تاریخ انتشار: ۱۳:۴۴ - ۲۵ مرداد ۱۳۹۹
در گفتگو با پیمان مولوی بررسی شد؛

فروش نفت تاثیری در روند بازار سرمایه ندارد/ ابهامات عرضه نفت در بورس و سردرگمی سهامداران بورس

پیمان مولوی گفت: کل اوراق نفتی که قرار است فردا یکشنبه به فروش برسد ۵۰۰ میلیارد تومان است در حالی که معاملات روز چهارشنبه که بازار منفی بود حدود ۱۲ هزار میلیارد تومان بود بنابراین عدد تاثیرگذاری در بازار سرمایه نخواهد بود.
فروش نفت 
اقتصاد۲۴ - «گشایش اقتصادی» به عنوان وعده اقتصادی حسن روحانی این روز‌ها با ابهام‌هایی همراه است. در حالی که اعلام شد این طرح از فردا قرار است در قالب فروش اوراق سلفی نفت به مردم عرضه شود، اما برخی‌ها این طرح را متفاوت از طرح پیش فروش پته‌های نفتی می‌دانند. با این همه، اما در شبکه‌های اجتماعی بحثی مطرح شد که فروش اوراق نفتی به مردم توسط دولت نوعی فریبکاری است. کاربران با محاسبه قیمت هر بشکه نفت یعنی ۹۴۴ هزار تومان و قیمت روز نفت ایران ۴۲ دلار متوجه شدند که دولت قیمت هر دلار را با مردم ۲۲۵۰۰ حساب کرده است، اما خیلی زود کارشناسان نسبت به آن واکنش نشان دادند.
 
از سوی دیگر با محاسبه قیمت هر بشکه نفت به قیمت ۹۴۴ هزار تومان مشخص می‌شود که دولت قیمت هر بشکه نفت را حدود ۴۲ دلار محاسبه کرده است، قیمتی که تا همین چند وقت پیش به دلیل شیوع ویروس کرونا و کاهش تبادلات تجاری در بازار‌های جهانی هم دست نیافتنی بود و مشخص نیست چرا دولت قیمت هر بشکه نفت را در حدود ۴۲ به مردم عرضه می‌کند!

اگرچه در برخی رسانه‌ها مطرح شد که فروش اوراق سلف نفت با فروش پته‌های نفتی متفاوت است و رسانه‌ها در انعکاس آن دچار اشتباه نشوند، اما با این حال، بازار سرمایه نسبت به این موضوع واکنش نشان داد. شاخص بورس در ادامه کاهش خود طی چند روز گذشته باز هم بر مدار سقوط قرار گرفت، با این همه برخی کارشناسان دلیل این سقوط را اشتباه محاسباتی و یا جو روانی ناشی از طرح پیش فروش نفت می‌دانند. مضوعی که نشان می‌دهد عدم شفافیت دولت در ارائه طرح‌های خود همچنان سرمایه گذاران را دچار تردید می‌کند. هرچند برخی کاربران معتقد بودند این ریزش شاخص به صورت دستوری بوده تا مردم در طرح پیش فروش نفت شرکت کنند. موضوعی که نمی‌توان آن را تایید یا تکذیب کرد.

تفاوت اوراق سلف نفتی با عرضه نفت در بورس چیست؟

طبق روال هر سال اوراق سلف نفتی منتشر می‌شود که بر اساس برنامه ریزی‌های لحاظ شده قرار است یکشنبه ۲۶ مرداد عرضه شود. در واقع تفاوت این طرح با عرضه‌های مستمر نفت سنگین و سبک در بورس انرژی که پیش از این نیز انجام می‌شد، مشتری آن است.
در این زمینه ایسنا نوشته است: با هدف تامین مالی پروژه‌های اولویت دار شرکت ملی نفت ایران، امسال ۲۰۰۰ میلیارد تومان اوراق با نرخ حدود ۱۹ درصد و به صورت دو ساله منتشر خواهد شد.
 
اوراق سلف موازی استاندارد نفت خام طبق روال سال‌های پیش منتشر می‌شود. سال‌های قبل هم این اوراق از سوی شرکت ملی نفت ایران منتشر می‌شد. آیین نامه این طرح نیز در سال‌های گذشته تدوین شده است و طرح جدیدی نیست.
 
البته این طرح با طرح فروش نفت دولت تفاوت دارد و آن هم این است که در طرح قبلی عرضه نفت در بورس انرژی، مشتریان آن عمدتا پالایشگاه‌ها بودند، ولی در طرح جدید، مردم نیز می‌توانند اقدام به خرید نفت کنند. همچنین طرح جدید دولت هنوز آیین نامه مدون و تصویب شده‌ای ندارد و این طرح طبق سنوات قبل هر ساله برای تامین مالی پروژه‌های نفت منتشر می‌شود. روز یکشنبه ۲۶ مرداد فروش این اوراق انجام خواهد شد.
 
در همین رابطه حسینی، کارشناس ارشد حوزه انرژی گفته است: این طرح همان طرحی است که هر سال شاهد انجام آن هستیم و ارتباطی با طرح جدید دولت ندارد.
وی با بیان اینکه اوراق سلف در گذشته نیز منتشر می‌شده و بحثی که رییس جمهور مطرح کرده موضوع دیگری است، افزود: در این خصوص نمی‌توان تا زمانی که نهایی شود نظر قطعی اعلام کرد.

فروش پته‌های نفتی به نفع اقتصاد خواهد بود؟

پیمان مولوی اقتصاددان در گفتگو با اقتصاد ۲۴ گفت: در خصوص فروش پته‌های نفتی باید پرسید که چه کار نمی‌شد با اوراق خزانه کرد که با اوراق نفتی می‌توان انجام داد. اوراق خزانه و بدهی که قبلاً منتشر می‌شد و تعمیق پیدا می‌کرد چه مشکلی داشت که از آن دست برداشتند و ابزار جدید تعریف کردند؟!

وی افزود: راه‌های زیادی برای تامین مالی وجود دارد. زمان برجام پیشنهاد شد که ذخایر نفتی را وثیقه تامین مالی کنند. از این نوع بحث‌ها زیاد پیش آمده است، اما هنوز متوجه نشدیم که مقبولیت و برتری اوراق نفتی با مبنای یورو و پته‌های نفتی وجه تمایزش با اوراق بدهی چیست.

مولوی تصریح کرد: به نظر می‌رسد این طرح باید در سطح جامعه کارشناسی پخته و بررسی شود تا اگر تاثیر منفی داشته باشد آن را کنار گذاشت. هنوز این طرح مشخص نشده و بررسی نشده که نقاط ضعف، قوت تهدید و فرصت‌های آن چیست.
 
وی با بیان اینکه گمانه زنی‌ها در این مورد به صورت کلی است، اظهار کرد: در صورتی که باید SWT این طرح استخراج شود تا با سایر ابزار‌ها مقایسه و بتوان درباره آن اظهار نظر کرد.

تاثیر اوراق سلفی نفت بر بازار سرمایه چیست؟

مولوی در این زمینه گفت: اوراق سلف نفتی که قرار است فردا ارائه شود متقاوت با فروش پته‌های نفتی است و عدد آن نیز چندان بزرگ نیست که بتواند بر بازار سرمایه اثرگذار باشد. تاثیر آن کاملاً ذهنی است. در واقع سهامداران به صورت روانی نگران عدم اتکای دولت به تامین مالی از بازار سرمایه است. هرچند خبر خوب این بود پذیره نویسی دارا دوم قرار است انجام شود، اما بازار هنوز نسبت به آن واکنش مثبت نشان نداده است.
 
وی تصریح کرد: کل اوراق نفتی که قرار است فردا یکشنبه به فروش برسد ۵۰۰ میلیارد تومان است در حالی که معاملات روز چهارشنبه که بازار منفی بود حدود ۱۲ هزار میلیارد تومان بود بنابراین عدد زیاد تاثیرگذاری در بازار سرمایه نخواهد بود.

دولت همچنان به بازار سرمایه اتکا دارد؟

این اقتصاددان خاطرنشان کرد: آنچه که روی بازار تاثیر می‌گذارد تردیدی است که آیا دولت همانگونه که پیش از این صحبت می‌کرد به بازار سرمایه اتکا دارد یا نه؟ سوال این است که اگر دولت همچنان به بازار سرمایه اتکا دارد پس ابزار جدید تامین مالی برای چیست؟ حال باید دید این ابزار جدید چه منافعی برای دولت دارد که بازار سرمایه ندارد؛ بنابراین این مسئله باعث سردرگمی بین سهامداران حقیقی و بعضاً حقوقی شده است.
 
مولوی تاکید کرد: البته باید در نظر داشت که این مسئله جزو طبیعت بازار است که متاثر از اخبار دچار نوسان شود، اما تفاوت بازار سرمایه در کشور ما و سایر کشور‌ها در این است که اطلاعاتی که هر روز به خورد بازار داده می‌شود طبیعی نیست. مثلاً در نیویورک یا لندن، یکسری آمار‌های اقتصادی از مراجع معتبر داده می‌شود که بازار را تحریم می‌کند. خبر‌ها در کشور ما گاهاً در حد خبر هستند و ضمانت اجرایی آن به نسبت سایر کشور‌ها کمتر است و همین سرمایه گذاران را سردرگم می‌کند.

این اقتصاددان یادآور شد: عامل تاثیرگذار دیگر در بازار سرمایه بحث دلار است. فرض اینکه دلار قرار است به رقم‌های پایین‌تر هدایت شود و به خاطر همگرایی‌ای که بین دلار و شاخص بورس وجود دارد نتایج خود را دارد. در زمان صعود همگرایی کاملی وجود دارد، اما زمانی که دلار افت می‌کند شاخص آرامتر افت خواهد داشت.
 
وی افزود: حواسمان باشد با کاهش شدید دستوری نرخ دلار حتما نقدینگی تبدیل شده به دلار را به سمت سایر بازار‌های موازی و در اولویت اول بورس خواهد کشاند و بانک مرکزی نیز بدان واقف است!
ارسال نظر
قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «اقتصاد24» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

عکس/ توییت جنجالی ایلان ماسک درباره حمله اسرائیل به ایران

ریزپرنده چیست؟

قیمت سکه و طلا امروز جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

صفحه اول روزنامه‌های سیاسی امروز

قیمت دلار و یورو امروز جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت لیر ترکیه امروز در بازار + جزئیات

پیش‌بینی هواشناسی تهران و ایران امروز + جدول

قیمت ماشین های لوکس لکسوس در بازار ایران + جدول

وضعیت هواشناسی امروز

قیمت دینار عراق امروز در بازار + جزئیات

عکس/ خرید سفره عقد و عروسی نفیسه روشن

عکسی از روناک سریال «نون خ» با یک استایل متفاوت

قیمت خودرو‌های سایپا امروز جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت خودرو‌های ایران خودرو امروز جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت انواع لپ تاپ مایکروسافت امروز + جدول

قیمت انواع لپ تاپ دل امروز + جدول

قیمت سکه پارسیان امروز جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

پیش‌بینی قیمت دلار فردا ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

عکس عاشقانه بیتای آوای باران در جشن تولدش

فیلم/سوتی منشوری تلویزیون در پخش کارتون پت و مت

خواندنی‌ها
خودرو
فناوری
آخرین اخبار

وضعیت هواشناسی امروز

صفحه اول روزنامه‌های ورزشی امروز

صفحه اول روزنامه‌های اقتصادی امروز

صفحه اول روزنامه‌های سیاسی امروز

پیش‌بینی هواشناسی تهران و ایران امروز + جدول

پیش بینی بورس امروز یکم اردیبهشت ۱۴۰۳

جان کمپبل کیست؟/ برجسته‌ترین اقتصاددان حوزه مالی

سلفی جالب نصرالله رادش و همسرش وایرال شد

بهترین فیلم‌های ژانر جنایی سینمای جهان

عکسی از دیدار صمیمی همایون شجریان با آقای خواننده

عکس/تیپ شیک و رسمی بازیگر خانم سریال فاصله‌ها

عکس/استایل جذاب و نوجوان‌پسند بازیگر گناه فرشته

استواری اقتصاد ایران همچنان بر پایه‌های کهنه نفت!/ نفع پول نفت به خودش نرسید!

عکس/استوری متفاوت زهرا داوودنژاد در روز تولدش

خبر خوب هواشناسی برای نیمه اول اردیبهشت

شیرینی فروشی قدیمی تهران پلمب شد

عکسی از یک بنر در تهران که پُر سر و صدا شد

فیلم/سوتی منشوری تلویزیون در پخش کارتون پت و مت

محمد مهاجری: آقای وزیر کشور برای رهبری هزینه نتراشید

واکنش ایلان ماسک به حمله اسرائیل به ایران

استایل شیک هانیه توسلی در عکس جدیدش

اولین عکس از پایگاه هوایی اصفهان بعد از حمله دیشب

بایدن در حال بررسی گزینه احیای برجام است!

جدول لیگ برتر بعد از برد استقلال

دقیقی: بین دو نیمه خیلی تند با بازیکنان حرف زدم

مشت‌های گره کرده نکونام و اعتراض کادر فنی حریف

اطلاعیه فراجا درباره وضعیت حجاب

کارشناس پنالتی جنجالی استقلال: داور خیلی مشکوک قضاوت می‌کند

درگیری لفظی میان نتانیاهو و وزیر خارجه آلمان

پیش‌بینی قیمت دلار فردا ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

پیش‌بینی بورس فردا شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

اتحادیه اروپا: گزارش‌ها درباره حادثه اصفهان رادنبال می‌کنیم

فرانسه کمک به اسرائیل برای مقابله با پاسخ ایران را تایید کرد

مُهر تائید فرمانده هوافضای سپاه بر نظرات تحلیلگر ایرانی

ارمنستان ۴ روستای منطقه «قزاق» را به آذربایجان واگذار کرد

عکس/آرام جوینده خواننده شد

واکنش مدیر مسئول روزنامه اطلاعات به علنی شدن تذکر رهبری درباره گشت ارشاد

حضور علی دایی و خاتمی در مراسم ترحیم همسر «محسن مهرعلیزاده»

گفت‌وگوی روزنامه اطلاعات، با استاد محمدرضا شجریان پیش از انقلاب

حمایت علم الهدی از بازگشت گشت ارشاد

ظریف: عدم محکومیت تجاوز اسرائیل، ایران را ناگزیر به دفاع کرد

تهدید به انفجار مقابل کنسولگری ایران در پاریس

واکنش امام جمعه اصفهان به شلیک پدافند هوایی به ریزپرنده‌ها

فیلم/ گریه‌های بی امان دختر ایرانی در سیل دبی

بهترین ویتامین برای کاهش وزن

اینفوگرافی/ دلایل عجیب ابطال گارانتی توسط خودروسازان داخلی

نکات مهم درباره آبله مرغان در کودکان

جایگاه ایران در کریدور هند – خاورمیانه – اروپا کجاست؟

قیمت تخم مرغ امروز ۳۱ فروردین ۱۴۰۳+ جدول

عکس/ حضور علی دایی در مراسم ختم سیاستمدار معروف