تاریخ انتشار: ۱۶:۴۵ - ۰۵ مرداد ۱۳۹۹
تعداد نظرات: ۱ نظر

۷ روش طبیعی برای متعادل سازی هورمون‌ها

 هورمون‌ها - مانند استروژن، تستوسترون، آدرنالین و انسولین - پیام رسان‌های شیمیایی بسیار مهمی هستند که جنبه‌های بسیاری از سلامت کلی را تحت تأثیر قرار می‌دهند. هورمون‌ها توسط غدد و ارگان‌های مختلفی از جمله تیروئید، آدرنال، هیپوفیز، تخمدان‌ها، بیضه‌ها و لوزالمعده ترشح می‌شوند. کل سیستم غدد درون ریز با هم کار می‌کند تا بتواند سطح هورمون‌هایی را که در بدن گردش می‌کنند، کنترل کند و اگر یک یا چند مورد حتی کمی نامتوازن باشد، می‌تواند باعث ایجاد مشکلات سلامتی گسترده و جدی شود.
۷ روش طبیعی برای متعادل سازی هورمون‌ها
اقتصاد۲۴-  درمان‌های معمول برای عدم تعادل هورمونی معمولاً شامل روش‌های جایگزینی هورمون‌های مصنوعی، قرص‌های ضد بارداری، تزریق انسولین، دارو‌های تیروئید و موارد دیگر است. متأسفانه، برای اکثر افرادی که از اختلالات هورمونی رنج می‌برند، تکیه بر این نوع درمان‌های مصنوعی اغلب سه کار انجام می‌دهند:
• این امر باعث می‌شود افراد به منظور متعادل نگه داشتن هورمون‌ها در طول زندگی به مصرف دارو‌های بدون نسخه وابسته شوند.
• سادگی علائم، بیماری را پنهان می‌کند، به این معنی که بیمار می‌تواند در حالی که این اختلال پیشرفت می‌کند، به ناهنجاری‌ها در نواحی دیگر بدن ادامه پیدا کند.
• این امر باعث ایجاد خطر بیشتر و عوارض جانبی جدی مانند سکته مغزی، پوکی استخوان، اضطراب، مشکلات تولید مثل، سرطان و… می‌شود.

خبر خوب این است که روش‌هایی برای متعادل کردن هورمون‌ها به طور طبیعی وجود دارد. در زیر می‌آموزید که چه نوع عدم تعادل هورمونی و علائم خاص ممکن است وجود داشته باشد، علل اصلی مشکل هورمونی چیست و چگونه می‌توانید بدون تجربه عوارض جانبی منفی مرتبط با درمان‌های مصنوعی به درمان این مشکل بپردازید.

سیستم غدد درون ریز چیست؟

درک کامل سلامت هورمون‌ها، مطمئناً به شما درمورد سیستم غدد درون ریز و نحوه عملکرد هورمون‌ها برای حفظ هموستاز کمک می‌کند. سیستم غدد درون ریز وظیفه هماهنگی ارتباط بین اندام‌های مختلف و هورمون‌ها را دارد، یعنی مواد شیمیایی هستند که از سلول‌های درون غدد درون ریز وارد جریان خون می‌شوند.

هنگامی که هورمون‌ها در بدن در گردش هستند، با اتصال به گیرنده‌هایی که در داخل سلول یا سطح آن قرار دارند، بافت‌ها یا سلول‌های خاصی را هدف قرار می‌دهند. این هورمون‌ها به عنوان پیام رسان‌های شیمیایی عمل می‌کنند و در عملکرد روزانه بدن نقش اساسی دارند.

دستگاه غدد درون ریز از غده‌های زیادی ساخته شده است، از جمله غده هیپوفیز یا "غده اصلی" که وظیفه ارسال اطلاعات از مغز به غدد دیگر بدن را بر عهده دارد. غده هیپوفیز همچنین بسیاری از هورمون‌ها را تولید می‌کند که در سراسر بدن حرکت می‌کنند و عملکرد‌های مهم متفاوتی دارند.

غده هیپوفیز از دو نوع بافت مختلف تشکیل شده است: هیپوفیز قدامی که سنتز و آزادسازی هورمون‌های کلاسیک، و غده هیپوفیز خلفی که ترشح نورو هورمون‌هایی که در هیپوتالاموس ساخته شده است ترشح می‌شود.
دو هورمون که توسط غده هیپوفیز قدامی ترشح می‌شود، هورمون رشد است که وظیفه رشد و مناسب را دارد و پرولاکتین که همان هورمونی است که تولید شیر را بعد از زایمان تحریک می‌کند.
هورمون‌های تروپیک نیز توسط غده هیپوفیز قدامی، که یک غده غدد درون ریز است، تولید و ترشح می‌شوند و سایر غدد درون ریز را نیز هدف قرار می‌دهند. این هورمون‌ها شامل موارد زیر می‌شوند:
• هورمون تحریک کننده تیروئید (که به آن تیروتروپین نیز گفته می‌شود)
• هورمون تحریک کننده فولیکول
• هورمون رنگدانه ساز
• هورمون آدرنرژیک

غده هیپوفیز خلفی به خودی خود هورمون ایجاد نمی‌کند، اما دو هورمون ساخته شده در ناحیه هیپوتالاموس، وازوپرسین و اکسی توسین را ذخیره و ترشح می‌کند و سپس آن‌ها را در جریان خون آزاد می‌کند.
سایر غدد مهم سیستم غدد درون ریز شامل غده pineal، غده تیروئید، غدد پاراتیروئید، غده تیموس و غدد فوق کلیوی است.
دو گروه عمده هورمون وجود دارد که در بدن انسان گردش می‌کند - آن‌هایی که از اسید‌های آمینه (هورمون‌های پروتئین، پپتید‌ها و آمین ها) مشتق می‌شوند و آن‌هایی که از چربی‌ها (استروئید ها) مشتق می‌شوند. در اینجا تجزیه سریع این زیر گروه‌های هورمونی آورده شده است:
• هورمون‌های آمینه: هورمون‌هایی که از اسید‌های آمینه تریپتوفان (مانند ملاتونین) و تیروزین (مانند هورمون‌های تیروئید و دوپامین) ساخته می‌شوند.
• هورمون‌های پپتید: هورمون‌هایی که از اسید‌های آمینه زنجیره‌ای کوتاه تشکیل شده و شامل هورمون ضد ادرار (به نام وازوپرسین) و اکسی توسین است.
• هورمون‌های پروتئین: هورمون‌هایی که از پلی پپتید‌های طولانی‌تر تشکیل شده اند و شامل هورمون رشد و هورمون تحریک کننده فولیکول می‌شوند.
• هورمون‌های استروئیدی: هورمون‌هایی که از کلسترول بدست می‌آیند و شامل تستوسترون، استروژن‌ها و کورتیزول هستند.

هنگامی که این هورمون‌ها پیام ارسال می‌کنند، آن‌ها توسط گیرنده‌های هورمونی دریافت می‌شوند که پیام را پردازش می‌کنند و رویداد خاص یا مکانیسم‌های سلولی را آغاز می‌کنند که پاسخ سلول هدف را آغاز می‌کنند.

همانطور که مشاهده می‌کنید، کل سیستم غدد درون ریز با هم کار می‌کند تا سطح هورمون‌هایی که در بدن گردش می‌کنند کنترل شود. هنگامی که فقط یکی از این هورمون‌ها حتی کمی تعادل نداشته باشد، می‌تواند منجر به مشکلات گسترده سلامتی شود که بر رشد، رشد جنسی و عملکرد، خواب، سوخت و ساز بدن و گرسنگی تأثیر می‌گذارد.

علائم و نشانه‌ها

برخی از شایع‌ترین علائم و نشانه‌های عدم تعادل هورمون‌ها عبارتند از:
• ناباروری و دوره‌های نامنظم
• افزایش وزن یا کاهش وزن
• افسردگی و اضطراب
• خستگی
• بی خوابی
• کاهش میل جنسی
• تغییر در اشتها
• مسائل مربوط به هضم
• ریزش مو و نازک شدن تار مو
علائم عدم تعادل هورمونی بسته به نوع اختلال یا بیماری ناشی از آن‌ها می‌تواند به طرز چشمگیری متغیر باشد. به عنوان مثال، استروژن زیاد می‌تواند در بروز مشکلاتی از جمله آندومتریوز و مشکلات تولید مثل موثر باشد، در حالی که علائم دیابت اغلب شامل افزایش وزن، تغییر در اشتها، آسیب عصبی و مشکلات بینایی است.

برخی از مشکلات خاص مربوط به برخی از رایج‌ترین عدم تعادل هورمونی عبارتند از:
• افزایش استروژن: تغییر در الگو‌های خواب، تغییر در وزن و اشتها، استرس بالا، متابولیسم کند
• سندرم تخمدان پلی کیستیک (PCOS): ناباروری، افزایش وزن، خطر بالا برای دیابت، آکنه، رشد غیرطبیعی مو
• کاهش استروژن: کاهش تمایل جنسی، مشکلات تولید مثل، بی نظمی قاعدگی، تغییر خلق و خو
• کم کاری تیروئید: متابولیسم آهسته، افزایش وزن، خستگی، اضطراب، تحریک پذیری، مشکلات گوارشی، دوره‌های نامنظم
• تستوسترون پایین: اختلال در نعوظ، کاهش توده‌های عضلانی، افزایش وزن، خستگی، مشکلات مربوط به خلقی
• پرکاری تیروئید و بیماری گریوز: اضطراب، نازک شدن مو، کاهش وزن، IBS، مشکل در خواب، ضربان قلب نامنظم
• دیابت: افزایش وزن، آسیب عصبی (نوروپاتی)، خطر بیشتر برای کاهش بینایی، خستگی، مشکل در تنفس، خشکی دهان، مشکلات پوستی
• آدرنال: خستگی، درد و درد عضلانی، اضطراب و افسردگی، مشکل در خواب، مشکلات تولید مثل

عوامل خطر و علل

عدم تعادل هورمونی اختلالات چند فاکتوری است، به این معنی که آن‌ها در اثر عواملی مانند رژیم غذایی، سابقه پزشکی، ژنتیک، سطح استرس و قرار گرفتن در معرض سموم از محیط ایجاد می‌شوند. برخی از عوامل اصلی عدم تعادل هورمونی عبارتند از:

• آلرژی‌های غذایی و مشکلات روده: زمینه گسترده‌ای از تحقیقات جدید نشان می‌دهد که سلامت روده نقش مهمی در تنظیم هورمون‌ها دارد. اگر به سندرم روده یا کمبود باکتری‌های پروبیوتیکی مفید که به دیواره روده می‌پیوندد مبتلا هستید، مستعد ابتلا به مشکلات هورمونی از جمله دیابت و چاقی هستید. این به این دلیل است که التهاب معمولاً از روده شما ناشی می‌شود و تقریباً در تمام جنبه‌های سلامت تأثیر می‌گذارد.

• اضافه وزن یا چاق بودن
• میزان بالای التهاب ناشی از رژیم غذایی ضعیف و سبک زندگی بی تحرک است
• حساسیت ژنتیکی
• سموم (قرار گرفتن در معرض سموم دفع آفات، ویروس‌ها، سیگار و مواد شیمیایی مضر)
• مقادیر زیاد استرس و کمبود خواب و استراحت کافی
اختلال عملکرد آدرنال بزرگترین علت عدم تعادل هورمونی با هورمون‌های جنسی است - خصوصاً به دلیل چیزی به نام "سرقت کورتیزول". این اتفاق زمانی می‌افتد که کلسترول، که معمولا به ایجاد هورمون‌های جنسی کمک می‌کند، با استرس بیش از حد ترکیب می‌شود و آنزیم ۱۷/۲۰ لیاز را مسدود کند. تولید کورتیزول بدست می‌آید. سپس کورتیزول باعث عدم تعادل پروژسترون، استروژن و تستوسترون می‌شود که در نتیجه باعث کاهش فشار جنسی می‌شود.
متعادل سازی هورمونها

چگونه تعادل هورمون‌ها را به طور طبیعی حفظ کنیم؟

مرحله اول: مبادله کربوهیدرات‌ها برای چربی‌های سالم

خوردن انواع غذا‌های غنی از اسید‌های چرب با زنجیره کوتاه، متوسط و طولانی یک راه کلیدی در کنترل هورمون‌ها است. بدن برای ایجاد هورمون‌ها از جمله چربی‌های اشباع و کلسترول به انواع مختلفی از چربی‌ها نیاز دارد. این چربی‌ها نه تنها بلوک‌های اساسی ساختاری برای تولید هورمون هستند بلکه سطح التهاب را پایین نگه می‌دارند، متابولیسم را تقویت می‌کنند و کاهش وزن را تقویت می‌کنند. چربی‌های سالم تأثیر متفاوتی از کربوهیدرات‌های تصفیه شده دارند، که منجر به التهاب می‌شوند و می‌توانند با تعادل هورمون‌ها ترکیب شوند.

چهار منبع مورد نظر از چربی‌های ضد التهابی و سالم شامل: روغن نارگیل، آووکادو، کره گیاهی و ماهی قزل آلا است. مصرف روغن نارگیل بسیار فراوان است - برای مثال روغن نارگیل (یا خامه / شیر) دارای اثرات ضد باکتریایی و چربی سوزی است. فواید آووکادو شامل بهبود سلامت قلب، کاهش التهاب، کنترل اشتها و کمک به دریافت میزان کافی فیبر روزانه و مواد مغذی مانند پتاسیم است.

تغذیه ماهی قزل آلا همچنین مفید است: این یکی از بهترین منابع اسید‌های چرب امگا ۳ است که به کاهش التهاب کمک می‌کند و در عملکرد‌های شناختی تاثیر مثبتی دارد. اسید‌های چرب امگا ۳ عنصر بزرگی از غشای سلول‌های مغزی هستند و برای ارتباط سلول به سلول در مغز از اهمیت بالایی برخوردار هستند. تحقیقات نشان می‌دهد که اسید‌های چرب امگا ۳ به محافظت در برابر از بین رفتن نورون هیپوکامپ و کاهش پاسخ‌های التهابی کمک می‌کنند.

مرحله دوم: از گیاهان آداپتوژن استفاده کنید

گیاهان آداپتوژن یک گروه بی نظیر از گیاهان درمانی هستند که تعادل هورمونی را تقویت می‌کنند و بدن را از طیف گسترده‌ای از بیماری‌ها، از جمله مواردی که ناشی از استرس بیش از حد است، محافظت می‌کند. علاوه بر تقویت عملکرد سیستم ایمنی و مقابله با استرس، تحقیقات نشان می‌دهند که سازگار‌های مختلفی - از جمله Ashwagandha، قارچ‌های دارویی، Rhodiola و ریحان - می‌توانند:
• عملکرد تیروئید را بهبود ببخشند
• کلسترول بد را به طور طبیعی کاهش دهند
• کاهش اضطراب و افسردگی
• جلوگیری و کاهش تخریب سلول‌های مغزی
• تثبیت قند خون و انسولین خون
• پشتیبانی غده فوق کلیوی

بیشتر بخوانید: میوه‌ای برای رفع تشنگی و کاهش دمای بدن

به طور خاص Ashwagandha می‌تواند در تعادل هورمون‌ها بسیار مؤثر باشد. عملکرد تیروئید را بهبود ببخشد، زیرا باعث ترشح رادیکال‌های آزاد می‌شود که باعث آسیب سلولی می‌شود. Ashwagandha را می‌توان برای حمایت از تیروئید پرکار یا بیش فعال استفاده کرد و همچنین می‌تواند به رفع خستگی آدرنال کمک کند. هنگامی که استرس عاطفی، جسمی یا روحی زیادی را تجربه می‌کنید، آدرنال شما دچار عدم تعادل می‌شود و منجر به اختلال در هورمون‌هایی مانند آدرنالین، کورتیزول و پروژسترون می‌شود.

ریحان، که به عنوان tulsi نیز شناخته می‌شود، به تنظیم سطح کورتیزول کمک می‌کند، از این طریق به عنوان یک درمان طبیعی برای اضطراب و استرس عمل می‌کند. مطالعات نشان می‌دهند که ریحان می‌تواند اندام و بافت‌های بدن را در برابر استرس شیمیایی از آلاینده‌ها و فلزات سنگین محافظت کند، عوامل دیگری که می‌توانند منجر به عدم تعادل هورمون شوند.

مرحله سوم: کنترل اختلالات عدم تعادل عاطفی

طبق طب سنتی چین، احساسات درونی تأثیر مستقیمی بر سلامت فرد دارد و برطرف کردن عدم تعادل عاطفی، عوامل خارجی و انتخاب شیوه زندگی می‌تواند به جلوگیری از شرایط سلامتی ناشی از عدم تعادل هورمونی کمک کند.

پزشکان TCM معتقدند که احساس ترس باعث ایجاد بیماری در اندام‌های تولید مثل، کلیه‌ها و آدرنال می‌شود و سطح کورتیزول را تحت تأثیر قرار می‌دهد. این می‌تواند به شرایط جدی مانند PCOS و ناباروری منجر شود. احساسات ناامیدی، بی حوصلگی و عدم بخشش باعث ایجاد بیماری در کبد می‌شود که می‌تواند منجر به عدم تعادل استروژن شود؛ و احساساتی مانند نگرانی و اضطراب می‌تواند در هورمون انسولین اختلال ایجاد کند، که می‌تواند چندین هورمون را تحت تأثیر قرار دهد.

یکی از مؤلفه‌های اصلی تعادل هورمون‌های بدن به طور طبیعی رفع هرگونه عدم تعادل عاطفی است که با آن‌ها سر و کار دارید. شما می‌توانید این کار را با کاهش سطح استرس، درگیر شدن در تأمل شخصی و صرف وقت برای خود انجام دهید. تمرین مراقبه یا دعای شفابخشی می‌تواند بسیار مفید باشد و به همین ترتیب می‌توان تمرینات عمیق تنفس، گذراندن وقت در بیرون از منزل و هر روز ورزش کردن را در برنامه روزانه قرار داد. روش‌های طب سنتی چینی مانند طب سوزنی و ماساژ نیز می‌تواند به بهبود تعادل هورمونی، مبارزه با استرس و بهبود جریان خون کمک کند.

احساسات و هورمون‌های بدن به هم متصل هستند، بنابراین با بر قراری تعادل در یکی، دیگری را تحت تأثیر قرار می‌دهید. اگر همیشه احساس استرس، عصبانیت، آشفتگی یا حتی اضطراب دارید، مطمئن باشید که این بر تعادل هورمون شما تأثیر می‌گذارد و می‌تواند به مشکلات سلامتی حتی بزرگتری نیز منجر شود. با بخشی از برنامه‌های روزمره خود، روی تعادل عاطفی خود کار کنید.

مرحله چهارم: از روغن‌های اساسی استفاده کنید

برای برقراری تعادل هورمون‌ها به طور طبیعی، مهم است که با دوری از محصولات بهداشتی معمولی که با مواد شیمیایی بالقوه مضر از جمله DEA، پارابن، پروپیلن گلیکول و سدیم لوریل سولفات ساخته می‌شوند، سموم بدن را از بین ببرید. یک جایگزین بهتر، استفاده از محصولات طبیعی ساخته شده با ترکیباتی مانند روغن‌های ضروری، روغن نارگیل، کره شیا و روغن کرچک است.
کارگروه محیط زیست بیش از ۷۲۰۰۰ محصول را مورد ارزیابی قرار داده و آن‌ها را در یک لیست برای راهنمای و درک آسان قرار داده است تا اطمینان حاصل شود که منبعی منبعی معتبر و ایمن دارد.

برای جایگزینی محصولات بهداشتی شیمیایی، از این روغن‌های اساسی متعادل کننده هورمون استفاده کنید:
مریم گلی مرموک: مریم گلی مرموک به تعادل سطح استروژن کمک می‌کند، زیرا حاوی فیتواستروژن‌های طبیعی است. این می‌تواند برای تنظیم چرخه قاعدگی، تسکین علائم PMS، درمان نازایی و PCOS و حتی کاهش احتمال ابتلا به سرطان رحم و تخمدان استفاده شود. همچنین به عنوان یک درمان طبیعی برای عدم تعادل عاطفی مانند افسردگی و اضطراب عمل می‌کند. ۳-۵ قطره مریم گلی را برای کمک به تعادل سطح هورمون و تسکین استرس بر روی یک تکه پنبه اعمال کنید. برای رفع گرفتگی و درد، ۵ قطره مریم گلی را با ۵ قطره روغن نارگیل را به صورت موضعی بر روی شکم خود ماساژ دهید.

رازیانه: مشکلاتی که در سلامت روده وجود دارد باعث ایجاد واکنش‌های خود ایمنی از جمله اختلالات تیروئید می‌شود. برای تسکین علائم در بدن، بهبود هضم و سلامت روده، تقویت سوخت و ساز بدن و کاهش التهاب از اسانس رازیانه استفاده کنید. می‌توانید ۲ قطره رازیانه را روی ناحیه شکم خود بمالید یا ۱-۲ قطره را به یک آب گرم اضافه کنید.

اسطوخودوس: روغن اسطوخودوس تعادل هورمونی را تقویت می‌کند، زیرا می‌تواند به درمان اضطراب، افسردگی، خلقی و استرس کمک کند. همچنین می‌توان از آن برای تقویت خواب با کیفیت استفاده کرد که در متعادل سازی سطح هورمون نیز موثر است. اسانس ۵ قطره روغن اسطوخودوس را در خانه پخش کنید، ۵ قطره را به حمام آب گرم اضافه کنید یا ۳ قطره را به شکل موضعی را روی پشت یا گردن یا مچ دستان خود بمالید.

چوب صندل: از اسانس چوب صندل می‌توان برای افزایش میل جنسی، کاهش استرس، تقویت آرامش، تقویت حافظه و حتی کمک به آرامش استفاده کرد. عطر قدرتمند این روغن اساسی باعث ایجاد احساس آرامش می‌شود و منجر به کاهش کلی استرس که می‌تواند در نهایت سبب به تعادل رساندن هورمون شود. عطر چوب صندل به طور مستقیم از بطری استنشاق کنید، عطر آن را در خانه پخش کنید یا ۲-۳ قطره را به مچ دست و کف پای خود بمالید.
آویشن: روغن آویشن تولید پروژسترون را بهبود می‌بخشد و این به درمان یا رفع مشکلات بهداشتی مانند ناباروری، PCOS، یائسگی، افسردگی، فیبروم، ریزش مو و بی خوابی کمک می‌کند. برای کمک به متعادل کردن هورمون‌های خود به طور طبیعی، ۲ قطره روغن آویشن را به یک حمام آب گرم اضافه کنید یا ۲-۳ قطره را به شکل مساوی با روغن نارگیل بر روی شکم خود بمالید.

مرحله پنجم: دریافت مکمل

برای جبران کمبود‌های تغذیه‌ای که منجر به عدم تعادل هورمون می‌شود، گاهی اوقات مصرف مکمل‌ها ضروری است. در اینجا مکمل‌های برتر که برای به تعادل رساندن هورمون‌های توصیه می‌شوند، عبارتند از:
• روغن گل مغربی: گل مغربی حاوی اسید‌های چرب امگا ۶ مانند LA و GLA است که عملکرد هورمونی را پشتیبانی می‌کند. مصرف مکمل روغن گل مغربی، به تسکین علائم قبل از قاعدگی و PCOS کمک می‌کند. همچنین به ایجاد یک محیط سالم برای سلامتی کمک می‌کند.

• ویتامین D: ویتامین D تقریباً مانند هورمون در بدن عمل می‌کند و پیامد‌های مهمی برای پایین نگه داشتن سطح التهاب دارد. به همین دلیل است که افرادی که در مناطق تاریک زندگی می‌کنند، اغلب دچار افسردگی فصلی و سایر مشکلات سلامتی می‌شوند، مگر اینکه آن‌ها مکمل ویتامین D. مصرف کنند. آفتاب واقعا بهترین راه برای بهینه سازی میزان ویتامین D است، زیرا پوست عریان در صورت مواجهه با خورشید، ویتامین D را به خودی خود می‌سازد. در صورتی که در مناطق تاریک، در زمستان و در روز‌هایی که در معرض آفتاب نیستند، بیشتر افراد باید روزانه حدود ۲۰۰۰ تا ۵۰۰۰ IU ویتامین D ۳ را مصرف کنند.

• آب گوشت و استخوان: عصاره گوشت و استخوان برای دستگاه گوارش مفید است و مواد مغذی قابل ملاحظه‌ای را جذب می‌کند. مصرف آب استخوان یا پودر پروتئین حاصل از مایع استخوانی برای سلامتی ضروری است، زیرا حاوی ترکیبات درمانی مانند کلاژن، پرولین، گلیسین و گلوتامین است که این ماده برای تقویت سلامت کلی است.

• پروبیوتیک: پروبیوتیک می‌تواند به ترمیم دیواره روده کمک کند، که به نوبه خود می‌تواند هورمون‌های بدن را متعادل کند. هنگامی که ذرات غذایی غیر قابل هضم، مانند گلوتن، مثلاً از طریق روده وارد جریان خون می‌شود، باعث ایجاد التهاب ناشی از بیماری می‌شود که بر کل بدن تأثیر می‌گذارد - خصوصاً غدد مانند تیروئید که مستعد افزایش التهاب هستند. بیشتر مبتلایان به این عارضه روده، با مشکل کمبود پروبیوتیک در روده خود مواجه هستند. پروبیوتیک‌ها باکتری‌های سالم هستند که در واقع می‌توانند تولید و تنظیم هورمون‌های کلیدی مانند انسولین، گرلین و لپتین را بهبود ببخشند.

مرحله ششم: مراقب دارو‌های پیشگیری از بارداری باشید

آیا از عوارض دارویی آگاه هستید؟ برخی از دارو‌های پیشگیری از بارداری می‌توانند تعادل هورمونی را مختل کنند و منجر به عوارض جانبی مانند خستگی، تغییر اشتها، تغییر حالت خواب، کاهش میل جنسی، غم و اندوه و حتی افسردگی شود. برخی از دارو‌هایی که باعث تعادل هورمونی می‌شوند شامل کورتیکواستروئید‌ها، محرک‌ها، استاتین‌ها، آگونیست‌های دوپامین، رکسینوئید‌ها و گلوکوکورتیکوئید‌ها هستند. از عوارض دارو‌های خود آگاه باشید، در مورد عوارض جانبی با پزشک خود مشورت کرده و در هر زمان ممکن در مورد گزینه‌های طبیعی تحقیق کنید.

قرص‌های ضدبارداری یکی دیگر از دارو‌های خطرناک است که سطح هورمون را تغییر می‌دهد. "قرص" نوعی از هورمون درمانی است که سطح استروژن را به حدی خطرناک می‌کند که می‌تواند عوارض بسیاری ایجاد کند. درباره روشی ایمن با پزشک خود صحبت کنید. مطالعات نشان می‌دهند که خطرات سلامتی در استفاده از قرص‌های ضد بارداری به ویژه در طولانی مدت باعث ایجاد عوارضی مانند:
• پیشرفت خونریزی بین چرخه‌ها
• افزایش خطر خونریزی رحم، لخته شدن خون، حمله قلبی و سکته مغزی
• میگرن
• افزایش فشار خون
• افزایش وزن
• درد در پشت
• تغییرات خلق و خوی
• حالت تهوع
• تومور‌های خوش خیم کبد
• حساسیت به پستان

مرحله هفتم: خواب کافی و با کیفیت

در صورتی که هر شب کمتر از ۷-۸ ساعت می‌خوابید، بدن خود را در شرایط مطلوب نمی‌بینید. کمبود خواب یا ایجاد اختلال در ریتم شبانه روزی طبیعی شما می‌تواند یکی از بدترین عادت‌ها در عدم تعادل هورمون باشد. چطور؟ چون هورمون‌های شما طبق برنامه کار می‌کنند! نکته در مورد: کورتیزول، "هورمون استرس" اولیه در نیمه شب تنظیم می‌شود؛ بنابراین، افرادی که دیر به رختخواب می‌روند، عموما هرگز از استرس رهایی پیدا نمی‌کنند.

کمبود خواب، استفاده طولانی مدت از کورتیکواستروئید‌ها و استرس مزمن سه عامل بزرگ کمک کننده به سطح بالای کورتیزول هستند. در گزارشی که در ژورنال غدد درون ریز و متابولیسم در هند منتشر شده است آمده است: "استرس می‌تواند منجر به تغییر در سطح بسیاری از هورمون‌ها از جمله گلوکوکورتیکوئید‌ها، کاتکول آمین‌ها، هورمون رشد و پرولاکتین شود. "

بیشتر بخوانید: خواص عناب؛ از تنظیم فشارخون تا خواب راحت

خواب به متعادل نگه داشتن هورمون‌های استرس، ایجاد انرژی کمک می‌کند و به بدن اجازه می‌دهد تا به درستی بازیابی شود. استرس بیش از حد و خواب نامناسب با سطوح بالاتر کورتیزول صبحگاهی، کاهش ایمنی، مشکل در عملکرد کار و حساسیت بیشتر در برابر اضطراب، افزایش وزن و افسردگی همراه است. برای به حداکثر رساندن عملکرد هورمون، در حالت ایده آل سعی کنید تا ساعت ۱۰ شب به رختخواب بروید. تا حد امکان با یک چرخه منظم بخوابید و بیدار شوید.

رایج‌ترین آزمایش‌های هورمونی

اگر نگران سلامتی هورمون خود هستید، می‌توانید سطح هورمون خود را به روش‌های زیر آزمایش کنید:

• آزمایش Saliva: در این آزمایش سطح هورمون‌های بدن در سطح سلولی اندازه گیری می‌شود. این آزمایش می‌تواند میزان استروژن، پروژسترون، تستوسترون، کورتیزول و DHEA را اندازه گیری می‌کند. وقتی چندین نمونه را با گذشت زمان آزمایش کنید، ارائه دهنده خدمات درمانی می‌تواند با بررسی تغییرات نمودار در هورمون‌ها را تدوین کند.

• آزمایش خون: این نوع تست هورمونی مستلزم انجام آزمایش خون در آزمایشگاه و سپس برای اندازه گیری سطح هورمون است. آزمایش خون می‌تواند سطح هورمون آزاد (یا فعال) و کل را اندازه گیری کند، که آزمایش بزاق و ادرار قادر به انجام آن نیست.

• آزمایش ادرار: آزمایش هورمون از طریق ادرار مستلزم جمع آوری ادرار برای یک دوره ۲۴ ساعته است. سپس ادرار شما آزمایش می‌شود تا هورمون موجود در آن روز و سطح آن مشخص شود. این وسیع‌ترین تست سلامتی هورمون است، زیرا میزان هورمون را در کل روز اندازه می‌گیرد.

• آزمایش هورمون محرک فولیکول Follicle-stimulating hormone: این نوع تست معمولاً برای اندازه گیری وضعیت هورمونی زنان یائسه انجام می‌شود که در آغاز تجربه علائم یائسگی قرار دارند.
 
موارد احتیاط

در برخی موارد، درمان هورمونی مصنوعی (مانند انسولین یا داروی تیروئید) برای درمان عدم تعادل هورمونی ضروری خواهد بود. به عنوان مثال، بسیاری از خانم‌های جوان برای جلوگیری از بارداری به قرص‌های پیشگیری از بارداری اعتماد می‌کنند و از کرم پروژسترون در روز‌های ۷ تا ۲۱ استفاده می‌کنند که می‌تواند مشکلات هورمونی را تا حدودی کاهش دهد.

با این حال، اکثر افراد می‌توانند با ایجاد تغییر در سبک زندگی که در بالا توضیح داده شده، احساس بهتری داشته باشند. به عنوان مثال برای مبتلایان به اختلالات هورمونی تشخیص داده شده - از جمله دیابت نوع ۱ یا نوع ۲، نارسایی آدرنال، بیماری آدیسون، بیماری گریوز و سندرم کوشینگ - همیشه صحبت کردن با پزشک قبل از قطع مصرف دارو مهم است.

درمان‌های طبیعی فوق هنوز هم می‌تواند به شما در غلبه بر بیماری و کاهش علائم کمک کند، اما این توصیه‌ها نباید به جای نظارت پزشکی باشد. از آنجا که عدم تعادل هورمون از نظر شدت علائم بسیار متفاوت است، همیشه به خاطر داشته باشید که چگونه می‌توانید تحقیق خود را انجام دهید و نحوه پاسخ به درمان‌های مختلف را ارزیابی کنید.

نتیجه گیری
• عدم تعادل هورمونی بر میلیون‌ها انسان در سراسر جهان تأثیر می‌گذارد، در قالب اختلالات شایع مانند دیابت، اختلالات تیروئید، بی نظمی قاعدگی، ناباروری، تستوسترون پایین و غلبه بر استروژن
• علائم این بیماری شامل احساس اضطراب، خستگی، تحریک پذیری، افزایش یا کاهش وزن، تجربه خواب بی کیفیت و ایجاد تغییرات در تمایلات جنسی، تمرکز و اشتها.
• از دلایل عدم تعادل هورمونی می‌توان به سلامتی روده، التهاب، مقادیر زیاد استرس و حساسیت ژنتیکی اشاره کرد.
• درمان‌های طبیعی شامل پیروی از یک رژیم ضد التهاب، مصرف مقدار کافی امگا ۳، خواب خوب، ورزش و کنترل استرس است.
منبع: فرارو
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۱
اصفهانی
0
0
چهارشنبه ۲۷ بهمن ۱۴۰۰
شعار 1401 : رشوه ندهید
ارسال نظر
قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «اقتصاد24» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

قیمت ساعت اپل، سامسونگ و شیائومی امروز + جدول

قیمت لیر ترکیه امروز در بازار + جزئیات

پیش‌بینی هواشناسی تهران و ایران امروز + جدول

قیمت انواع گوشی موبایل اپل امروز + جدول

قیمت سکه و طلا امروز چهارشنبه ۸ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت سکه و طلا امروز پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

وضعیت هواشناسی امروز

قیمت دینار عراق امروز در بازار + جزئیات

قیمت سکه پارسیان امروز چهارشنبه ۸ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت انواع زعفران + جدول

قیمت خودرو‌های ایران خودرو امروز چهارشنبه ۸ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت خودرو‌های سایپا امروز چهارشنبه ۸ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت دلار و یورو امروز چهارشنبه ۸ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

عکس/ طرفداری شیلا خداداد از تتلو!

قیمت خودرو‌های ایران خودرو امروز پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت دلار و یورو امروز پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت خودرو‌های سایپا امروز پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

پیش بینی قیمت طلا و سکه ۹ فروردین ۱۴۰۳

حرکت جدید و معنادار یکتا ناصر علیه منوچهر هادی + عکس

پیش بینی یک کارشناس از قیمت مسکن تا پایان خرداد

خواندنی‌ها
خودرو
فناوری
آخرین اخبار

پسر آیت‌الله علم‌الهدی: ارتباطی با هولدینگ گردشگری ندارم

آغاز فروش بلیت قطارهای نیمه دوم فروردین

آخرین وضعیت جاده‌های کشور

فیلم/ ریزش سنگ در محور سیاه بیشه جاده چالوس

فیلم/ رپ خواندن حمید صفت در سریال اژدهای هفت سر

عکس خانوادگی مهلقا باقری برای نوروز

فیلم/ تصاویری باور نکردنی از رسول خادم

فیلم/ واکنش جالب سحر دولت‌شاهی به شنیدن واژه خیانت

هشدار به مردم درباره آگهی‌های جعلی فروش مسکن

مرعشی: اگر قرار بود رئیسی و قالیباف رئیس دو قوه شوند، چرا آن‌ها را جابه‌جا گذاشتید؟

واریز یارانه نقدی فروردین با افزایش ۱۵ درصدی

فیلم/ چرا اعتراضات سیاسی در اکباتان متفاوت بود؟

تاریخ ازدواج پژمان جمشیدی مشخص شد

خودروی محبوب ایرانی‌ها نسل عوض کرد

دهه هشتادی‌ها در بازار فروش اعضای بدن

کوچک‌شدن طبقه متوسط؛ مهم‌ترین تغییر اجتماعی سال ۱۴۰۲

مهم‌ترین نکاتی که باید در انتخاب یک بروکر به آن‌ها دقت کنید

قیمت جدید طلا ۹ فروردین ۱۴۰۳

آزمون شیائومی برای شکست بازار پرترافیک خودرو

اقتصاد ایران برنامه‌ای برای ارتقای زیرساخت‌ها ندارد

پیش‌بینی وضعیت اقتصادی کشور در سال پیش‌رو

جنگ کوریدور‌ها در خاورمیانه

رقابت در صدر جدول لیگ یک جذاب‌تر شد

صمیمیت عجیب الناز شاکردوست و سروش صحت

فیلم/ کل کل امیرعلی نبویان و رامبد جوان سر سنگ کاغذ قیچی

فیلم/ رقص و آواز دختران در تلویزیون

وضعیت هواشناسی امروز

پیش‌بینی یک اقتصاددان از نرخ ارز در پایان سال ۱۴۰۳

مصرف بنزین دوباره اوج گرفت

آیا اسرائیل به قطع‌نامه آتش‌بس تن می‌دهد؟

چالش‌های بزرگ صداوسیما در جذب مخاطب

کاهش ۶ درصدی ماموریت‌های اورژانس در نوروز امسال

مشکلات اقتصاد ایران چیست؟

فیلم/ نیوشا ضیغمی: یک زلزله هشت ریشتری زندگی ام را ویران کرد

از دایی و فردوسی‌پور تا خنده‌های کفاشیان

پیش‌بینی‌ها برای جنگ روسیه و اوکراین

قیمت خودرو‌های سایپا + جدول

قیمت خودرو‌های ایران خودرو + جدول

قیمت سکه پارسیان + جدول

قیمت سکه و طلا + جدول

قیمت بیت کوین و رمزارز‌ها + جدول

قیمت دلار، یورو و سایر ارز‌ها + جدول

پیش‌بینی هواشناسی تهران و ایران امروز + جدول

عمل بینی در سال ۱۴۰۳ چقدر آب می‌خورد؟

قیمت واقعی دلار ۸۰ و قیمت مداخله‌ای آن ۶۰ هزار تومان است/ اگر می‌خواهید به کشور زیان برسانید سلمنا؛ FATF تعطیل!

استوری احساسی یکتا ناصر بعد از پس گرفتن دخترش

نوسانات قیمت آهن در سال گذشته

عکس/ خوش گذرانی نرگس محمدی و فریبا نادری در کنار آبشار نیاگارا!

عکس قدی خانم بازیگر با ست قرمز و دست تتو شده

عکس/ بازیگر زن ۵۳ ساله و مردی که به آغوش کشید