اقتصاد۲۴ - اتحادیه اروپا میگوید این منطقه با کاهش فروش پوشاک به میزان ۵۰ درصد روبرو شده است. به اعتقاد فعالان این عرصه احتمال قریب به یقین کاهش فروش پوشاک در ایران باید بسیار بیش از این و شاید چیزی شبیه فاجعه باشد، چراکه با شیوع ویروس کرونا مهمانیها و مراسم برگزار نمیشود، فعالیتها تا حد ممکن آنلاین شده، مسافرتها به حداقل رسیده و اضافه بر اینها در ایران مردم با پدیده تورم شدید و کاهش قابل توجه قدرت خرید نیز روبرو شده اند.
از زمان شیوع ویروس کرونا در اواخر ۲۰۱۹، زنجیره تامین جهانی پوشاک با مخاطراتی مواجه شده است؛ مخاطراتی که بهصورت مستقیم و غیرمستقیم برای صنعت پوشاک و نساجی ایران اثرپذیری داشته و آنچه مسلم است، باید راهکارهای برونرفت از چالشها مورد ارزیابی قرار گیرد.
حضور این ویروس، باعث کاهش شدید فروش محصولات نساجی و پوشاک شده است. همانطور که در آمارها دیدیم خردهفروشیها در حال تعطیلی هستند و از مشتریان میخواهند که خریدهای خود را بهصورت آنلاین انجام دهند. بسیاری از کارکنان به دلیل مراقبت از کودکان خود، مجبور به ترک کار هستند. همچنین برای بسیاری از مشتریان، خرید لباس جدید در شرایط اقتصادیِ فعلی، رویا محسوب میشود. نهادهای سلامتمحور، مردم را تشویق به در خانه ماندن میکنند. تعداد مهمانیها، سمینارها و مراسم خانوادگی کاهش پیدا کرده است و افراد بیشتر اوقات خود را در منزل سپری میکنند.
همه این موارد باعث کاهش تقاضا و خرید کالا میشود. این موارد اثر خود را در سراسر زنجیره تامین این صنعت گذاشته است. اتحادیه اروپا برای سال ۲۰۲۰، کاهش فروش پوشاک را تا ۵۰ درصد برآورد کرده است.
کاهش ۳۵ درصدی تقاضای پارچه از سوی تولیدکنندگان پوشاک
در همین رابطه حسن نیلفروشزاده، دبیرکل انجمن صنایع نساجی ایران در گفتگو با اقتصاد ۲۴ میگوید: در حال حاضر صنعت پوشاک نتیجه مصرف انواع کالاهای قبل (شیوع کرونا) خود است. انجمن نساجی تا آخر تهیه و تولید پارچه مسئولیت دارد. زمانی که در مصرف پارچه اختلال به وجود بیاید ناشی از این است که بخش پوشاک خوب کار نمیکند.
دبیرکل انجمن صنایع نساجی ایران ادامه داد: آمارها نشان میدهد که در زمان مشابه نسبت به سال گذشته حدود ۳۵ درصد کاهش تقاضای پارچه از سوی تولید کنندگان پوشاک در ایران داشته است. این موضوع به چند دلیل بر میگردد یکی چالش شیوع کرونا ویروس درکشور و همچنین کاهش قدرت خرید مردم درراستای ادامه تورم و افت ارزش پول ملی است.
به گفته نیلفروشزاده؛ طی چندماه اخیر گرانی نرخهای مواد اولیه جهت تولید تاثیر زیادی بر فعالیتی این صنعت گذاشته است. منظوراین است زمانی که اتحادیه اروپا برای سال ۲۰۲۰، کاهش فروش پوشاک را تا ۵۰درصد برآورد کرده است، قطعاً با توجه به شرایط اقتصادی این رقم در داخل کشورمان به بیش از ۶۰ درصد خواهد رسید.
وی تصریح کرد: مردم قدرت خرید را از دست داده اند و نمیتوانند همسو با افزایش نرخهای تولید مصرف کننده باشند.
این فعال اقتصادی در بخش صنعت نساجی یادآور شد: مصرف مواد اولیه که شامل پارچه، نخ و سایر محصولات پایین دستی این صنعت است امروز با پدیده افزایش قیمت بیش از ۲۰۰ درصدی مواجه است پس نمیتوان انتظار داشت که قیمت نهایی پوشاک خیلی متعارف باشد و همین موضوع سبب میشود که انگیزه خرید و مصرف در بین مردم کاهش یابد.
دبیرکل انجمن صنایع نساجی ایران گفت: هنوز با توجه به ادامه رکود اقتصادی، افزایش نرخ ارز چندان بر گرانی محصولات صنعت نساجی تاثیرگذار نبوده چراکه بازار کشش افزایش قیمت بیش از این را ندارد، اما اگر قرار باشد حرکت اقتصاد با همین رویه ادامه پیدا کند نمیتوان درباره شرایط افزایش قیمتها پیش بینی خوبی داشت.
وی تاکید کرد: چالش دیگری که این صنعت را در بر گرفته، موضوع موانع صادراتی است. بازگشت ارز صادراتی با توجه به مشکلات برون مرزی درباره تبادلات مالی وضعیت فروش محصولات ایرانی را سختتر کرده است. در واقع تنها گزینهای که میتوانست به تولیدکنندگان صنعت نساجی و پوشاک امید ببخشد، صادرات بود که حالا با سختگیریهای دولت این روزنه هم در حال مسدود شدن است.
نیلفروش زاده ادامه داد: کشورهای منطقه و همسایههای ایران واردکننده برخی از محصولات صنعت نساجی ایران هستند؛ امروز با توجه به اینکه بحث تحریمها گستردهتر و مبادلات پولی ایران قفل شده، انگیزه تولید از سوی تولیدکنندگان برای برخورد با بازگشت ارز حاصل از صادرات بسیار کم شده است.
این فعال اقتصادی در بخش صنعت نساجی در پایان با تاکید بر اینکه این صنعت میتواند ارزآوری بالایی با توجه به ظرفیتهای خوب تولید داشته باشد و از خروج ارز برای واردات کالاهای مشابه ایرانی جلوگیری کند گفت: صنعت نساجی از دیرباز در تار و پود مردم نفوذ داشته و جزء کالاهای ضروری محسوب میشود. امروز و فردا عمرکرونا در کشور پایان میگیرد، اما باید در نظر داشت که چالشهای این صنعت سالهاست گریبان تولیدکنندگان را گرفته است.