تاریخ انتشار: ۱۳:۲۷ - ۰۳ شهريور ۱۳۹۹

دارو‌های میلیونی چقدر در درمان کرونا اثر دارد؟

معاون کل وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: حداکثر تاثیر دارو‌های گران قیمتی که مطرح شده و برخی برای بیماران کرونایی در شرایط نامناسب استفاده می‌کنند، کمتر از ۲۰ درصد است و حتی بسیاری از این دارو‌ها موثر نبوده و اثر منفی داشتند.

تاثیر دارو‌های کرونا در درمان آن

اقتصاد۲۴ - ایرج حریرچی روز دوشنبه در نشست خبری ویدیو کنفرانس که از وزارت بهداشت برگزار شد درباره تاثیر دارو‌های گران قیمتی مثل رمدسیویر برای درمان بیماران کرونایی افزود: مهم‌ترین اقدام برای بیماران بستر کرونایی تامین اکسیژن است. مراقبت‌هایی که کادر بهداشتی و درمانی از لحاظ تمیز کردن مجاری تنفسی انجام می‌دهند با دارو‌های معمولی انجام می‌شود، موثرترین اقدام موثر استفاده از دارو‌های کورتون معمولی است.

وی ادامه داد: بسیاری از این دارو‌هایی که درخواست می‌شود و حتی داروی رمدسیویر که برخی تا ۴۰ تا ۵۰ میلیون تومان تهیه می‌کردند، در مرحله سوم بیماری هیچ تاثیری ندارد و حتی تاثیر آن در حد صفر است.

کاسبی دارو در دوران کرونا در کشور‌های غربی

حریرچی در ادامه پاسخ به خبرنگاری بیان کرد: حوزه سلامت از طرفی حوزه تجاری هم محسوب می‌شود و شرکت‌های بزرگ با آن کاسبی می‌کنند. در دوره کرونا نیز کاسبی دارو اتفاق افتاده و حتی برخی رییس جمهوری‌ها در کشور‌های غربی هم یک دارو یا واکسن را تبلیغ می‌کنند. حتی خود واکسن کرونا هم تجارت است و پنج برابر واکسن مورد نیاز را پیش خرید کردند تا در زمان مورد نظر هم برای خودشان استفاده کنند و هم مازاد آن را بفروشند.

معاون کل وزارت بهداشت گفت: در نتیجه اگر کشور‌های غربی توصیه‌ای می‌کنند، حتما برای دل‌سوزی نیست. روش تبلیغ دارو و واکسن مثل پفک و عطر نیست. حتی از طریق مسیر‌های بهداشتی و درمانی و القای نیاز، تبلیغ می‌شود. شرکت‌های داروسازی بزرگ دنیا از طریق القای تقاضا و ایجاد درخواست مردم، دارو‌های خود را می‌فروشند. یکی از موارد همین مکمل‌ها و ویتامین‌هاست و ۹۰ درصد مکمل‌ها و ویتامین‌ها در بسیاری از کشور‌ها غیرضروری است، اما صنعت کار خودش را انجام می‌دهد.

نقش طرح تحول سلامت در مدیریت کرونا

معاون وزیر بهداشت در پاسخ به سوال دیگر درباره نقش طرح تحول سلامت در مدیریت کرونا گفت: مهم‌ترین جلوه طرح تحول سلامت که کمک بسیار مهمی برای مدیریت کرونا انجام داد، گسترش تخت‌های بیمارستانی و تخت‌های مراقبت ویژه و بازسازی تخت‌های موجود بود. در مجموع و در هفت سال دولت تدبیر و امید، ۳۶ هزار تخت جدید به ناوگان بیمارستانی اضافه شد که نزدیک به یک سوم تخت‌های بیمارستانی موجود در کشور است.

وی ادامه داد: اگر این تخت‌های بیمارستانی نبود حتی در این شرایط، برای اداره بیماران کرونایی مجبور به جابه‌جایی بیمارستانی شدیم. اگر یک دوم تخت‌های آی سی یو یا یک سوم تخت‌های بیمارستانی فعلی نبود، چه فاجعه‌ای رخ می‌داد. این اتفاق در برخی کشور‌های اروپایی رخ داد.

حریرچی بیان کرد: گسترش تخت‌های بیمارستانی در مناطق محروم نیز موثر بود. آنچه کمک کننده بود، گسترش خدمات بهداشتی و نیرو‌های بهداشتی بود. یکی از مناطق گسترش کرونا، مناطق حاشیه شهر‌ها محسوب می‌شود. پایگاه‌های سلامت و نیرو‌های بهداشت در حاشیه شهر‌ها بیشتر شد. در ابتدای طرح تحول سلامت حدود ۴ هزار و ۶۰۰ پزشک در شبکه روستایی داشتیم که بعد از اجرای طرح تحول به نزدیک ۶ هزار و ۸۰۰ نفر رسید.

معاون کل وزارت بهداشت گفت: ترمیم امکانات رادیولوژی و سی تی اسکن در بیمارستان‌های دولتی که در آن زمان به ما حمله می‌شد هم الان نشان دهنده اهمیت موضوع است. بحث کمک کننده دیگر، کاهش پرداختی از جیب مردم به خصوص در بیمارستان‌ها بود. یکی از اثر‌های طرح تحول سلامت، بیمه شدن افراد بود.

وی افزود: یکی از موارد مهم که وزیر بهداشت هم حساسیت دارد این است که به مردم فشار مالی وارد نشود. به دلیل زیرساخت‌های طرح تحول سلامت، از مردم حمایت مالی خوبی شد. هرچند در برخی خدمات سرپایی و دارو‌ها به مردم فشار‌هایی در بیماری کرونا وارد شده است.

حریرچی اظهار کرد: به دلیل تجویز نادرست توسط درمان‌گران یا اصرار همراهان بیمار، دارو‌های چند میلیونی تزریق می‌شود و حتی بیمار ممکن است فوت کند.

در تعطیلی‌های پیش رو سفر نروید

وی اظهار کرد: مسافرت‌های غیر ضروری در شهریور اتفاق می‌افتد، اما درخواست ما این است که در این چند روز تعطیلی، سفر را به حداقل برسانیم تا از شیوع ویروس کرونا جلوگیری شود. شهریور ماه آخرین ماه تابستان است و کنکوری‌ها هم ممکن است بعد از برگزاری کنکور به مسافرت بروند و از طرفی مردم در تاسوعا و عاشورا به شهر‌های زادگاه خود می‌روند، اما درخواست ما این است که مردم از سفر رفتن خودداری کنند.

بهبود یافتگان کرونا، پلاسما اهدا کنند

حریرچی درباره نذر خون گفت: امسال در ماه محرم یکی از موضوع‌های مهم بحث نذر خون است. از کسانی که به ویروس کرونا مبتلا شده و بهبود یافته‌اند درخواست می‌کنیم که پلاسما اهدا کنند. برآورد ما این بود که حداقل ۱۰ درصد اهدا کنند که تاکنون فقط دو درصد اهدای پلاسما انجام دادند. سازمان انتقال خون سامانه نوبت دهی اینترنتی برقرار کرده است.

رسیدگی به خانواده شهدای سلامت

معاون وزیر بهداشت درباره شهدای سلامت بیان کرد: شهدای سلامت چه از پزشکان و چه از پرستاران، تاکنون ۱۶۴ نفر اعلام شده است. شهدای سلامت حق بزرگی بر گردن مردم دارند. زمانی که حتی خانواده‌های بیماران به دلیل احتمال انتقال نمی‌توانستند از بیمار مراقبت کنند، این افراد فداکاری کرده و خودشان را معرض ابتلا به کرونا قرار دادند. روز گذشته متوجه شدیم که دختر هشت ساله دو نفر از اعضای هیات علمی که متخصص قلب و متخصص زنان بودند، به ویروس کرونا مبتلا شده و فوت کرده است.


بیشتر بخوانید: پیش بینی وزیر بهداشت درباره پیک کرونا در پاییز


وی افزود: پزشکان و پرستاران و کادر بهداشت و درمان با فداکاری کار می‌کنند و وظیفه ما این است که خدمات مناسبی به خانواده شهدای سلامت ارائه بدهیم. اگر در جایی کوتاهی انجام شده به این دلیل است که در جبهه‌های متخلفی می‌جنگیم. گاهی پیش می‌آید که فردی در یک استان مشغول به کار بوده و در جایی شهید می‌شود و خانواده او در یک استان دیگر هستند. این مشکلات برطرف خواهد شد.

بیماران اورژانسی در روز‌های تعطیل هم پذیرش می‌شوند

حریرچی در پاسخ به سوالی درباره پذیرش بیماران در روز‌های تعطیل در بیمارستان‌های خصوصی بیان کرد: بیمارستان‌ها باید در روز‌های تعطیل بیماران اورژانس را پذیرش کنند، اما بیماران غیر اورژانسی (الکتیو) بر اساس نوبت دهی پذیرش می‌شوند.

وی ادامه داد: به دلیل تورم و کاهش نرخ برابری ارز، قدرت خرید مردم به طرز قابل توجهی کاهش یافته و میل به سمت بیمارستان‌های دولتی بیشتر شده است. بیمارستان‌های خصوصی کمک دولتی دریافت نمی‌کنند و با درآمد خودشان باید اداره شوند. درخواست ما از همه کارفرمایان از همه بخش‌ها این است که از هر گونه تعدیل نیرو خودداری کنند تا این شرایط اقتصادی را بگذرانیم.

برگزاری مراسم محرم در فضای سربسته ممنوع است

حریرچی گفت: در جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا موضوع برگزاری مراسم محرم مطرح شد. مصوبه ستاد ملی مقابله با کرونا تغییر پیدا نکرده است. مصوبه ستاد ملی مقابله با کرونا مبنی بر ممنوع بودن برگزاری مراسم در محل‌های سربسته است. با اقداماتی مثل حضور مداحان در فضای باز و مدارس نشان دهنده این همراهی است. مقام معظم رهبری هم روز گذشته در این زمینه تشکر و تاکید فرمودند که پروتکل‌های بهداشتی رعایت شود.

ابتلای مجدد به کرونا

وی اظهار کرد: گزارش‌های مختلفی از کشور‌های گوناگون از موارد نزدیک به صفر درصد تا ۳۰ و چند درصد ابتلای مجدد وجود دارد. برخی مقاله‌ها نشان می‌دهد که در ۶ ماه گذشته حدود ۱۴ درصد افراد مبتلا دوباره مبتلا شده‌اند که درصد قابل توجهی است و در ادامه باید ببینیم که آیا تغییر می‌کند یا خیر.

میزان ابتلای بالای کادر درمان به کرونا در ایران

معاون کل وزارت بهداشت در پاسخ به سوالی درباره میزان ابتلای بالای کادر درمان به کرونا در ایران گفت: ایران کشور بسیار بزرگی است و هفدهمین جمعیت جهان را دارد. بعد از چین، اولین کشور بزرگی بودیم که به طور وسیع درگیر ویروس کرونا شدیم. در نتیجه بسیاری از اتفاقات ابتدا در کشور ما اتفاق افتاده و سپس در کشور‌های دیگر بروز می‌یابد. از لحاظ تعداد به میلیون نفر جمعیت، چه در ابتلای جمعیت عادی و چه در کادر پزشکی و پرستاری وضعیت متفاوتی داریم. از نظر ابتلای خالص تعداد ابتلا نسبت به سایر کشور‌ها قابل توجه است.

وی افزود: البته روش اعلام آمار‌ها متفاوت است و اکثر موارد ابتلا در کسانی است که در بخش‌های غیر کرونا مشغول به کار هستند و خدمت رسانی می‌کنند. تعدادی از کادر درمان از خانواده خود مبتلا می‌شوند. تعدادی از ابتلا‌ها در بخش‌های کرونا، تعدادی در بخش‌های غیرکرونا و تعدادی از جامعه اتفاق می‌افتد.

خدمات تله مدیسین باید گسترش پیدا کند

معاون کل وزارت بهداشت درباره خدمات تله مدیسین گفت: خدمات تله مدیسین باید گسترش پیدا کند. بسیاری از رفت و آمد‌های غیر ضروری به دلیل دریافت خدمات پزشکی و آزمایشگاهی است. اصلا نیازی نیست که شخص برای دریافت جواب آزمایش، مسافرت درون شهری انجام بدهد. در اکثر کلانشهرها، عامل سوم و چهارم تردد مردم، دریافت خدمات بهداشتی و درمانی است. باید این رفت و آمد‌ها را هم برای راحتی مردم و هم برای کاهش احتمال ابتلای مردم، کاهش پیدا کند.


بیشتر بخوانید: چطور با کرونا دورهمی بگیریم؟


وی ادامه داد: خدمات تله مدیسین گسترش پیدا می‌کند و اولویت اصلی با مناطق محروم است. هرچند در شهر‌هایی مثل تهران هم کمک خواهد کرد. تراکم بخش خصوصی در شمال شهر تهران و در مناطق مشخصی است. حتی بیمارستان‌های دولتی هم در مرکز شهر تراکم دارند.

روند بیماری به رفتار اجتماعی بستگی دارد

حریرچی در پاسخ به سوالی درباره روند بیماری ناشی از ویروس کرونا اظهار کرد: روند بیماری کاملا به رفتار اجتماعی و رعایت میزان فاصله گذاری اجتماعی توسط مردم و بخش‌های خدماتی دولتی و خصوصی دارد. بعد از موج دوم کرونا، با رعایت اصول بهداشتی توانستیم میزان مرگ و میر را بیش از ۴۵ درصد و میزان بستری را حدود ۴۰ درصد کاهش بدهیم. همچنان میزان مرگ و میر و بستری و ابتلا به طور میانگین از اوج در فروردین ماه هم بالاتر است.

وی ادامه داد: کم کم به فصل سرد نزدیک می‌شویم و احتمال ابتلا به کرونا و آنفلوآنزا بالاتر می‌رود. احتمال ابتلا به بیماری‌های منتقله از راه تنفس به این دلیل که مردم در فصل سرد در خانه‌ها با پنجره بسته و تهویه کمتر حضور دارند، بیشتر می‌شود.

معاون وزیر بهداشت گفت: نگران هستیم که مثل سایر کشور‌های نیمکره شمالی دچار ابتلای بیشتری شویم. هرگونه عادی پنداری و عادی سازی رفتار که از داخل خانه شروع می‌شود یا هر رفت و آمد خانگی، احتمال ابتلا به کرونا را بالا می‌برد. یادمان نرود که عامل انتقال ویروس کرونا از ووهان به سایر کشورها، مسافرت بود. عامل انتقال ویروس از شهر‌های اولیه به سایر شهر‌ها فقط مسافرت بود. مسافرت نقش مهمی در انتقال ویروس دارد.

تاثیر واکسن کرونا

حریرچی گفت: بسیاری از کشور‌ها میلیارد‌ها دلار برای ساخت واکسن هزینه کرده‌اند. سازمان جهانی بهداشت هم اعلام کرده که حتی در صورت تولید واکسن باید رفتار اجتماعی مناسبی داشته باشیم. بهترین واکسن‌هایی که ادعا می‌شود تاثیر ۵۰ تا ۷۰ درصدی دارند، مدت اثر آن‌ها چند ماهه است. هم در داخل کشور و هم خارج از کشور برای واکسن کرونا اقدام خواهیم کرد.

میزان ابتلا به آنفلوآنزا کاهش یافته است

وی بیان کرد: در نیمکره جنوبی که در فصل سرما هستند، ابتلا به آنفلوآنزا به طرز قابل توجهی کاهش یافته است. علت آن، رعایت فاصله گذاری اجتماعی و شست‌وشوی دست و استفاده از ماسک است.

ارسال نظر
قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «اقتصاد24» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

قیمت سکه و طلا امروز پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت لیر ترکیه امروز در بازار + جزئیات

پیش‌بینی هواشناسی تهران و ایران امروز + جدول

قیمت دینار عراق امروز در بازار + جزئیات

عکس/ طرفداری شیلا خداداد از تتلو!

قیمت خودرو‌های ایران خودرو امروز پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت دلار و یورو امروز پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت خودرو‌های سایپا امروز پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

عکس/تصویر جنجالی مصاحبه سفیر ایران با مجری زن تلویزیون باکو

قیمت سکه پارسیان امروز پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

علائم مهم این سرطان گوارشی شایع چیست؟

تاریخ ازدواج پژمان جمشیدی مشخص شد

قیمت واقعی دلار ۸۰ و قیمت مداخله‌ای آن ۶۰ هزار تومان است/ اگر می‌خواهید به کشور زیان برسانید سلمنا؛ FATF تعطیل!

عکس/ خوش گذرانی نرگس محمدی و فریبا نادری در کنار آبشار نیاگارا!

پیش‌بینی‌ها از جنگ روسیه و اوکراین

استوری احساسی یکتا ناصر بعد از پس گرفتن دخترش

واریز یارانه نقدی فروردین با افزایش ۱۵ درصدی

فیلم/ رپ خواندن حمید صفت در سریال اژدهای هفت سر

عکس خانوادگی مهلقا باقری برای نوروز

عکس/ بازیگر زن ۵۳ ساله و مردی که به آغوش کشید

خواندنی‌ها
خودرو
فناوری
آخرین اخبار

بهترین زمان برای وزن‌کردن چه وقتیست؟

آمپول‌های نوروبیون و ب کمپلکس؛ خوب یا بد؟

شمارش معکوس بورس برای گام صعودی در سال ۱۴۰۳/ بزرگ‌ترین مانع رشد بورس در سال ۱۴۰۲

انتقاد ابراهیم رئیسی از انفعال کشورهای اسلامی درمورد غزه

مقابله با زمین خواری ۳ هزار میلیارد تومانی در گیلان

آندرتیکر به‌زودی به ایران می‌آید

شارژ نه میلیونی حساب حقوق این بازنشستگان

عکس/ اصغر فرهادی مهمان ستاره استقلالی و همسرش

نرخ بهره بین بانکی به این عدد رسید

فیلم/ اعتراف جالب بازیگر خانم درباره رضا عطاران

عکس تازه الناز شاکردوست در بیستون کرمانشاه

روسیه قطعنامه پیشنهادی آمریکا علیه کره شمالی را وتو کرد

برج میلاد ۱۳ فروردین تعطیل است

هیوندای توسان ۲۰۲۵، قوی‌تر آمد

مردم در هیچ شرایطی ماهی قرمز را در رودخانه‌ها رها نکنند

فیلم/ واکنش دختران بعد از دیدن شهاب حسینی

کنایه معنادار عباس عبدی به زاکانی

این ربات از زیر دریا خبر می‌دهد

استراتژی معاملاتی موفق برای انتخاب سهام

فیلم/ رفتار جالب فراستی علیه مجری

فروردین، ماهی صعودی برای بورس

درخواست سپاهانی‌ها از فدراسیون

رشیدی کوچی: قالیباف بازنده بزرگ مجلس بعدی

عکس/تصویر جنجالی مصاحبه سفیر ایران با مجری زن تلویزیون باکو

خبر خوش برای زنان هوادار تراکتور

مسافران نوروزی در بازار مشهد

قیمت این خودرو در بازار ترکید

دعای روز هفدهم ماه مبارک رمضان و اوقات شرعی

مسجد جمکران ۱۰۷۲ ساله شد

واکنش دکتر هاشمی به خودکشی پرستو بخشی

دیدار زیاد نخاله با آیت‌الله خامنه‌ای

خبر خوش برای استقلالی‌ها

ورود گردشگران به میانکاله در روز طبیعت ممنوع شد

کیمیا علیزاده عضو تیم ملی بلغارستان شد

فیلم/ روبوسی نخست وزیر لبنان با یک زن دیگر به جای نخست‌وزیر ایتالیا!

پول افغانستان از دلار سودآورتر شد

ورود گردشگران به کویر مرنجاب و سیازگه ممنوع شد

حداکثر حقوق مدیران دولتی اعلام شد

بایدن از ترامپ پیشی گرفت

افزایش ساعت خدمات دهی مترو از فردا

فیلم/ تصاویری زیبا از دریاچه پرآب ارومیه

اینفوگرافی/ بهترین گلزنان تاریخ تیم ملی

بهروز محبی: قیمت واقعی دلار از نرخ نیمایی هم پایین‌تر است

خواص سقز که نمی‌دانستید

ماجرای رأی لحظه آخری احمدی‌نژاد بعد از عمل جراحی پلک

تاجگردون: ۱۴۰۳ سال خیلی سختیست

عکس/ جواد عزتی در پشت‌صحنه زخم کاری ۳

خبر فوری شورای نگهبان درباره لایحه عفاف و حجاب

مالیات ارزش افزوده ۱۰ درصدی ابلاغ شد

آخرین آمار شمار کشته‌های تصادفات نوروزی