تاریخ انتشار: ۱۱:۰۸ - ۱۶ تير ۱۳۹۹
تعداد نظرات: ۱۳۱ نظر

همه آنچه درباره قرارداد ۲۵ ساله ایران و چین باید بدانید +فیلم

پیش‌نویس قراداد راهبردی ۲۵ ساله ایران و چین آماده شده است؛ نمایندگان مجلس از محتوای این قرارداد بی‌خبرند و گفته شده تنها مقامات ارشد از آن باخبرند. رویداد۲۴ در این گزارش جزییات قرارداد ایران و چین و امتیازات هر دو کشور را بررسی کرده است. این گزارش را بخوانید تا بدانید با این قرارداد چه اتفاقی برای ایران خواهد افتاد.
قرارداد ۲۵ ساله ایران و چین
اقتصاد۲۴ - قرارداد ۲۵ ساله ایران و چین به موضوع جنجال برانگیز روز کشور تبدیل شده است. نمایندگان مجلس می‌گویند از محتوای این قرارداد که به گفته وزیر خارجه هنوز نهایی نشده، بی‌خبرند و همین موضوع صدای انتقاد آن‌ها را بلند کرده است. قراردادی که شواهد و قرائن بیانگر آن است که با اطلاع، توافق، تایید و همراهی مسئولان ارشد کشور، اکنون به مراحل پایانی نزدیک شده است.
 
محمد جواد ظریف در صحن علنی مجلس درباره توافق بلندمدت میان ایران و چین، آب پاکی را روی دست نمایندگان ریخت و گفته «ایران ضمن حفظ سیاست همه جانبه و نشستن در برابر ۶ قدرت جهانی با اقتدار با چین روابط خود را گسترش داد و اکنون ما در راستای قرارداد ۲۵ ساله با چین هستیم و در این قرارداد هیچ موضوع مخفی وجود ندارد. زمانی که آقای شی با رهبری دیدار کردند بحث این قرارداد مطرح شد زمانی که بنده پیش‌نویس آن را به چین بردم باز هم اعلام شد. زمانی که چین به پیش‌نویس ما پاسخ داد باز هم اعلام کردیم، زمانی که در دولت چارچوب پیش‌نویس بررسی شد اعلام شد و هرگاه به توافق برسیم با شفافیت کامل اعلام خواهیم کرد.»

ظریف این قرارداد را سیاستی واقع‌بینانه در راستای گذار جدید جهان از مرکزیت قدرت غرب به شرق خواند و گفت: باید این واقعیت را درک کنیم که منبع قدرت در دنیا در حال تغییر است و ما باید واقعیت جدید دنیا را بپذیریم و این به معنای این نیست که سیاست نه شرقی نه غربی را فراموش کرده یا کنار گذاشته‌ایم.

اکنون در شرایطی که چین سکوت اختیار کرده، جدالی بر سر این توافق در ایران شکل گرفته است؛ جدالی که با اظهارات محمود احمدی‌نژاد اوج گرفت و اکنون با اعتراض نمایندگان مجلس یازدهم پیگیری می‌شود. اما جریان سندی که گفته می‌شود بهمن ماه ۹۴ و در جریان سفر رئیس‌جمهور چین به ایران مطرح شده و پیشتر با مخالفت دولت دوم احمدی‌نژاد اجرایی نشد، چیست؟ براساس این قرارداد چین چه امتیازاتی دارد؟ چه مزایای نصیب ایران می‌شود؟

بیشتر بخوانید: تکذیب گمانه‌زنی‌ها درباره برنامه ۲۵ ساله همکاری ایران و چین



برچسب محرمانه احمدی‌نژاد بر توافق ۲۵ ساله ایران و چین

علی ربیعی سخنگوی دولت در نشست خبری تیرماه سال ۹۹ اعلام کرد که پیش‌نویس برنامه‌ای تحت عنوان «برنامه ۲۵ ساله همکاری ایران و چین» در جلسه یکشنبه اول تیر هیات دولت تصویب شده است.

این خبر با موضع‌گیری محمود احمدی‌نژاد اهمیت بیشتری پیدا کرد. رییس‌جمهور پیشین کشور در یک موضع‌گیری کم‌سابقه این برنامه را قرارداد «پنهان» و «دور از چشم ملت» خواند و گفت: «هر قراردادی که مخفیانه و بدون در نظر گرفتن خواست و اراده ملت ایران با طرف‌های خارجی منعقد شود و برخلاف منافع کشور و ملت باشد، معتبر نیست و ملت ایران آن را به رسمیت نخواهد شناخت.» رئیس جمهوری پیشین کشور این سند همکاری ۲۵ ساله را با توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ ایران با کشور‌های ۱+۵ مقایسه و اعلام کرده که نمایندگان مجلس در زمان تایید توافق هسته‌ای نیز اطلاع دقیقی از مضمون آن نداشته‌اند.

احمدی‌نژاد گفته «اکنون شنیده‌ام که در حال مذاکره هستند و می‌خواهند یک قرارداد جدید ۲۵ ساله با یک کشور خارجی منعقد کنند و هیچ‌کس هم خبر ندارد.» او بی‌آنکه از کسی نامی ببرد مخفی نگهداشتن "حقایق" از ملت ایران را تقبیح کرده و پرسیده است: «مگر شما مالک کشور هستید که بدون اطلاع ملت و از کیسه ملت به دیگران می‌بخشید.»

توافق ایران و چین عیان بر مسولان پنهان از مردم؟

موضع گیری‌های روز‌های اخیر مقامات و رسانه‌ها نشان می‌دهد این سند چیزی فراتر از روابط دو دولت بوده و با حمایت مقامات ارشد کشور تهیه و نهایی شده است.

خبرگزاری تسنیم نزدیک به سپاه در پی اظهار نظر احمدی‌نژاد گزارش مفصلی در حمایت از قرارداد ۲۵ ساله ایران و چین منتشر کرده و در این یادداشت ادعای احمدی نژاد مبنی بر پنهانی بودن مفاد این توافق را به چالش کشیده است. در بخش‌هایی از یادداشت تسنیم آمده: «ادعای محرمانه بودن موضوع سند همکاری ۲۵ ساله ایران و چین، مشخصاً یک شعبده‌بازی سیاسی است»

تسنیم در سرمقاله خود به بی عملی دولت در جهت تحقق قراداد ۲۵ ساله همکاری‌های راهبردی با چین نیز انتقاد کرده و گفته: «تا اواخر سال ۹۷ متاسفانه از طرف دولت ایران تحرک چندانی در این باره مشاهده نمی‌شود (احتمالا‌ً دولت همچنان تصور می‌کرد از آمریکا و اروپا نهایتاً آبی گرم خواهد شد). اما شهریور سال ۹۸ و همزمان با حضور آقای ظریف در پکن اعلام می‌شود که ایران پیش‌نویس اولیه درباره سند ۲۵ ساله را به مقامات چینی ارائه خواهد کرد.»

از سوی دیگر، علی آقامحمدی عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام و رییس گروه اقتصادی دفتر بین رهبری در یک گفتگوی تلویزیونی از قرارداد ۲۵ ساله ایران و چین حمایت کرده است. او در این باره گفته «در مقطعی برای اجرای این سند پیش رفتیم، اما در حالی که بسیاری از زیرساخت‌ها طراحی شده و ساز و کار‌ها آماده بود، عده زیادی مانع شدند.» وی در ادامه گفت که دولت دوم محمود احمدی‌نژاد مانع از اجرایی شدن این طرح شده بود.

سرلشگر محمد باقری رییس ستاد کل نیرو‌های مسلح نیز ادعای تسنیم و اظهارات ظریف و آقامحمدی درباره تهیه و تدوین این سند از سوی مقامات ارشد کشور را تایید کرده است. او آذرماه سال گذشته در دیدار با معاون روابط بین‌الملل ارتش چین رسما اعلام کرد: «سند مهمی در جمهوری اسلامی ایران درباره راهبرد روابط ۲۵ ساله با چین تدوین شده که این سند در عالی‌ترین سطوح کشور ما تهیه شده و مورد تایید رهبری است.»
 

جزئیات توافق ۲۵ ساله ایران و چین/ ۲۸۰ میلیارد دلار در راه میادین نفت و گاز ایران

رسانه‌های نزدیک به سپاه هرگونه گمانه‌زنی درباره اعداد و ارقام ارزش پروژه‌های چین در ایران را «غلط» می‌دانند. تسنیم درباره گمانه‌زنی‌های عددی در سرمقاله خود نوشته: «این سند صرفاً یک چارچوب کلان درباره حوزه‌های همکاری است و اعداد و ارقام در مراحل بعد که سند تبدیل به پروژه‌های مشخص سازمان‌ها و بخش‌های مختلف با ارگان‌های چینی خواهد شد، می‌تواند روی کاغذ بیاید؛ لذا در شرایطی که فعلاً هیچ پروژه‌ای نیست، بنابراین اعداد و ارقام نیز نمی‌تواند هیچ قطعیتی داشته باشد.»

با این وجود خبرگزاری پترولیوم اکونومیست، رسانه حوزه نفت که از سال ۱۹۳۴ مشغول به فعالیت در این حوزه است، در سپتامبر سال ۲۰۱۹ یادداشتی درباره همکاری‌های استراتژیک ۲۵ ساله ایران و چین منتشر کرده و در این یادداشت به یک توافق جدید ۲۸۰ میلیارد دلاری برای توسعه میادین نفت و گاز و بخش پتروشیمی ایران اشاره کرده بود.

این رسانه، رقم ۲۸۰ میلیارد دلار را مربوط به توافق نخست برای ۵ سال اول این همکاری خوانده و تاکید می‌کند این رقم باید در سال‌های بعدی بیشتر شود. به ادعای این رسانه قرار است ۱۲۰ میلیارد دلار دیگر توسط چین در زیرساخت‌های حمل و نقلی و ساخت و ساز ایران سرمایه‌گذاری شود که این رقم نیز احتمالا تنها به ۵ سال اول مدت زمان تعیین شده تعلق دارد و رقم مازاد باید بین دو طرف در سال‌های بعدی به توافق برسد.

فروش محصولات نفتی، گازی و پتروشیمی با حداقل تخفیف به چین

این رسانه نفتی به دیگر مزایای توافق راهبردی ایران و چین اشاره کرده و نوشته از دیگر مزایای این توافق برای کمپانی‌های چینی این است که این کمپانی‌ها قبل از برگزاری هر مناقصه‌ای در ایران برای پروژه‌های میادین گازی و نفتی جدید یا نیمه تکمیل می‌توانند برای پذیرش یا عدم پذیرش پروژه‌ها تصمیم‌گیری کنند.

بر این اساس شرکت‌های چینی قبل از سایر شرکت‌ها می‌توانند در مورد مشارکت یا عدم مشارکت در تکمیل همه یا بخشی از پروژه‌های پتروشیمی حتی در حوزه فناوری، نیروی انسانی مورد نیاز و سامانه‌ها تصمیم‌گیری کنند.

یک منبع ایرانی درباره مفاد این قرارداد به پترولیوم اکونومیست گفته ۵ هزار پرسنل امنیتی چینی در ایران برای حفاظت از پروژه‌های چینی مستقر خواهند شد و این تعداد علاوه بر پرسنل و مواد اولیه‌ای است که برای حفاظت از زنجیره توزیع مواد نفتی، گازی و پتروشیمی از ایران به چین در نظر گرفته شده است. یکی از مکان‌هایی که حضور این نیرو‌ها در آن ضروری است، خلیج‌فارس است.

در این گزارش به نقل از منبع ایرانی ناشناس گفته شده: چین قادر است همه محصولات نفتی، گازی و پتروشیمی را با حداقل تخفیف تضمین شده خریداری کند. بر اساس توافق جدید که جزییات آن در سال ۲۰۱۹ به دست پترولیوم اکونومیست رسیده است، چین حق دارد در ازای خرید محصولات ایرانی تا دو سال در بازپرداخت بدهی‌اش تاخیر داشته باشد. چین همچنین می‌تواند بدهی‌هایش را به ارز‌های موسوم به «نرم ارز» پرداخت کند. نرم‌ارز‌ها به واحد پولی کشور‌هایی گفته می‌شود که با نوسان بالایی همراه هستند. (مثل ایران) این نوسان می‌تواند ناشی بی‌ثباتی سیاسی و اقتصادی کشور‌ها باشد.

تراکنش ایران و چین بدون دلار

به گزارش پترولیوم اکونومیست، چین توافق کرده که بدهی‌هایش را به ایران با ارز کشور‌هایی نظیر کشور‌های آفریقایی و اقمار شوروی سابق پرداخت کند و این یعنی در تبادلات دو طرف هیچ تبادل دلاری وجود نخواهد داشت.

این منبع آگاه ایرانی به پترولیوم اکونومیست می‌گوید: با توجه به اینکه نرخ تبدیل این ارز‌ها به ارز قابل دریافت از سوی ایران در بانک‌هایی نظیر هندلزبانک ایران و اروپا در آلمان، هالک بانک در ترکیه و اوبربانک در استرالیا، چین از ایران درخواست تخفیف ۸ تا ۱۲ درصدی (بسته به نرخ متوسط دلار در مقابل ارز‌های دیگر) کرده است که این یعنی در مجموع ایران به چین ۳۲ درصد تخفیف در خرید محصولات نفتی، گازی و پتروشیمی داده است.

یکی دیگر از جنبه‌های مثبت این توافق برای چین، درگیری مستقیم و نزدیک این کشور در توسعه زیرساخت‌های حیاتی ایران است که در راستای ابتکار عمل کمربند یک جاده چین قرار گرفته است. منبع آگاه ایرانی به پترولیوم اکونومیست گفته چین قصد دارد از نیروی کار ارزان ایران برای ساخت، طراحی و نظارت بر کمپانی‌های بزرگ تولید کننده چینی استفاده کند.

در بخش توسعه زیرساخت‌های حمل و نقلی که یکی از بند‌های کلیدی توافق ۲۵ ساله ایران و چین است گفته شده محصولات نهایی باید به بازار غرب سرازیر شوند و مسیر این بازار‌ها از جاده‌هایی می‌گذرد که توسط چین و با دخالت فزاینده چین در زیرساخت‌های حمل و نقلی ایران ایجاد شده است.

قطار سریع‌السیر تهران تا مشهد در پروژه ۲۵ ساله با چین

در این گزارش به پروژه ریلی ۹۰۰ کیلومتری میان تهران تا شمال شرق مشهد اشاره شده و گفته شده بنا به اظهارات جهانگیری قرار است یک قطار سریع السیر میان تهران، قم و اصفهان احداث شود که زمینه اتصال آن به شبکه شمال به غربی که از تبریز می‌گذرد نیز فراهم خواهد شد.

تبریز محل قرار گرفتن بسیاری از سایت‌های مهم نفتی، گازی و پتروشیمی کشور است و نقطه آغازین خط لوله گاز تبریز آنکاراست که قرار است به نقطه عطفی در جاده ۲۳۰۰ کیلومتری جدید ابریشم بین اورومچی (مرکز استان غربی سین جیانگ چین) به تهران تبدیل شود. این جاده قزاقستان، قرقیزستان، ازبکستان و ترکمنستان را به ایران وصل می‌کند و از طریق ترکیه به اروپا می‌رسد.

پترولیوم اکونومیست گفته طرح خط لوله نیازمند همکاری روس‌هاست چرا که روسیه کشور‌های آسیای مرکزی و قفقاز را حیاط خلوت خود می‌داند. تا همین اواخر روس‌ها معامله‌های مستقل و همه‌جانبه با ایران داشتند، اما از این پس به گفته این مقام آگاه ایرانی، بر اساس بند‌هایی از توافق ۲۵ ساله قرار شده حداقل یک شرکت روسی اجازه داشته باشد درکنار اپراتور چینی در طرح مذکور مشارکت کند.

۳ مزیت قرارداد ۲۵ ساله برای ایران

قرارداد راهبردی ۲۵ ساله ایران و چین، سه مزیت کلیدی برای ایران به دنبال دارد؛ اول اینکه چین یکی از ۵ کشور عضو شورای امنیت سازمان ملل است که حق وتو دارد. روسیه یکی دیگر از کشور‌های دارای حق وتو در شورای امنیت سازمان ملل است که در این توافق نیز حقوقی برای این کشور در نظر گرفته شده است؛ بنابراین ایران ۲ عضو دارای حق وتو در شورای امنیت را با این قرارداد در کنار خود خواهد داشت.

مزیت دوم قرارداد ۲۵ ساله با چین برای ایران این است که در نهایت باعث می‌شود تولید نفت و گاز ایران در سه میدان کلیدی کشور افزایش پیدا کند. چین توافق کرده روند توسعه فاز ۱۱ میدان گازی پارس جنوبی را سرعت ببخشد. شرکت ملی نفت چین (CNPC)، هنگامی که توتال فرانسه به دلیل تحریم‌ها ایران را ترک کرد، سهام ۵۰.۱ درصدی توتال را به سهم ۳۰ درصدی خود در پروژه توسعه پارس جنوبی اضافه کرده است.

سود نهایی ایران از توافق بلندمدت با چین در جایی است که چین پذیرفته واردات نفت از ایران را افزایش دهد. منبع خبری سایت پترولیوم اکونومیست به آمار‌های عددی دیگری در این توافق اشاره کرده که شامل نگهداری بشکه‌های نفت بیشتر بر روی شناور‌های اطراف چین بدون نیاز به انبار شدن در گمرک است که مانع از نمایش اماری آن در داده‌های گمرک خواهد شد، اما در واقع بخشی از ذخایر استراتژیک نفت چین خواهند بود.

پشت به برجام رو به چین/ پکن به اعتماد ایران پاسخ مثبت می‌دهد؟

اکنون که برجام نفس‌های آخر خود را می‌کشد و وضعیت اقتصادی ایران روز‌های سختی را سپری می‌کند، خبر توافق ۲۵ ساله ایران و چین بر سر زبان‌ها افتاده است و هر مقام و مسئولی به نوعی آن را مورد تحلیل و بررسی قرار می‌دهد. در این بین، چین و روسیه به عنوان ۲ کشوری که ایران تلاش می‌کند آن‌ها را در کنار خود نگاه دارد، اما سابقه نه چندان خوبی در کارنامه خود در برابر ایران دارند. مهرماه سال گذشته بود که چین در پی افزایش فشار آمریکایی‌ها رسما طرح توسعه فاز ۱۱ میدان گازی پارس جنوبی را ترک کرد و ادامه توسعه این میادین به شرکت پتروپارس واگذار شد.

چین بار‌ها نشان داده در برابر فشار‌های آمریکا علیه ایران تاب‌آوری بالایی ندارد. کونلون بانک چین روابط خود را از ۲۰ آپریل امسال با تجار ایرانی به شدت محدود کرد و در نامه‌ای هشت بندی به بانک‌های ایرانی، هرگونه تجارت با ایرانی‌ها را مشروط به شرایط خاص و پیچیده‌ای کرد.
 
این نکته را نیز باید مدنظر داشت که از سوی دیگر فروش نفت ایران به چین نیز به شدت کاهش یافته است. مجیدرضا حریری رییس اتاق مشترک ایران و چین در گفتگو با ترند آذربایجان گفته همه نفتی که امروز ایران صادر می‌کند به مقصد چین است و بیش از ۷۰ درصد به فروش نفت ایران به چین آسیب وارد شده است.

اکنون چین ۲۵ سال همکاری با ایران در حوزه‌های مختلف را پیش روی خود دارد، بی‌شک امتیازاتی که در این قرارداد به از سوی ایران به چین داده شده، به نوعی بوده که میخ حضور این کشور در ایران را محکم‌تر کند و بیم تحریم‌های آمریکا پکن را به عقب‌نشینی مجبور نکند.
منبع: رویداد24
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۳۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۱۲۱
فف
7
20
سه‌شنبه ۱۷ تير ۱۳۹۹
من که نگرفتم دارن چیکار می کنن .. تا اونجایی که با چشم خودم دیدم .. ماهی ها کل خلیج فارس رو که برداشتن بردن .. خاک جزیره قشم رو برای محصولات آرایشی خودشون برداشتن بردن .. ی مملکت باید بدست کارگر و دانش و خرد خودش ساخته بشه .. ن خارجی ها .. معلومم نیست که قرار چی بسازن تو خاک ما
ا
9
62
سه‌شنبه ۱۷ تير ۱۳۹۹
۲۵ سال ..؟؟ وای پناه بر خدا
مجتبی
سلام و عرض ادب
ظاهرا ما ایرانیها عادت داریم به این قرارداها
فقط میشه لطفا،خواهشا، یه بزرگوار لطف کنه و فرقش با قبلی ها چیه؟
مجید محاوی
8
25
سه‌شنبه ۱۷ تير ۱۳۹۹
چین کمونیست را میندازیم بیرون
فرهاد
5
36
سه‌شنبه ۱۷ تير ۱۳۹۹
چین همین الآن هم در حال جولان دادنه قرارداد ۲۵ ساله آن را قانونی می کند.
حسین
8
36
سه‌شنبه ۱۷ تير ۱۳۹۹
سلام شمارا بخدانگذارید ایران را بفروشندبااینهمه منابع داخلی نیاز به سرمایه چین نداریم
سعید
8
52
سه‌شنبه ۱۷ تير ۱۳۹۹
کشور فروختیم و رفت.
رضا
شما درست میگی ولی وقتی خودشون نمیتونن از این منابع استفاده کنن چه فرقی میکنه برای منو تو امثال مااا
ناشناس
8
31
سه‌شنبه ۱۷ تير ۱۳۹۹
هرکس بااین طرح موافقت کند ایرانی نیست
آرش
10
48
سه‌شنبه ۱۷ تير ۱۳۹۹
از چاله به چاه افتادن است این قرارداد
ناشناس
7
36
سه‌شنبه ۱۷ تير ۱۳۹۹
ما مردم ایران راضی نیستیم به خصوص کسایی که میخواد جزایر ایرانو بگیرن چینی باشن
عبدالمجید غلامی
9
51
سه‌شنبه ۱۷ تير ۱۳۹۹
سلام،
سیاست نه شرقی نه غربی چی میشه؟
مجلس در راس امور است چی میشه؟
مردم سالاری چی میشه؟
و.........
ناشناس
مردم سالاری???
خوب شد معنی مردم سالاری رو فهمیدیم که مسئولین و سران و فرزندان و نوادگانشان در ناز و نعمت و مردم که سالار هستن در فقر
ناشناس
6
46
سه‌شنبه ۱۷ تير ۱۳۹۹
این مسئله با چین باید به رای مردم گذاشته شود والا دردسر بزرگتری پشت آن نهفته است بسیار کار خطرناکی است
ناشناس
4
40
سه‌شنبه ۱۷ تير ۱۳۹۹
پدرم ریه هاش رو تو همون سرزمینی جا گذاشت که الان بخشیده میشود به اجنبی ؟خداوکیلی سید میدونه یا دوباره الکی میگید رهبر میدونه ....
ناشناس
منم فکر میکنم کار درستی نیست واگذاری کیش به چین
ثروتمندِفقیر
4
50
سه‌شنبه ۱۷ تير ۱۳۹۹
باید مفاد این قرار داد رو به طور واضح وکلیدی وبدون هیچ پنهان کاری برا مردم معلوم شود ونباید پنهانی باشد .چون صاحب مملکت که نیستن .مردم باید بش رای بدن
بدون نام
4
26
سه‌شنبه ۱۷ تير ۱۳۹۹
آخه کدام کشور میاید قراردادهاشو فاش کنه اینکه دشمنانش می فهمند و علیه اش موًضع گیری می کنند
ناشناس
20
12
سه‌شنبه ۱۷ تير ۱۳۹۹
کاش حداقل هرپولی که ازراه صادرات نفت وچیزهای دیگه ازچین میگرفتن یکمقدارهم به مردم بدن . یارانه رازیادکنند ارزانی کنند بخدامامردم داریم زیرفشاراقتصادی له میشیم کاش اقای روحانی نظرماهم براش مهم بود که همیشه همه سختیهارا تحمل کردیم
ناشناس
4
23
سه‌شنبه ۱۷ تير ۱۳۹۹
واقعا جای تاسف داره کشور با این همه منابع نیازمند کشور بیگانه باشه کجاست اون شعارها که می دادید چین و روسیه همیشه دنبال منافع خودشون بودن اونا دلشون به حال ما نسوخته
ناشناس
3
29
سه‌شنبه ۱۷ تير ۱۳۹۹
یک ساعت فکر کردم هرچی خواستم بنویسم واژها یاری نکردن پای این موریانه ها اگر به کشور باز بشه مثل دوران جنک جهانی دوم قحطی وکرسنکی مردم را خواهد کشد
ناشناس
3
28
سه‌شنبه ۱۷ تير ۱۳۹۹
فقط یه گوشه ی این قرداد رو توجه کنید
پیش دستی چین در تمام مناقصات
یعنی چین بعد از بردن مناقصه حق داره تمام کارگرا و مهندسین و تکنسین های ایرانی رو از پروژه بیرون کنه و از خودش نیرو بزاره
استقلال آزادی جمهوری...
ناشناس
5
35
سه‌شنبه ۱۷ تير ۱۳۹۹
باید دراین مورد از مردم رای گیری بشه.کشور متعلق به مردم ست
مازیار
5
21
سه‌شنبه ۱۷ تير ۱۳۹۹
چین بنجلساز ، چین سودجو و منفعت طلب ، دارن به چین حال میدن چون با آمریکا رقابت داره همین چین با کرونا زندگی ما را مزخرف کرده
ناشناس
اگه از کارگروتکنیسین های ایرانی درطرحهای نیمه کاره استفاده شودخیلی هم خوب میشه وبایدازتجربه تلخ برجام درس بگیرن
ناشناس
3
23
سه‌شنبه ۱۷ تير ۱۳۹۹
آقا مردم راضی نیستن
امید
2
25
سه‌شنبه ۱۷ تير ۱۳۹۹
اگر گوشی رو ارزون کنن من هیچ اعتراضی ندارم
شکوفه
وقعا تاسف باره
ناسناس
30
6
سه‌شنبه ۱۷ تير ۱۳۹۹
شهیدان جنگ و شهیدان مدافع حرم رازی نیستند خاک وطن را به بیگانه ندهید که دیگران از خارج کشور بلبل بشوند جانم فدای رهبر سید علی خامنه ای
مجید
کشور دست بیگانه بیوفته چیزی از معادن و مخازن ما باقی نخواهد ماند،مثل ماهی های خلیج فارس که چین شبانه روزی در حال صید هست و اجازه تنفس به دریا رو هم نمیدن کمونیستهای بیشرف.ملت اجازه نخواهند داد
ناشناس
2
19
سه‌شنبه ۱۷ تير ۱۳۹۹
آقای ظریف و روحانی، آقا شماها ۸سال مسوول هستین چرا واسه ۲۵سال برا آینده بچه‌های ما تصمیم میگیرید
بیگناه
2
28
سه‌شنبه ۱۷ تير ۱۳۹۹
8سال جنگیدم یک وجب از خاک ایران به دشمن نرسد
بنده خدا
1
27
سه‌شنبه ۱۷ تير ۱۳۹۹
این قرار داد هم بدتر برجام میشه .
جانبازجنگ
2
19
سه‌شنبه ۱۷ تير ۱۳۹۹
نمایندگان مجلس بدون فوت وقت ورودکنند.
بنده خدا
1
12
سه‌شنبه ۱۷ تير ۱۳۹۹
تورو خدا نمایندگآن مجلس نزاریدایرانوبفروشند.ملت ایران راضی نیستن.مگه کشورمال یه عده هست که سرخوداینکارروبکنن.چقدرجوونامون شهیدشدندکه آخرش بشه این؟؟؟؟
محمد رشیدی
2
14
سه‌شنبه ۱۷ تير ۱۳۹۹
کاش باکشوری معامله میکردن که اقلا یکی بودن خدا راقبول میکردند چین که خدا ندارد.....
ناشناس
بشین تا نزارن،همینجور که دریای خزر رو دادن رفت.
علی
5
10
سه‌شنبه ۱۷ تير ۱۳۹۹
بخدا باامریکا مذاکره میکردن بهتربود تا قرارداد25ساله باچین ببندن خدا عاقبت ماروبخیرکنه
نیما
3
24
سه‌شنبه ۱۷ تير ۱۳۹۹
این1قرارداد ترکمنچای هست. کاملا1طرفه. اقتصاد برپایه صادرات نفت آینده ای بهتر از این براش پیش بینی نمیشد. چین قدرت آینده جهان هست ولی این قرارداد به پیشرفت اونها کمک میکنه و چیزی جزعقب ماندگی نصیب ایران نخواهدشد.
رضا
1
14
سه‌شنبه ۱۷ تير ۱۳۹۹
۲۵ سال خیلی زیاده،
لااقل واسه ۵ سال می‌بستید
شیکتا
4
9
سه‌شنبه ۱۷ تير ۱۳۹۹
جوانان این سرزمین نمی گذارن اجنبی توی این کشور جولان بده
یاسمن
1
14
سه‌شنبه ۱۷ تير ۱۳۹۹
پدران و برادران ما در راه این مملکت شهید شدن و جانباز شدن واسه این خاک چ جوانهایی که در جنگ کشته شدن و واسه این انقلاب چقدر جوان بدست پهلوی قتل عام شدن الان خاکمونو میخوان بفروشن به چین؟ لطفا نظر مردم هم بپرسید . مردم حق دارن واسه وطنشون تصمیم بگیرن
ناشناس
اجنبی بیاد تو کشور باید خلاصش کنیم،از هر کجا میخواد باشه چه
سعید
3
11
سه‌شنبه ۱۷ تير ۱۳۹۹
مطمنا هرچی باشه به نفع مردم کشور هست
ناشناس
21
4
سه‌شنبه ۱۷ تير ۱۳۹۹
مثل برجام میشه
زهرا
3
8
سه‌شنبه ۱۷ تير ۱۳۹۹
سلام من ایرانی ام وراضی نیستم زیر بار این خفت برم .امروز بد بگذره بهتره تا فردا فرزندانمون اشتباهات ما رو بخوان با جونشون جبران کنن .مسئولین تر بخدا بدبخت ترمون نکنین نمیتونین کار کنین برید مملکت به باد ندید
ناشناس
3
10
چهارشنبه ۱۸ تير ۱۳۹۹
8سال جنگیدیم که مملکت نیوفته دست بیگانه حالاخودتون راحت دارین به اسم قراردادمملکت میدین بیگانه یعنی هرکس باعث بانی این کارهست که میخوان کشوربدن چین اه دین تمام شهداواینایی که درراه این انقلاب چه شهیدشدن چه جانبازشدن بخصوص سرداربزرگمون سپهبدشهید جنرال قاسم سلیمانی گردن خودش وخانوادش که بخواداین کارکنه
پیمان
2
9
چهارشنبه ۱۸ تير ۱۳۹۹
این قرارداد نیست..........
حسین
2
9
چهارشنبه ۱۸ تير ۱۳۹۹
اصلا اینکار درستی نیست.هیچکس راضی به این قرارداد نیست.ملت تو رو خدا کوتاه نیاین
M
0
9
چهارشنبه ۱۸ تير ۱۳۹۹
اره جون خودت اقا سعید
مهسا
1
7
چهارشنبه ۱۸ تير ۱۳۹۹
من راضی نیستم
ناشناس
1
7
چهارشنبه ۱۸ تير ۱۳۹۹
چین خیلی پست هستش مثل کره شمالی میشیم در سیطره چین
ناشناس
4
9
چهارشنبه ۱۸ تير ۱۳۹۹
سلام من خودم اروپا م و ازین قرار داد دفاع میکنم . چراکه میبینم که تو همین اروپا چقدر شرکتها ی چینی هستند در هر شهر و بندر گاه چینی های مقیم اروپا یک بازار پاساژ دارن و قبضه کردن... راه ابریشم از ایران میگذره و کشورمون مرکز این جاده است .‌ خط لوله نفت هم قراره از پاکستان به چین بره از بندر گوادر و چابهار که از عسلویه تا جاسک تکمیل شده .... عزیزانی که فکر میکنند نگاه به شرق بده ازشون یک مثال میزنم. بین سه تا تلفن نوکیا(ساخت فنلاند اروپا) سامسونگ (ساخت شرق) و هواوی (ساخت شرق) کودوم رو با توجه به جیبشون انتخاب میکنند؟ بله جهان تغییر کرده خود کشوری مثله استرالیا آرزو داره همچین سرمایه ای به کشورش گذاشته بشه کشورایی مثه ایتالیا و پاکستان ایننا همه شرکای چینی دارند ایران واسط شرق و غربه از چابهار تا استانبول راه ابریشمه
ناشناس
11
7
چهارشنبه ۱۸ تير ۱۳۹۹
باید طوری قرارداد با چین بسته شود که مثل توافق هسته ای یک طرفه نباشد و قرارداد برد برد باشد
علی
با ۲۸ درصد تخفیف نفت وگاز میفروشن بچاش پول بین المللی نمیگیرن پول کشورای آفریقایی به چه درد ما میخوره .درعوض نفت گاز از دستمون میره هیچ هر مناقصه ایی بشه اول چین .یه درصد فک کن بعد ۲۵ سال چین ایرانو ترک کنه .
ص ت
2
6
چهارشنبه ۱۸ تير ۱۳۹۹
بالاخره نمايندگان محترم مجلس بايد هر چه سريعتر ورود كنند و نگذارند كه خداي ناكرده 25 سال كشور عزيزمان مستعمره چين شود .
ص ت
4
3
چهارشنبه ۱۸ تير ۱۳۹۹
بالاخره نمايندگان محترم مجلس بايد هر چه سريعتر ورود كنند و نگذارند كه خداي ناكرده 25 سال كشور عزيزمان مستعمره چين شود .
اقتصاد ٢٤
0
3
چهارشنبه ۱۸ تير ۱۳۹۹
اقتصاد ٢٤ مطمئنی که تمام جزئيات قرارداد رو گفتی!؟ به بند اجازه استفاده بدون محدوديت از پايگاه های هوائی ایران توسط چین و روسیه اشاره ای نکرده ای!؟ چرا؟؟
علی
2
2
چهارشنبه ۱۸ تير ۱۳۹۹
اگر با آمریکا برجام امضا بشه و توش تعهد داده بشه بتن تو قلب نیروگاه ریخته بشه و سرزده و سرنزده همه جای کشور بازرسی بشه ولی به جاش هیچی نصیب کشور نشه اسمش افتخاره! اگر با چین قرارداد امضا بشه و روابط تجاری معقول برقرار بشه اسمش فروش کشوره! جدا احمقید یا از آمریکا حقوق میگیرید؟
ناشناس
3
13
چهارشنبه ۱۸ تير ۱۳۹۹
اول باید مجلس خبردار بشن بعد با شفافیت تمام کارشناسی بشه اونهم نه کارشناسان دولتی بلکه کارشناسان آزاد وبی طرف وباید آزادانه مورد بحث قرار بگیره ونهایتا تصمیم بایدبا رای گیری به مرحله نهایی برسد در غیر اینصورت کاپیتولاسیون دیگری شکل خواهد گرفت
مهسا
1
4
چهارشنبه ۱۸ تير ۱۳۹۹
چین آشغال خور
کرونا خورای کثیف
علی
2
12
چهارشنبه ۱۸ تير ۱۳۹۹
این همه شهید دادیم ک حالا آقایون مفت مفت کشور رو بدن به ای چینیهای بی دین باعث تاسفه
محمد حبیبی
1
8
چهارشنبه ۱۸ تير ۱۳۹۹
شما نماینده گان مجلس اصلا به هیچ وجه نباید اجازه دهید نامحرم وارد کشورمان شود
ناشناس
1
8
چهارشنبه ۱۸ تير ۱۳۹۹
همه زندگیم و بچه ام را در خرمشهر دادم جانباز شدم موجیم شدم با قرص زندهام که از خاکم دفاع کنم اخرش حیف شهدا که مارا جا گذاشتند ببینیم اشتباه کردیم وطن را فروختن وای بحال آیندگان
ناشناس
0
8
چهارشنبه ۱۸ تير ۱۳۹۹
ما تو ذهن خودمون آمریکا و اروپارو مهربون و خوش قول تصور میکنیم و چین رو زشت و نامرد ..ولی ذهنهای ما فریب خوردن ، چون چین همیشه در طول تاریخ مواضع معتدل زحمتکش و با انصافی داشته... در صورتی که اروپا و آمریکا همیشه روباه صفت و گرگ صفت بودن فقط در پی دزدی از دیگران اند...
سرباز وطن
8
5
چهارشنبه ۱۸ تير ۱۳۹۹
یا رب روا مدار گدازاده معتبر شود
گر معتبر شود زخدا بیخبر شود
Maj
6
2
چهارشنبه ۱۸ تير ۱۳۹۹
چین در ظاهر زشت و کمونیست و در باطن منصف و زحمتکش و صاحب تمدن انسان ساز شرقی است....اروپا و آمریکا در ظاهر مهربان و متمدن و در باطن روباه و گرگ و کفتار صفت اند...فریب ظواهر را نخوریم
رضا
اشتباه نوشتی شعرو درستش اینه
یا رب روا مدار زنازاده معتبر شود گر رهبر شود زخدا بی خبر شود
ناشناس
4
2
چهارشنبه ۱۸ تير ۱۳۹۹
شماروبه خدااین کارونکنیدنذارید اه وناله ی ملت یه عمردامنتنوبگیره لااقل نمیتونید برای ارامش واسایش مردم کاری کنید مشکلی هم به مشکلاتشون اضافه نکنین
گمنام
6
4
چهارشنبه ۱۸ تير ۱۳۹۹
یف
ناشناس
0
2
چهارشنبه ۱۸ تير ۱۳۹۹
صاحب مملکت مردمن
ناشناس
5
3
چهارشنبه ۱۸ تير ۱۳۹۹
کشور را دودستی تقدیم چینی ها کردند
محمد
1
7
چهارشنبه ۱۸ تير ۱۳۹۹
ای خدا اخه یعنی چی باید اعتراض کنیم بدجورش
.یه راهی پیداکتید هموطنا من ایلامیم مرزعراق انگار ازتن من میدن به بیگانه وقتی ازخاک ایران میفروشن .هرجورشده فکزی کتیم
ناشناس
1
6
چهارشنبه ۱۸ تير ۱۳۹۹
توروخداپدران مازحمت کشیدن بیچارها موقع چنگ ایران عراق چراامروزمیخواین سرزمین ماروبه کشورهای بیگانه بفروشین اینم بلندمدت رهبرعزیزنزارین این تصمیم بگیرن اجازه نده جان جدت قسم
ناشناس
1
4
چهارشنبه ۱۸ تير ۱۳۹۹
ازچینیا بدم میاد،نه خدارومیشناسندونه برای آدماارزش قاءلند،
ناشناس
2
10
چهارشنبه ۱۸ تير ۱۳۹۹
لعنت خدا بر عامل ورود کرونا به ایران
Mb
0
6
چهارشنبه ۱۸ تير ۱۳۹۹
چطور میشه همیشه موقع سختیها ومشکلات کشور مثل انتخابات و راهپیمایی و جنگ و.... همین مردم همیشه در صحنه حضور دارن ولی موقع تصمیم گیریهاتون نظر مردم براتون هیچ اهمیتی نداره مگه نه اینکه شمارو همین مردم انتخاب کردن
Mb
1
6
چهارشنبه ۱۸ تير ۱۳۹۹
امام راحل ۴۰ سال پیش راست میگفت نگذارید مملکت دست نااهلان بیفتد اینروزها رو پیش بینی کرده بود
ناشناس
1
6
چهارشنبه ۱۸ تير ۱۳۹۹
پس نماینده های مردم تو مجلس چکار میکنن .مگه اونا چشم وگوش و زبون مردم نیستن .با این اوصاف یه تیکه سنگ بزارن رو صندلی مجلس بهتره
ناشناس
1
8
چهارشنبه ۱۸ تير ۱۳۹۹
اون جوری که رئیس جمهور به همتای چینیش داره دست میده احساس میکنم داره به کشور و ملتش لگد میزنه
ناشناس
1
8
چهارشنبه ۱۸ تير ۱۳۹۹
امیدواریم نمایندگان در مجلس هوشیار باشند و بدون گرایش حزبی برخورد کنند یادمان باشد 8 سال جنگ برای چه بود جوانان وطن شهید شدند تا حفظ الارض شود.روس و چین حتی یک گام هم اعتبار ندارند راحت ایران را فدا میکنند.تاریخ نشان داده و خواهد داد.
داود
1
5
چهارشنبه ۱۸ تير ۱۳۹۹
یه مغازه ای رو بخوای اجاره کنی بیشتر از یکسال قرار داد نمیبندن
Mb
1
6
چهارشنبه ۱۸ تير ۱۳۹۹
سرمون بره نمیزاریم یک وجب از کشورمون مستعمره بیگانه بشه
مرتضی
1
8
چهارشنبه ۱۸ تير ۱۳۹۹
خانه ای کاو شود از دست اجانب آباد / ز اشک ویران کنش آن خانه که بیتالحزن است
300 هزار شهید دادیم تا یه وجب این خاک نیفته دست یکی دیگه
انقلاب شد تا کشور از استعمار در بیاد
ناشناس
1
4
چهارشنبه ۱۸ تير ۱۳۹۹
شما میگین قرارداد محرمانه‌ست و نماینده‌ها ازش خبر ندارن اما ادعا می‌کنین میخواین در مورد جزئیات قرارداد بنویسین. شما چطور خبر دارین پس؟
آیا جزئیات همین چیزهایی که شماا نوشتین یا موارد دیگه ای هست که پنهانه؟
امیر محمد
2
4
چهارشنبه ۱۸ تير ۱۳۹۹
خطاب به دوستان مخالف:
این قرارداد به هیچ وجه خیانت نیست.قرارداد با موافقت کامل رهبری به تصویب رسیده حال از شما می پرسم آیا رهبری به راحتی میگذارد خون شهیدان پایمال شود؟
رهبری که اینقدر به سیاست های مبنی بر استقلال سیاسی و اقتصادی تاکید دارند؟چه کسی گفته ما قرار است مستعمره شویم ؟؟؟!!!اگر مفاد قرارداد عملا اجرا شود یک قرارداد دو سر برد خواهد بود.به هر صورت باید بپذیریم که به تعامل نیاز داریم.هیچ کشوری بدون تعامل دوام نمی آورد.
وضعیتی که اکنون داریم به خاطر محدودیت در تعامل با جهان بیرون به خاطر تحریم هاست.قرار نیست قرارداد به ظرفیت های داخلی ضربه بزند.این سند تنها سند همکاری است نه سند تحت الحمایگی.
انشاءالله که خیر باشد...
ناشناس
9
3
چهارشنبه ۱۸ تير ۱۳۹۹
من مخالفم اگر مبنای اقتصادیه یا هر کوفتی بسپارن به همین جوانهای کشورمون تا ببینند کل دنیا که ایران باج نمیده به هیچ کشوری چرا به شعور مردم توهین میکنند ؟چینی ها بیان با اون طرز گشتن و ازادیشون !!!مرغ همسایه غازه،اون وقت یه جوون اگه بخواد یه جشن بگیره!!!!
ناشناس
3
3
چهارشنبه ۱۸ تير ۱۳۹۹
ت رو خدا پاشید نذارید
بی نام
1
5
چهارشنبه ۱۸ تير ۱۳۹۹
این فقط یه امتیاز گیری چین از ایرانه وفقط دعا میکنم که اجرایی نشه تو برجام نشد وای به این روش راحتتر امتیاز میگره
مهدی
1
6
چهارشنبه ۱۸ تير ۱۳۹۹
نماینده ها هیچ کاره اند ، آخر سر همشون بخاطر منافع شخصی خودشون مجبورم تایید و حمایت کنن، هیچ امیدی به هیچ کس نیست.
ناشناس
1
7
چهارشنبه ۱۸ تير ۱۳۹۹
زنده بادچین ،افرین این قرارداد باعث افتخاره،چون
هم تودهن امریکا میزنیم هم به یمن وسوریه وفلسطین ودیگرمظلومان میتوانیم کمک کنیم
ناشناس
8
0
چهارشنبه ۱۸ تير ۱۳۹۹
از میوه های برجام بهتره
مهدی۲
6
4
چهارشنبه ۱۸ تير ۱۳۹۹
اینکه محرمانه است و فقط خودشون اطلاع دارن و مردم نباید مطلع شوند یعنی اینکه فقط به فکر منافع خودشون هستن نه منافع مردم
S
1
5
چهارشنبه ۱۸ تير ۱۳۹۹
اول که دریای خزر رو به فنا دادن حالا هم جنوب ایران رو،
این چه دولتیه که هیچ خیر و خوبی برا مردم ایران نداره
سارا
2
3
چهارشنبه ۱۸ تير ۱۳۹۹
وای بر ملت ایران کی دیگه پای چین رو از منافع ملی کوتاه کنه خدا به فریاد برسه.
مجید
2
3
چهارشنبه ۱۸ تير ۱۳۹۹
بجای پخش این دروغ ها از یک سایت نامعتبر در زمینه اطلاعات ایران و چین, به گزارش مفصل تابناک رجوع کنید. ملت رو از چین میترسونید که به غرب وابسته کنید؟ واقعا متأسفم براتون الحق که بویی از مردانگی نبردید
ناشناس
7
4
چهارشنبه ۱۸ تير ۱۳۹۹
مرتیکه ها ما شهید دادیم که کشورمون ......؟؟؟؟ قیام نزدیک است.
ناشناس
احسنت
ناشناس
1
10
چهارشنبه ۱۸ تير ۱۳۹۹
هشت سال جنگیدیم الانم با تمام بد اقتصادی زندگی میکنیم چون ایرانی خاک وطنش را به هیچ قیمتی نمیده،تمام دنیا بدونند اگر چشم به کشورمان داشته باشند با مردمانی پهلوان و با غیرت به این هدف محاله بزسند تاریخ ایران گواه بر این حرف است
ناشناس
1
6
چهارشنبه ۱۸ تير ۱۳۹۹
امتیاز بابت چی چرا رک و راست نمیگند امثال بابک زنجانی که میلیارها دلار از مردم ایران دزدی میکنند و پاسخگو هم نیستند حالا کشور را می خواهند بفروشند؟بعدش ملت رو میفروشند،
ناشناس
1
1
چهارشنبه ۱۸ تير ۱۳۹۹
ازروش دست دادن روحانی همه چی معلومه
ایران
1
5
چهارشنبه ۱۸ تير ۱۳۹۹
ایران به این ثروت و معادن و نفت و... چرا باید اصلا قرار داد ببنده
یه روزگاری ما قرار داد میبستیم الان همه چی برعکس شده .
حمید
1
6
چهارشنبه ۱۸ تير ۱۳۹۹
قضیه پنج هزار نیروی نظامی چین در ایران چی است ؟
ناشناس
1
2
پنجشنبه ۱۹ تير ۱۳۹۹
قرارداد محرمانه نداریم مردم محرم و ولی نعمت هستن حالا اگر مردم رو نمیتونن درجریان بذارن نمایندگان ملت رو که میتونن بگن اونها اگر تایید کنن ماهم تایید میکنیم برجام درست یا نادرست خیلی ها موافق بودن یا سکوت کردن حالا میگن ما مخالف بودیم برجام این بودو اون بود برای این قرارداد هم همدستی کنید بعد خودتون رو کنار بکشید که ما از اول مخالف بودیم وازاین حرفها هرکی حرف داره بگه الان بگه ما که خبرنداریم شما حتما میدکنید یا تایید کنید ما خیالمون جمع بشه یا مخالفتتون رو اعلام کنید سکوت مصلحتی نکنید خودتون روپنهان نکنید سکوت نکنید اگرخوب بود بگید موافق بودیم اگربدبود بگید مخالف بودیم از ابتدا
بهمن
0
2
پنجشنبه ۱۹ تير ۱۳۹۹
بخدا که ضرر و زیان این قرارداد هزاربار بیشتر از مذاکره با آمریکاست. داریم از دست مار به اژدها پناه میبریم.
ناشناس
1
3
پنجشنبه ۱۹ تير ۱۳۹۹
شمال کشور رو به روسیه و جنوب رو به چین...........
نه شرقی نه غربی .خون شهدا به فنا رفت .خون شهیدان جنگ و انقلاب زیر چکمهی کمونیستهای بی خدا و بی دین...........
سرباز اسلام
0
3
پنجشنبه ۱۹ تير ۱۳۹۹
کسانی که منتظر ۱۴۰۰بودن الان دیگه باید منتظر ۱۴۲۵باشن ..
علی
0
5
پنجشنبه ۱۹ تير ۱۳۹۹
سلام. در این موارد فقط باید چند چیز رعایت بشه: 1. اجازه هیچ گونه دخالت نظامی به افراد بیگانه نشه. (حالا این 5000 نفر نیروی امنیتی در این سند چیه خدا داند. خودش یه ارتش بزرگ. ) 2. اجازه داده نشه کشور پر از محصولات کشورهای بیگانه بشه و به تولید داخلی آسیب بزنه. 3. اگه سرمایه گذاری میشه حتما سهم عظیمی از نیروی کار آن را نیروی داخلی یعنی ایرانی های عزیزمون تشکیل بدن نه اینکه تمام نیروی کار خارجی باشه و اون وقت نیروی داخلی ما بیکار باشن. این واقعا مبحث بسیار مهمی هستش. 4. به کشور های بیگانه به هیچ عنوان نباید اجازه داده بشه تا زمین و ملک و املاک و موارد دیگیری که مختص ایران و ایرانی هستش مالکیت پیدا کنند. یعنی نباید حتی یک میل از خاک ایران به کشور های بیگانه واگذار و فروخته شود. 5. داخل مسائل سیاسی و داخلی کشور ، کشورهای بیگانه دخالت نکنند. 6. سندیات حتما کتبی باشه و شفاها قول و وعده هارا قبول نکنند.
شاید مواردی باشه که بنده جا انداخته باشم.
ولی الآن و در اوضاع فعلی که نفت که معلومم نیست تا کی ادامه داره و قیمتش اینقدر پایین هستش، حالا بیایم 30% هم تخفیف بهشون بدیم اونم تخفیف چیزی که میزان قابل توجهی از بودجه ما رو تشکیل میده ، اونوقت دیگه چی برامون میمونه؟ خدا داند.
امیدوارم در این مسئله کارشناسان خبره ای بدون هیچ گونه جناح بازی و برای خاک وطنشون وارد بشن و منافع حدّاکثری ایران را در نظر بگیرند.
مسئولین بدانند که حواس ما مردم ایران هست. اگر بخواهند قدمی کج و به ضرر ایران و ایرانی بردارند، ما سخت در مقابلشان میایستیم و کاری میکنیم که از کار ناشایستشون به سختی پشیمان بشوند.
خدا یار و نگهدارتان باشد.
ایرانی
3
1
پنجشنبه ۱۹ تير ۱۳۹۹
معلومه این دولت داره چیکار میکنه؟
سینا
2
1
پنجشنبه ۱۹ تير ۱۳۹۹
دقیقا نکته مهم این قرارداد همینجاست که چین قراره چه امتیازاتی از ایران بگیره که حاضر شده تقابل با امریکا رو به جان بخره و حتی روابط خود رو با رقبای ایران در خلیج فارس تحت تاثیر قرار بده؟ جایی گفته شده که ایران باید تضمین کنه که سرمایه گذاری های چین سودآور خواهد بود! و اینکه در هر قراردادی شرکت های چینی در اولویت هستن!!! تنها وقتی یک کشور در جنگ شکست میخوره و تسلیم میشه حاضره چنین بندهایی رو بپذیره و حداقل در کشور ایران در 100 سال اخیر بی سابقه هست.
اایرانی
1
4
پنجشنبه ۱۹ تير ۱۳۹۹
درسته به پول نیاز داریم ولی مردم شهید دادند که ذره ای از خاک این کشور به تاراج نرود انوقت این ها راحت سواحل را به چینی ها واگذار میکنند ان هم سواحل و اب های مهم و استراتژیک خلیج فارس . پول در کشور وجود دارد نیازی به اجاره چینی ها نیست
م
2
3
پنجشنبه ۱۹ تير ۱۳۹۹
ببخشید جواب شهیدان دفاع مقدس و ملتی که این قدر گرانی را تحمل میکند چگونه میدهند
م
1
2
پنجشنبه ۱۹ تير ۱۳۹۹
تقصیر خودمان است در جامعه وقتی زنان را منزوی میکنند وزود شوهرشان میدهند و نمیگذارند درس بخوانند و تبعیض جنسیتی وجود داردطبیعتا این زنان نسل درست و با نشاط و با عزت نفس نمیتوانند تربیت کنند ان وقت اثرش اینطوری میگذارد عزت کشور خدشه دار میشود
ناشناس
یه جوری صحبت میکنی انگار تو غار زندگی می‌کنی هر چی بدبختی داریم از آزادی بیش از حد به زنان سوءاستفاده کننده است
م
3
0
پنجشنبه ۱۹ تير ۱۳۹۹
چین و اروپا فرقی نمیکند ماباید به ایرانی اعتماد کنیم و مسئولان مشکلات اقتصادی و گرانی را حل کنند
شهروند ایرانی
1
4
پنجشنبه ۱۹ تير ۱۳۹۹
به نام او... به نظر من در این وضعیت اقتصادی که خدا میدونه بعضیا چطوری شبشونو سر میکنن و.... این قرار داد اگرچه دارای حق امتیازاتی عجیب به چین است اما می‌تواند به نفع کشور واقع شود. به چه دلیل؟ به این دلیل که این قرار داد میتونه جاده های قدیمی و بسیار فرسوده کشورمون رو بهبود بده البته فعلا طبق گفته مسئولان اما به نظرم بهتر است تعهد های سخت گیرانه تری بگیرن چون واقعا تو این دنیا به هیچ کشوری نمیشه اعتماد کرد به امید سربلندی ایرانم.
ناشناس
1
1
پنجشنبه ۱۹ تير ۱۳۹۹
واقعن نمایندگان مردم داخل مجلس چه کاره هستند که میخوان خاک ایران رابفروشند واینها کاری نمیکنند مگه اینها کشور راخریده اند که میخواند بفروشنش ما ملت ایران اجازه این کاررانمیدهم
ناشناس
2
3
جمعه ۲۰ تير ۱۳۹۹
این قرارداد هرجوری هم بسته بشه بازم برای ایران ضرره نزارید خون شهدامون پایمال بشه
یه ایرانی
2
3
جمعه ۲۰ تير ۱۳۹۹
این همه شهید دادیم کشور نیفته دست بیگانه
برید نگاه کنید سر بقیه کشور ها که با اینا همکاری کردند چی اومد مثلا سریلانکا یا ...
حالا اینا دارن دو دستی تقدیم میکنن واقعا که
حداقل ببین مردم چی میگن
علی آلنگ
2
4
جمعه ۲۰ تير ۱۳۹۹
عالیست ، این قرارداد اگر عملیاتی شود هم زیرساختهای ایران بنا میشوند و هم بیکاری و تورم کمتر میشود.
یوسف باقری
2
2
جمعه ۲۰ تير ۱۳۹۹
مردم هیچ خبری از این قرار داد ندارند و این بزرگترین خیانت در حق همه مردم و کشور ایران است
سید مسعود
0
4
شنبه ۲۱ تير ۱۳۹۹
خیانت به ایران و ایرانی شاخ و دم نداره... کل کشور رو به تاراج گذاشتن...
احسان
0
5
يکشنبه ۲۲ تير ۱۳۹۹
به خدا قسم من میشوم یک. میرزاکوچک خان. یادلواری یاستارخان باقرخان. مگر. از. جیب. خودشان می‌بخشند. باید به. ملت. درمیان. بگذارند. حالابه چین اعلان. میکنم پا به. خاک مقدس. نگذارند وای. به. حالتان. چشم بادمی
حسین
0
6
دوشنبه ۲۳ تير ۱۳۹۹
ما داریم با یه عده بی دین و کمونیست قرارداد می بندیم. به عنوان یک ایرانی مخالفم. باید کاری بکنیم
علی
0
5
سه‌شنبه ۲۴ تير ۱۳۹۹
تجربه ثابت کرده که هیچ وقت به اجنبیها اعتماد نکنید اگر پای این چینیهای .... توی این مملکت باز شود بیرون کردن آنها کار خداست. در دنیای امروز چیزی به عنوان قرارداد وجود ندارد هر کسی زورش بیشتر باشد آن را تیکه پاره می کند و برگ برنده پیش اوست مثل همین برجام که چندین کشور آن را تایید کردند ولی شیطان بزرگ آن را بلعید ای رجال سیاسی .... بهتر هست از ملت بزرگ ایران نظر بخواهید و آنها نظر بدهند .
ناشناس
0
4
يکشنبه ۲۹ تير ۱۳۹۹
'آخه چین کیلوچنده ..خداشاهده انقدازاین قراردادناراحتم میخام ازحرص خودموبکشم..برادراوخواهرای ایرانی توروخدانزارید
پرویز
0
1
پنجشنبه ۰۲ مرداد ۱۳۹۹
این وحشت را آمریکا و متحدینش راه انداخته اند ، من چهل سال است که در اروپا کار و زندگی میکنم ، دنیای امروز دنیائی نیست که کشوری این جرات را داشته باشد که 400 میلیارد دلار با کشوری دیگر قراردادی امضا کند که یکطرفه باشد ، این قرارداد شانس ایران برای آینده است ، آمریکا در باره ایران دچار خطای محاسباتی شد و کشوری ثروتمند با پتانسیلی عظیم را بعنوان دوست و شریک از دست داد ، همکاری آمریکا با ایران البته بعنوان شریک برابر هم بنفع آمریکا بود و هم بنفع ملت ایران ولی تنگ نظری آمریکا به ضرر هردو کشور شد ، آمریکا دوستی با ایران را فدای سود مالی زیاد ولی کوتاه مدت از اعراب کرد و شکی نیست که از این خطا پشیمان خواهد شد ، ایران کشوری غنی با ملتی کوشا و با هوش و تحصیل کرده آینده ای بسیار درخشان خواهد داشت ، این دوره سختی ها ، تحریمها و فشارها زود گذر است و در تاریخ کشوری کهن مانند ایران بسیار کوتاه خواهد بود و این از بخت بد ما است که مصادف با نسل ما شده ولی ایمان دارم که با تمام درگیریهای داخلی ، خشکه مقدس بازی عده ای و فشارها و محرومیتهای اجتمائی گذرا خواهد بود ، زمان دوای تمام دردهای ما است ، با شکفتن کشور ایران باعث افتخار و سرافرازی همه ما خواهد شد .
ناشناس
2
2
جمعه ۰۳ مرداد ۱۳۹۹
سلام ملت ایران تا زمانی که جوانان این مملکت رو نادیده بگیرند حال ملت ما همین خواهد بود
هانیه
0
1
چهارشنبه ۰۸ مرداد ۱۳۹۹
واقعا اگه چینی ها بیان خیلی ایران پیشرفت میکنه بیکاری از بین میره من در کانادا هستم و بیشتر شرکت‌های چینی در کانادا هستند و چینی ها مردم زحمتکش و مهربان هستند
علیرضا
0
0
يکشنبه ۰۸ فروردين ۱۴۰۰
نه بابا این چرت و پرتا چیه دوستان لطفا گول نخورید واگذاری کیش به چین دروغه محضه و شایعه دشمنه
ناشناس
0
0
چهارشنبه ۱۸ فروردين ۱۴۰۰
یک راه برای اینکه به حقیقت موضوع برسی که قرارداد به نفع ملت است یا ننگین.
فقط کافیست به تمامی نظرات هموطنان عزیز چه موافق و چه مخالف نظری بیندازی و ببینی که نظرات تعداد کدام گروه بیشتر است.
ارسال نظر
قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «اقتصاد24» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

قیمت ساعت اپل، سامسونگ و شیائومی امروز + جدول

قیمت لیر ترکیه امروز در بازار + جزئیات

پیش‌بینی هواشناسی تهران و ایران امروز + جدول

قیمت انواع گوشی موبایل اپل امروز + جدول

قیمت سکه و طلا امروز چهارشنبه ۸ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

وضعیت هواشناسی امروز

قیمت دینار عراق امروز در بازار + جزئیات

قیمت سکه و طلا امروز پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت سکه پارسیان امروز چهارشنبه ۸ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت انواع زعفران + جدول

قیمت خودرو‌های ایران خودرو امروز چهارشنبه ۸ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت خودرو‌های سایپا امروز چهارشنبه ۸ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت دلار و یورو امروز چهارشنبه ۸ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

عکس/ طرفداری شیلا خداداد از تتلو!

قیمت خودرو‌های ایران خودرو امروز پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

پیش بینی قیمت طلا و سکه ۹ فروردین ۱۴۰۳

قیمت دلار و یورو امروز پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت خودرو‌های سایپا امروز پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

حرکت جدید و معنادار یکتا ناصر علیه منوچهر هادی + عکس

پیش بینی یک کارشناس از قیمت مسکن تا پایان خرداد

خواندنی‌ها
خودرو
فناوری
آخرین اخبار

مرعشی: اگر قرار بود رئیسی و قالیباف رئیس دو قوه شوند، چرا آن‌ها را جابه‌جا گذاشتید؟

واریز یارانه نقدی فروردین با افزایش ۱۵ درصدی

فیلم/ چرا اعتراضات سیاسی در اکباتان متفاوت بود؟

تاریخ ازدواج پژمان جمشیدی مشخص شد

خودروی محبوب ایرانی‌ها نسل عوض کرد

دهه هشتادی‌ها در بازار فروش اعضای بدن

کوچک‌شدن طبقه متوسط؛ مهم‌ترین تغییر اجتماعی سال ۱۴۰۲

مهم‌ترین نکاتی که باید در انتخاب یک بروکر به آن‌ها دقت کنید

قیمت جدید طلا ۹ فروردین ۱۴۰۳

آزمون شیائومی برای شکست بازار پرترافیک خودرو

اقتصاد ایران برنامه‌ای برای ارتقای زیرساخت‌ها ندارد

پیش‌بینی وضعیت اقتصادی کشور در سال پیش‌رو

جنگ کوریدور‌ها در خاورمیانه

رقابت در صدر جدول لیگ یک جذاب‌تر شد

صمیمیت عجیب الناز شاکردوست و سروش صحت

فیلم/ کل کل امیرعلی نبویان و رامبد جوان سر سنگ کاغذ قیچی

فیلم/ رقص و آواز دختران در تلویزیون

وضعیت هواشناسی امروز

پیش‌بینی یک اقتصاددان از نرخ ارز در پایان سال ۱۴۰۳

مصرف بنزین دوباره اوج گرفت

آیا اسرائیل به قطع‌نامه آتش‌بس تن می‌دهد؟

چالش‌های بزرگ صداوسیما در جذب مخاطب

کاهش ۶ درصدی ماموریت‌های اورژانس در نوروز امسال

مشکلات اقتصاد ایران چیست؟

فیلم/ نیوشا ضیغمی: یک زلزله هشت ریشتری زندگی ام را ویران کرد

از دایی و فردوسی‌پور تا خنده‌های کفاشیان

پیش‌بینی‌ها برای جنگ روسیه و اوکراین

قیمت خودرو‌های سایپا + جدول

قیمت خودرو‌های ایران خودرو + جدول

قیمت سکه پارسیان + جدول

قیمت سکه و طلا + جدول

قیمت بیت کوین و رمزارز‌ها + جدول

قیمت دلار، یورو و سایر ارز‌ها + جدول

پیش‌بینی هواشناسی تهران و ایران امروز + جدول

عمل بینی در سال ۱۴۰۳ چقدر آب می‌خورد؟

قیمت واقعی دلار ۸۰ و قیمت مداخله‌ای آن ۶۰ هزار تومان است/ اگر می‌خواهید به کشور زیان برسانید سلمنا؛ FATF تعطیل!

استوری احساسی یکتا ناصر بعد از پس گرفتن دخترش

نوسانات قیمت آهن در سال گذشته

عکس/ خوش گذرانی نرگس محمدی و فریبا نادری در کنار آبشار نیاگارا!

عکس قدی خانم بازیگر با ست قرمز و دست تتو شده

عکس/ بازیگر زن ۵۳ ساله و مردی که به آغوش کشید

علائم مهم این سرطان گوارشی شایع چیست؟

عکس/ استایل عجیب نیما شعبان‌نژاد با شلوارک

عکس/ استایل جدید فرشته حسینی در تعطیلات نوروز

عکس/ طرفداری شیلا خداداد از تتلو!

راه‌های کاهش وزن در ماه رمضان

لوکس‌ترین خودرو‌ها تا ۱۱ میلیارد تومان

بازار فیلترشکن در سال ۱۴۰۲ در چه بازه قیمتی در نوسان بود؟/ بهای گزافِ یک جرمِ جمعی!

عارضه خطرناک مصرف زیاد ویتامین E

عکس/ جشن عروسی میلیاردی برای دو سگ در تهران!