایران امروز + جدول

قیمت خودرو‌های مدیران خودرو امروز

قیمت لیر ترکیه امروز در بازار + جزئیات

قیمت قند و شکر امروز

وضعیت هواشناسی امروز

قیمت دینار عراق امروز در بازار + جزئیات

قیمت تبلت سرفیس و سامسونگ امروز + جدول

قیمت خودرو‌های سایپا امروز دوشنبه ۵ آذر ۱۴۰۳ + جدول

عکس/ رزمایش مشترک ایران و باکو

عکس/ وعده ایلان ماسک درباره اتصال تمامی گوشی‌ها به اینترنت ماهواره‌ای

عکس/ ثبت‌نام حج تمتع از کدام اولویت‌ها انجام می‌شود؟

عکس/ پوستر پرسپولیس برای بازی با الریان قطر

تصویری عجیب از سالن برگزاری همایش عفاف و حجاب

عکس/ بازداشت ۳ ازبک در امارات به اتهام قتل خاخام اسرائیلی

عکس/جشن تولد علی شادمان با حضور رپر مشهور

عکس/ افشای قرارداد بازیکنان پرسپولیس

عکس/ ژست دیدنی فردین کنار دو ستاره سینمای هند ۵۳ سال پیش

خواندنی‌ها
خودرو
فناوری
آخرین اخبار

اگر هر روز آب پرتقال بخورید، چه می‌شود؟

فیلم/ گاریدو: همه فکر کردیم بازی را بردیم

عالیشاه راهی بیمارستان شد

حسینی: متاسفانه گل را حفظ نمی‌کنیم و بی‌هوا حمله می‌کنیم

عکس/ تصویری از فرح، محمدرضا پهلوی و فرزندانش در سال ۱۳۵۲

عکس/ تماشاگر ویژه بازی استقلال - پاختاکور چه کسی بود؟

علت بازگشت دلار به کانال ۶۸ هزار تومان چیست؟/ صدور قطعنامه علیه ایران به افزایش ریسک، نگرانی و انتظارات تورمی منجر شد

آمار فنی AFC برای دیدار پرسپولیس و الریان

فیلم/ خلاصه دیدار الریان ۱ - ۱ پرسپولیس

طلسم پرسپولیس در قطر هم نشکست

موسیمانه: ناامیدکننده بود که پیروز نشدیم

فیلم/ حسین تهی در گفت‌و‌گو با علی ضیا: روز عاشورا به دنیا آمدم و به همین دلیل نامم حسین است

عکس/ تازه‌ترین تصویر از سفیر ایران در لبنان

تعداد عجیب رانندگان تاکسی‌های اینترنتی در ایران

شمارش معکوس برای خداحافظی با کارت‌های بانک

آمار فنی AFC از بازی استقلال - پاختاکور

عکس/ تغییر چهره جذاب همسر اول جومونگ بعد از ۱۸ سال

فیلم/ درگیری لفظی درباره تنظیم بازار گوشت قرمز بر روی آنتن صداوسیما

انفجار یک معدن در گنجه رودبار

فیلم/ خلاصه دیدار استقلال ۰ - ۰ پاختاکور

پایان بدون گل دیدار استقلال - پاختاکور

حمید رسایی: خصومت شخصی با ظریف ندارم

عکس/ مهدی قایدی و سردار آزمون تماشاگر ویژه بازی استقلال

نخستین تیم صعود کننده لیگ نخبگان مشخص شد

جزئیات توافق آتش‌بس لبنان و اسرائیل

چه کسانی از مالیات معاف می‌شوند؟

تاکید محمد کبیری بر ارتقاء ارائه خدمات به مراجعه کنندگان بیمارستان کیش

حضور مؤثر بانک صادرات ایران در همایش و نمایشگاه بانکداری نوین و نظام‌های پرداخت یازدهم/ «سپینو»، میهمان ویژه همایش

گاریدو با یک تغییر بزرگ به دنبال اولین برد آسیایی

همایش ملی پتروفن ۱۴۰۳ آذر ماه برگزار می‌شود/ جایزه نوآوری صنعت پتروشیمی به شرکت‌های نوآور اهدا خواهد شد

فیلم/ توضیحات کارشناس صداوسیما درباره قوانین سامانه همسریابی اسلامی

اعضای جدید هیئت‌مدیره شرکت صنایع پتروشیمی خلیج‌فارس معرفی شدند/ خوشرو رئیس هیئت‌مدیره شد

مهمترین عامل رشد حق بیمه تولیدی تعاون

تفکر و فرهنگ بسیجی، زمینه ساز رشد و پیشرفت جامعه است

شبکه‌محوری؛ نقشه راه بیمه سینا

موافقت نتانیاهو با توافق آتش‌بس در لبنان

پیش بینی قیمت دلار فردا ۶ آذر ۱۴۰۳/ افزایش قیمت دلار ادامه دارد؟

پاداش بانک مسکن به مشتریان خوش حساب

حضور فعال بانک ملی ایران در یازدهمین همایش و نمایشگاه بانکداری نوین و نظام‌های پرداخت

بازدید دکتر بهشتی‌نژاد از غرفه بیمه سرمد در هجدهمین نمایشگاه بین‌المللی Iran Conmin ۲۰۲۴

بازگشت ستاره استقلال پس از ۵۶ روز

با قطعی برق خداحافظی کنید

ثبت آیفون مسافری از امروز آغاز شد

پیش‌بینی عجیب از درصد رشد جمعیت در ایران

صادرات گاز ایران به عراق مطابق برنامه برقرار است

پیش بینی قیمت سکه و طلا فردا ۶ آ‌ذر ۱۴۰۳/ عقبگرد سکه با فرمان اونس جهانی طلا

ترکیب استقلال برای دیدار با پاختاکور

غرق شدن قایق پناهجویان در آب‌های یونان

معرفی گزارشگران دیدارهای استقلال و پرسپولیس

پزشکیان: باید با مردم درباره اصلاحات اقتصادی ضروری صحبت کنیم