تاریخ انتشار: ۰۷:۰۳ - ۱۹ مرداد ۱۳۹۹
اقتصاد ۲۴ بررسی می‌کند؛

خدمات بانکداری الکترونیک در ایران همچنان می‌لنگد/ فقر زیرساخت‌ در نظام بانکداری مجازی

کارشناسان معتقدند؛ بانکداری الکترونیک به عنوان موتور حرکتی اقتصاد است که دور شدن از آن نه‌تنها جلوی پیشرفت کشور را می‌گیرد بلکه لطمات جبران ناپذیری را به اقتصاد ایران وارد خواهد کرد، اما نبود زیر ساخت‌های لازم برای توسعه این بخش به مراتب می‌تواند برای اقتصاد کشور مخرب‌تر باشد.
بانکداری الکترونیک
اقتصاد۲۴ - بانکداری الکترونیک به عنوان یک نیاز و موتور حرکتی اقتصاد در دولت الکترونیک است که دور شدن از آن نه تنها جلوی پیشرفت کشور‌ها را می‌گیرد بلکه روند حرکت اقتصاد کشور‌ها را معکوس کرده و لطمات جبران ناپیذیری را وارد خواهد کرد.

ویروس کرونا با همه تبعات ناخوشایندی که در جامعه می‌گذارد، اما فرصت تحقق ایده بانک‌های مجازی در ایران را زنده ساخت. کووید ۱۹ چهره جهان و شکل فعالیت‌ها را عوض کرده و بی‌تردید دنیا به روز‌های قبل از کرونا بازنخواهد گشت.

شیوع ویروس کرونا گرچه در اصل ایامی ناخوشایند برای کشور و هموطنان است، اما در برخی مواقع این تهدید را به فرصت تبدیل کرد. بانکداری الکترونیک و ارائه خدمات غیر حضوری را می‌توان از این دسته خدمات و طرح‌ها در کشور عنوان کرد که با همه گیری ویروس کرونا و لزوم در خانه ماندن مردم و دریافت خدمات بر بستر اینترنت و همچنین افزایش خطر ابتلا با مراجعه به شعبه بانک برای کارمندان و مشتریان، موجب شد تا هم بانک‌ها با استفاده بهینه از این فرصت، کیفیت خدمات غیر حضوری خود را بهبود ببخشند و هم پله‌ای باشد برای جهش و ارایه بیشتر خدمات بانکی بر بستر الکترونیک و غیر حضوری.

به همین دلیل بانک‌ها خدماتی از جمله دریافت صورتحساب، خرید شارژ، انتقال پول در قالب کارت به کارت، انتقال وجه بین بانکی، پرداخت اقساط، قابلیت مدیریت حساب‌ها و بودجه ریزی و خدمات دریافت گواهی تمکن مالی، پرداخت قبوض را به صورت غیر حضور به مشتریان خود ارایه می‌دهند.

همچنین کارت به کارت، خرید شارژ، پرداخت قبوض، استعلام و پرداخت تسهیلات، پرداخت خلافی خودرو، پرداخت عوارض خروج از کشور، امور خیریه، ارائه رمز یکبار مصرف اول و دوم، امکان سفارش و آماده سازی کارت هدیه، خرید شارژ و خرید بلیت اتوبوس‌های بین شهری و هواپیما و ... نیز از دیگر خدمات غیر حضوری است که دریافت این خدمات نیاز به حضور و مراجعه به شعبه ندارد.


کرونا و خدمات ضعیف بانکداری الکترونیکی


هرچند این اقدامات نیز قبل از شیوع این بیماری از سوی بانک‌ها خدمت رسانی می‌شد، اما به دلیل برخی ضعف‌ها، کاربران با مشکلات زیادی مواجه می‌شدند.

امروز هم برخی از این چالش‌ها در این فضای پرملتهب و نگران کننده وجود دارد. از این رو مشتریان برای کار‌های بانکی خود در بیشتر مواقع باید حضور فیزیکی در شعب بانکی داشته باشند.

این درحالی است که کارمند یکی از بانک‌های دولتی تهران می‌گوید: باید فرهنگ‌سازی شود تا مردم در شرایطی که کروناویروس جان بسیاری از هموطنان را گرفته است، کمتر به بانک‌ها مراجعه کنند و امور بانکی خود را به صورت غیرحضوری و با کمک نرم‌افزار‌ها انجام دهند. حضور مردم در بانک‌ها برای مشتریان و کارکنان بانک‌ها خطرناک است و مراجعه‌کنندگان به بانک‌ها باید به این مساله بسیار مهم توجه جدی داشته باشند.

حضور مردم در بانک‌ها در شرایطی که تاکید می‌شود، از تجمع در مکان‌ها پرهیز شود، بسیار مورد گلایه کارمندان و روسای بانک‌ها است.
 
در این زمینه رییس همین بانک می‌گوید: خدمات نوین بانک‌ها به شکلی است که تقریبا می‌توان گفت نیازی به حضور مردم در بانک‌ها نیست و مردم می‌توانند با کمک نرم‌افزار‌ها و همچنین اینترنت امور بانکی خود را انجام دهند. مردم در این شرایط به کمک موبایل بانک‌هایی که در اختیار دارند علاوه بر عدم استفاده از پول نقد و مراجعه به خودپرداز، نیازی به استفاده از ابزار فیزیکی کارت بانکی ندارند و می‌توانند با همان موبایل‌بانک، وجه موردنظر را به هر حسابی که می‌خواهند انتقال و خرید خود را انجام دهند.

وی درباره وضعیت افراد کم سواد و بی سواد عنوان کرد: این افراد می‌توانند با کاتالوگ‌های آموزشی که از سوی بانک‌ها ارائه شده است، از نحوه و شرایط خدمات اینترنتی و نرم‌افزار‌های بانکی مطلع شوند.


بانکداری الکترونیک لازم، اما باید هدفمند باشد


اما این تمام ماجرای مردم و خدمات بانکی نیست. هستند افرادی که از کمترین علم برخورداری از تکنولوژی صنعت بانکداری الکترونیک بی بهره هستند و این ضعف در فرهنگ سازی را نشان می‌دهد.

یکی از مشتریان همین بانک دولتی در تهران که مدرس زبان ادبیات فارسی در یکی از دانشگاه‌ها است در همین رابطه می‌گوید: سرعت انجام کار، سهیم شدن در اطلاعات، حفظ ارتباطات تجاری و هدایت مبادلات بازرگانی به وسیله شبکه‌های ارتباطی، امروزه به صورت یک اصل تردید ناپذیر موفقیت در بازار درآمده است که از سوی دیگر ضعف در هر کدام از این گزینه‌ها تهدیدی برای نظام بانکی است.
 
این مشتری در بانک ادامه داد: بخشی از مشتریان بانکی را افراد بازنشسته با سنین بالا تشکیل می‌دهند که حتی فاقد یک کارت بانکی هستند این موضوع بحران بهره گیری از خدمات بانکداری الکترونیکی را پیچیده‌تر می‌کند.
 
به گفته این کاربر بانکی، هرچند کارشناسان بر این باورند، بانکداری مجازی می‌تواند پیشران تحولات گسترده حوزه فناوری بانکی بوده و بانکداری کشور را برای شروع بستری جدید و مبتنی بر چابکی، مشتری‌گرایی و تحول مستمر هدایت کند، اما باید پذیرفت برخی ضعف‌ها مانع از توسعه در این بخش می‌شود.
 
این استاد دانشگاه معتقد است؛ شیوه نوین در ارائه خدمات بانکی که ارتباط بسیار نزدیکی با فناوری اطلاعات و ارتباطات دارد، ازجمله عوامل بسیار مهم در ایجاد مزیت رقابتی برای بانک‌ها و جذب مشتریان و رضایتمندی آن‌ها است.
 

موانع توسعه بانک الکترونیکی در کشور

 
ابراهیم حقیقت پور کارشناس ارشد بانکداری الکترونیک دررابطه با موانع توسعه این صنعت در کشور می‌گوید: هرچند شبکه بانکی کشور با درک جایگاه و اهمیت فناوری اطلاعات در سال‌های اخیر سرمایه‌گذاری‌های هنگفتی را در بخش سخت‌افزار، نرم‌افزار و بستر‌های ارتباطی و مخابراتی انجام داده و جایگاه آن گسترده‌تر از قبل شده، اما باید موضوع دسترسی آسان به این خدمات نیز لحاظ شود.
 
حقیقت پور می‌افزاید: هر چند سیستم جدید تجارت و کسب و کار و بانکداری الکترونیکی می‌تواند دقت و سرعت پردازش را به طور قابل ملاحظه‌ای بالا برد، ولی در ایران با مشکلات و محدودیت‌هایی از قبیل مشکلات زیرساخت‌هایی اساسی نظیر برق، مخابرات، ماهواره و فراهم‌آورندگان خدمات اینترنت، و دسترسی به اینترنت مواجه است.
 
وی تصریح می‌کند: شناخت مشکلات و محدودیت‌ها، به برنامه‌ریزان و تصمیم‌گیران کشور که قصد گسترش و توسعه تجارت الکترونیکی و بانکداری الکترونیکی در کشور را دارند، کمک خواهد کرد تا برنامه جامعی را برای این منظور تدوین نمایند.

به اعتقاد این کارشناس، یک بعد دیگر این قضیه مربوط به دانش عمومی جامعه است، در صورتی که سطح سواد عمومی و توان استفاده از فناوری روز در کشور مناسب باشد، عامل مناسبی در جهت تحرک کل جامعه به سمت و سوی استفاده از پیشرفت‌های فناوری خواهد بود. دانش عمومی در کشور‌های جهان سوم به دلایل پایین بودن سطح کل فرهنگ جامعه، زندگی روستایی، پایین بودن سطح سواد، نارسایی‌ها و فقر اقتصادی، سیاسی و اجتماعی، در سطح نازلی قرار دارد بنابراین به عنوان یک مانع بسیار بزرگ در جهت گسترش شبکه‌های ارتباطی نوین در آن جامعه محسوب می‌شود.

حقیقت پور تاکید می‌کند: ایجاد تغییرات اساسی و بنیادین، بدون توجه به فرهنگ و زیرساختار‌های فرهنگی و اجتماعی کشور اگر غیرممکن نباشد، کاری بسیار سخت خواهد بود و با مشکلات زیادی مواجه می‌شود؛ لذا برای انجام هرگونه تحولی که جنبه بنیادی دارد، توجه به فرهنگ ضروری است.
ارسال نظر
قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «اقتصاد24» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

صفحه اول روزنامه‌های سیاسی امروز

قیمت انواع دستگاه ماینر امروز + جدول

قیمت سکه و طلا امروز چهارشنبه ۱۸ مهر ۱۴۰۳ + جدول

پیش‌بینی هواشناسی تهران و ایران امروز + جدول

قیمت لیر ترکیه امروز در بازار + جزئیات

قیمت انواع گوشی موبایل اپل امروز + جدول

وضعیت هواشناسی امروز

قیمت دینار عراق امروز در بازار + جزئیات

قیمت انواع لپ تاپ اچ پی HP امروز + جدول

قیمت خودرو‌های سایپا امروز چهارشنبه ۱۸ مهر ۱۴۰۳ + جدول

قیمت انواع لپ تاپ ایسوس امروز + جدول

پشت پرده تاخیر در اعلام نتایج آزمون سراسری

قیمت سکه و طلا امروز پنجشنبه ۱۹ مهر ۱۴۰۳ + جدول

قیمت خودرو‌های ایران خودرو امروز چهارشنبه ۱۸ مهر ۱۴۰۳ + جدول

قیمت دلار و یورو امروز چهارشنبه ۱۸ مهر ۱۴۰۳ + جدول

قیمت خودرو‌های سایپا امروز پنجشنبه ۱۹ مهر ۱۴۰۳ + جدول

اینفوگرافی/آیا مردم اسرائیل موافق جنگ هستند؟

تصویری دیدنی از گوزن شاخدار ایرانی در مازندران

عکس/ نمایی تکان دهنده و دردناک از پل خواجو و زاینده رود

عکس/یک کلکسیونر وافور بازداشت شد!

خواندنی‌ها
خودرو
فناوری
آخرین اخبار

ماشین مینیاتوری BMW نزدیک به ۷۰سال پیش +فیلم

عکس/ پرسپولیس با کریم باقری قرارداد بست

اخذ ویزای شنگن از کدام کشورهای اروپایی سخت‌تر است؟

عکس/ رختکن تیم ملی قبل از بازی با ازبکستان

پل لوگوئن در یک قدمی نیمکت استقلال

مقایسه قدمت خودروسازان ایران و جهان+جدول

فیلم/ تصویرسازی طوفان میلتون در آمریکا

عکس/ شباهت عجیب صفحه نخست ۲ روزنامه در یک روز

عکس/ فرش ایرانی با نقش لری در دفتر کار نتانیاهو

عکس/ هدیه رهبر انقلاب به سفیر ایران در لبنان

رافائل نادال اعلام بازنشستگی کرد

فیلم/ رئیس بورس: ۳ شرکت ما جمعا ۵۰۰ هزار میلیارد تومان زیان دارند

عکس/ استوری جدید کنعانی‌زادگان به هواداران پرسپولیس

عکس/ دیوید بکهام و دختر جذابش

فیلم/ مذاکره کریم باقری با باشگاه پرسپولیس

کریم باقری مربی جدید پرسپولیس شد؟

عکس/ جاسازی مواد مخدر داخل گردو

عکس/ عیادت علم‌الهدی از مجروحان حوادث اخیر لبنان

آخرین تمرین تیم‌ملی پیش از بازی با ازبکستان

دربی دوستانه استقلال و پرسپولیس در ازبکستان

ادعای عجیب خبرنگار ترک در مورد سرمربی جدید استقلال

محل بازی ایران و قطر مشخص شد

استقلال در آستانه توافق با سرمربی اسپانیایی

فیلم/تصاویری از طوفان میلتون در آمریکا

فیلم/ خاطره بامزه جانی دپ درباره آل پاچینو

عکس/ تلالو نور و رنگ در تنگه بوچیر هرمزگان

فیلم/ سانسور عجیب اسم علی کریمی در آنتن زنده

هشدار زیدآبادی درباره دعوت به حمله نظامی به ایران

فیلم/صحبت‌های جنجالی جواد خیابانی درباره فرهاد مجیدی

عکس/یک بنر تبلیغاتی عجیب در تهران خبر ساز شد

مشاوران بسیج زوج‌هایی که قصد سقط جنین دارند را شناسایی می کنند

مجمع عمومی عادی به طور فوق العاده شرکت بیمه سرمد برگزار خواهد شد

فیلم/ گریه های شدید یک طرفدار برای نوید محمدزاده

عکس/صداوسیما نماد اتلاف وقت و انرژی مردم شده!

فیلم/طوفان میلتون گزارش خبرنگار فاکس نیوز را مختل کرد

فیلم/ طوفان میلتون خطرناک‌تر شد

ترامپ حاضر به مناظره با هریس نیست

فیلم/ طوفان میلتون وارد ایالت فلوریدا شد

فیلم/ خبرنگار شبکه ان بی سی در میان طوفان میلتون

فیلم/ سکانسی جالب با حضور غفوریان و مهران مدیری

عکس/ تغییر چهره روشنک عجمیان در ۴۸ سالگی

فیلم/ خاطره جالب محمدرضا هدایتی از بی‌رحمی مهران مدیری

بدهی صنایع بهانه جدید افزایش قیمت گاز!

قیمت دلار و طلا پایین می‌آید؟

زمان حراج بعدی شمش طلا اعلام شد

همه فاکتور‌ها به نفع افزایش قیمت دلار است

۲ سناریوی مهم برای نوسان قیمت دلار

طوفان میلتون با آمریکا چه کرد؟

فیلم/ محل ترور سید حسن نصرالله در بیروت

سه مصدوم در حادثه انفجار معدن سنگ در هفتکل